Nieuwjaarsconferentie Vormingplus Niet willen of niet kunnen? Naar een multidimensioneel model van digitale uitsluiting Mariën Ilse Vrije Universiteit.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Edushock leerfestival
Advertisements

Universiteit Antwerpen Karel de Grote-Hogeschool
Vormingsdag Digidak Mediageletterdheid: Wat, hoe & waarom? Juni 29, 2012 Malle Mariën Ilse, IBBT-SMIT Vrije Universiteit Brussel.
1 De rechtenverkenner: een hefboom voor het lokaal sociaal beleid in Vlaanderen Steven Vanackere Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin.
Plan.be Armoede, vergrijzing en economische context: basiscijfers 1 Uiteenzetting: Michel Englert Adviseur bij het Plan Auteurs:Greet De Vil, Michel Englert,
PARTICIPATIEF LEREN IN BUURTDIENSTEN
1 Reactie op “Stedelijke en plattelandsarmoede: Eindrapport POCICO” Dr. Carmen Mathijssen.
Leuven Institute for Human Rights and Critical Studies
Merkbelevenissen Communicatie of Distributie? De keten of media? me·dia de; mv middelen om informatie over te dragen: radio, tv, pers, internet enz.; Pas.
OVERZICHT Wat is de rechtenverkenner Zoekmogelijkheden –van A-Z / trefwoord –doelgroep / thema –persoonlijk profiel Handige tools –algemene rechten verbergen.
Dag van de lokale overheid. March 9th Microsoft Belux Paul Faes Business Development Manager Lokale Overheid.
Joint Report on Social Protection and Social Inclusion 2009.
De digitale coach Het verbeteren van een plan van aanpak Steven Nijhuis, coördinator projecten FNT Deze presentatie staat op:
Geen woorden maar daden!? Over het belang van een actieve seniorenraad
Krimp: hoe belangrijk zijn verandering en verplaatsing voor ons? Frans Thissen Afdeling Geografie, Planologie en Internationale Ontwikkelingsstudies.
Ouderen aan zet in de samenleving Gemeentelijke senioren raad Mol
Feedback bij de strategieën van de werkgroep drugs Gezondheidsconferentie dag 2 30 november 2006.
Succes- en faalfactoren
Belang, rol en voordelen van een Europese koepel 11/02/
WP5: Architectuur voor digitale bewaring en ontsluiting Deeltaak 2: distributiemodaliteiten 16 januari 2009.
Laure Van Hoecke – Mediawijs.be en LINC vzw
Jaap van Lakerveld Directeur
Zorg Proeftuinen Vlaanderen
Mediawijs.be Stuurgroep Plan Geletterdheid. Definitie Mediawijsheid ‘Het geheel van kennis, vaardigheden en attitudes waarmee burgers zich bewust en kritisch.
Buitenlandse minderjarigen Ilse Derluyn Vakgroep Sociale Agogiek – Universiteit Gent.
EUROCITIES-NLAO is supported under the European Community Programme for Employment and Social Solidarity (PROGRESS ). The information contained.
Buurtbewoners met een beperking doen gewoon mee!
Opleiding Social Work MWD en SPH= SW Ria Jaspers
Communicatie en Instumenten
Robin van Lieshout MyCE. What is MyCE.com? Community Users share knowledge and news User interaction, building reputation 4 million unique visitors per.
APP Platform Rivium, 5 maart 2013 Rik Vietsch.
Hoorzitting de Commissie voor de Transversale Aangelegenheden - Gemeenschapsbevoegdheden van de Senaat 11 mei 2015 Julien Van Geertsom.
TEACHERS AND TRAINERS EDUCATION AND QUALIFICATIONS Jurgen Basstanie & Aleidis Devillé 1.
Universiteitstraat 4, B-9000 Ghent, Belgium T +32 (0) , F +32 (0) T. Vander Beken - De kwetsbaarheid.
WAI-NOT Internet voor mensen met een mentale beperking
HOFAM vak Organisatie & Management les 10. Motivation 2 One secret for success in organizations is motivated and enthusiastic employees The challenge.
1 EUROCITIES-NLAO is supported under the European Community Programme for Employment and Social Solidarity (PROGRESS ). The information contained.
Hoe je een Spil wordt dr. Marleen Goumans MPH Programmadirecteur/lector Kenniscentrum Zorginnovatie HR
Creating local Europeana related networks Europeana taskforce Hans van der Linden 17/4/15.
2 december 2015, Privacy en de Digital Enterprise Vertrouwen in data.
EPALE Vlaanderen INFOSESSIE Europese subsidieprogramma’s 27 oktober 2015 Gent With the support of the Erasmus+ Programme of the European Union.
EXOVA ONDERWIJS OP MAAT VOOR ELKE LEERLING Excellent Onderwijs Voor Allen Excellente Ontwikkeling Voor Allen Onderwijsverandering van binnen uit.
Jeugdhulp K ip met de gouden eieren door slimme en betere samenwerking tussen 1e en 2e lijn in de lokale jeugdzorg Henny Luppes Manager Welstad Stadskanaal.
Kinderopvang en kleuterschool voor alle kinderen Investeren in de ontwikkeling van jonge kinderen uit kwetsbare gezinnen in Stad Gent.
Twisten over publieke en quasi- publieke ruimte Thuislozen in Belgische stations Pieter Cools Ympkje Albeda.
Universiteit Derde Leeftijd Geel – 15 november 2011.
EPALE With the support of the Erasmus+ Programme of the European Union Wat? Voor wie? Waar? Waarom? Hoe? En jullie?
Federaal Plan Armoedebestrijding Wat is armoede ? ‘People are said to be living in poverty if their income and resources are so inadequate.
DOELEN VAN W&T ONDERWIJS
Jaap van Lakerveld Directeur
Localizing the SDGs – Brussels, 16/5/2017
Flitstraining RAPP-it: de snelle reflectie app
Vergelijkend onderzoek naar de rechtspositie van ouders en leerlingen
Gewoon Speciaal ICT, 5 oktober 2016 Odeth Bloemberg, schoolpsycholoog
Ervaringsdeskundigheid binnen werking
Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling
Welkom op de ouderavond van 3 tvwo woensdag 6 september
VN-verdrag vraagt anders-om-gaan
Internationale beurs voor excellente leerlingen
Participatory Action Research
Tjellingsessie Master Leiderschap
Rob Heyman and Ilse Mariën
Zuyd Lectoraat Employability Impact van technologie en digitalisering nieuwe competenties voor werknemers Dr. Jol Stoffers Erik Canisius MSc Rik Loffeld.
Dynamic Architecture What about you?
Inhoudelijke diversiteit
Resultaten bevraging Brusselse cliënten en professionals
Towards and Africa Europe Partnership
Prof. Dr. Caroline Pauwels
Geen woorden maar daden!? Over het belang van een actieve seniorenraad
Transcript van de presentatie:

Nieuwjaarsconferentie Vormingplus Niet willen of niet kunnen? Naar een multidimensioneel model van digitale uitsluiting Mariën Ilse Vrije Universiteit Brussel Februari 3, 2012 Roeselare

IST – SVR – MIDIS Digitale uitsluiting herbekeken EMSOC – Innoviris Veldtekening Mediawijsheid Beleidsnota Mediawijsheid Digitale Week – Digitale Kermis Federaal Actieplan tegen de Digitale Kloof

Van digitale kloof naar digitale inclusie Beperkingen van ‘digitale kloof’ idee Complexiteit van ‘digitale uitsluiting’ Sociale uitsluiting ICT-gerelateerde drempels

Herziening traditionele drempels Naar een kwaliteitsvolle toegang  Thuis  Betaalbaar  Up-to-date materiaal  Snelheid & downloadlimiet  (Aantal) plaatsen van toegang

Herziening traditionele drempels Motivatie als structurele problematiek  Harde kern niet-gebruikers  Algemene attitudes tav ICT  Kwalitatief onderzoek  Bewustzijn vd meerwaarde van ICT  Motivationele stimulansen Digital choice

Herziening traditionele drempels Gebruik in context  Vrijheid  Autonomie  Betekenis in dagelijkse praktijken  Mechanismen van uitsluiting  Gebruikersprofielen

Herziening traditionele drempels Vaardigheden in volledige complexiteit  Overaanbod aan definities  Mediageletterdheid – alle media  Digitale vaardigheden – ICT Conceptualisering Operationalisering Methodologie ?

Herziening traditionele indicatoren Digital literacy is the awareness, attitude and ability of individuals to appropriately use digital tools and facilities to identify, access, manage, integrate, evaluate, analyse and synthesise digital recources, construct new knowledge, create media expressions, and communicate with others, in the context of specific life situations, in order to enable constructive social action; and to reflect upon this process.” (Martin, 2006:255)

Herziening traditionele indicatoren Digitale vaardigheden  Operationeel  Formeel  Communicatie  Informatie – cf. mediawijsheid  Strategisch – cf. meerwaarde, inclusie Tool / Medium Content

Herziening traditionele indicatoren Competenties  Basisgeletterdheid  Probleemoplossend vermogen  Bewustzijn en kennis over mogelijkheden van beschikbare tools  …

Aanvullende indicatoren Ondersteuningsnetwerken  Participatie  ICT cultuur Attitude – Gebruik – Bezit  Aanwezigheid hulpbronnen Warm experts – proxy users  Keuze favoriete hulpbron

Aanvullende indicatoren Leerproces digitale vaardigheden  Informeel & formeel leren Redenen niet-deelname, drop-out  Attitude tav opleiding & training Opportuniteiten, hulpbronnen  Plaats leerproces  Type leerstijl

Aanvullende indicatoren Sociale context  Micro / meso / macro niveau  ICT-cultuur  Dagelijkse praktijken ≈ levensstijl  Structurele mechanismen van uitsluiting  Onderwijs & middenveldorganisaties

Risicogroepen Vgs traditionele SES indicatoren ouderen, mensen met een fysieke of mentale handicap, laaggeschoolden, mensen die zich in een illegale situatie bevinden (cf. druggebruikers, uitgeprocedeerde asielzoekers…), chronisch zieken, mensen met geen of een laag inkomen, etnische minderheden, eenoudergezinnen of mensen die wonen in onderontwikkelde rurale gebieden

Kwetsbare groepen A worst case scenario  Minder toegang, vaardigheden, gebruik  Homogeen ICT-arm netwerk  Leerdrempels Vaak een situatie van wel willen maar niet kunnen = Digitale uitsluiting

Van digitale kloof naar digitale inclusie Digitale uitsluiting Digitale insluiting Identificatie drempels & acties In relatie tot multi-stakeholders

Van digitale kloof naar digitale inclusie Digital inclusion is all efforts by the public and private sector, civil society and the technology community devoted to developing and using ICT to address issues of societal exclusion in any dimension; creating new opportunities for inclusive empowerment and development through ICT, and preventing new ICT-induced gaps from emerging (Bianchi et al., 2006)

Digitaal Inclusie Beleid Cruciale (f)actoren  Multi-stakeholdersaanpak  èn / èn verhaal  Binnen breder inclusiebeleid  Ondersteuning middenveld

Digitaal Inclusie Beleid Cruciale (f)actoren  Informele participatieve leeromgevingen Vraaggedreven, in lijn met leefwereld  Sociaal kapitaal op lokaal niveau Race Online – Digital Champions  Pass it on  Give An Hour

Digital Champions

Ilse Mariën IBBT-SMIT Vrije Universiteit Brussel Tel / Februari 3, 2012 Roeselare