Werkvormen voorstellen theorie werkvormen cursus werkvormen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samenwerkend leren lastig -ook voor leraren leerzaam -ook voor leraren
Advertisements

De inhoud van dit thema:
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
Hoekenwerk Ann Vandemaele.
BattleBots The school battle.
Didactische werkvormen
Activerende werkvormen
Les 7: het voorbereiden van een les
Didactische werkvormen
Training door Beleving Leo Scheers Studiedag ESF-project Komma
Onderzoeksvaardigheden
Practicum fysica: denken en redeneren over én experimenteren met fysische wetmatigheden Luc Vanden Abeele.
Initiator Module 1: Algemeen Gedeelte Initiator Didactiek
Initiator - Module 1: Algemeen Gedeelte Initiator - Didactiek
Inleiding: Bouwstenen van het didactisch proces
Compu’Train blended learning
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Voorbereid op Stage Les 4.
Informatie- avond groep 6
Vaardigheid onderwijs
 Is basis kennis een voorwaarde voor het experiment in de beeldende vakken in de onderbouw?  Wat is basiskennis?  Hoe word basis kennis nu overgedragen?
Seksueel grensoverschrijdend gedrag
Methodiek van het vorming geven
“de eerste les” Goedgekeurd KCO Situeer de bijdrage van uw vak in het bereiken van de doelstelling en de OLR van de opleiding (competentie-matrix)
Stagebegeleiding Bijeenkomst 6, Blok 2.
Training digitale didactiek
Leerstijlen KOLB SJM.
X-stream les 4 WELKOM. Wat gaan we deze les doen?  Korte terugblik vorige les  Doelen van deze les  Digitale identiteit  Online samenwerken  Eindopdracht.
Juf Silvia & Juf Jolanda
Welkom.
Rob Ouwerkerk Woudschoten 2008 Flash! Didactiek voor professionals.
Les voor ♀ Seksueel grensoverschrijdend gedrag. Seksueel grensoverschrijdend gedrag ♀ Doelen Aan het einde van de les weten jullie: dat er verschillende.
REFLECTEREN Wat is dat?.
Communicatie 2 – kw 2 Les 4.
Bijeenkomst September 2015
Differentiëren in de Franse les
Conferentie Bijzonder Begaafd.  Opgericht in 1989  Psychologisch Adviesbureau  Assessment Center  Opleiding & Training  Hoogbegaafdheid PONTE organisatie.
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.4 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel Thema: Begeleiden van activerende didactiek en.
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
Bijeenkomst 1.2 Vakdidactiek. Inhoud bijeenkomst 1.2  Themabijeenkomsten vanmorgen  Doelen voor vandaag  Einddoelen  Uitleg leertaak 1 + opdrachten.
EEN BLENDED LEARNING MINOR INFORMATIEVAARDIGHEDEN
In de rol van opleider 13 december Inhoud Taken en competenties rol opleider Leerstijlen Ontwikkelen naar zelfstandig leren Structureren en doceren.
Natuur Leven en Technologie verplichte cursus (5 ec) voor masters Aardrijkskunde, Biologie, Natuurkunde en Wiskunde
Rob Goossens De Werkomschrijving.
Filmpje: e.com/watch?v=nEx pvLXap1U.
INHOUD LES: “LEREN” Wat is leren? Hoe kunnen we leren? Verschillende leertheorieën; Klassieke conditionering Operante conditionering Leren door imiteren.
Presentatie EduCheck SOML
Belang bewegingsonderwijs met kleuters
De eerste les Goedgekeurd door CKO vakgroep < ... >
LOB 14. Hoe leer jij het beste?
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
De eerste les Goedgekeurd door CKO vakgroep < ... >
Het verschil tussen werkomschrijving en bestek?
De eerste les Goedgekeurd door CKO
Praktijk Opleiders Cursus
Praktijk Opleiders Cursus
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
Ethiek in de branche social work
Didactiek Lesformulier.
Didactiek Lesformulier.
…. Is een verzameling van dankbare momenten
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Gesprekstechnieken Les 3.
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Didactisch practicum: aardappels
De eerste les Goedgekeurd door CKO
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
#Zorglokaal #Inspiratiedagkinderopvang
Transcript van de presentatie:

Werkvormen voorstellen theorie werkvormen cursus werkvormen waar, welke werkvormen en opdracht groepsindeling aan de slag afronding afspraken

Model Didactische Analyse Beginsituatie Les- en leeractiviteiten Didactische Werkvormen Leerinhouden Groeperingsvormen Media Evaluatie Doelstellingen

Kolb vier leerstijlen Mensen leren door te doen of te ervaren (doeners) Mensen leren door waar te nemen en te overdenken (dromers) Mensen leren door analyse en denken (denkers) Mensen leren door actief te experimenteren (beslissers)

Sleutelvragen Organisatievorm (ind./groepjes/groep) Actief/passief (luisteren/vragen beantwoorden/practicum) Doelen (cognitief/affectief/sociaal/motorisch) Differentiatie Omvang

werkvormen onderscheiden: Instructievormen (oa doceren, presenteren, demonstreren) Gespreksvormen (groepsdiscussie, onderwijsleergesprek) Opdrachtsvormen Vragen beantwoorden Practica Simulatie Webkwestie Werkstuk Huiswerk Spelvormen (oa rollenspel)

Digitale werkvormen de presentatievorm opdrachtsvorm (vragen beantwoorden ) vragen (automatisch, meerkeuzevragen met feedback) webkwestie (Verslagvorm) opzoeken (database internet) practica (meetinstrument) simulatie (applet, flashlet) samenwerken (sharepoint, communicatie)