Noelle Aarts Let’s connect! Logeion Communicatie Congres

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Organisatieverandering
Advertisements

Identiteitsverankering
Generatief Leiderschap
Ontwikkeling van het Netwerk Naamkunde
Hoofdstuk 5 Sociale verbanden.
1 Kwaliteitsfunctionaris en -zorg Centrale inleiding Netwerk functionarissen kwaliteitszorg voortgezet onderwijs Zaltbommel, 8 november 2011 Harm Klifman.
Samen op weg naar “de Toekomst”
Noelle Aarts Heerlen, 26 november 2013
Waar staan we voor met ons onderwijs?
De psychologie van communicatie
Conditietest als basis voor samenwerking. De conditietest is een hulpmiddel voor vrijwilligersgroepen om: de huidige kwaliteit van de groep te meten en.
Transformatie & flux G.Morgan.
Visie op HNW juni Belang van een Visie Een Visie op Werken is de overkoepelende beschrijving hoe een organisatie werk in de toekomst ziet. De visie.
Waardenvol organiseren
Jeugd en Diaconaat Federatie van Diaconieën 23 maart 2013.
Hoe blijf ik overeind als welzijnsprofessional?
De resultaatmanagement-paradox
Hoofdstuk 2 De fundamenten van individueel gedrag
Leren voor en door het werk
HOOFDSTUK 8 ORGANISATIE ALS FLUX EN TRANSFORMATIE
Media en creativiteit module 2 Identiteit Jaar 1.
Want 1 op 5, dat is te veel!. 2 Netwerken 3 New York State Training School for Girls (1930)
Hoofdstuk 17 De organisatiecultuur bepalen en veranderen
Hoofdstuk 18 Veranderingen in organisaties tot stand brengen
Deel 1 Het managen van mensen en organi-saties.
Veiligheid in het onderwijs Hans Boutellier BCN, Utrecht 20 maart 2014 Hans Boutellier BCN, Utrecht 20 maart 2014.
Universiteit Utrecht Managen van netwerken (1) Albert Meijer Utrecht School of Governance 19 april 2012.
Dans van Vos Weg van Wolf
Social media bij impulsis Huib Koeleman, augustus 2010.
Van wie is de school? … en over welke school hebben we het dan? Over de schoolleider: zetbaas of ondernemer? … en de leraar die zijn vak kwijt is. Onderwijscafé.
MENSELIJKE ONTWIKKELING OUDER-KIND RELATIE 0 – 3 JAAR
Een theoretische verkenning
Hoofdaannamen van Appreciative Inquiry
Interactieve (Marketing) communicatie COLLEGE 07 SHEET 1 Interactieve (Marketing) Communicatie.
Verandermanagement Project- en Verandermanagement
Noelle Aarts en Rob Eijsermans Bex*zomeracademie
Dit FotoFolio is van Steven Gort.
Met Stakeholders Gedeelde Visie
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
Gedragsverandering door middel van dansen i.p.v. worstelen
Communicatie met ouders
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
Noelle Aarts, WUR / Universiteit van Amsterdam
Opnieuw samen leven met elkaar Presentatie Congres 25 november 2014.
Innoveren. Wat is innovatief organiseren Innovatief organiseren is leren het vertrouwde los te laten.
Docent: Anco R.O. Ringeling
Weerstand kan je opvatten als feedback
Ramòn Janssen –H4B Niels Killaars –H4B © RJNK. 1: Wat is Social Media? 2: De rol van social media in marketing & internetstrategie 3: De sterke punten.
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Gespreksvaardigheden Gelukkig nieuwjaar!!!. urele_gespreksvoering.html?id=HjQ9lxA4Qm MC&redir_esc=y
Branding en storytelling in de regioin Br Noelle Aarts Nijkerk, 3 novemer 2015.
§2: politieke stromingen en partijen:
Organisatie en Beleid Bijeenkomst 1: Werken in een organisatie I
Sociologie en Diversiteit hoorcollege 4
Organisatiecultuur “bestaat” niet, maar “ontstaat” steeds weer opnieuw als mensen met elkaar in de weer zijn. Organisatiecultuur.
Erfgoed connectie Utrecht Verjonging vrijwilligers.
Van mis-handelen naar relationeel handelen Systemische psychotherapie bij fysiek geweld in paarrelaties van Lawick, J., (2003). Van mis-handelen naar relationeel.
‘The Young Vibes’ We love challenges…just try it!.
Opleidingssessie 4 Growing Together De relatie tussen mentor en mentee.
Regievoering door gemeente Delft Commissie M&E 13 september 2012.
1 Onze cliënten aan het woord – onderzoek naar cliëntervaringen Leekerweide en Ipso Facto Ipso Facto beleidsonderzoek Postbus AG Gouda T:
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Hoe geïnspireerd samenwerken? Het teamwiel van Vroemen in uitdagingen
Meer verbinding, sociale cohesie en eigen/samen regie in de buurt Met het Buurtteam als stimulator, facilitator en begeleider van een samenleving die niemand.
Leidinggeven Hoofdstuk 10 Functionerings- en beoordelingsgesprekken.
Les 1: Brainstorm en kennismaken
Politieke socialisatie Politieke institutie Sociale institutie
Het leuke van communicatie, je doet het (meestal) met een ander.
Hoe zijn wij als inwoner betrokken geraakt?
Vernieuw je HR-cyclus.
Transcript van de presentatie:

De beroepspraktijk van communicatieprofessionals: nieuwe trends en oude principes Noelle Aarts Let’s connect! Logeion Communicatie Congres Utrecht, 10 juni 2010

Actueel binnen Logeion: naar een verbrede opvatting van de communicatiepraktijk presenteren creëren analyseren adviseren organiseren begeleiden verbinden

Reputatiemanagement wordt kwaliteitsmanagement Autenticiteit Transparantie Empathie Verantwoordelijkheid

Zelfreferentialiteit en organisatiecultuur Het is onmogelijk om alle signalen uit de omgeving op te pikken en te verwerken. Selectie en ook reconstructie van informatie is nodig om een identiteit te ontwikkelen waarmee men zich in de wijdere omgeving kan handhaven. Elke organisatie ontwikkelt zo onvermijdelijk een eigen cultuur, met eigen waarden, gedragscodes en visies op wat van belang is en wat niet. Daarmee wordt gemakkelijk aansluiting gevonden met bepaalde onderdelen in de omgeving, en helemaal niet met andere.

Zelfreferentialiteit verwijst naar de eigenschap van mensen en organisaties om: de omgeving te bezien vanuit een volstrekt eigen idee over wat belangrijk is en wat niet zonder dat men in de gaten heeft dat dat zo is.

Framing

Framing

Beeldvorming mensen construeren een verhaal, ook al is dat gebaseerd op slechts enkele gegevens. We construeren door beelden/verhalen/horen zeggen te versmelten. wat men niet weet wordt ingevuld later weet men niet meer zo goed wat waar is en wat ingekleurd

Autopoiese (Maturana en Varela): Autopoiese verwijst naar de neiging tot zelfvoortbrenging door een gesloten systeem van relaties. Dit vermogen is gebaseerd op drie eigenschappen: autonomie een circulair karakter zelfverwijzing

Autopoiese

Autopoiese

De samenleving bestaat uit in principe gesloten systemen die zichzelf overeind proberen te houden en elkaar daarin ‘verstoren’.

Verandering anders bekeken: resultaat van bewust geplande regie vanuit centraal punt maar vooral resultaat van ambitie, omstandigheden en het zelforganiserend vermogen van mensen

Zelforganisatie Orde ontstaat uit chaos zonder dat sprake is van centrale aansturing

“Rather, it (the network-society, NA) resulted from surprising, unpredictable effects of multiple and changing sets of social actors, struggling with the cultural and material circumstances in which they found themselves, each pursuing their own agenda, following their own, limited understanding of the situation they faced” (Stalder, 2006: 3).

Behoeftehiërarchie van Maslow

Sociale behoeften kunnen we enkel bevredigen via anderen De behoefte om ergens bij te horen en De behoefte om zich te onderscheiden van anderen, om uniek te zijn, er toe te doen

Dat zien we terug in wat mensen doen met social media via sociale media worden doorlopend gesprekken gevoerd over de actualiteit en andere kwesties waar iedereen aan mee kan doen

Communicatie anders bekeken: zender – kanaal/medium - ontvanger maar vooral onderhandeling van betekenissen in interactie

Communicatie en verandering

De meeste organisaties zijn vooral druk met het zenden van informatie bewuste, geplande processen formele communicatie het zichtbare, het kenbare, het meetbare

Planning en communicatie: het sturingsmodel (1)

Planning en communicatie: het sturingsmodel (2)

Mensen worden in het algemeen eerder overtuigd door de redenen die ze zelf hebben ontdekt en opgesomd, dan door de redenen die door anderen zijn opgesomd (Blaise Pascal, 17e eeuw)

Planning en communicatie: het participatiemodel (1)

Planning en communicatie: het participatiemodel (2)

Planning en communicatie: het netwerkmodel (1)

Planning en communicatie: het netwerkmodel (2)

‘Nieuwe’ organisaties als open netwerken niet statisch maar flexibel niet strak aangestuurd maar spontaan niet gebaseerd op wantrouwen maar op vertrouwen controle niet op basis van status of positie, maar georganiseerd in de interactie

Het belang van gesprekken in gesprekken proberen mensen inhoudelijk dingen voor elkaar te krijgen in gesprekken reguleren mensen hun voorkomen in gesprekken worden creatieve ideeën ontwikkeld in gesprekken worden relaties gemaakt en gebroken in gesprekken worden veranderingen zichtbaar in gesprekken komen veranderingen tot stand in gesprekken wordt collectieve weerstand georganiseerd

Conclusie Een verbreding van de taakopvatting van communicatieprofessionals brengt de aandacht naar de veelomvattende betekenis van het oudste communicatiemedium: het gesprek

YouTube - Koefnoen Rapservice Verkiezingen 2010

Weerstandcommunicatie: ja, maar….. Zelfgenoegzaam (‘dat doen we toch allang’) Gelaten (‘dat kunnen we toch niet’) Cynisme (álles is al geprobeerd, de buitenwereld is de boosdoener dat niks kan’)

Uitgangspunten: Ieder mens wil wel iets veranderen Mensen willen liever niet veranderen Kortom: mensen zijn meestal ambivalent tov verandering Mensen veranderen niet door wat anderen zeggen, maar door wat zij zichzelf horen zeggen in reactie tot anderen Als je de autonomie van je gesprekspartner respecteert zal hij beter met je samenwerken