Saxion Fieldlab Cafe Dwaalgedrag.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Chantal Bergers 7 februari 2013
Advertisements

MENSELIJK GEDRAG IN PUBLIEKE RUIMTES
Belevingsgerichte zorg voor ouderen met dementie
De rol van de verpleegkundige bij medicatietoediening
Hoe passen stepped care en collaborative care binnen het patiëntenperspectief? Peter F M Verhaak.
Omgaan met gedragsproblemen bij dementie
Haptotherapie, wat is dat?
OPPOSTIONEEL OPSTANDGE GEDRAGSSTOORNIS, EXTERNALISEREND GEDRAG
Zelfregie Grote doorbraken komen altijd voort uit cliënten acties en initiatieven. De overheid, de instellingen en de professionals lopen altijd achter.
VPT-themadag 7 maart 2011 ‘Veiligheid boven alles!’
WAAROM EEN HULPMIDDELENBOEK VOOR HUISARTSEN
Behoud een open mind, maar ook je verstand.
Komt u of uw kind wel eens moeilijk in slaap?
Heeft u of uw kind wel eens last van slapeloosheid?
Stichting Thuiszorg Icare
Vallen? Voor mij geen struikelblok!
Individuele- en groepsbehandeling.  1. Bevraging  Vragenlijst invullen ( niet anoniem)  Doelgroep zijn adolescente vrouwen  Nederlandse vrouwen tussen.
Psychologische gevolgen van een hersenletsel
Angststoornis.
Improving Mental Health by Sharing Knowledge E-learning Signaleren depressie Ontwikkeling en implementatie Marijke Ruiter.
Renate Verkaik, Anneke Francke, Jozien Bensing (NIVEL)
Lectoraat GGZ-Verpleegkunde
Esther Meerwijk, UMC Utrecht
M. Postma, Parkinsonverpleegkundige
Plezier voor mensen met dementie Ontwikkeling en evaluatie van een richtlijn voor verzorgenden Renate Verkaik, Anneke Francke, Jozien Bensing (NIVEL) Berno.
Dementie Omgaan met de gevolgen van dementie .
Transactionele analyse
Probleemgedrag, richtlijn NVVA 2008
Symptoom van falende ziekenhuiszorg aan ouderen?
Patronen en Integraal samenwerken
Gedragsveranderingen bij dementie
Wees eens wat OENiger Open – Eerlijk - Nieuwsgierig
Paul Andreoli & Benno Wiegers
Aanpak problematisch gedrag
Depressie bij ouderen.
Presenteren en communiceren
Medicatie bij problemen in dementie
MEE ‘s- Hertogenbosch Ondersteuning bij leven met een beperking.
Psychiatrie Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd
Marit Dhondt Master PMT
De rol van de huisarts in de laatste levensfase
Psychologieles 5 lesweek 5
Relatie en donatie Een onderzoek naar de behoeften van echtparen bij een relatiedonatie Ans Berkhout Presentatie werkstuk Opleiding Kempler Instituut,
Welkom ik maak me sterk.
Omgaan met zelfbeschadiging en suïcidaal gedrag
Zorg op maat voor depressieve ouderen van levensbelang. Hannie Comijs.
Heel gewoon maar toch anders.
Aandoeningen/ziektes Functies & anatomische eigenschappen Activiteiten en participatie Omgevingsfactoren Persoonlijke factoren InschikkelijkheidIk ben.
Fysiotherapie en ergotherapie Westsingel Valpreventie Minette Keijsers Cathelijne Strijbosch Emmy Bouten.
Presentatie analyse interviews 4VWO RSG.  Stap 1: Wat is armoede?  Stap 2: Interviews uitwerken & analyseren  Stap 3: Gezamenlijk analyseren  Stap.
Muziektherapie Muziektherapie: van ‘I’-dentity naar ‘We’-dentity Carel van Leeuwen, Bas Molenaar muziektherapeuten GGZ Friesland.
Het “ABC” van dementie Alzheimer Café.
Floor, Nathalie, Chantal en Jill
Vandaag Aanwezigheid Presentaties psychiatrie en verslavingszorg Theorie les Begeleidingsmethoden in de ouderenzorg Afsluiting.
Zorgzaam confronteren
en palliatieve terminale zorg
Nee Zeggen!.
Dementie bij mensen met een verstandelijke handicap
Agressie door honden. Agressie door honden Enkele oorzaken van agressie bij honden Agressie is communicatie voor hond Reactie op prikkel of trigger.
Praktijkrichtlijn ‘Streven naar een fixatiearme thuiszorg’
Herkenbaar??? 1. Depressiviteit is iets dat ik wel bij een ander maar niet bij mijzelf herken. 2. Mijn depressiviteit is aanstellerij. Daaraan moet ik.
Gedrags- en psychische problemen bij dementerenden: een uitdaging
Gedragsproblemen en stoornissen
Gewoon pubergedrag? Over Relaties
Therapeutische interventies gebaseerd op muziek bij dementie
Time-out protocol Presentatie 7 maart 2019.
Zorgzaam confronteren
Doelen, verlangens, behoeftes en drijfveren
Blijf niet zitten in je luie stoel, blijf niet slenteren zonder doel,
Transcript van de presentatie:

Saxion Fieldlab Cafe Dwaalgedrag

Dwaalgedrag Wat zijn: kenmerken, oorzaken van dementie gerelateerd dwaalgedrag? werkbare psychosociale interventies d.w.z. niet farmacologische interventies? werkbare technologische interventies?

Voorkomen & Cijfers Zeven op de tien mensen met dementie gaat dwalen (Geelen, 2010). Dwaalgedrag komt vaker voor bij vergevorderde dementie (Geelen, 2010; Klein et al, 1999) en bij dementie van het Alzheimertype (Klein et al, 1999).

Definitie dwaalgedrag ‘A syndrome of dementia-related locomotion behaviour having a frequent, repetitive, temporally-disordered and/or spatially-disoriented nature that is manifested in lapping, random and/or pacing patterns, some of which are associated with eloping, eloping attempts or getting lost unless accompanied’ (Algase et al, 2006, p. 696).

Vrij vertaald houdt dit in: ‘Aan dementie gerelateerd voortbewegend gedrag gekarakteriseerd als vaak, terugkerend, tijdelijke verwardheid en/of ruimtelijke desoriëntatie dat zich uit in het lopen van willekeurige rondjes en/of drentelen dat soms gepaard gaat met weglopen, weglooppogingen of verdwalen’.

Kenmerken dwaalgedrag (NANDA, 2001) Aanhoudend lopen van plaatst naar plaats met steeds dezelfde bestemming. Hardnekkige zoektocht naar iets onbereikbaars Lopen zonder duidelijk doel of plan, geen duidelijke route voor ogen. Ongevraagd en lukraak andere ruimte binnen treden. Het onaangekondigd of onbedoeld verlaten van het huis. Lange perioden van lopen zonder gerichte bestemming.

Kenmerken dwaalgedrag Drentelen (heen en weer lopen) Niet het vermogen hebben om herkenningspunten in een bekende omgeving te signaleren. Moeilijk om iemand van het dwalen af te brengen of af te leiden. Schaduwen of volgen. Hyperactiviteit en zoekend gedrag. Perioden van voortbeweging afgewisseld met perioden van staan, zitten en slapen. Verdwalen.

Oorzaken dwaalgedrag Biologische drijfveren: honger, dorst, pijn, te warm of te koud, bijwerkingen medicijnen. Psychische drijfveren: angst, depressie, agitatie, spanning, zich onveilig voelen, onrust, verveling. Gevoelens van eenzaamheid of hopeloosheid. Omgevingsfactoren: overprikkeling, separatie vertrouwde omgeving. Eigene van een persoon: veel bewegen in het verleden (beroepshalve of hobby). Copingsstrategie; omgaan met spanning door veel te bewegen.

Psycho-sociale interventies Voorbeelden van psycho-sociale interventies zijn: muziektherapie, bewegingstherapie, snoezelen, belevingsgerichte zorg, aromatherapie, etc. Bewijs voor therapeutic touch & bewegingstherapie. Muziek aanbieden. Vraagtekens gevonden bewijs.

Aanbevelingen (V&VN, 2008) Op basis van wetenschappelijke onderbouwing en overwegingen van de leden van de werkgroep of experts: 1e keus aanbevelingen: 1. muziek 2. activiteitenprogramma 3. huiselijke sfeer creëren in zorginstelling 1e keus aanbeveling voor management: 4. trainen zorgverleners 2e keus aanbevelingen: - psychomotorische therapie - snoezelen - handmassage / in combinatie met muziek - aromatherapie - laten horen van rustgevende geluiden

Hulpmiddelen

Er zijn technologische oplossingen die dwaalgedrag: Kunnen ondersteunen. Preventief kan signaleren. Kan monitoren. Kan traceren.

Onderzoek Toename in bewegingsvrijheid, een toename in de veiligheid door minder valincidenten en minder ervaren gevoelens van sociale isolatie. Ethische dilemma’s.

Handige informatie ‘Evidence based protocols for managing wandering behaviors’ (Nelson & Algase, 2007). Journal Gerontologie Nursing van Maart 2010 bevat een Evidence-based quideline wandering. Richtlijn: omgaan met gedragsproblemen bij patiënten met dementie (2008) www.modernedementiezorg.nl

Opdracht - Aan de hand van een stappenplan een casus over een bewoner/cliënt met dementie gerelateerd dwaalgedrag invullen/concretiseren. - Probeer bij stap 5 tot een goede combinatie te komen van psychosociale en technologische interventies. - Denk bij stap 6 hoe de evaluatie vormgegeven kan worden.

Stappenplan (VenVN, 2008) Stap 1: Wat zie je? Stap 2: In welke situaties komt het gedrag voor? Stap 3: Hoe komt het? Stap 4: Beschrijf het doel Stap 5: Wat ga je er aan doen? Stap 6: Heeft het geholpen? Is het doel bereikt?