Het Griekse theater VWO/TTO4 KCV Voorjaar 2011.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Theater in de Griekse oudheid
Advertisements

Toneel in de Oudheid.
Het Attische Drama.
Wij gaan iets vertellen over het boeddhisme
Het kerkelijk jaar Thema 8.
Door John Gould Euripides Medea.
De stad Petra in Jordanie Een van de zeven wereldwonderen!
 2011  Ze werd mishandelt door haar man.  Peter Van De Poel  beeld-de-world-press-photo-winnaars/
Een jeugdboek op de planken
Middeleeuwse steden H5 par. 5.3.
Kennis maken Regels Wat gaan we doen? Meelezen elke keer
Derde epeisodion en derde stasimon
Athene in de tijd van Euripides Pierre Corneille Jean Anouilh
Door Jeroen Desaver, Elke Lemmens & Sarina Wijnen
Het rijk en de stad Grieken en Romeinen Vroegmoderne tijd Moderne tijd
Maarten Steenhagen KUNSTFILOSOFIE COLLEGE 2 EEN FILOSOFISCHE BENADERING VAN DE KUNSTEN DE NABOOTSINGSTHEORIE Maarten Steenhagen.
Paragraaf 2.4 Griekse kunst.
Toneel in de Renaissance
De Attische Tragedie Ontstaan en Ontwikkeling van de Griekse tragedie
Deze presentatie is van :
Een Griekse tragedie geschreven door Euripides
Toneel in de Oudheid Tragedie.
GRIEKSE TRAGEDIE Ratna Werry
2 Fast 2 Furious Kijk een film met het commentaar van de regisseur.
Tijd van Grieken en Romeinen 3000 v Chr- 500 n Chr
Kenmerk 3 Het Ontstaan van de eerste stedelijke gemeenschappen / samenlevingen Les 2: Het Ontstaan.
Les 16: De Grieken zijn niet gelijk.
En nadat Hij dit gesproken had, werd Hij opgenomen, terwijl zij het zagen, en een wolk onttrok Hem aan hun ogen. Handelingen 1.
2. VAN POLIS TOT KEIZERRIJK.
Paragraaf 1 In Athene wordt de democratie ingevoerd.
Griekse kunst 3.5A.
Ruimtevaartquiz De Maan De.
Euripides Medea 1e epeisodion
Aristoteles.
De Attische tragedie & De drie grote tragici
Publieke ruimten, waarom? Jordi Farrando Sara Mispelter en Karolien Noppen.
Het amfitheater.
rondreizend volkstheater ± 1550 – 1650 ontstaan in Italië
‘De Klomp Draait Door’ Rosalie Blok Klas CE2C.
DE GRIEKSE BOUWKUNST TEMPELS
Waarom won CAW Metropool de prijs voor de ‘beste interne campagne’ 2010? BViC Wintercheck.
Middeleeuwen De antwoorden in deze powerpoint komen van (naam en klas invullen a.u.b.)
Verander je wereld 2 Samuel 11:1-2 Bij het aanbreken van het voorjaar, de tijd waarin koningen gewoonlijk ten strijde trekken, stuurde David opnieuw een.
Oude Wonderlijke verhalen
Griekse mythen en wetenschap
Vragen over gelezen stof Wat is een liedboek? Aan welke regels van de 17e eeuw hield de schrijver/dichter van deze liederen zich? Wat is een zeemanslied?
Drama Religieus Wijnroes Bevrijding Tragische strijd Dionysos Bromios
Niet denken, gewoon doen.
Paragraaf 3.5 Griekse kunst.
Hoofdstuk III: Griekenland Les 7: Par 5, Griekse Kunst
Hoofdstuk V: Rome Les 5: Keizer Augustus
Antwoorden op opdracht en vragen theater
De tijd van Grieken en Romeinen
Theorie Podiumkunsten 1
Feesten in Athene.
The Best of Swan Lake 2012 mei Pyman waissi 4hb. Achtergrond informatie een ballet van de choreografen Marius Petipa en Lev Ivanov op de muziek van Pjotr.
Sport in de samenleving
Buig voor je held! Wie is jouw voorbeeld?.
Theater.
Het doek gaat op PROLOOG (p. 9 – 15). Het doek gaat op PROLOOG (p. 9 – 15)
1VWO Hoofdstuk 3: de Grieken.
3.5 Griekse kunst.
Spaans theater in de 17e eeuw enorm succes grootste uitstraling in 1 e helft 17e eeuw ong comedias zijn bewaard en zo’n autos sacramentales.
Red de verlorenen! Lucas 10,30-37 "Een man reisde van Jeruzalem naar Jericho. Onderweg werd hij door rovers overvallen. Zij rukten hem de kleren van het.
Roxy Esther Gerritsen. Esther Gerritsen Roxy Niets is vanzelfsprekend…. Zoeken naar betekenis in de absurditeit van het leven.
Hofcultuur 4. Verhalen aan het hof ARTHistory. Ars Poëtica Weinig vernieuwingen qua toneel. Tragedies volgens regels van Griekse filosoof Aristoteles:
Het verhaal van Elektra
Hoofdstuk 3: De Grieken Klas 1 KGT Lesweek 6
Waarom veranderde Brecht het theater ?
De stad Petra in Jordanie Een van de zeven wereldwonderen!
Transcript van de presentatie:

Het Griekse theater VWO/TTO4 KCV Voorjaar 2011

De grote Dionysia Jaarlijks feest in Athene, 5e eeuw v.Chr. Vijfdaags toneelfestival ter ere van Dionysus Eind maart: winter voorbij, stad weer toegankelijk voor bezoekers > ook veel niet-Atheners bij feest Wedstrijd (agoon): eerste en tweede prijzen

Dionysustheater in Athene Ca. 17.000 zitplaatsen en rond 330 v.Chr. gebouwd

Opbouw festival Nacht ervoor: cultusbeeld van Dionysus naar theater Dag 1: optocht en offers aan Dionysus 3 dagen met tragedies (treurspelen) Elke dag 3 tragedies (trilogie) van één schrijver Afgesloten door satyrspel > acteurs verkleed als saters ‘s Middags nog een komedie Dag 5: optocht en offers, bekendmaking winnaars en bekroning met klimop

Organisatie festival Voorbereiding in zomer: selectie dichters Choregen: rijke burgers die productie financierden > kostuums, salaris zangers, training en levensonderhoud koor (15 man) = vorm van belasting Dichter zelf was regisseur > componeerde ook muziek + deed choreografie koor. Aanvankelijk ook vaak acteur Staat betaalde acteurs Jury van 10 mensen uit publiek

Oorsprong tragedie I Ontstaan uit choros (koor), zang- dansgroep van jongens/mannen Wedstrijden tussen choroi ter ere van Dionysus > eerste prijs: tragos (bok) Vandaar naam tragoidia (bokkenzang) Solist scheidde zich af van koor > dialoog. Thespis was eerste acteur In loop van 5e eeuw meer acteurs: Aeschylus > 2e acteur, Sophocles 3e acteur

Oorsprong tragedie II Alleen mannelijke acteurs > ook in vrouwenrollen Max. 3 sprekende acteurs op toneel, maar meer personages Acteurs speelden meer dan één rol Figuranten (κωφα προσωπα) Maskers voor koor en acteurs Muziek en dans: koor begeleid door dubbele fluit (aulos)

Aeschylus 525-456 v.Chr. Ca. 90 tragedies geschreven 7 tragedies bewaard gebleven, waaronder één trilogie: Oresteia Enige van wie tragedies werden herhaald op Dionysia na zijn dood Slechts twee acteurs; belangrijke rol koor

Sophocles 495-406 v.Chr. 123 stukken geschreven, ook satyrspelen 24 keer eerste prijs gewonnen 7 tragedies volledig bewaard Introduceerde derde acteur; koor niet echt betrokken bij handeling, maar geeft commentaar

Euripides 480-406 v.Chr. 92 tragedies geschreven 18 bewaard gebleven Slechts 5 keer eerste prijs gewonnen Sterk psychologische inslag, inleving in vrouwen

Aristoteles’ Poetica Begin 4e eeuw v.Chr. Bron over ontstaan tragedie (in deel 1); ook over komedie (deel 2, verloren) Regels voor goede tragedie > invloed op toneelschrijvers tot in 17e eeuw: eenheid van plaats, tijd en handeling. Drie eenheden echter niet bij hem terug te vinden Wel: één leidende gedachte; niets over plaats; niet langer dan één etmaal > geen regels Karakter van personages ondergeschikt aan handeling Doel: angst (φοβος) en medelijden (ελεος) opwekken > daardoor “reiniging” (katharsis) van publiek Plot moet omslag (peripeteia) bevatten > van geluk naar ongeluk, liefst samen met herkenning of tragische vergissing

Opbouw tragedie I Meestal één plaats (mogelijkheden voor decorwisseling beperkt) > meestal voor tempel of paleis Gebeurtenissen elders > bodeverhaal “Actie-scènes” buiten beeld Tijdsverloop beperkt Plot één geheel

Opbouw tragedie II Proloog Parodos: eerste koorlied Eerste epeisodion (scène) Eerste stasimon (eenstemmig koorlied) Nog drie-vier epeisodia en stasima Exodos en epiloog (laatste scène en slotregels koor) Bijzondere tekstvormen: bodeverhaal, stichomythie

Opvoeringspraktijk I Muziek nauwelijks bekend Choreografie niet bekend Kostuums en decors niet teruggevonden > vaasafbeeldingen en muurschilderingen Acteurs met maskers van Hercules en Dionysus

Vaas met scènes uit de Medea van Euripides. 325 v.Chr.

Opvoeringspraktijk II Opvoering in open lucht, overdag Weinig effecten met licht of decor > beschilderde panelen Moord achter de coulissen > lijk op podium binnengerold (ekkuklèma) Geluidseffecten: spiegel/trommel (donder en bliksem), paarden (houten borden), regen (pot bonen) Toneelmachines: deus ex machina (hijskraan) Medea op slangenwagen als deus ex machina, ca. 400 v.Chr.

Opbouw theater Skènè Orchestra (in midden plaats voor altaar) Parodoi of eisodoi Tribune

Epidauros

Theaterreconstructies