Opname luchtvaart in ETS Geert Vancronenburg Economisch Departement VBO CCIM
Inleiding l Klimaatverandering vormt een belangrijke uitdaging l Globaal klimaatakkoord essentieel l Het realiseren van het potentieel bij de gezinnen blijft de hoogste prioriteit l Verstrengen NAP , strenge emissienormen voor nieuwe wagens, stabilisering emissies van luchtvaart: ondernemingen zullen het wel oplossen…
Keuze voor een emissiehandelssysteem l September-december 2005: Keuze voor een emissiehandelssysteem al gemaakt l Geografische scope: een mondiaal systeem draagt de voorkeur l Harmonisatie van de toewijzingsprocedure positief
Open versus gesloten handelsregeling l Voorstel betreft een open handelsregeling l “Een kosteneffectieve manier” (gesloten regeling leidt tot een CO 2 -prijs van €114 à €325) l Luchtvaartsector zal netto-aankoper zijn (cap gelijk aan ‘historische luchtvaartemissies’): meerderheid van de reducties vindt plaats buiten de luchtvaartsector l Zonder toegang tot JI/CDM, CO 2 -prijs stijgt van €31 naar €34 à €40 (€6 met volledige toegang tot JI/CDM!)
Open versus gesloten handelsregeling (2) l Impact assessment vormt een black box: impact op delokalisatie en carbon leakage? l Hogere CO 2 -prijs een gevaar voor ETS- ondernemingen die al tot de wereldtop behoren l Beperken van JI/CDM geen kosteneffectieve maatregel en in strijd met boodschap tijdens COP12 l Beperken van JI/CDM tot gemiddelde van NAP’s verschillend van een maximale CO 2 -prijs van €15 zoals in impact assessment
Conclusie l Internationale luchtvaart in post-2012 te verkiezen boven unilaterale EU-benadering l Nieuwe, meer transparante en meer gedetailleerde impact assessment van open handelsregeling noodzakelijk l Onbeperkt gebruik van JI/CDM essentieel