Business Marketing Management

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoofdstuk 14 Prijsbeleid.
Advertisements

Hoofdstuk 8 Relatiemarketing
Business Marketing Management
Vertaalslag Marketingmix naar Siva
Customer service en planvorming
Gerjan, Marijke, Boris, Sam en Mathein
/ slide 1 Eigen bedrijf of in loondienst? n Overwegingen persoonlijke situatie –Loondienst geeft zekerheid –Partner –Toekomstscenario: hoe ziet mijn leven.
VASTSTELLING VERKOOPPRYZEN
H10: Prijsmanagement.
Figuur 16.1 Factoren die van invloed zijn op de prijszetting
10.1 Functies factor prijs (p. 164)
H11 – De prijs van het product bepalen DE WAARDEPROPOSITIE CREËREN
AQUA LION Finance & Business Control
Een startersgids voor innovatie
Business Marketing Sabine Vermuyten
Business Marketing Management
Facility management en inkoop
H8: Distributie.
Bedrijfseconomie Uitwerking opgave (pagina 396)
De kracht van Qurius Qurius heeft al ruim 15 jaar ervaring met het implementeren van Microsoft Dynamics ERP software, en als één van de weinigen met ge.
Business Marketing Management
Management en Organisatie © 2009 | Noordhoff Uitgevers bv.
Management en Organisatie © 2009 | Noordhoff Uitgevers bv.
Management en Organisatie © 2009 | Noordhoff Uitgevers bv.
Business Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bvBusiness Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bv.
Economie vastgoed © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv.
Prijszetting
Hoofdstuk 12 Productontwikkeling en levenscyclusstrategieën
Business Marketing Management
Business Marketing Management
Business Marketing Management
Business Marketing Management
Business Marketing Management
Hoofdstuk 10 Prijsbeleid
Hoofdstuk 3 Prijsbeleid
Opvoeden in het onderwijs © 2009 | Noordhoff Uitgevers bv.
5.1 Hoeveel kost dat? Afzet is het aantal producten dat een bedrijf verkoopt. Vermenigvuldig je de afzet met de verkoopprijs (excl. btw) dan weet je wat.
MARKETINGMIX.
Bedrijfseconomie H3 Omzet en marge Junior accountmanager.
Commercieel beleid 2 H3 Prijsbeleid Ondernemer detailhandel.
Commercieel beleid 2 H3 Prijsbeleid Filiaalmanager.
Succesvolle bedrijven © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv.
Minor ondernemen Financieel Plan en prijsstelling
Sales Management © 2014 | Noordhoff Uitgevers bv.
Sales Management © 2014 | Noordhoff Uitgevers bv.
Marketing vastgoed © 2012 | Noordhoff Uitgevers bv.
Sales Management © 2014 | Noordhoff Uitgevers bv.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 9 Prijs.
1 IT Service Management Theorie (1). 2 Van ‘Beheren van dozen’ naar ‘Beheer van bedrijfsprocessen’ Bron: white paper van BMC Software. Leverancier van.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Logistiek College 1.
de boekhoudkundige verwerking van een economische cyclus:
HOOFDSTUK 7 ONZE KOSTEN & BATEN
Informatie management HC2
SKILLS KWARTAAL 4 Kwartaal 4 les 1. Indeling kwartaal 4 WeekInhoud les Week 1Canvas business model en oefenen Week 2Theorie over schrijven technisch paper.
 Productmarktcombinaties Second life vehicle. {{ PMC I  Catering For Weddings! PMC II  Promotion vehicle!
Hoofdstuk 6 Prijs- en inkomsten- management. 1Wat zijn de belangrijkste methoden voor prijszetting? 2Waarom is het vaststellen van de kostprijs zo moeilijk.
Indeling van hoofdstuk 11
Indeling van hoofdstuk 11 Prijsbepaling 11.1 Kostengeoriënteerde prijsbepaling 11.2 Afnemergeoriënteerde prijszetting 11.3 Concurrentiegeoriënteerde prijszetting.
Hoofdstuk 4 Ontwikkeling van het internationale concurrentievermogen.
Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv College 2 Hoofdstuk 3 Hoofdstuk 4.
Masterclass Marketing voor kleinere zorgorganisaties 2013 Jan Verschuren BTN Saskia ter Kuile In voor zorg!
New Commerce Innovatie thema februari 2008 N°2 1. Korte omschrijving van het thema. · Wat is de gedachte achter dit thema? Wat willen we onder.
H11 – De prijs van het product bepalen DE WAARDEPROPOSITIE CREËREN.
Sales Management © 2014 | Noordhoff Uitgevers bv.
Praktijkgericht financieel management © 2009 | Noordhoff Uitgevers bv.
Hoofdstuk 8 Relatiemarketing
Hoofdstuk 14 Prijsbeleid.
HOE OPTIMALISEER JE DE (B2B) CUSTOMER JOURNEY?
OPENINGSCASE: De flexibele supply-chain van DaimlerChrysler
H10 –Prijs van product bepalen
Transcript van de presentatie:

Business Marketing Management © 2008 Noordhoff Uitgevers bv

Aandacht voor prijs In literatuur en praktijk veelal weinig aandacht voor prijs prijs is van ondergeschikt belang prijs is weinig geschikt als instrument In werkelijkheid is prijs uitermate belangrijk grote invloed op uiteindelijke winst maar weinig bedrijven voeren actief prijsbeleid Toenemende belangstelling focus op kostenbeheersing in diverse branches door Internet en e-commerce zijn klanten beter geïnformeerd over het aanbod en prijzen

Vanuit de klant Een klant vergelijkt de door een leverancier geboden waarde met de prijs die ervoor betaald moet worden Deze nettowaarde wordt vervolgens vergeleken met die van alternatieve aanbieders Het gaat dus om de nettowaarde en niet alleen om de prijs!

Business Marketing Management © 2008 Noordhoff Uitgevers bv

Vanuit de leverancier Voor de leverancier is de prijs het instrument om de gepleegde investeringen en gemaakte kosten terug te verdienen In de praktijk typisch: veel aandacht voor het verhogen van de opbrengsten veel aandacht voor het verlagen van de kosten weinig aandacht voor het verbeteren van de prijs Prijs zou een reflectie moeten zijn van de geboden waarde; kosten zijn voor de klant niet relevant

Prijs op basis van kosten Meest gebruikte methode gemakkelijk uit te voeren klinkt logisch Diverse methoden kosten plus opslag target rate of return geografische prijszetting Vanuit marketingperspectief zinloze methode Prijs op basis van kosten als ondergrens

Prijs op basis van vraag Theoretisch ideale prijs: op basis van de waarde die de klant aan het product toekent Perceived-value pricing total cost of ownership life cycle costing In de praktijk vaak moeilijk vast te stellen Prijs op basis van vraag als bovengrens

Prijs op basis van concurrentie Klant vergelijkt altijd met de concurrent belang van concurrentie verschilt per situatie ook verwachte reacties incalculeren Diverse methoden going rate pricing volgen van de prijsleider Eenvoudig toe te passen methode, maar veronderstelt dat het eigen bedrijf (incl. producten, marktpositie etc.) gelijk is aan de concurrent; vaak gemakzucht

Prijzen van een productlijn Prijszetting van een product geschiedt vaak in relatie tot andere (eigen) producten prijzen van complementaire producten toename van omzet product A leidt tot toename omzet product B bijv. fysiek product en bijbehorende productservice prijzen van substituten toename van omzet product A leidt tot afname omzet product B

Business Marketing Management © 2008 Noordhoff Uitgevers bv

Business Marketing Management © 2008 Noordhoff Uitgevers bv

Business Marketing Management © 2008 Noordhoff Uitgevers bv

Prijstactiek Onderhandeling Aanbestedingen Gegarandeerde prijzen zeer gebruikelijk op veel markten vooral over kortingen en leveringsvoorwaarden tegenwoordig ook via internet Aanbestedingen gesloten vs open openbaar vs onderhands Gegarandeerde prijzen meet the competition clausule most favored customer clausule

Prijsmanagement Prijsmanagement omvat prijsdoelstellingen prijsstrategie prijsstructuur prijsniveaus prijspromoties Bewust gebruik van het instrument prijs vereist: expliciete aandacht van het management voor prijs als instrument gedetailleerde gegevens ter ondersteuning van het prijsbeleid gereedschappen en concepten om de gegevens te analyseren aandacht voor implementatieaspecten

Business Marketing Management © 2008 Noordhoff Uitgevers bv

Business Marketing Management © 2008 Noordhoff Uitgevers bv

Alternatieve financieringsvormen Compensatiehandel barter offset transacties clearingovereenkomst Afzetfinanciering eigendomsfinanciering gebruiksfinanciering Leasing financiële leasing operationele leasing