goed voorbereid op het nieuwe examenprogramma Met Chemie Overal scheikunde
Auteursteams VWO HAVO - Juleke van Rhijn (eindred) Patrick van Kempen Guus Rus Bertie Spillane Iris Jaspers Yvonne Veldema Tom Heutmekers HAVO Marij Kabel (eindred) Bertie Spillane Iris Jaspers Nico Kabel Jack kauw
Chemie Overal is en blijft: een conceptgestuurde methode in een sterke vormgeving met keuze voor de docent (oefenmateriaal) een groot verschil tussen havo en vwo en een rijke ict ondersteuning de grootste methode voor scheikunde in de Tweede Fase!
Contexten in een methode Elk hoofdstuk met eigen hoofdcontext In kaders en opdrachten als toepassing Oriëntatie – Concepten – Toepassing
Contexten bij Chemie Overal Weinig context in uitlegtekst Contexthoofdstukken Korte contextkaders(vwo) en één groot contextkader(havo) Contexten in beeld Contextopdrachten o.a. in afsluiting Langere contextopdrachten in ict
Wat we voor u maken: Eén leerboek per leerjaar, ook voor 5h en 6v Chemie Overal online leerling met leerling-ict en uitwerkingen Chemie Overal online docent incl. ELO Uitwerkingen op papier én digitaal Ook voor tablet.
Hoofdstuktitels 4 VWO 4 HAVO 1 Scheiden en reageren 2 Bouwstenen van stoffen 3 Moleculaire stoffen 4 Zouten en oplossingen 5 Reacties van zouten 6 Koolstofverbindingen 7 Duurzaamheid 8 Zuren H8 is ook opgenomen als eerste hoofdstuk in deel 2. 4 HAVO 1 Scheiden en reageren 2 Bouwstenen van stoffen 3 Stoffen en reacties 4 Moleculaire stoffen 5 Zouten en zoutoplossingen 6 Reacties van zouten 7 Koolstofverbindingen H7 is ook opgenomen als eerste hoofdstuk in deel 2.
Krachtige leerlijnen Alle leerlijnen nauwkeurig opnieuw opgezet Cyclische opbouw Micro-macro komt in elk hoofdstuk terug Geen aparte rekenhoofdstukken meer, maar leerlijn chemisch rekenen door alle hoofdstukken.
4vwo: leerlijn Evenwichten Hoofdstukken 1 Scheiden en reageren 2 Bouwstenen van stoffen 3 Moleculaire stoffen 4 Zouten en oplossingen 5 Reacties van zouten 6 Koolstofverbindingen 7 Duurzaamheid 8 Zuren Leerlijn 1 2 3 verdelingsevenwicht,geen K 4 5 oplosevenwicht, geen K 6 7 evenwicht volledig 8 evenwicht zwakke zuren
4vwo: leerlijn Chemisch Rekenen Hoofdstukken 1 Scheiden en reageren 2 Bouwstenen van stoffen 3 Moleculaire stoffen 4 Zouten en oplossingen 5 Reacties van zouten 6 Koolstofverbindingen 7 Duurzaamheid 8 Zuren Leerlijn 1 herhalen leerjaar 3 2 grootheden, eenh, mol 3 molair volume 4 molariteit 5 rekenen aan reacties 6 oefenen concrete situaties 7 stofstromen 8 pH, zwakke en sterke zuren Bij 5 en 6 waar reken je dan aan???
4vwo: leerlijn Nauwkeurigheid Hoofdstukken 1 Scheiden en reageren 2 Bouwstenen van stoffen 3 Moleculaire stoffen 4 Zouten en oplossingen 5 Reacties van zouten 6 Koolstofverbindingen 7 Duurzaamheid 8 Zuren Leerlijn 1 2 optellen en aftrekken 3 vermenigvuldigen en delen 4 syst. en toevallige fouten 5 samenvatting 6 7 8 pH-berekeningen
CE en SE Grote overlap SE- en CE-leerstof Leerstof voor SE is gemarkeerd In SE nadruk op vaardigheden: onderzoeken, ontwerpen en modelleren Opbouw daarvan in een onderzoekleerlijn De onderzoekleerlijn start in deel 2.
Opbouw hoofdstuk Hoofdstukschema zoals in 3hv Leerstofparagrafen met contextkaders Groot contextkader (havo) Afsluiting met: woordweb, samenvatting enz. (context)oefenopgaven en examenopgaven langere contextopdrachten in ict diagnostische toets in ict Keuzeonderwerpen.
Opbouw paragraaf Instap met paragraafvraag Eenvoudiger taal Strakkere structuur leertekst 3 of 4 tekstblokjes per paragraaf blokje = titel + tekstblok + samenvatting Experimentenkader ICT-kader A, B en C-opdrachten (havo in blokjes, vwo in geheel) Leerdoelen
Experimenten TOA in team Test alle experimenten, minder chemicaliën Schrijft werkbladen, samen met auteur In elk hst twee onderzoeksexperimenten Instructies niet in boek, maar in ict Filmpjes van cruciale experimenten.
Experimenten niet in het boek Voordelen Aan te passen door docent Te verbeteren door auteurs Te actualiseren (verboden stoffen) Geen boek op de bank Dunner en goedkoper boek Nadelen - Leerling of docent moet instructie printen
Opdrachten Keuze uit veel opdrachten Bij havo opdrachten per tekstblokje met samenvattende opdrachten aan einde Bij vwo eerst alle A-, dan B- en dan C-opdrachten Extra oefenmateriaal in de leerling pakket.
Toetsing Leerlingen: Twee Test Jezelf (ict) Toetsvragen aan einde hst (boek) Extra toetsvragen voor leerlingen (ict) Docenten: Toetsenbundel (ict)
Chemie online leerling Uitgebreide ondersteuning bij het leren Veel extra oefenen met feedback Instructies en veiligheidskaarten experimenten Animaties Inclusief Uitwerkingen pakket voorgaande leerjaren.
Docentenpakket Handleidingen en toetsenbundel Digitale uitwerkingen Instructies experimenten als wordfile Presentatiehulp (studio) Leerlingvolgsysteem voor de leerling-ict Eigen materiaal toevoegen en bewaren Leerling-ict Chemie Overal community Opdrachten klaarzetten voor de leerlingen
Prijzen 2013 Leerboek havo € 67,40 Leerboek vwo € 71,85 Uitwerkingenboekje € 18,20 Chemie online leerling € 12,50/jr Chemie Online docent TF € 195,-/jr Chemie Overal licentie € 30-35 Oude editie lb 84,- maar dat was incl de ict. Nu €20 minder. Dockit 168.- maar daar zit nu veel meer in.
Auteur worden? Folio Meedenken over blauwdrukken en versies (meewerken aan) hoofdstuk schrijven Ondersteuning met contexten ICT Ontwerpen van leereenheden Invoeren in auteurstool
Methodelicentie Altijd beschikken over al het lesmateriaal U werkt altijd met al het beschikbare papieren en digitale lesmateriaal van een methode voor een vaste prijs, per leerling per jaar U bepaalt zelf het tempo van innovatie U kiest ieder jaar uw ideale mix van boeken, computer en tablet en bepaalt zelf wat past bij uw manier van lesgeven Altijd werken met de nieuwste edities Als er een nieuwe editie verschijnt, heeft u deze direct tot uw beschikking Ieder jaar nieuwe werkboeken U krijgt ieder jaar nieuwe werkboeken, zodat uw leerlingen er gewoon in kunnen schrijven Inclusief al het docentenmateriaal Altijd toegang tot toetsen, handleidingen, planningen én presentatiemateriaal voor het digitale schoolbord Altijd de mogelijkheid om met een tablet te werken U kiest of en wanneer u start met tabletonderwijs