Organisatie van congressen en seminaries

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Viktor Wieme, Kimberly Camus, Kelsey Vermeulen
Advertisements

Workshop 3 deel 1: Marketing
Voorbereiding stelselwijzigingen Transitiebureau en VNG
THEMANAMIDDAG DUURZAAM ONDERNEMEN WERKT! ‘MILIEUCHARTER-PROJECTEN STIMULEREN PREVENTIE’ 11 mei 2006 ir. Laetitia Lemahieu VOKA - Kamer van Koophandel Kempen.
VH naar … De Veiling van Morgen
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
Kunst, cultuur en duurzaamheid... Steven Vromman – Low Impact Man.
Beleids- en Beheerscyclus
IN BRUGGE Gezien door een marketingbril Brugge Donderdag 08/09/2011 Georges Van Nevel CEO DVN & Calidat.
Olga Haarman, 11 juni 2009 Kulturhusberaad Positionering van het Kulturhus 1.
Regionaal overleg Noord- Zuidconsulenten
Ontstaan Jobkanaal •Vaststelling mismatching •Pact van Vilvoorde & Verdrag van Lissabon •Decreet 2002: evenredige arbeidsdeelname (EAD) •In 2003 is Jobkanaal.
Netwerk voor Cultuur en Natuur Masterplan Plan van Aanpak Afdelingen en regio’s Zaterdag 4 mei 2013.
Dorpstuintjes in Heusden?. Wat?  Volkstuin = Samentuin = Dorpstuin  Een ruimte waar burgers op 1 locatie een groentetuin op een ecologische wijze bewerken.
Workshop ter voorbereiding van de 2 e Beursvloer IJmond Noord 15 november 2012.
Donderdag 14 mei  Seniorenrestaurant  In contact brengen van (alleenstaande) senioren met leeftijdsgenoten  Betaalbaar door samenwerking met.
Nieuwe reglementering 2009
A Brave New Workforce | 19 juli ExpertPlaza “ Freelancing per minuut” ExpertPlaza.nl Tacit knowledge in (netwerk) organisaties Case: ABVAKABO.
Peter Warnez 24/02/2011 Voorstel samenaankoop groene energie.
Coaching, hefboom voor leiderschapsontwikkeling?
Wat is een Evenement? Eric Van Cauwenberge Congres: Toeristische evenementen – 18 maart 2011.
Internationaal Ondernemen subsidiekansen voor KMO’s Yves Roekens Dienst Financiering Internationaal Ondernemen.
Waar een kleine gemeente groot in kan zijn Schaal van een kleine gemeente vraagt samenwerking: -Inhoud -geografisch Kleinere teams Minder formatie plaatsen.
GOED BETER BEST! Op weg naar kwaliteitsvolle jeugdlokalen en jeugdverblijven 19 maart 2011.
Vereniging van de Toekomst America 24 september 2007.
Business projects: IBeO
Wat is UNIZO?  UNIZO = Unie van Zelfstandige Ondernemers  Doelstelling: meer kansen voor ondernemers creëren, in het belang van de hele.
In&Uit Leuven naar een nieuw toeristisch-cultureel onthaal Annemie Vandermotte Themadag Vrijetijdsonthaal – 26 september 2005.
Prospekta Collectieve kunstmarketing sinds 8 jaar.
WAT KAN HET LEONARDO DA VINCI PROGRAMMA VOOR U BETEKENEN? Brussel, 26 november 2009.
Project Maatschappelijke Identiteit. 2 De stad/de gemeente De stad/de gemeente week 1 Brainstorming Quiz Website bekijken over eigen stad/gemeente Duiding:
Onthaal op evenementen Organisatie van evenementen OPR studiedag Antwerpen, 21 februari 2005.
pag. 2 VUB Richtlijnen Inter-institutionele akkoorden Erasmus+ ( )
Voorstelling van de catalogus
HET VLAAMS STATISTIEKBELEID IN DE TOEKOMST Thierry Vergeynst administratie Planning en Statistiek 4 maart 2004.
“Let’s talk about you & me”
SAMEN LEVEN Team projecten en evenementen. VERLOOP INFO SESSIE  1. De dienst “Samen leven”  2. Projectwerking Antwerpen Noord (team projecten en evenementen)
Business Marketing Management
Welkom Workshop: Vereniging van de Toekomst Programma: -Voorstellen -Introductie Huis voor de Sport Limburg -Vereniging van de Toekomst.
Beleidsnota  Deel 1: organisatie  Deel 2: evaluatie  Deel 3: beleidsplan.
Voornaam Naam / 8 mei 2007 Subtitel van de presentatie Lerend netwerk Schepenen Lokale Economie Leuven 25 mei 2012.
Het wereldwijde netwerk van de Duitse economische vertegenwoordiging Susann Zuber, Communicatie & PR AHK debelux.
Waar één + één meer is dan twee
Middenstandsvereniging Heusden-Zolder vzw heet u welkom
Evenementencommissie RCU Zwolle
DigiDoc Een digitaal kantoor voor iedereen !. Ceci n’est pas du software?! 2.
Toerisme in Cijfers Toerisme is Economie Vincent Nijs
Zwembadcomplex De Bosselaar naar een hoger niveau
 Gegeven door Patricia Cools › Ervaren in communicatie en social media  Deelnemers: max 20 personen › Zelfde niveau op social mediavlak › Persoonlijke.
Uitdagingen voor regionale (samen)werking in Midden-West-Vlaanderen
Incentive days the perfect key value to return-on-message.
 Leiden van een organisatie  ontwikkelingen sturen en beïnvloeden  beheersen van processen.
Commerciële Processen Presentatie bijeenkomst 3 26 mei 2012.
Hoe stel ik een ondernemingsplan op?
MTB ver. Havelte eo Doelstellingen MTB ver. Havelte eo. Hoofddoelstelling: Het mountainbiken voor iedereen in Zuidwest Drenthe aantrekkelijk.
Workshop sponsoring Delft voor Elkaar
PRODUCT MEDIA ?. PROMOTION MIX Sales Promotion = Verkoopsbevordering heeft als doel snelle verkoop. De verkoop komt tot stand door kortingen, incentives,
Basisboek Marketing Hoofdstuk 14 Personeel. Paragraaf 14.1: Personeel en product (1) Personeel = visitekaartje van het bedrijf Eisen aan personeel klantgericht.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 12 – Omgevingsinvloeden Business IT & Management
Het belang van een horecabeleidsplan Leuven, 11 mei 2016.
Vlaamse NME-dag Natuur- en milieueducatie (NME) in Vlaanderen: een druppel op een hete planeet? Brussel, 20 oktober 2009.
Matching ideals stichting laluz & logo IO invoegen!! Contactgegevens account manager.
(MINDER) HINDER BIJ OPENBARE WERKEN Malle, 6 mei 2009.
Proef Heist Distributie van hoeve- en streekproducten Lokale Voedseldag.
Het Groot Vleeshuis, Promotiecentrum voor Oost-Vlaamse streekproducten Het verloop van een succesverhaal! 1 Didier Huygens VVSG | De Bijloke | Gent 30.
Voedseldag VVSG – 30 september 2016 – Gent
HOE sponsorS VINDEN EN BEREIKEN?
Plaats, datum bijeenkomst
Ontwikkelen bijeenkomsten
Trefdag Ouderen en lokaal beleid 4/4/2019
Transcript van de presentatie:

Organisatie van congressen en seminaries Aandachtspunten en hints

Antwerpen Congresbureau Jean-Pierre Bodson PR & Communicatie Antwerpen Congresbureau Frankrijklei 128 A 2000 Antwerpen +32(0)3-202.16.26 www.antwerpencongresbureau.be jeanpierre@antwerpencongresbureau.be

Antwerpen Congresbureau 25 jaar knowhow in ondersteuning van congressen

Historiek Antwerpen Congresbureau 25 jaar geleden opgericht door gouverneur Kinsbergen. Opgericht voor de promotie van de provincie Antwerpen als bestemming voor congressen. 3 deelregio’s als macroproduct. Promotie op nationaal en internationaal vlak. Ondersteunt de organisator bij de uitwerking van zijn MICE-evenement. 25 jaar geleden opgericht door gouverneur Kinsbergen

Werking Antwerpen Congresbureau (1) Organisatoren in contact brengen met de ideale partners. Een externe opvolging van het evenement. Voor bijkomende vragen van de organisator op te lossen. Bijsturen Tijdens Extra ondersteuning Na Teveredenheids-enquete

Werking Antwerpen Congresbureau (2) Uitwerken aanbod van de drie producten van de provincie Antwerpen: Stad Antwerpen Mechelen Kempen Service voor elk product. Zoeken naar mogelijke klanten. Algemene promotie van de macroproducten.

Werking Antwerpen Congresbureau (3) lobbying, vertegenwoordiging en verdediging van Antwerpen als MICE-bestemming samenwerking met diverse economische organisaties en overheden: toeristische diensten Kamer van koophandel ... Belang van Antwerpen als MICE-bestemming bij betrokkenen benadrukken. Waar mogelijk samenwerking als dienstenplatform met Toerisme Vlaanderen. AC biedt volgende diensten aan : gezamenlijke promotie deelname aan beurzen met participatie van de diverse regio’s website ondersteuning Vertegenwoordiging van de regio’s binnen de grote internationale professionele organisaties (o.a. ICCA, MPI )

Mice evenementen Organisatie van Meetings, Incentives, Congressen, en bedrijfsEvenementen

Economisch belang van congressen Een internationale congresganger => €320/dag (=> impact op werkgelegenheid) Grote wereldsteden(Londen, Parijs,…) Business toerisme €420/dag/pers. (all inclusive) Toerist €180 /dag/pers. Noordelijk gelegen landen (Scandinavië, …) Business toerisme €350 - €370/dag/pers. Toerist €140/dag/pers. Centraal Europa: (Brussel, Antwerpen, …) Business toerisme €320/dag/pers. Toerist €120 /dag/pers.

Economisch belang van congressen(2) 50 – 60% deelnemers: vaste deelnameprijs, waarvan; 29% meeting /congres van een bedrijf 71% meeting/congres van verenigingen Deze deelnemers spenderen gemiddeld €432/dag/pers. €103 overnachting + ontbijt. Transport: €242 (interlokaal en lokaal)

Economisch belang van congressen(3) Raming congressen in kunststeden/ jaar: 92500; Antwerpen: 28000 Mechelen: 1500 Budget: gemiddeld €3525/ venue meetings en congressen op duurtijd: Eéndaags: 73% Tweedaags: 15% Vanaf 3 dagen: 12% Gemiddeld aantal personen/ meeting - congres: 100 Contact tussen organisator en toeleveringsdiensten: Rechtstreeks naar venue : 96% Via PCO: 2% Via congres bureau: slechts 1%

Organisatoren van Congressen Bedrijven Vakverenigingen Sociale verenigingen Overheden Nationaal Internationaal …

Aanpak van de organisatie De manier waarop een congres door de organisator wordt uitgewerkt hangt af van verschillende factoren: Afhankelijk van het bedrijf, of de sector Afhankelijk van het budget Afhankelijk van het doelpubliek Afhankelijk van het onderwerp Afhankelijk van de lengte van het congres …

Organisaties van bedrijven Seminaries kort (1 – 2 dagen) Trainingen / Bijscholingen Teambuilding Brainstorming Budgettering Seminaries lang Opleidingen, trainingen Productopleidingen Evenementen (1 dag of minder) Personeelsfeest – recepties klanten Opendeur dagen – persbezoeken Productvoorstellingen

Organisaties van verenigingen Seminaries kort, Workshops Trainingen Informatie uitwisseling Knowhow uitwisseling Doelgerichte niche acties Congressen Meerdaags Netwerking zeer dikwijls hoofddoel Bijleren – brainstorming Internationale knowhow uitwisselen Voorname sprekers

De organisatie (1) Reden tot organiseren Het congres-onderwerp is de aanzet tot het evenement De organisatie is ondergeschikt aan het onderwerp

Organisatie (2) Doelgroepen Bepalen van doelgroep = 1ste bezorgdheid organisator Wordt bepaald door het onderwerp Wie wil ik uitnodigen Waarom (Prospecten, klanten, pers, geïnteresseerden,…) Locatie van evenement eveneens afhankelijk van doelgroep. Grootte van de groep Bereikbaarheid (centraal gelegen, openbaar of ander vervoer,…) Perceptie van doelgroep t.o.v. venue of gaststad. (Is dit de werkelijkheid)

Organisatie (3) - Budget Budget bepaalt de organisatie, maar wordt ook mee bepaald. Budgetplanning = belangrijk Sponsoring Welke sponsoren komen in aanmerking Effect van de sponsor op uitstraling evenement Credibiliteit Sponsoring in goederen, diensten of financieel Return on invest Visibiliteit Klanten …

Organisatie (4) - Sprekers Ideale sprekers Beschikbaarheid Uitstraling naar de doelgroep Prijs Hoe de sprekers aantrekken Intern, via sponsors, … Manier van voorstellen Voorbereiding Samenvatting maken? Technische ondersteuning

Organisatie (5) - Promotie Welke promotie wordt er gevoerd Budget Kanalen Post E-mail Telefoon Internet SMS … Welke boodschap

Organisatie (6) - Leveranciers Overzicht van alle benodigdheden Catering Techniek Vervoer … Contacteren van de leveranciers Welke leveranciers Weerslag op het budget Perceptie van doelpubliek t.o.v. sponsor Sponsors Wanneer leveren Zie ook draaiboek

Organisatie (7) – Planning (1) Voorafgaande planning Planning ten opzichte van doelgroep Andere evenementen op het ogenblik van uitvoering Periode (bv. schoolvakanties voor onderwijzers) Planning t.o.v. seizoen Bv. nieuwe smaak ijs voorstellen = in de zomer Buiten of binnen organisatie Project management Deadlines Haalbaarheid Buffer inbouwen Regelmatige overlegvergaderingen

Organisatie (7) – Planning (2) Uitgewerkte planning is belangrijk Speakers contact Info, CV en eventueel foto Promotie Contracten venue Contracten techniek Contracten met leveranciers Draaiboek Werkinstrument Uitgewerkt Wet van Murphy Backup voorzien Improviseren onder druk

Organisatie (8) - Uitvoering Volg het draaiboek nauwlettend Hoe preciezer het is uitgewerkt, hoe veiliger Verwerk in het draaiboek ook reserve scenario’s Wees op alles voorbereid Behoud het overzicht Delegeer !!!

Vragen