Versterk het rendement van je onderwijs met T-PACK

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
WAT IS FLIPPING THE CLASSROOM?
Advertisements

Wiki’s in het Hoger Onderwijs Pierre Gorissen Fontys Hogescholen
Didactische ICT-bekwaamheid van docenten
Digitale middelen ter ondersteuning van het leren schrijven
Netwerkbijeenkomst ICT en onderwijs Digitale leslokaal van de toekomst : een goed idee? Rotterdam, 8 maart 2013 Caspar Ewals en Marie-José Lampe.
Van uitleggen leer je het meest
Like! #Nt2: Aan de slag met nuttige toepassingen van sociale media in het NT2-onderwijs Yolande Spoelder.
BattleBots The school battle.
Taalportfolio in Action
Mediarijke didactische werkvormen
Drieslag functioneel rekenen
Nieuwe media in het onderwijs: wat brengt de toekomst. prof. dr
De lerarenopleiding als kritische succesfactor bij betekenisvolle inzet van ict in het onderwijs Mirjam Brand.
Workshop E-thema’s met TPACK en Bloom Verkennen en ontwikkelen
Twente’s got Talent.. Integratie van ICT in natuur- en techniekonderwijs Petra Fisser & Chantal Velthuis 31 januari 2013.
Het T-pack model en de iPad
Een lessenserie van drie lessen
ICT-rijk bewegen in 3 VWO / HAVO Het implementeren van de nieuwe functionaliteit van Coach 6, vanuit een didactisch oogpunt bekeken Ron Vonk Archimedes.
Media en creativiteit module 6 Identiteit
Media en Creativiteit MEDMEC01 Roelof de Vries Les 5.
Brainstorm sociale media in het onderwijs
0 Menukaart ICT in uw onderwijs Voorgerecht Bronnen voor de docent ***** Hoofdgerecht WEB 2.0 in uw onderwijs ***** Dessert: Professionalisering *****
Themabijeenkomst multimedia 22 juni Programma TijdOnderdeel 10.00Welkom en mededelingen 10.10Leren in Onlinecursus video 11.25pauze 11.40Workshop.
Gerard Koolstra, St. Michael College Zaandam
Portaal Taal en Rekenen & Wikiwijs Ontwikkelen, bewaren en delen met je collega’s John Hanswijk en William Buys.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
ICT-competenties SEPTEMBER 2007
ICT-praktijkdag 1 ste leerjaar … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
Workshop Vrijwilligerswerk Het hoe en wat Door Timbo.
ICT geïntegreerd in het onderwijs
Zelf aan de slag.
Verrijkte Content Helicon Studiedag 2013, Velp John Hanswijk.
moderniseren van het curriculum.
Spreekt iedereen al digitaal? gebruikersdag 16 april 2014.
Een expeditie waarin Social Media worden ingezet om U beter te presenteren EN gevonden te worden.
Kijkje in the Classroom Een andere kijk op (hoger) onderwijs: Het huiswerk samen maken in de klas en het bestuderen van de theorie met ICT buiten de les.
Training digitale didactiek
thema 2 Bijeenkomst oktober 2015
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Bijeenkomst September 2015
Mindmappen ook wel bekend als woordspin of woordweb
John Hanswijk Theater Paars | 29 januari 2015 Mediawijs met Digiveiligheid en Social Media (VO & MBO)
Ontwerpen van 3D lesmateriaal voor biologie Ecent conferentie 20 mei 2015 Dirk Jan Boerwinkel Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen.
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
Ict-zaken in het mbo John Hanswijk, Kennisnet Over tabletgebruik, mobile devices en digitale middelen.
Bijeenkomst 1.2 Vakdidactiek. Inhoud bijeenkomst 1.2  Themabijeenkomsten vanmorgen  Doelen voor vandaag  Einddoelen  Uitleg leertaak 1 + opdrachten.
Mindmappen ook wel bekend als woordspin of woordweb.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Mondzorg - persoonsgericht
Docentvaardigheden ICT Mediawijsheid
Ondernemingsvormen.
Trainingsaanbod bij het nieuwe Taalblokken
Hoe kunnen wij ict stumileren in het onderwijs
VAD bijeenkomst 1.7 Welkom, mededelingen
Werktuigen voor grondbewerking en grondverzet
Student-centered learning Student-centered learning is het proces waar bij studenten makkelijk kunnen leren plannen, tactieken toepassen om het studeren.
Dinsdag 15 december 2015 Ranjana de Vries
Ambassadeursnetwerk Jan Bartling, Leo Bakker 27 september 2017.
Activeren en differentiëren bij Grieks en Latijn
Toetsing Vakdidactiek 2.
Activernde didactiek & passende werkvormen
Methodiek en Begeleiden Didactiek aan de basis
De praktijk: kinderen van 9 – 12 jaar
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

Versterk het rendement van je onderwijs met T-PACK Het TPACK-model in de praktijk John Hanswijk

Even voorstellen

Kennisnet

Wat gaan we doen Inleiding TPACK Aan de slag met het TPACK-spel Uitgangspunt bij het TPACK model is dat het niet voldoende is dat leraren beschikken over afzonderlijke kennis van ict, didactiek en vakinhoud. Het gaat er juist om dat leraren leren begrijpen hoe de drie kennisdomeinen vakinhoud, didactiek en ict met elkaar samenhangen. TPACK veronderstelt dat leraren weten waardoor bepaalde leerinhouden moeilijk of makkelijk te leren zijn en hoe ict-toepassingen de leerlingen kunnen helpen om problemen tijdens het leerproces te overwinnen. Succesvol lesgeven met behulp van ict betekent dat de leraar continu een balans zoekt tussen de kennisdomeinen van het TPACK-model

Uitgangspunten Succesvol lesgeven met behulp van ict betekent dat de docent een combinatie kan maken tussen ict kennis, didactische kennis en vakinhoudelijk kennis. Afzonderlijke kennis van vakinhoud, didactiek en ict is niet voldoende. Docent leert begrijpen hoe deze drie terreinen met elkaar samenhangen. Uitgangspunt bij het TPACK model is dat het niet voldoende is dat leraren beschikken over afzonderlijke kennis van ict, didactiek en vakinhoud. Het gaat er juist om dat leraren leren begrijpen hoe de drie kennisdomeinen vakinhoud, didactiek en ict met elkaar samenhangen. TPACK veronderstelt dat leraren weten waardoor bepaalde leerinhouden moeilijk of makkelijk te leren zijn en hoe ict-toepassingen de leerlingen kunnen helpen om problemen tijdens het leerproces te overwinnen. Succesvol lesgeven met behulp van ict betekent dat de leraar continu een balans zoekt tussen de kennisdomeinen van het TPACK-model

Het model Een nieuwe manier om tegen ict in het onderwijs aan te kijken. De docent kan de kennis en de vaardigheden die bij een vak horen, op een aantrekkelijke en begrijpelijke manier presenteren met behulp van ict. Helpt bij het maken van keuzes over hoe ict ingezet kan worden om het leren van een bepaalde vakinhoud te ondersteunen.

TPACK-model Ict kennis: U kent de mogelijkheden van ict en weet hier mee om te gaan. Vakinhoudelijke kennis: U kent uw vak en weet welke kennis, vaardigheden en inzicht uw studenten moeten hebben. Didactische kennis: U weet op welke manieren u kunt lesgeven en begrijpt hoe studenten leren. Het TPACK model is ontwikkeld door Matthew Koehler en Punya Mishra en beschrijft de kennis die een leraar nodig heeft om ict te integreren in zijn of haar onderwijs. Bij lesgeven gaat het erom dat een leraar weet wat er moet worden onderwezen (vakinhoud) en hoe dit moet worden onderwezen (vakdidactiek). Om ict op een zinvolle manier te gebruiken in het onderwijs, moet een leraar weten hoe de vakinhoud inzichtelijk en begrijpelijk gemaakt kan worden met behulp van ict en welke didactiek het leren van bepaalde onderwerpen met behulp van ict versterkt. Uitgangspunt bij het TPACK model is dat het niet voldoende is dat leraren beschikken over afzonderlijke kennis van ict, didactiek en vakinhoud. Het gaat er juist om dat leraren leren begrijpen hoe de drie kennisdomeinen vakinhoud, didactiek en ict met elkaar samenhangen. TPACK veronderstelt dat leraren weten waardoor bepaalde leerinhouden moeilijk of makkelijk te leren zijn en hoe ict-toepassingen de leerlingen kunnen helpen om problemen tijdens het leerproces te overwinnen. Succesvol lesgeven met behulp van ict betekent dat de leraar continu een balans zoekt tussen de kennisdomeinen van het TPACK-model.   Het TPACK-model zoals dat op dit moment gepresenteerd wordt is te zien in onderstaand figuur. Uit de figuur kan afgelezen worden dat TPACK bestaat uit de drie kennisdomeinen vakinhoud (Content Knowledge), didactiek (Pedagogical Knowledge) en ict (Technological Knowledge). Leren vindt altijd plaats in een specifieke context. De leraar moet rekening houden met de doelgroep en de situatie. Niet elke vorm van leren is voor elke leerling geschikt. Om ict met succes toe te passen is kennis van vakinhoud, didactiek en technologie niet toereikend: ook kennis van doelgroep, school, infrastructuur en omgeving is noodzakelijk.  Daarom staat er een context-cirkel om het model heen, zodat we eraan herinnerd worden dat we altijd rekening moeten houden met de specifieke situatie waarin ict geintegreerd wordt. Bron: tpacknl.nl TPACK-model door Koehler en Mishra

Integratie van ict in het onderwijs Filmpje

Aan de slag…

Het TPACK-spel Opdracht 1 Vakinhoud: Medisch protocol ‘handen wassen’ Didactiek: ‘kaartje trekken’ ICT: ‘kaartje trekken’ Ontwerp een onderwijsactiviteit

Het TPACK-spel Opdracht 2 Vakinhoud: Medisch protocol ‘handen wassen’ Didactiek: ‘kies een kaartje’ ICT: ‘kies een kaartje’ Ontwerp een onderwijsactiviteit

Het TPACK-spel Opdracht 3 Vakinhoud: ‘Bedenk een onderwerp’ Didactiek: ‘kies een kaartje’ ICT: Bedenk zoveel mogelijk ict-toepassingen Ontwerp een onderwijsactiviteit

Enkele ict werkvormen Podcast Een podcast is een geluidsopname, meestal in dezelfde vorm gegoten als een radio-uitzending. Mindmap Een mindmap is een soort woordweb en is geschikt om in groepjes te brainstormen, om gedachten te ordenen en kennis te verwerken. Wiki Een wiki is geschikt om samen te werken aan inhoud. Er kan worden teruggekeken in de geschiedenis zodat duidelijk is wie wat heeft gedaan. WebQuest Het doel van de webquest is om rondom een bepaald onderwerp onderzoek te doen op vooraf aangegeven websites. Sociale media Facebook, Twitter, LinkedIn, …..

Themasite: ict-bekwaamheid en tpack

todaysmeet.com/tpackspel Omschrijf je ervaring met het TPACK-spel. todaysmeet.com/tpackspel

Bedankt voor uw aandacht! John Hanswijk j.hanswijk@kennisnet.nl mbo.kennisnet.nl

Evaluatie Evaluatieformulier: bit.ly/1liUGUO