Karen van Oyen Renate Klaassen Sofia Dopper

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Zullen we het over opleidingsdidactiek hebben? bijvoorBeeld over exemplarische opleidingsdidactiek? Jo van den Hauwe Bart van der Leeuw HSN 25 Den Haag,
Advertisements

Onderwijsbeleidsplan
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
Vind samen met Zuyd Robotics de weg
Arjen Scholten, BSA Kees Broekhof, Sardes
Mobiliteits Academie Formule V Htas Project Formule V.
Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl 2 november 2007 Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl P.M.Bloemendaal.
| S turen Betere resultaten door docent-student voortgangsinteractie Projectleider Ellen Zillig-Straatman M eten A nalyseren I nformeren.
Opleiding Aviation Presentatie Themadag Engineering 18 november 2011
Ontwerpprojecten In de praktijk
Basisvorming Sensibilisatie van mensen ‘raken’ tot ‘activeren’ Dinsdag 17 maart 2009.
Taal(beleid) in het Hoger Onderwijs: een veld onder spanning Linguapolis 17 maart 2011 Prof. Dr. Joke Denekens Voorzitter Onderwijsraad.
Gepersonaliseerd leren
[In de voor u liggende presentatie zijn de foto’s verwijderd. Het beeldboekje met foto’s verschijnt in het najaar 2010] Presentatie beeldboekje: inspirerende.
HOG Bouw en Ruimte Uniforme EVC-Procedure Presentatie 26 november 2008.
© Universiteitsbibliotheek Groningen METIS Aanleverloket Metis/Repositories Henk Druiven Henk Ellermann Afdeling Digitale Bibliotheek Vz. Universiteitsbibliotheek/RuG.
| Ontwikkelingen aangaande het onderwijs binnen de RUG Rectorenseminar 2013 Elmer Sterken.
Afstudeerkringen Supply Chain Management 14 oktober 2005.
© IVA Evaluatie Actieplan Verbonden met ICT. © IVA Evaluatie actieplan verbonden met ICT 13 verschillende projecten (po, vo, mbo) Survey onder docenten.
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
José Beijer, Velon-conferentie 31 maart 2008, Veldhoven José Beijer Kenniskring Lesgeven in de Multiculturele School 31 maart 2008 Ghita, Mohamed, Nadya.
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Maak je diploma begrijpelijk in het buitenland!
ICT in het Onderwijs bij TBM
LUNCHSEMINAR Grassroots bij de TU Delft Sofia Dopper Projectleider Grassrootsproject TU Delft 10 mei 2007.
Honours communities als motor voor een cultuur van excellentie
Transdisciplinaire projecten
Taal en rekenen Joke van Balen.
Welkom.
LOB De VO-school als regisseur
moderniseren van het curriculum.
Studiecoaches voor (HBO/ WO) studenten met een vorm van autisme
Honours Programme Delft Aandacht voor talent
PrOmotie digitaal Voor leerlingen van het Praktijkonderwijs.
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Computers in scheikunde onderwijs Nataša Brouwer en Wolter Kaper AMSTEL Instituut NVON Congres 2002.
Eerstejaarsproblemen
Worldschool. Wat is Worldschool?  Voortgezet onderwijs  Ontwikkelingslanden  Wereldwijde partners  Deskundigen uit verschillende landen  Deskundig.
Sinti en Roma in Nederland Maatschappelijke Uitdaging?
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Rotterdam, maart 2009 Begeleiders: Rosa Rodrigues: Els Fonville-Kuhlmann:
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Rotterdam, maart 2009 Begeleiders: Rosa Rodrigues: Els Fonville-Kuhlmann:
Interactieve Mantelzorgkamer Share&Care
> dan heeft Plannex een integrale oplossing voor organisaties
Profilering A 3 stptn Profilering B 3 stptn Briefing studenten 9 februari.
Bijeenkomst September 2015
Administratie inrichten Van bouwstenen tot instructie schrijven.
WELKOM VAKDIACTIEK PEDAGOGIEK 1.1
Bèta Challenge Programma Een Bèta route mavo-mbo-hbo.
Bètadidactiek Beschrijving vak en NLT competenties die aan bod komen.
DOCENTENKAMER 1 APRIL 2014 MOOC´S: WAT IS HET EN WAT MOETEN WE ERMEE? De Haagse Hogeschool Dienst Onderwijs en Studentenzaken Unit OB&A.
PROFESSIONALISEREN DOOR EN IN ONDERZOEK GOOD PRACTICE VELON/VELOV 2016 JANNEKE RIKSEN
Arial, 38pt/42pt, heading. Tekst Arial, 32 punt Tweede niveau, 28 punt Derde niveau, 24 punt –Vierde niveau, 20 punt »Vijfde niveau, 16 punt Strategische.
WELKOM!. Wat is infocyclus? Infocyclus binnen BTC en link met DGD Infocyclus = Algemene inleiding over actuele mondiale vraagstukken en uitdagingen gelinkt.
Dia 1 van 23 Culturele waarden en communicatie in internationaal perspectief Dia’s bij hoofdstuk 6 Marie-Thérèse Claes Marinel Gerritsen.
Het BSc Honours Programme
Het BSc Honours Programme
Aanbesteding HHs Collegeweb.
Informatie over hbo bacheloropleidingen
Het BSc Honours Programme
Honours communities als motor voor een cultuur van excellentie
Sieberdam/ROCS & KODOS
Internationalisering en ICT Mogelijkheden en (nieuwe) initiatieven op de EUR Karen Jager.
ETUDE Toetsservicesysteem
Oranje Nassau College Zoetermeer
Profiel- en keuzedelen kiezen
SURF-Tender 2010 : Toetsing en toetsgestuurd leren
Werkveldbijeenkomst Dienstverlening
Technasium op het GRC.
Stages in klare taal Daphne Keller - stagecoördinator
Studiemiddag doorstroom MBO-HBO
Transcript van de presentatie:

Karen van Oyen Renate Klaassen Sofia Dopper Acculturatie project Nationaal actieplan e-learning Karen van Oyen Renate Klaassen Sofia Dopper

Inhoud presentatie Wat is het acculturatieproject? Wat is acculturatie? Waarom is dit belangrijk? Opzet van project Betrokkenheid Delft Pilot in Delft

Wat is het acculturatieproject? Nationaal actieplan E-learning 9 instellingen voor hoger onderwijs + Nuffic DOEL: Buitenlandse studenten, voordat ze in NL komen, zich online, in groepsverband, laten voorbereiden op hun studie in Nederland. Acculturatie staat centraal. NAP: verbetering van instroom en studiesucces mbv ICT in het hoger onderwijs

Wat is acculturatie? Didactisch: Acculturatie is een tweezijdig interactief proces Didactiek gericht op academische integratie (aanpassing aan dominante cultuur met behoud van eigen cultuur) Professionalisering van e-coaches en buddies voorwaarde voor uitvoering pilots

Wat is acculturatie? Inhoudelijk: Kennismaken met NL hoger onderwijs systeem Bewustwording van de NL waarden en normen en handelswijze in het onderwijs Opbouwen van een sociaal netwerk voor tijdens de studie Eventueel gekoppeld aan inhoudelijke deficiënties kennis/vaardigheden

Waarom is dit een belangrijk project? Groeiende internationale studentenpopulatie (jaarlijks in NL 8%, TUD gem. 27%, 2008: 35%) Heterogeniteit (taal, cultuur, onderwijssysteem) Onbekendheid inhoud en cultuur NL opleiding Ontbreken belangrijke voorkennis Studieuitval/vertraging en gebrekkig functioneren international classroom TUD 2008: groei van 35%! TUD: mn gebrekkig functioneren international classroom.

Hoe is het project opgezet? Gezamenlijke repository met online deficiëntie/acculturatieprogramma’s -> gebruiken van elkaars materialen Elke instelling voert pilot uit. Gezamenlijke effectmeting. Nuffic geeft advies. Veel instellingen bereiden buitenlandse studenten al op 1 of andere manier voor via acculturatieprogramma’s (meestal face to face) danwel deficientieprogramma’s (Eng, wisk, specifieke vakinhoud, soms online). Project bouwt voort op deze reeds aanwezige materialen/kennis/tools bij de diverse instellingen. Verzamelen en opslaan in repository.

Betrokkenheid TUD bij project Begroting 8 ton, TUD ca. 1 ton Betrokkenen: Sofia Dopper en Renate Klaassen van OCF zijn instellingscoördinator Karen van Oyen is projectleider pilot TUD International office is interne opdrachtgever pilot Peter Bijleveld (3XO) is projectleider technische realisatie repository Klankbordgroep voor pilot Leden klankbordgroep: Toke Hoek, Rob Mudde, …

Pilot TU Delft Pilot levert op: Communities van buitenlandse studenten die zich voorbereiden op het studeren in NL Virtuele sociale ontmoetingsruimte Groepsopdrachten E-coach en buddies

Aanpak pilot Doelgroep Buitenlandse studenten die aan de TU Delft een master gaan volgen Doelstelling Studenten hebben realistische verwachtingen van het onderwijs aan de TU Delft: - het onderwijssysteem - verhouding docent - student Studenten maken kennis met samenwerken in multiculturele projectgroepen. Studenten leren medestudenten kennen. Veel instellingen bereiden buitenlandse studenten al op 1 of andere manier voor via acculturatieprogramma’s (meestal face to face) danwel deficientieprogramma’s (Eng, wisk, specifieke vakinhoud, soms online). Project bouwt voort op deze reeds aanwezige materialen/kennis/tools bij de diverse instellingen. Verzamelen en opslaan in repository.

Opzet pilot Buitenlandse studenten werken vanuit hun eigen land aan een inhoudelijke opdracht: - in projectgroepen van vier studenten; - naast inhoudelijke opdrachten ook reflectie op samenwerking; begeleiding door een inhoudelijk begeleider en een procesbegeleider / e-coach; in een periode van twee weken; in aansluiting op fysieke introductieweek in Delft. Veel instellingen bereiden buitenlandse studenten al op 1 of andere manier voor via acculturatieprogramma’s (meestal face to face) danwel deficientieprogramma’s (Eng, wisk, specifieke vakinhoud, soms online). Project bouwt voort op deze reeds aanwezige materialen/kennis/tools bij de diverse instellingen. Verzamelen en opslaan in repository.

Opdracht studenten   ‘Ontwerp een college van 1 uur voor bachelor-studenten aan je toekomstige faculteit’ Studenten maken in dit kader: een tekst die bachelor-studenten ter voorbereiding op het college lezen; een PowerPoint-presentatie; een diagnostische toets plus antwoorden. Veel instellingen bereiden buitenlandse studenten al op 1 of andere manier voor via acculturatieprogramma’s (meestal face to face) danwel deficientieprogramma’s (Eng, wisk, specifieke vakinhoud, soms online). Project bouwt voort op deze reeds aanwezige materialen/kennis/tools bij de diverse instellingen. Verzamelen en opslaan in repository.

Beschouwing opdracht Voordelen - Studenten verdiepen zich in het onderwijs aan de TU Delft voordat ze hun college ontwerpen. Koppeling van een inhoudelijk aan een cultureel thema. Ze werken samen met toekomstige studiegenoten. Knelpunten Hoe motiveren we studenten om deel te nemen? Hoe zorgen we voor contact met Nederlandse studenten? Veel instellingen bereiden buitenlandse studenten al op 1 of andere manier voor via acculturatieprogramma’s (meestal face to face) danwel deficientieprogramma’s (Eng, wisk, specifieke vakinhoud, soms online). Project bouwt voort op deze reeds aanwezige materialen/kennis/tools bij de diverse instellingen. Verzamelen en opslaan in repository.

Karen van Oyen Renate Klaassen Sofia Dopper Acculturatie project Nationaal actieplan e-learning Karen van Oyen Renate Klaassen Sofia Dopper