Connect Woordherkenning

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
“Allemaal op AVI 9 de school uit én gemotiveerde lezers”.
Advertisements

Workshop Handelingsgericht werken
Preventie van lees- en spellingproblemen bij kleuters
Lezen.. en wat daar mee samen hangt
feedback als leidend principe
Interventies RALFI.
Letters in Beweging Verna van der Kooy & Carienke Kegel Universiteit Leiden Vversterk – November 2009.
Kan de pc het remediëren overnemen?
RALFI en begrijpend lezen
Wie ben ik?. Wie ben ik? Wat is dyslexie? ‘Dyslexie is een stoornis die gekenmerkt wordt door hardnekkige problemen in de automatisering van de woordidentificatie.
De ondersteuning van Connect lezen
Inhoud van de avond Het kindcentrum : Bouwen vanuit een gemeenschappelijke visie (Rob) Introductie partners Stichting Kinderopvang Huizen Paramedici Het.
Groepsbijeenkomst Geheime handshake.
Een impressie van de werkwijze in groep 3 en 4
Collectief portfolio groep 3
Voortgezet technisch lezen
Portfolio
Militaire beroep Divers voor wat betreft de functies
Al doende leren training docenten
Reflectie.
Connect Klanken en Letters
Connect Vloeiend Lezen
First ID project Huygens College
ouderavond groep 3 - lezen
Tussendoelen begrijpend luisteren onderbouw
Leerlijnen in relatie met de methode
Informatie- avond groep 6
PRESENTATIES IN A NUTSHELL.
LEZEN OP DE WINDROOS HOMMEL EN STILLEZEN.
Hoe krijgt dit gestalte bij ons op school.
Leesonderwijs in de groepen 1 t/m 8
Structureel Coöperatief Leren
Tweede wereldoorlog.
ASTRID GEUDENS HOOFDAUTEUR.
Presentatie methodeanalyse Zo leren kinderen lezen en spellen & Leeslijn De Hand-out.
‘Voorlezen blijft leuk en belangrijk’ groep 5 t/m 8 Groep 5 t/m 8
Vraag 1: Wat is het thema van de kinderboekenweek?
‘Leren lezen doe je samen’ Groep 3 en 4
IPC Nederland.
Informatieve bijeenkomst
ouderavond groep 3 - lezen
Bijeenkomst September 2015
1 december  Toelichting BSA programma  Per onderdeel koppeling met thuis  Komende periode  Afsluiting.
Je sectorwerkstuk presenteren
Administratie inrichten Van bouwstenen tot instructie schrijven.
Voorschotbenadering risicokleuters ten aanzien van het leren lezen en spellen.
Waar is de zevende dwerg?
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
1 van 22 Hoofdstuk 5 Geletterdheid: lezen. 2 van 22 Achtergrondkennis Kennis over lezen: o kennis van de wereld o kennis van de taal:  orthografische.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Voorschotbenadering risicokleuters
Thema 4: Begeleiding van leerlingen met dyslexie Vakinhoudelijke begeleiding Nederlands.
Informatieavond 7 juni 2016 Agenda voor vanavond: 1.Welkom en toelichting op de avond 2.Visie en aantallen kinderen 3.Kaders vanuit school en overheid.
Wat leert je kind? 1 lezen 2 schrijven: spelling en schrijfbeweging (motoriek) 3 luisteren en spreken 4 stellen 5 taalbeschouwing: taalsystematiek en.
Groep 3 Begrijpend luisteren Begrijpend lezen
Bouw! (van Lexima) Een interventieprogramma waarmee leesproblemen bij risicoleerlingen in gr 2 t/m 4 worden voorkomen.
Instructie geven en uitvoeren
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
LEERLINGEN HELPEN EFFECTIEF ANDERE LEERLINGEN Peer tutoring: een effectieve methodiek om de leesresultaten en de leesmotivatie te verbeteren Dr. Kees.
Hoe geven wij ons onderwijs een nieuwe kleur?
PowerPoint Taal Bijeenkomst 3: Doelen selecteren en vastleggen
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Stellingen Het VMBO-examen verandert m.i.v. examen 2018
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Jij als werkplekbegeleider!
PowerPoint Taal Bijeenkomst 3: Doelen selecteren en vastleggen
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Jij als werkplekbegeleider!
Groep 2 Begrijpend luisteren
Transcript van de presentatie:

Connect Woordherkenning Interventies Connect Woordherkenning

Programma Begeleidingsrelatie Connect Woordherkenning voor wie? Uitgangspunten Doel Connect Woordherkenning Uitvoering Structuur programma Connectrijtje Zes fasen Feedback Aandachtspunt Zelfstudie

Begeleidingsrelatie Interesse in de leerling tonen, accepteren, nieuwsgierig zijn Oefenen maar ook kijken, luisteren, aanvoelen Communicatieve ruimte scheppen Sfeer van vertrouwen en plezier Aansluiten bij talenten en mogelijkheden van de leerling Interesse in de leerling tonen, accepteren, nieuwsgierig zijn. Het gaat erom de leerling echt te leren kennen en een band mee op te bouwen. Oefenen maar ook kijken, luisteren, aanvoelen. Let op verbale- maar ook nonverbale communicatie Communicatieve ruimte scheppen Leg uit waarom de leerling extra begeleiding krijgt. Probeer inzicht te krijgen in hoe de Leerling zijn probleem ervaart, wat hij denkt dat de oorzaak is en wat eraan gedaan kan worden. Stel je in het gesprek op als een gelijkwaardige gesprekspartner. Sfeer van vertrouwen en plezier. Interventie moet leuk zijn. Leerling moet trots kunnen zijn op zijn prestatie Aansluiten bij talenten en mogelijkheden van de leerling. Niet alle leerlingen zijn hetzelfde. Ze hebben andere interesses en voorkeuren. Het is de kunst om hierbij aan te sluiten.

Connect Woordherkenning voor wie? In de tweede fase van het aanvankelijk leesproces voor leerlingen die: bijna alle letters kennen (verwisselingen b/d en tweeklanken kunnen voorkomen) de elementaire leeshandeling kunnen uitvoeren langzaam lezen veel fouten maken bij wie herhaalde aanbieding van woorden tot verbetering leidt Connect Woordherkenning sluit aan bij tweede periode van het aanvankelijk leesonderwijs (de periode na februari in groep 3).

Uitgangspunten Uitbreiding instructie- en oefentijd Betekenisvolle tekst Hoogste instructieniveau Herhaald lezen Directe verbinding lezen en schrijven Procesgerichte feedback Instructie strategieën Aanvullend interventieprogramma, geen vervanger van de leesinstructie Van groot belang om het nauwgezet uit te voeren Zoeken naar de zone van de naaste ontwikkeling Uitbreiding instructie-en oefentijd Betekenisvolle tekst Zoek een tekst die de leerling aanspreekt. Vaak is de hobby van de leerling een goede uitgangspositie. Hoogste instructieniveau Dit betekent het niveau dat voorafgaande gaat aan het frustratieniveau. Herhaald lezen Herhaald lezen van teksten ondersteunt de automatisering Directe verbinding lezen en schrijven Uit onderzoek is gebleken dat motorische inprenting via het schrijven een positief effect heeft op het leren lezen. Procesgerichte feedback Verwoord duidelijk wat de leerling goed heeft gedaan. Alleen ‘prima’ of ‘goed zo’ geeft de leerling geen inzicht in zijn eigen leerproces.

Doel Connect Woordherkenning Volledig omzetten van alle letters binnen woorden om tot adequate woordherkenning te komen Leren lezen van medeklinkerverbindingen (step, bast) en twee- en meerlettergrepige woorden (keuken, fietsbel)

Uitvoering Minimaal 3x per week 20 minuten Individueel of in een klein groepje Binnen of buiten de groep Klein groepje = maximaal 3 leerlingen om nog begeleiding op maat te kunnen bieden.

Structuur programma Zes fasen In elke sessie worden alle fasen doorlopen Hetzelfde verhaal met tekst gedurende drie sessies (herhaald lezen) Verschillende leerdoelen, tweeletter- en meerlettergrepige woorden Elke sessie een nieuw connectrijtje In het Draaiboek Connect Woordherkenning staat exact welke materialen u nodig heeft. Te downloaden van www.masterplandyslexie.nl, onder ‘producten’.

Connectrijtje Connectrijtje clusterwoorden Connectrijtje meerlettergrepige woorden Zie voorbeelden in het draaiboek.

Connectrijtje meerlettergrepige woorden Woordrijtjes van zes woorden Twee woorden meerlettergrepige woorden uit tekst selecteren Overige woorden hieruit afleiden Woorden geven inzicht in de structuur van de meerlettergrepige woorden Voorbeeld met ‘spullen’ en ‘spelen’: spellen-spullen-spul-spel-speel-spelen

Connectrijtje Verzin nu zelf een connectrijtje bij de woorden ‘heks’ en ‘hoest’ Voorbeeld: hek-heks-heksje-hesje-hoesje-hoes

Connectrijtje clusterwoorden Woordrijtjes van zes woorden Twee woorden met medeklinkerclusters uit tekst selecteren M.b.v. 4 woorden een overgang maken Er verandert steeds maar één letter/groter deel van het woord/cluster Voorbeeld met ‘staat’ en ‘stap’: sop-sap-stap-staf-staaf- staat Bijvoorbeeld: één letter: hek-heks groter deel van het woord: heks-heksje cluster: rad-stad

Connectrijtje Verzin nu zelf een connectrijtje bij de woorden ‘zoenen’ en ‘binnen’ Voorbeeld: binnen-boenen-boen-zoen-zoenen-zoentje

De zes fasen Fase 1: Voorlezen Fase 2: Woorden schrijven Fase 3: Woorden lezen Fase 4: Simultaan ofwel ‘koor’lezen Fase 5: Woordlotto Fase 6: Duo lezen Afsluiting

Fase 1: voorlezen Voorlezen, alleen bij de eerste sessie interactief, verklarend, betrokkenheid verhogend! Leerling kijkt / leest mee en wijst bij Tijdens het bijwijzen kan een ‘bijwijskaartje’ worden gebruikt. In het draaiboek Connect Woordherkenning staan hiervan twee verschillende voorbeelden.

Fase 2: woorden schrijven Connectrijtje wordt op volgorde gedicteerd Op transparant schrijfbordje schrijven Na afloop schrijfwijze controleren Een transparant schrijfbordje is eenvoudig zelf te maken door een vel stevig karton te plastificeren. Schrijft de leerling met een whiteboardstift, dan kan een fout eenvoudig worden weggeveegd met een tissue. Het voordeel van een schrijfbordje is dat eventuele fouten direct kunnen worden weggeveegd.

Fase 3: woorden lezen Woordkaartjes met connectwoorden hardop lezen. Niet flitsen!

Fase 4: simultaan lezen Leerkracht en leerling lezen de tekst gelijktijdig hardop voor.

Fase 5: woordlotto Lottospelletje spelen met de woordkaartjes

Fase 6: duolezen Leerkracht en leerling lezen om de beurt voor (3 sessies dezelfde tekst) Leerkracht geeft voldoende ondersteuning Leerkracht leest een aantal pagina’s verder Vorderingen noteren!

Geven van feedback Directe, specifieke, positieve feedback (voorkomt inslijpen van fouten) Voorkomen van fouten (woord voorzeggen) Voorbeeld van gerichte positieve feedback: “Ik vind het knap dat je <moeilijk woord> vandaag goed leest”. Leerling kan ook eigen leesproces/-prestatie evalueren door gerichte vragen te beantwoorden.

Aandachtspunt Connect Woordherkenning werkt alleen wanneer het programma exact wordt uitgevoerd zoals beschreven in de handleiding. Scholing om ermee te werken is meestal gewenst.