VERWERKING GESPREKKEN v w e l k o m Advieswerk INFINITE - de mens centraal - - de mens centraal - Johan Royeaerd Johan Royeaerd Koningsbergweg Zonhoven tel+fax GSM
INDELING v 1. MFT v 2. Mogelijkheden v 3. Vergaderingen v 4. Afspraken
VERWERKING GESPREKKEN 1. MFT
MFT v v Is erfenis uit het verleden: kijken wat de toegevoegde waarde in het hier-en-nu is v v Vragen worden gesteld naar structuur, bemensing en tijdsinvestering v v Het MFT op zich wordt niet in vraag gesteld: het is een zinvol orgaan
MFT v v Wel wordt van het MFT meer ondersteuning verwacht: – –Uitpluizen interessante info & aanbod – –Voorkauwen van info – –Voorstellen intern doornemen vooraleer naar medewerkers door te geven – –Keuzes maken en prioriteiten bepalen – –Zelf zaken direct doorgeven aan scholen
MFT v v Vervolg: qua ondersteuning: – –Duidelijker maken voor scholen hoeveel tijd er beschikbaar is – –Vnl. zaken aanreiken i.p.v. dingen vragen aan medewerkers (bv. afsprakennota’s, schoolfoto’s) – –Disciplinevergaderingen voorbereiden, leiden en opvolgen
MFT v v Per persoon zijn er ook aandachtspunten aangereikt: – –An: waar wil je naartoe met MFT? – –Stan: meer vertalen naar concrete punten – –William: taken zijn niet heel duidelijk – –Tinne: kunnen vervangingen? (geldt ook voor Stan en William) – –Graag ook wat meer zicht op wat elkeen concreet doet
VERWERKING GESPREKKEN 2. MOGELIJKHEDEN
MOGELIJKHEDEN v v Persoonlijke ontwikkeling: – –Specialisatie kan (‘research persons’) – –Graag meer opleidingsmogelijkheden – –POP’s gebruiken – –Functioneringsgesprekken kunnen wensen en noden in kaart brengen – –Meer multidisciplinair werken – –Kijken bij de buren (visitatie)
MOGELIJKHEDEN v v Werkgroepen: – –Beter opvolgen van de voortgang – –Ook samenkomen als dit gepland is – –Zinvolheid bekijken (of durven stop zetten) – –Meer gestructureerd systeem voor sommige vergaderingen (3x 1,5u met ‘huiswerk’ – bv. onderwijsloopbaanbegeleiding) – –K-team: zo optimaal mogelijk inzetten
MOGELIJKHEDEN v v En verder: – –Sfeer: meer gezamenlijk dingen doen – –Aandacht voor ‘natjes-en-droogjes’ – –Structuur zo eenvoudig mogelijk houden – –Geen regeltjes om de regeltjes (bv. overuren, compensatie, permanentie…)
VERWERKING GESPREKKEN 3. VERGADERINGEN
v v Er worden tal van suggesties gegeven om beter te vergaderen: – –Concreter en praktischer (niet theoretisch) – –Concrete vragen – –Enkel die info meegeven die nodig is – –Minder agendapunten – –Meer simultaan in kleine groepjes werken – –Niet iedereen hoeft met alles mee te denken
3. VERGADERINGEN v v Vervolg: – –Graag op een vast tijdstip (voorspelbaar) – –Data zoveel mogelijk vooraf vastleggen – –Op tijd beginnen én op tijd eindigen – –Op wisselende plaatsen bijeen komen – –Natjes-en-droogjes voorzien – –Gevalbesprekingen op vergaderingen – –Disciplinevergaderingen behouden
3. VERGADERINGEN v v Vervolg: – –Punten ook afhandelen + beslissingen nemen – –Beter voorbereiden – –Snellere verslaggeving + op Intranet zetten – –Taken beter verdelen (ook door MFT) – –Verwittigen indien vergadering niet doorgaat – –Woensdagnamiddag ligt soms moeilijk
VERWERKING GESPREKKEN 4. SAMENVATTEND
v v Gevraagd worden vooral: – –Ondersteuning – –Kunnen ontladen – –Transparantie – –Duidelijke structuur – –Concrete punten en vragen
4. SAMENVATTEND v v Wat nu verder: – –Ondersteuning door het MFT – –Wat doen de mensen binnen MFT zoal – –POP’s en opleidingsmogelijkheden – –Functioneringsgesprekken – –Werkgroepen: gestructureerd vergaderen – –Beter vergaderen: procesobservaties – –Meer uitwisseling onderling en met derden
4. SAMENVATTEND v v Concreet: de bovenstaande punten nu vertalen naar: – –Wat? – –Wie? – –Waar? – –Wanneer? – –Hoe?
4. SAMENVATTEND v v Welke afspraken maken we hieromtrent?