Engels, mode of noodzaak? Frans en Duits, verguisd? Antwerpen, 17 maart 2011 Prof. dr. A. Vanneste.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
1 Op Stap naar het SO. 2 • Waar gaat het om ? • Eerst even kijken naar het keuzewerkboek • Wat moest er zo dringend veranderen ? • Studiekeuzetaken !
Advertisements

KWALITEITSZORG november 2012
Stilstaan bij parkeren Dat houdt ons in beweging
‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
Paulus' eerste brief aan Korinthe (20) 23 januari 2013 Bodegraven.
28 juni 2009 Paëllanamiddag 1 Paëllanamiddag 28 juni 2009 Voorbereiding vrijdagavond (Loopt automatisch - 7 seconden)
NEDERLANDS WOORD BEELD IN & IN Klik met de muis
WAAROM? Onderzoek naar het meest geschikte traject voor de verlenging tot in Sint-Niklaas van het bestaande fietspad naast de Stekense Vaart en de Molenbeek.
BRIDGE Vervolgcursus Vervolg op starterscursus Bridgeclub Schiedam ‘59 info: Maandagavond: 19: – of
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
7 april 2013 Zoetermeer 1. 1Korinthe Maar, zal iemand zeggen, hoe worden de doden opgewekt? En met wat voor lichaam komen zij? 2.
 Deel 1: Introductie / presentatie  DVD  Presentatie enquête  Ervaringen gemeente  Pauze  Deel 2 Discussie in kleinere groepen  Discussies in lokalen.
STAPPENPLAN GRAMMATICUS.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Een Concert van het Nederlands Philharmonisch Orkest LES 4 1.
Start.
1. 3 Indien iemand een andere leer verkondigt en zich niet voegt naar de gezonde woorden van onze Here Jezus Christus*... * = de woorden die de Here Jezus.
Kb.1 Ik leer op een goede manier optellen en aftrekken
Taal(beleid) in het Hoger Onderwijs: een veld onder spanning Linguapolis 17 maart 2011 Prof. Dr. Joke Denekens Voorzitter Onderwijsraad.
Tevredenheids- enquête 2012 P. Grouwels Inleiding Mogelijke antwoorden: Zeer goed: 4 sterren ****: volledig tevreden; Goed: 3 sterren ***:
Prof dr Rudi JANSSENS VRIJE UNIVERSITEIT BRUSSEL
Herkomst van de deelnemers 1.Vlaanderen 2.Nederland 42% 58%
9 januari 2013 Bodegraven 1. 1Korinthe 11 1 Wordt mijn navolgers, gelijk ook ik Christus navolg. 2.
© GfK 2012 | Title of presentation | DD. Month
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
BZ voor de Klas 3 juni 2010.
Hoofdstuk 6: Controle structuren
Inhoudsproblematiek Dominique Berrier projectleider VDAB
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Kwaliteit en Patiëntveiligheid in de Belgische ziekenhuizen anno 2008 Rapportage over.
Meisjes en wiskunde (Waarom) is wiskunde moeilijk?
Elke 7 seconden een nieuw getal
1 introductie 3'46” …………… normaal hart hond 1'41” ……..
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
Wie het kleine niet eert ... (quarks, leptonen,….)
1 WIJZIGINGEN UNIEK VERSLAG. 2 Agenda Verbeteringen Veranderingen formulieren Praktische herinneringen Nieuwe formulieren Sociale en culturele participatie.
1 7 nov Rijnsburg 7 nov Rijnsburg. 2 Hebreeën 7 15 En nog veel duidelijker wordt het, als naar het evenbeeld van Melchisedek een andere priester.
13 maart 2014 Bodegraven 1. 1Korinthe Want gelijk het lichaam één is en vele leden heeft, en al de leden van het lichaam, hoe vele ook, een lichaam.
1. 33 GERECHTIGHEID GODS 21 Thans is echter buiten de wet om GERECHTIGHEID GODS openbaar geworden, waarvan de wet en de profeten getuigen, 34.
1 19 dec Rijnsburg 19 dec Rijnsburg. 2 Hebreeën 8 1 De hoofdzaak VAN ONS ONDERWERP is, dat wij zulk een hogepriester hebben, die gezeten is.
Afrika: Topo nakijken en leren.
Inkomen les 20 Begrippen & opgave 100 t/m Begrippen Collectieve lasten Geheel van belastingen en sociale premies.
Inkomen les 14 Begrippen & 65 t/m Begrippen Primaire sector Bedrijven die zaken aan de natuur onttrekken (landbouw, jacht, bosbouw, visserij)
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
Brussel nader onderzocht
ribwis1 Toegepaste wiskunde – Differentieren Lesweek 7
Panel Survey of Organisations. Soepel omgaan met personeel Panel Survey of Organisations Selectief selecteren Kleurt diversiteit de boekhouding? of snel.
1 Voorlichting keuzes klas 2 Het Hooghuis locatie Centrum Vanaf begin maart: locatie Stadion Frans Christophe, decaan.
Enquête.
Voorlopige overslagcijfers 2009 Hans Smits President-directeur Havenbedrijf Rotterdam 30 december 2009.
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
De Eerste Wereldoorlog
Een perspectief voor Vlaanderen Aggiornamento Een perspectief voor Vlaanderen auteur functie datum Beter Engels of beter Nederlands in het hoger onderwijs.
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 5.
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 3.
Paulus' eerste brief aan Korinthe (25) 24 april 2014 Bodegraven.
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
Middeleeuwen De antwoorden in deze powerpoint komen van (naam en klas invullen a.u.b.)
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
12 sept 2013 Bodegraven 1. 2  vooraf lezen: 1Kor.7:12 t/m 24  indeling 1Korinthe 7  1 t/m 9: over het huwelijk  10 t/m 16: over echtscheiding  16.
13 november 2014 Bodegraven 1. 2 de vorige keer: 1Kor.15:29-34 indien er geen doden opgewekt worden...  vs 29: waarom dopen?  vs.30-32: waarom doodsgevaren.
1 Week /03/ is gestart in mineur De voorspellingen van alle groten der aarden dat de beurzen zouden stijgen is omgekeerd uitgedraaid.
Een gezonder Nederland VTV-2014
1 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
23 mei 2013 Bodegraven vanaf hoofdstuk 6: hoofdst.1: de wijsheid van de wereld hoofdst.2: de wijsheid van God hoofdst.3: Gods akker en Gods bouwwerk.
Transcript van de presentatie:

Engels, mode of noodzaak? Frans en Duits, verguisd? Antwerpen, 17 maart 2011 Prof. dr. A. Vanneste

2 Onderwijs in een andere taal: Engels ! Onderwijs in een andere taal is onderwijs in het Engels Uitzondering: opleidingen Taal- & Letterkunde IOB: afschaffen Franstalige opleiding

3 Engels is DE wereldtaal

4 Engels als wereldtaal 1.Groot aantal sprekers en grote fractie niet moedertaalsprekers: E > F, D 2.Standaard register! 1.Niet het geval met Engels 2.Meeste Engels: geen standaard (Brits) Engels 3.Englishes t.o.v. sterk genormeerd Frans 4.Brits, Amerikaans, Australisch, … Engels 5.Globish als verzameling van Basic Englishes

5 Taal Totaal aantal landen Moedertaalsprekers x TotaalR.J. 1Chinees Hindi Engels Spaans Portugees Russisch Frans Arabisch Bengaals Duits

6 Engels als wereldtaal 3.Wereldtaal: niet volgens ethnische lijnen, multi-ethnisch. Engels zelfs niet noodzakelijkerwijze meer geassocieerd met Brits Engels of Britse cultuur (Frans: idem) 4.Wereldtaal heeft ambtelijke functie (officiële, semi-officiële, administratieve taal). Engels in evenveel landen gebruikt en onderwezen als F en D samen!!!

7 Engels als wereldtaal 5.Gebruik in internationale handelsbetrekkingen. Ook voor andere talen, naargelang van de sector. 6.Gebruik in internationale organisaties – ook Frans is er belangrijk (Duits minder): EU, NAVO, Interpol, IOC, NAFTA, OESO, Rode Kruis, Rode Maansikkel, WHO, WTO, OSCE, Amnesty Int., WEU, AZG, etc. Maar de facto meer Engels…

8 Engels als wereldtaal 7.Engels is belangrijkste taal binnen de wetenschappelijke gemeenschap (afhankelijk van de domeinen) 8.Engels is eerste taal binnen bepaalde maatschappelijke sectoren (toerisme, luchtvaart, reclame, …)

9 Engels als wereldtaal 9.Significant literair belang. Cfr. Nobelprijzen Talen met meer dan 5 Nobelprijzen literatuur Engels27 Frans15 Duits13 Spaans11 Italiaans6 Zweeds6 Russisch5

10 Engels als wereldtaal 10.Een wereldtaal wordt geassocieerd met politiek, militair, economisch en/of cultureel prestige. Voor Engels is dat pertinent vanaf de periode na WO I en vooral na WO II, waarbij het Frans als internationale (diplomatieke) taal redelijk fel werd verdrongen.

11 Engels als lingua franca (1) Twee betekenissen van lingua franca -Een sabir/pidgin gesproken van de periode van de kruistochten tot in de XIXe eeuw in havens rond Middellandse Zee Basis: (centraal) Italiaans + elementen van andere Romaanse talen (composiet karakter) Onvolledige taal: enkel gebruikt in bepaalde maatschappelijke domeinen -Contacttaal tussen personen die niet dezelfde moedertaal hebben (Globish, Basic English)

12 Waarom Engels?

13 Engels: om de concurrentie aan te kunnen Engels is synoniem voor globalisatie, internationalisatie en mondiale concurrentie Engelstalige opleidingen (OO’s) moeten meer buitenlandse studenten aantrekken (financiering!) Is dat zo? Komen topstudenten naar ons, of 2 e keuze? Concurrentie van Engelstalige opleidingen is groot! Wel financiering, geen excellentie?

14 Internationalisatie en kwaliteitsniveau Nu al blijkt dat Engelstalige opleidingen veelal minder goede buitenlandse studenten aantrekken (Nijmegen en Maastricht) (Zwakkere) studenten die geen plaats vinden/krijgen in goede Angelsaksische universiteiten komen naar Nederland en België… Engels > lagere participatiegraad in de collegezaal! Gevolg: niveaudaling (Zie ook Versluys)

15 Internationalisatie en kwaliteitsniveau Transfer, 18/6, maart 2011, p. 16 (Radboud Nijmegen) Niveau van de buitenlandse studenten (inhoudelijk en qua taalcompetentie Engels) is zo lamentabel dat Nederlandse studenten protesteren… Onderwijsvooruitgang vertraagt!

16 Pervers effect van de verengelsing? (1) AP enkel nog afgerekend op Engelstalige publicaties (evaluatie, promotie, financiering) Verarming Nederlands taalgebied (en cultuur) op vlak van wetenschappelijke publicaties Slechts 10% afgestudeerden in onderzoek! Franse wiskundige Laurent Lafforgue: criterium is excellentie, niet taal…

17 Pervers effect van de verengelsing? (1) Onderwaardering maatschappelijke inzet en dienstverlening aan eigen maatschappij Min. Smet: « Proffen mogen ook wel eens iets doen dat niks of geen wetenschappelijk prestige opbrengt » Cultureel-maatschappelijke missie van de universiteit vervaagt: terug een ivoren toren???

18 Verengelsing: democratisch deficit? Er zal minder keuze zijn om een opleiding in het Nederlands te volgen (slechts 1 in Vlaanderen) Ongezonde wedijver en discussies tussen universiteiten: wie mag/wil nog in het Nederlands opleiden? Zelfde verhaal als bij de associatievorming???

19 Engels en de commercialisering van de academia Engels is een argument voor internationaal en commercieel loopbaanperspectief, niet ten gunste van een universele vorming De verengelsing is utilitaristisch, de universiteit wordt vermarkt, wordt een business. K3- benadering: kennis > kunde > kassa Verliezen Nederlandstalige opleidingen hun status of prestige? En wordt Engels het criterium voor excellentie? Verdediging Nederlandstalige opleidingen: achterhoedegevecht?

20 Engels en onderwijskwaliteit

21 Engels en de onderwijskwaliteit (1) Engelstalig onderwijs: les geven en les krijgen in een andere taal dan de moedertaal Onderzoek: kwaliteitsverlies in onderwijs, 15% aan zijde van lesgever, 15% aan zijde van student Toch moet merendeel van afgestudeerden in een moedertaalbiotoop functioneren

22 Engels en de onderwijskwaliteit (2) Opleiding Engels verhoogt werklast van docenten en studielast van studenten Drempel voor studenten wordt verhoogd Aan de UvA blijkt dat heel wat studenten (soms tot 50%) afhaken Taalzwakkeren worden benadeeld Wie meer kansen had om Engels te leren, wordt bevoordeligd – gelijke kansen?

23 Engels en de onderwijskwaliteit (3) Controle op en verbetering van taalcompetentie worden heikele (en dure?) aangelegenheden: is daar geld en tijd voor? In het Engels lesgeven: geen kwestie van gewoon de knop om te draaien… Nuances, verdieping gaan verloren, zodat ook studenten minder kennis opnemen

24 Engels en de onderwijskwaliteit (4) Sommigen stellen voor om bepaalde opleidingen in twee talen te geven Studenten kunnen dan de Nederlandstalige of de Engelstalige opleiding volgen Niet realistisch: niet te realiseren noch (vooral) te betalen….

25 Welke prijs voor de internationalisatie? « Maar als je zegt: we offeren de kwaliteit op aan het principe van Engelstaligheid, dan klopt dat wel, dat is de prijs die we betalen. » Prof. Herman Kingma, Raadsvoorzitter van de Universiteit Maastricht (Hoger Onderwijs Management, 3/2, maart 2011, p. 19)

26 Meertaligheid (Europees)

27 Meertaligheid op Europees niveau Meest gebruikte talen in EU (23 talen) MoedertaalVreemde taalTotaal 1Engels13%28%51% 2Duits18%14%32% 3Frans14% 28% 4Italiaans13%3%16% 5Spaans9%6%15% 6Pools9%1%10% 7Russisch1%6%7%

28 Europa en zijn meertaligheid Hoeveel talen spreken de Europese burgers? Minstens 1 vreemde taal53%56% Minstens 2 vreemde talen26%28% Minstens 3 vreemde talen11% Geen enkele vreemde taal44%

29 Enkele data over talen in Europa Witboek van 1995: « 3 talen van de EU » t.o.v. 2002: « 3 talen » Hoogste aantal meertaligen (kleinere staten) -Luxemburg: 99% kent 2 talen, Slovakije 97% en Letland 95% 6 landen met meerderheid van bevolking die 1 taal kent: Ierland, V.K., Italië, Hongarije, Portugal, Spanje Europese websites altijd in het Engels, soms met Franse of Duitse vertaling

30 Meertaligheid = meer dan tweetaligheid In Nederland is meertaligheid = tweetaligheid (Nederlands + Engels) Basisbeleid van de groep TTO (Tweetalig Onderwijs) van het NUFFIC!!! Meer en meer stemmen pleiten voor echte meertaligheid… Universiteiten moeten een taalbeleid uitwerken ( Hans-Georg Van Liemp, senior programme manager, Universiteit Tlburg + vice-president van de Association for International Education )

31 Meertaligheid (België/Vlaanderen) Positie van het Nederlands

32 Meertaligheid in België/Vlaanderen Europese import- en exportcijfers België ( in €) Uitvoer naarInvoer uitHandelsbalans Frankrijk Duitsland V.K Alle landen

33 Nederlands in gevaar? Binnen België/Nederland, wellicht niet – maar Nederlands wordt internationaal gezien hoe dan ook a.h.w. diglossisch! Risico van functie- en/of statusverlies Nederlands onder druk door interne variatie (tussentaal, verkavelingsvlaams) en onvoldoende wetenschappelijke « voeding »

34 Geen verdediging van Nederlands? Dublindescriptoren: communiceren voor specialisten en voor (eigen) groot publiek Nederlandse wetenschappelijke taal mag geen nomenclatuur worden De glocalisatie moet goed beheerd en opgevolgd worden

35 Meertaligheid bedreigd? English is enough is een gevaarlijke tendens! Eentalig Engelse examens voor Britse euroambtenaren! -12% Britten, 5% Britse werknemers in EU -Geen onderwijs 2 e taal vanaf 14 jaar -Sociale kloof! Hoelang biedt Europa nog weerstand?

36 De minister verdedigt het Engels! (1) « Engels is de taal van het kapitaal en van de macht » zegt Min. Smet « Het is volksverheffend dat het volk Engels leert » Emancipatie lijkt enkel nog mogelijk via het Engels!

37 De minister verdedigt het Engels (2) « We moeten elkaars geschiedenis leren om de Europese toekomst te bouwen, mede door het gebruik van een gemeenschappelijke taal» maar er is geen geschiedenis- of cultuuronderwijs meer Cfr. Opmerkingen van visitatiecommissies Is « cultuur » synoniem geworden van « Engelstalige » of « Angelsaksische cultuur »?

38 Waar is de meertaligheid? Een overdreven verengelsing schaadt onze (zo geroemde) meertaligheid (opgebouwd vanuit het Nederlands) Meertaligheid is een Europees adagium. Louter verengelsing leidt tot culturele verarming, vervlakking en gebrek aan aandacht voor diversiteit In naam waarvan wordt studentenmobiliteit gestimuleerd? Om de andere of om dezelfde te ontmoeten? Investeren in mobiliteit is ook investeren in meertaligheid, diversificatie, diversiteit en defamiliarisatie! Erasmuscharter: verkracht!

39 Vraag naar meertaligheid 10% van de bedrijven (2.000) verliezen 25 miljoen € t.g.v. zwakke taalvaardgheid en gebrek aan aandacht voor interculturaliteit E, F, D en Sp zijn de meest gevraagde talen. Nochtans boeren vooral F en D fel achteruit Bedrijfswereld en K.U.L. wijzen naar het S.O.: Vlaamse ondernemers vinden gebrek aan talenkennis de grootste professionele lacune

40 Conclusies en suggesties

41 Conclusies en suggesties (1) 1.Niet blijven sakkeren over pro’s en contra’s van invoering van Engels, wel over HOE we ermee omgaan (F. Van Splunder), met respect voor:

42 Docenten studenten Kwaliteit onderwijs Nederlands en meertaligheid

43 Conclusies en suggesties (2) 2.Pleidooi voor nauwgezette opvolging, met aandacht voor de verschillen tussen de studiegebieden. Leidt de invoering van Engels inderdaad tot betere

44 Internationalisatie InschrijvingscijfersConcurrentiepositie

45 Conclusies en suggesties (3) 3.Engels voorzichtig invoeren, opbouwen, d.w.z. 1.Niet in Ba1 3.Stelselmatig in Ba2 en later meer 4.Volledige opleiding in het Engels enkel in onderzoeksgerichte masters 5.Keuzemogelijkheden (E of N) voor studenten vrijwaren 6.Klein beginnen, opvolgen, goed plannen, niet meteen brutale of universiteitsbrede veranderingen

46 Conclusies en suggesties (4) 4.Garandeer en bewaak hoe dan ook de beheersing van het wetenschappelijk terminologisch arsenaal en van de communicatie in de moedertaal. -Onderwijs in de moedertaal is het beste en meest betrouwbare dat men kan verschaffen! -De Vlaamse belastingbetaler betaalt… -Taalplanning inzake Nederlands is niet onbelangrijk

47 Conclusies en suggesties (5a) 5.Niet de taak van de universiteit om taalonderwijs te verschaffen 1.F en D moeten beter ondersteund worden in het S.O. 2.Universiteiten moeten invloed aanwenden om taalonderwijs in S.O. te verbeteren 3.Sommige OO’s aan de universiteit in het F en/of D?

48 Conclusies en suggesties (5b) Taalonderwijs in S.O. is al te lang een opeenvolging van experimenten en van discussies over onderwijstheorie en onderwijsmethodologie Zichtbare achteruitgang van uitstapniveau omkeren!

49 Conclusies en suggesties (5c) Taalonderwijspolitiek niet overlaten aan politici alleen! Politici zijn pragmatici, niet noodzakelijk grote denkers of filosofen: zij willen vooral scoren door te vernieuwen Bougisme en mouvementisme (‘veranderitis’) Irrationele elementen (Vlaamse taalstrijd) niet pertinent Alleen KWALITEIT (naar vorm en inhoud) telt… Belangrijker dan de onderwijstaal! Kennis > Kunde > Kwaliteit…

50 Antwoord op de initiële vraag… Engels, mode of noodzaak? Ja Frans en Duits, verguisd? Ja

51 Nog een hele weg te gaan Geen knieval voor anderstalig onderwijs Niet aarzelen voor het leveren van een strijd op drie fronten -Een verstandige en voorzichtige invoering van het Engels -de verdediging van meertaligheid en van het Nederlands -De handhaving en verbetering van de onderwijskwaliteit

52 De enige veldslagen die op voorhand verloren zijn, zijn deze die men weigert te leveren...