Bouwkundige informatiesystemen Informatiestrategie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
STRATEGISCHE PLANNING
Advertisements

Figuur 5.1 Organisatieschema Figuur 5.2 Steile en platte organisatie.
de manier waarop een bedrijf onderweg wil zijn
H4: Begrijpen van de markt
Inzet van docenten: planning, overzicht en kwaliteit
1 KM2.0 Bijeenkomst De Praktijk NUON: ‘Hoe gaan we om met vergrijzing?’
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Startsimulator Startinstructeur – Sessie 1
Strategisch Plan Kempen PLATO EXPERT
Het Management Informatie Portaal
Klassieke AO Leseenheid1
#KM2.0 BIJEENKOMST 4 IN CREA #KM2.0 4 e bijeenkomst CREA.
Het Nieuwe Werken Samenspel tussen IT en business.
CRM in Nederland Trends en Vooruitzichten Utrecht 23 januari 2008.
COMPETENTIEONTWIKKELING
Les 1 M&O.
MEDIALANDSCHAP We onderscheiden: Visuele media Auditieve media
Welkom bij de presentatie van het
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
Ontwerpen van Informatiesystemen met
Kick-off Bouwkundige InformatieSystemen ADMS 2006
TUDelft Knowledge Based Systems Group Zuidplantsoen BZ Delft, The Netherlands Caspar Treijtel Multi-agent Stratego.
Drie strategische hoofdgebieden ('werelden')
Oude en nieuwe uitdagingen in personeelsmanagement.
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
1 juni 2010 Verdiepingsdag Toezicht Integraal Toezicht nu en in de toekomst.
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Marketing vandaag en morgen
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
Startbijeenkomst benchmarking Publiekszaken
Marketingplanning en strategie
Missie, visie & jaarplan
Missie, visie, strategie & jaarplan
Schitterende Organisaties®
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
2007 © Wolters-NoordhoffGrondslagen van het management.
Doelen Soorten vormgeving.
1.1 Cockpit informatie.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Samen-bouwen … over paneelbouw en de rest!
Projectwijzer 3 H1 Accountmanagement en CRM Middenkader Engineering.
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
ZijActief Koningslust
Module I Informatica Dhr. C. Walters. Het belang van informatie Gegevens  Informatie  Besluitvorming Gegevens = Data, Raw Material Informatie = Gegevens.
CRM H1 Accountmanagement en CRM Commercieel medewerker.
Strategische Buurt Ontwikkeling
Visie Missie Analyse fase SWOT analyse Strategische fase Operationele
Geïntegreerde praktijkanalyse: de Bandon Group Enterprise Resource Planning © Pearson Education, 2007; Enterprise Resource Planning door Mary Sumner.
Oktober 2004 Core Course Information Management dag 2 Agenda.
Insights & Essentials Willem van Putten
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 1
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 4
Strategische Businesspartner
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7
Organisatie en Beleid Bijeenkomst 1: Werken in een organisatie I
50.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 13 – Concurrentie en samenwerking Business IT & Management
Start Inhoud introductie BiSL Informatiesysteem, gegeven Informatiebeleid Positionering: Beheer informatiesystemen BiSL als informatiearchitectuur.
Indeling van hoofdstuk 2 Ontwikkelen van een marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren.
Hoofdstuk 2 Ontwikkelen marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren van marketingdoelstellingen.
Kansen en bedreigingen Interne analyse
Indeling van hoofdstuk 2
Les 1: Brainstorm en kennismaken
Hoofdstuk 3 Waarom ondernemen?
Transcript van de presentatie:

Bouwkundige informatiesystemen Informatiestrategie 4 april 2017 Bouwkundige informatiesystemen Informatiestrategie ADMS 2006 Henk Jan Pels – 11 september 2006 1

BOUWKUNDIGE INFORMATIESYSTEMEN 4 april 2017 BOUWKUNDIGE INFORMATIESYSTEMEN Module 2: Toeleverende disciplines Uitgangspunt is, dat bij het ontwikkelen van een effectieve en efficiënte procesaanpak voor het oplossen van een complexe bouwontwerpopgave kennis van bouwinformatica en bouwkundige informatiesystemen noodzakelijk is. studielast; 140 uur Thema 2006: onderzoek DVD: kennismanagement

Lesstof Diverse hand-outs tijdens plenaire colleges. UML beknopt: ISBN 90-430-0199-6; of de Engelse versie: UML distilled; M. Fowler en K. Scott. Strategic planning for information systems: ISBN 0-470-84147-8 J. Ward en J. Peppard

INFORMATIEBELEID Bedrijf Project Strategisch Tactisch Operationeel 4 april 2017 INFORMATIEBELEID Bedrijf Project Strategisch Tactisch Operationeel Uitgangspunten: ADMS’er als IT-manager van een middelgroot tot groot ontwerpend bureau

salarisadministratie projectadministratie (urenregistratie) 4 april 2017 Soorten systemen: boekhouding salarisadministratie projectadministratie (urenregistratie) planningssoftware besteksprogrammatuur contractbeheer CAD VR PDM/documentenbeheer

Hoe strategisch mee om te gaan? Evolutie in de tijd: Dataprocessing (1960 - 1975) driver: processor technology besparing arbeidskosten concurrentie op prijs Management information systems (1975 - 1990) driver: hard disk technology meer interne informatie = betere coordinatie + grotere varieteit concurrentie op levertijd Strategic information systems (1990 - ) driver: communication technology internet = direct contact met klant voldoen aan individuele klantbehoefte concurrentie op customer intimacy

Evolutie van systemen

Hoe strategisch mee om te gaan (2) stand van zaken: legacy systems lopende zaken: acute problemen, lopende projecten visie op toekomst wat doen concurrenten wat biedt SW markt trends in markt, product, proces, organisatie en technologie Zie voorbeelden pagina 28 – 32

Hoe strategisch mee om te gaan (3) linking to customers integration of internal processes information based products executive information systems

what is missing in this view?

uitvoering van informatieplan 4 april 2017 BELEID strategisch beleid organisatorisch- beleid of structuurbeleid informatiebeleid middelenbeleid bedrijfsbeleid informatieplan uitvoering van informatieplan

Bedrijfs- strategie Informatie- strategie Organisatie- structuur en processen Informatie- systemen, etc. (zie pagina 46/47)

4 april 2017 INFORMATIEBELEID Algemeen: het geheel van doelstellingen, uitgangspunten en randvoorwaarden voor het omgaan met informatie binnen een organisatie en voor de organisatie van de informatievoorziening zelf. algemene doelstelling informatievoorziening de tussenstappen op weg naar dat doel de middelen die daarvoor vrij gemaakt worden prioriteiten onderdelen organisatie beperkingen en randvoorwaarden de richtlijnen van de wijze waarop men de veranderingsprocessen wil laten verlopen

AFGELEIDE VAN BEDRIJFSBELEID 4 april 2017 AFGELEIDE VAN BEDRIJFSBELEID missie doelen strategie Door analyse van: omgeving sterkte/zwakte analyse kansen/bedreigingen

Informatieplan de technische infrastructuur van de hulpmiddelen de infrastructuur van gegevens (incl. organisatiemodel) de architectuur van informatiesystemen de organieke en personele structuur van de informatievoorziening

Framework

Analyse huidige situatie Interpreteren bedrijfsstrategie (doelstellingen, CSF’s, etc.) analyse huidige processen analyse huidige organisatie: structuur, skills, kennis, etc. analyse huidige systemen

Analyse-tools (te gebruiken bij analyse huidige situatie) CSF – analyse SWOT – analyse Balanced score card Business Modelling: entiteiten, data flow diagrams, etc. Etc. Colleges/oefeningen UML

En nu de toekomst: welke IT-toepassingen? Zie ook voorbeeld pagina 309

4 april 2017 Oefening (1) In hoeverre heeft de bouwereld de ontwikkelingen in de industrie gevolgd? waarin verschilt de bouw wezenlijk van de industrie in hoeverre verklaart dit de verschillen welke mogelijkheden biedt IT nog op gebied van: procesautomatisering: kostenbesparing procescoordinatie: doorlooptijdverkorting customer intimacy: klantgericht bouwen wat verwacht je als voornaamste ontwikkeling in de bouw de komende 15 jaar welke rol speelt ICT hierin

4 april 2017 Oefening Definieer en beschrijf (neem dus aannames) de strategie en structuur van: Bouwmanagement bureau (400 mensen, 3 vestigingen) Architecten en advies bureau (200 mensen, 1 vestiging) Ingenieursbureau (50 medewerkers, 1 vestiging) Bepaal vervolgens de critical success factors Wat zijn vervolgens de consequenties voor het informatiestrategie- en beleid?

Zelfstudie Boek: hoofdstuk 1 Boek: hoofstuk 3, pagina 156 – 167 Boek: hoofdstuk 4 tot pagina 213

Volgende bijeenkomst: 18 september 2006 Voorbereiding: benoem (in steekwoorden) voor je eigen onderzoeksgebied de omcirkelde begrippen uit onderstaande figuur