Bouwkundige informatiesystemen Informatiestrategie 4 april 2017 Bouwkundige informatiesystemen Informatiestrategie ADMS 2006 Henk Jan Pels – 11 september 2006 1
BOUWKUNDIGE INFORMATIESYSTEMEN 4 april 2017 BOUWKUNDIGE INFORMATIESYSTEMEN Module 2: Toeleverende disciplines Uitgangspunt is, dat bij het ontwikkelen van een effectieve en efficiënte procesaanpak voor het oplossen van een complexe bouwontwerpopgave kennis van bouwinformatica en bouwkundige informatiesystemen noodzakelijk is. studielast; 140 uur Thema 2006: onderzoek DVD: kennismanagement
Lesstof Diverse hand-outs tijdens plenaire colleges. UML beknopt: ISBN 90-430-0199-6; of de Engelse versie: UML distilled; M. Fowler en K. Scott. Strategic planning for information systems: ISBN 0-470-84147-8 J. Ward en J. Peppard
INFORMATIEBELEID Bedrijf Project Strategisch Tactisch Operationeel 4 april 2017 INFORMATIEBELEID Bedrijf Project Strategisch Tactisch Operationeel Uitgangspunten: ADMS’er als IT-manager van een middelgroot tot groot ontwerpend bureau
salarisadministratie projectadministratie (urenregistratie) 4 april 2017 Soorten systemen: boekhouding salarisadministratie projectadministratie (urenregistratie) planningssoftware besteksprogrammatuur contractbeheer CAD VR PDM/documentenbeheer
Hoe strategisch mee om te gaan? Evolutie in de tijd: Dataprocessing (1960 - 1975) driver: processor technology besparing arbeidskosten concurrentie op prijs Management information systems (1975 - 1990) driver: hard disk technology meer interne informatie = betere coordinatie + grotere varieteit concurrentie op levertijd Strategic information systems (1990 - ) driver: communication technology internet = direct contact met klant voldoen aan individuele klantbehoefte concurrentie op customer intimacy
Evolutie van systemen
Hoe strategisch mee om te gaan (2) stand van zaken: legacy systems lopende zaken: acute problemen, lopende projecten visie op toekomst wat doen concurrenten wat biedt SW markt trends in markt, product, proces, organisatie en technologie Zie voorbeelden pagina 28 – 32
Hoe strategisch mee om te gaan (3) linking to customers integration of internal processes information based products executive information systems
what is missing in this view?
uitvoering van informatieplan 4 april 2017 BELEID strategisch beleid organisatorisch- beleid of structuurbeleid informatiebeleid middelenbeleid bedrijfsbeleid informatieplan uitvoering van informatieplan
Bedrijfs- strategie Informatie- strategie Organisatie- structuur en processen Informatie- systemen, etc. (zie pagina 46/47)
4 april 2017 INFORMATIEBELEID Algemeen: het geheel van doelstellingen, uitgangspunten en randvoorwaarden voor het omgaan met informatie binnen een organisatie en voor de organisatie van de informatievoorziening zelf. algemene doelstelling informatievoorziening de tussenstappen op weg naar dat doel de middelen die daarvoor vrij gemaakt worden prioriteiten onderdelen organisatie beperkingen en randvoorwaarden de richtlijnen van de wijze waarop men de veranderingsprocessen wil laten verlopen
AFGELEIDE VAN BEDRIJFSBELEID 4 april 2017 AFGELEIDE VAN BEDRIJFSBELEID missie doelen strategie Door analyse van: omgeving sterkte/zwakte analyse kansen/bedreigingen
Informatieplan de technische infrastructuur van de hulpmiddelen de infrastructuur van gegevens (incl. organisatiemodel) de architectuur van informatiesystemen de organieke en personele structuur van de informatievoorziening
Framework
Analyse huidige situatie Interpreteren bedrijfsstrategie (doelstellingen, CSF’s, etc.) analyse huidige processen analyse huidige organisatie: structuur, skills, kennis, etc. analyse huidige systemen
Analyse-tools (te gebruiken bij analyse huidige situatie) CSF – analyse SWOT – analyse Balanced score card Business Modelling: entiteiten, data flow diagrams, etc. Etc. Colleges/oefeningen UML
En nu de toekomst: welke IT-toepassingen? Zie ook voorbeeld pagina 309
4 april 2017 Oefening (1) In hoeverre heeft de bouwereld de ontwikkelingen in de industrie gevolgd? waarin verschilt de bouw wezenlijk van de industrie in hoeverre verklaart dit de verschillen welke mogelijkheden biedt IT nog op gebied van: procesautomatisering: kostenbesparing procescoordinatie: doorlooptijdverkorting customer intimacy: klantgericht bouwen wat verwacht je als voornaamste ontwikkeling in de bouw de komende 15 jaar welke rol speelt ICT hierin
4 april 2017 Oefening Definieer en beschrijf (neem dus aannames) de strategie en structuur van: Bouwmanagement bureau (400 mensen, 3 vestigingen) Architecten en advies bureau (200 mensen, 1 vestiging) Ingenieursbureau (50 medewerkers, 1 vestiging) Bepaal vervolgens de critical success factors Wat zijn vervolgens de consequenties voor het informatiestrategie- en beleid?
Zelfstudie Boek: hoofdstuk 1 Boek: hoofstuk 3, pagina 156 – 167 Boek: hoofdstuk 4 tot pagina 213
Volgende bijeenkomst: 18 september 2006 Voorbereiding: benoem (in steekwoorden) voor je eigen onderzoeksgebied de omcirkelde begrippen uit onderstaande figuur