Automotive Design College Packaging Design Maarten Beerten (geredigeerd door Roeland Hogt) Afgestudeerde Automotive Engineering In 3 e jaar hoofdontwerper.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Organisatiekunde.
Advertisements

Visual Knowledge Building
College 4 Methodisch Ontwerpen Duaal;
Hulp voor de bakker bij het kiezen van zijn gist. Verder.
“Ontwerp een eigen school” Leerarrangement KC Macht en Regels
Mobiliteits Academie Formule V Htas Project Formule V.
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
Automotive Design Rick Richter, Jeroen Kraaijkamp,
Brainport 2020 Gamaakt door: Quincy wezenberg Danique sabel Joris koolen.
Briefing V1, blok 3 Case CC.
Workshop 3 Hoe bepaal ik als ondernemer mijn niche?
Een startersgids voor innovatie
Feetback Inc.. Agenda: 1. Shoe of Quality (QFD) 2. Actiepunten.
Wat is Dutch design week
DE LAURENTIUS PRAKTIJKSCHOOL IN DELFT
INTERACTION DESIGN Week 8.
Energieomzettingen in technische toepassingen
Beleidsvoering naar groei
Functioneel Ontwerp.
Ruimte voor jouw persoonlijke ontwikkeling Professioneel-kritische Instelling Training follow-up (dag 2)
Versie 1: 1306; v2: 1308 ….
Quality Function Deployment
Interpreteren van data
Automotive Design Rolls Royce Phanton 2.0. Packaging.
Student Advantage SLBdiensten & APS IT-diensten Charles Stork
CanDo Coaching.
Hoe en waar wordt de keuze voor de nieuwe auto bepaald? AutoRai 2005 Amsterdam, 10 februari 2005 Anne Hoff Research Director Interview-NSS.
Visie & Strategie.
Micro-economie (week 4)
Marketing College 8 Hoe zat het ook al weer?. Deze week Herhaling stof tot nu toe Aanvullen “Test je kennis” Vragen Antwoorden “Test je kennis”
Plattegrond en maquette maken
MARKETINGMIX.
Tekenopdracht Voor en achter elkaar.
Opdracht 2 Mass Customization
TESLA MOTORS Paspoort.
ONTWERPEN Schriftelijke toelichting N32 - N42 - Gr Lyceum -Twello.
Suspension Technology
Bedrijfseconomie H4 De functie van begrotingen Junior accountmanager.
UNITED MOBILITY TEAM 4 Floris van OostenJordi Schenkeveld Timonthy de BoerDennis van den Driesche.
AUTOMOTIVE DESIGN UNITED MOBILITY Floris van Oosten.
PRODUCT MEDIA ?. PROMOTION MIX Sales Promotion = Verkoopsbevordering heeft als doel snelle verkoop. De verkoop komt tot stand door kortingen, incentives,
Ondernemen moet je doen
J. de Lange ECONOMIE HOE KUN JE DAT NOU MAKEN?. Inventarisatie: Productiefactoren Afschrijving Winstberekening Belangrijk PROGRAMMA:
Buy Your Pin | Why do it yourself? |. Koop de DIYs die je nooit zou maken Bij Buy your Pin kan je eindelijk al die leuke pins die je opgeslagen hebt maar.
Second Life Vehicle Minor Automotive Mangement Projectleden: Adeel Din Jacco Hak Tom van Nispen Barry Persoon.
Welkom ik maak me sterk.
Les: Ondernemings plan LBB – Module Groen Ondernemen Coen van Wetering.
MIJN WEBSHOP YANAH PRUYM, MEB D. HOME PAGINA
Second Life Vehicle Minor Automotive Mangement
United Mobility Roy Jeukens, Mitchel Daleman, Wouter de Bruijn Maandag
Wat gaan we vandaag doen?  Voorbereiding op toets 17 mei 2016 lesuur 7  Eerst luister je / noteer je wat er in de toets komt. Vervolgens mag je:  Naar.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Workshop verkiezing student-ondernemer 2014 maart/april 2014 Albert Kraaij Kamer ST 3.77 Tel
Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv MARKTONDERZOEK Schooljaar Kennistentamen onderdeel van management accounting Leerwerktaak statistiek.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
New Commerce Innovatie thema februari 2008 N°2 1. Korte omschrijving van het thema. · Wat is de gedachte achter dit thema? Wat willen we onder.
PLANNING MAKEN Stap één bij projecten. HOE MAAK JE EEN ANALYSE? Wat is het verschil tussen een planning en een plan?
Marketingstrategie.
Doel marketingmix is behouden en vergroten van marktaandeel.
Consumentengedrag Beslissen
Vandaag: Restant les 3 Verhoudingen
Woordformules 172-.
Testautomatisering voor Dummies
Opbrengstgericht werken op het Bredero Lyceum
Doelen Leerlingen kunnen benoemen wat USP’s zijn Leerlingen gaan in groepsverband actief aan de slag met het de uitwerking van hun productconcept. Periode.
Marketing les 4 Koopgedrag en marktaandeel Product-levens-cyclus
Les 5: Het marketingplan
Havo 4 Lesbrief Vervoer.
Software Development fundamentals
Transcript van de presentatie:

Automotive Design College Packaging Design Maarten Beerten (geredigeerd door Roeland Hogt) Afgestudeerde Automotive Engineering In 3 e jaar hoofdontwerper bij Saker Sportscars Etten-Leur

Inhoudsopgaven Wat is packaging ontwerp Welke specialiteiten zijn er Concurrentie Welke belangrijke componenten zijn er –Aandrijving –Personen –Energie opslag –Ophanging –Specifieke belading Waarop baseer je je voertuig Form follows function Opdracht

Wat is packaging ontwerp “Een packaging is een tekening, ontwerp, CAD model op maat/schaal. In dit document worden alle belangrijke componenten geplaatst, en op maat weergegeven. Hierdoor valt te zien of alle belangrijke componenten, (motor, passagiers, aandrijflijn, wielen, ophanging etc.) in het voertuig passen. Met deze packaging kunnen de specialisten ruimten in het voertuig toegewezen krijgen om hun component te ontwikkelen. De vormgeving van het exterieur en de technische mogelijkheden zullen gedurende dit traject op de proef gesteld worden en een afstemming vinden binnen een bepaalde tijd en binnen een bepaald budget.”

Wat is packaging ontwerp

Welke specialiteiten zijn er Designers –Bepalen uitstraling –Sfeer, –Emotie –Lijnenspel –Functionaliteit –Merk uitstraling –Gevoel van kwaliteit, sportiviteit of veiligheid benadrkken Marketing en Management –Doelgroep bepaling –Wensen en eisen van de klant –Budget van de klant (over 6 jaar) –Zoeken van niche of ‘zwervende klanten’ (die zij moeten proberen over te halen jou auto te kopen. –Planning uiteen zetten –Kosten overzicht behouden –Aftersales en public relations verzorgen

Welke specialiteiten zijn er Engineers –Wensen van de klant omzetten in systemen en componenten (opstellen pakket van eisen) (van belang voor designers) –Maten en specificaties bekend maken om componenten te ontwerpen of te bestellen. (van belang voor de designers). –Een voertuig rijdend krijgen –Een voertuig veilig krijgen –Eisen behalen (gewicht, prijs, eisen en wensen, crash veiligheid, emissies) –Merk kwaliteiten behouden –Kwaliteit verbetering –Productie rijp maken –Simuleren en testen van componenten –Mogelijkheden en versies uitwerken, (ABS, ESP, airbags, luxere interieursdelen mistlampen, stoel verwarming) er zijn veel mogelijkheden bij de aanschaf van een nieuwe auto, dit moet allemaal uitgewerkt worden en mogelijk gemaakt worden. Aerodynamicaspecialisten / Packagingspecialist

Onderzoek ONDERZOEK ONDERZOEK ONDERZOEK Ook voor technische specificaties (maten, gewicht, grote van de wielen, type remmen, tank inhoud, koffer inhoud, accelleratie, topsnelheid, optie pakketen(airco, naviagatie, ledere bekleding, getinte ramen etc)).

Welke belangrijke componenten zijn er Aandrijving Motor voorin FWD (voor/achter/op de as) Motor voorin RWD Midden motor RWD Motor achterin RWD Motor voorin 4WD Motor achterin 4WD Benzine, Diesel, Gas, Waterstof, Elektrisch, of combinatie (hybride) De versnellingsbak kan los van de motor geplaatst worden voor een betere gewichtsverdeling * Plaatsing van de motor bepaald voertuig uitstraling, Lange neus, korte neus, lange achterruit. (Dus is een stijl element !) *Wat doet en kan de concurrent??

Welke belangrijke componenten zijn er Personen Hoeveel personen Waar zitten ze Doelgroep/leeftijdscategorie (instap hoogte) Neem een persoon van tenminste 190 voor de bestuurder, achterin mag iets kleiner. Wat is je doelgroep, uitstraling, dit bepaalt mede de mate van comfort. * Voertuig vorm wordt sterk bepaald door het aantal personen en de plaatsing van de personen. * Kijk ook naar wat het vorige model kan/kon * Wat kan de concurrent?

a.Plaatsing van personen in het voertuig

Welke belangrijke componenten zijn er Energie opslag Wat voor type aandrijving heb je? Wat kan de concurrent? In geval van elektrisch aangedreven voertuigen houdt rekening met veel extra ruimte voor de energie opslag.

Welke belangrijke componenten zijn er Wielophanging Uitstaling van je voertuig en de doelgroep bepaald mede de ophanging (Luxe, Sportiviteit, Stadsauto, Bestelbus) Budget Belangrijk bij de wielophanging is ook de draaicirkel Ook hier voor kijk weer naar de concurrentie.

Welke belangrijke componenten zijn er Specifieke belading Boodschappen auto?  4 kratten bier? Sportwagen?  Golf clubs? Bestelbus?  Houte panelen 244x120cm? (Zie het boek H-point)

Waarop is je voertuig gebaseerd Concurrentie Budget Model Geschiedenis Merk Uitstraling Doelgroep Benoem het uiterste van je sigment en het minimum, en waar wil jij zitten. Dacia Sandero  Audi A3RS

Form follows function De door jou geselecteerde componenten hebben invloed op de vorm 2zitter of voertuig voor 6 personen Motor voorin of motor achterin. Dit zijn stijl elementen die uit je modellijn te halen valt, en wederom zie concurrentie.