Globalisering: Ondernemingen en Internationale Handel

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Structurele effecten in het Heckscher-Ohlinmodel
Advertisements

Wet van de comparatieve kostenverschillen
Handel en marketing hoofdstuk 9
Hoofdstuk 2: Geld en ruil
Finace & Outsourcing. Finace: Think Build Operate  Wat doet Finace  Advies  Implementatie  Outsourcing  800 medewerkers  Branches  Handel, Industrie,
Machtige internationale bedrijven
1.3 globalisering verovert de wereld
Havo 3 Paragraaf 4.1 t/m 4.3.
specialisatie zorgt voor welvaartswinst
Schaalvoordelen & internationale handel
Chapter Five 1 A PowerPoint  Tutorial to Accompany macroeconomics, 5th ed. N. Gregory Mankiw Mannig J. Simidian ® CHAPTER FIVE The Open Economy.
Europese Eenheid Dr. Hein Roelfsema Utrecht University School of Economics.
Internationale handel
Overheidsfinanciën College 1, 22 april 2008 Robert Inklaar
Voorbereiding H14 Klas 4G.
Internationalehandelstheorie
Comparatief voordeel Waarom verschillen in opportuniteitskosten ? (verdeling lijkt niet willekeurig, cfr. Handelspatroon OL en MOL) Waarom belangrijk ?
Regionale economische integratie
Buitenlandse directe investeringen Feiten; Verklaringen; Welvaartseffecten (bestemming & oorsprong)
Globalisering H2.
Globalisering H2.
Internationale handel. Wisselkoersen Internationale handel Wisselkoersen Meer handel.
Jullie hebben lef... .
Hst 2: ZOA: Een regio in beweging
Par. 4.3 Handel, investeringen en migratie.
2.2 Samenwerking van landen
Schematische samenvatting
Marktvormen en inkoopmarktonderzoek
Hoofdstuk 4 Aardrijkskunde, economie en maatschappij
Globalisering.
Hoofdstuk 25: Globalisering: Internationale Handel
Midden in de wereld:.
South Africa study tour 2004 Lodewijk Liebrecht Bart Prinsen Sander Reijerkerk Meso studie - Manufacture of refined petroleum products.
Aardrijkskunde voor de 2e fase VWO 5 en VWO 6. Samenvatting
H1. Export in Europees en mondiaal perspectief
3 havo 1 Wereldeconomie § 2 - 4
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 12 – Omgevingsinvloeden Business IT & Management
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 12 – Omgevingsinvloeden Business IT & Management
Internationale Handel en Welvaart. Globalisering: Internationale Handel Globalisering – Toename van internationale stromen Van goederen en diensten Van.
Hoofdstuk 3 Internationaliseringstheorieën.  Het belang van locatievariabelen bij beslissingen over investeringen in het buitenland.  3 voorwaarden:
Hoofdstuk 4 Ontwikkeling van het internationale concurrentievermogen.
Sierra Leone $ 530 per hoofd Amerika $ H OE KOMT ECONOMISCHE GROEI TOT STAND ?
Instructie hoofdstuk 8 Internationale ontwikkelingen.
D E INVLOED VAN DE INTERNATIONALE HANDEL OP HET BBP.
Start Agile werken Programma customer excellence Strategie gericht op innovatie Hoog rendement Winst is stijgende Hierarchische structuur Verouderde infrastructuur.
Hoofdstuk 3 Globalisering van de economie.
NEDERLAND HANDELSLAND
Instructie hoofdstuk 8 Internationale ontwikkelingen
Marieke Blom, ING Economisch Bureau
Welkom VWO 5..
H 1 Specialisatie, vrijhandel, protectionisme
Midden in de wereld:.
Welkom VWO 5..
Lesbrief Marktgedrag Hoofdstukken 1-3.
H6 laatste deel Salvatore: International Economics, 10th Edition © 2010 John Wiley & Sons, Inc.
1.2 De wereld wordt steeds kleiner
International Economics Tenth Edition
Welkom VWO 5..
Welkom VWO 5..
Welkom VWO 5..
Welkom VWO 5..
1. Wat is economische groei?
H6 Salvatore: International Economics, 10th Edition © 2009 John Wiley & Sons, Inc.
Globalisering: internationale handel
MNO’s = TNO’s = transnationale ondernemingen Productiebedrijven
specialisatie zorgt voor welvaartswinst
Experiment comparatieve kosten
Deze complexe relatie wordt beïnvloed door veel factoren, waarvan beslissingen die het management wel of niet neemt, waarschijnlijk de belangrijkste zijn.
1.1 Globalisering: one world?
Onderzoek naar effecten van schaal
Transcript van de presentatie:

Globalisering: Ondernemingen en Internationale Handel HOVO college 4

Opzet van het college Economische theorieën van globalisering. Anti-globalisering: theoretische argumenten. Agglomeratie en economische dynamiek. Ondernemingen en hun rol in globalisering.

Internationale Handelstheorie Comparatieve voordelen (Smith- Ricardo) Hekscher-Ohlin Theorema Stolper-Samuelson Theorema Rybczynski theorema New Trade Theory Imperfect competition (Brander-Spencer) Monopolistic Competition (Krugman) Heterogeneous firms (Melitz) Contracting Theories (Helpman-Antras) Proximity-concentration Knowledge Capital OLI Integration-Responsiveness

Theorema’s Comparatieve voordelen (Smith-Ricardo) Landen verschillen (exogeen) in technologische mogelijkheden. Specialisatie in de bedrijfstak waar de kostenvoordelen ten opzichte van andere landen (relatief) het grootste zijn. Vraag: waarom dan geen volledige specialisatie? Hekscher-Ohlin Theorema Comparatieve voordelen in de overvloedig aanwezige productiefactor Afnemende meeropbrengsten: specialisatie doet het comparatieve voordeel kleiner worden. Factorprijs-gelijkheid: Op lange termijn zorgt specialisatie ervoor dat prijzen van productiefactoren gelijk worden.

Theorema’s (vervolg) Stolper-Samuelson theorema. Rybczynski theorema. Koppeling tussen handel en beloning van productiefactoren. Beloning is loon/rente ten opzichte van het algemene prijspeil. Beloning van schaarse factor neemt af, die van de overvloedig aanwezig factor af. Rybczynski theorema. Beschikbaarheid productiefactoren verandert in de tijd. Als de overvloedige productiefactor toeneemt neemt de relatieve beloning van die factor toe, echter, de ruilvoet kan afnemen.

Anti-globalisering Normatieve tekortkomingen. Assumptie van vrije factormarkten. Marktmacht, marxistische theorie en kinderarbeid. Externaliteiten. Imperfecte prijsvorming en het Amazonewoud. Postitieve, politiek-economische theorieën. Median Voter theorie. Swing-voter theorie. Collectieve-actie theorie.

New Trade Theory Kerninzicht: comparatieve voordelen worden veroorzaakt door schaalvoordelen: Binnen de onderneming (spreiden van vaste kosten) Binnen bedrijfstak of land (external economies), vaak door lagere factorkosten. Hierbij spelen agglomeratie-effecten een rol. Zie Silicon Valley. Intermezzo: gaan wij leven een een ommuurde omgeving? Economies of scale leiden tot grote ondernemingen. Competitiveness theorie: staatsteun en de opkomt van Japanse en Koreaanse ondernemingen. Monopolistische concurrentie: de internationale handel in ‘variëteiten’ leidt tot minder maar grotere ondernemingen.

Modern Trade Theory Krugman: agglomeratie-effecten leiden tot concurrentie in variëteiten. ‘Winners’ zijn ondernemingen in bedrijfstakken die de binnenlandse en de buitenlandse markt bedienen (waarvan concurrentiekracht ‘uniek’ is). Verliezers (waarvan het product of dienst substitueerbaar is) worden weggedrukt. Melitz: Grote verschillen tussen ondernemingen binnen een bedrijfstak. Vrijhandel doet de grote/productieve ondernemingen groeien en de kleinere/laagproductieve worden weggedruk door stijgende arbeidskosten.

International Business Theorie International Business: Strategie, Organisatie en Management van de multinationale onderneming. Concentration-Proximity Trade-Off. Economies of Scale: Knowledge Capital Approach (Markusen). Integration-Responisiveness: de transnational organization. Ownership-Location-Internalization (OLI, Dunning). Uitdagingen: multinationals uit opkomende markten en born globals.

Landen Factormarkten Bedrijfstakken Homogene ondernemingen Heterogene Ondernemingen Strategie Afnemende abstractie