S HARING M INDS B EDRIJFSMANAGEMENT S ANDER B ROSENS, J AN G EERTS, M ICHIEL J ANSENS, S TEF V ERSCHUEREN EN S TIJN V ERSCHUEREN.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
IMPIAN ANAK in 12 vragen…veel meer informatie en foto’s vind je op www
Advertisements

Op zoek naar een ondernemingsmodel dat werkt
Management Control = Het proces waarmee managers het beslissingsgedrag
10 tips voor een gouden start Groeitips
Marketing Arendonk Philippe Dilen Maarten Hoyberghs Kristof Jacobs
Marketingmanagement in een Europese KMO
Bedrijfspresentatie Promavise
Marketingplan 2010 Triad.
Geld verdienen met trends
Kamer van Koophandel Haaglanden
Marketing Opportunities. Nieuwe Positionering/Merkmissie Living Technology.
Werkcollege Marketing blok 2 week 5
“Techniek een “vak” om trots op te zijn." mensen.
Commercialisatie Fietsen
Breechpocket-productdossier
Stap 1. Waarom een marketingplan?
Een startersgids voor innovatie
Business Marketing Sabine Vermuyten
Wat kunnen wij voor uw organisatie betekenen ? Even voorstellen
Peter Schwartz The art of the long view stappenplan
Ondernemingsplan.
Van doelen naar reflectie
Beleidsvoering naar groei
BSN nederland De Action Learning MBA
Hoofdstuk 4, Interactieve marketing
Landbouwbreed Floracollege.
Marketing Organisatie Marketing Product product TW positionering Klant doelgroep Promotie promotie Omzet.
GVTK Les 6. Vandaag Presentaties Feedback Presentaties week 7 Eindrapport.
Breechpocket- productdossier Laura Danneels. Inhoudstafel  Voorstelling product  Segmentatie  Positionering  POD-POP  4 P’s  Conclusie.
De Toekomst Marketing.
Marketing Marketingoriëntatie
Workshop Werken met een P.O.P. vrijdag 26 september 2014
De kubus van CSPE succesfactoren!
Het nut van Business Planning
Elobase Kerntaak 2, Hoog Omgevingsanalyse
Visie & Strategie.
8.1 Waarom handel met het buitenland?
 Gegeven door Patricia Cools › Ervaren in communicatie en social media  Deelnemers: max 20 personen › Zelfde niveau op social mediavlak › Persoonlijke.
Presentatie projectplan werkgroepen
Plannen Doelen.
Hoofdstuk 1 Lisa & Janne.  Draait om klanten  Opbouwen van klantenrelaties op basis van klantwaarde en klanttevredenheid.  Klanten behoeften bevredigen.
MARKETINGMIX.
Middelen voor je buurtproject 28 maart Sessie 2.
10 tips voor een gouden start Ivo Bols 10u30 – 11u15.
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Bedrijfsnaam Bedrijfsplan. Missie Vertel hier jouw missie op lange termijn. Probeer woorden te gebruiken die nadruk leggen op de groei van jouw bedrijf.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 8 Marketing.
Positionering Den Beiaard How-project door Kateryna Glushak.
PERSONEELSMANAGEMENT 2. 1 Onderdeel : 2. Omgeving PPT : 1
Opening Crossfit Marketingtoepassingen Vincent Jasper Thomas.
{ Bedrijfsnaam Bedrijfsplan.  Vertel hier jouw missie op lange termijn.  Probeer woorden te gebruiken die nadruk leggen op de groei van jouw bedrijf.
Groeiprojecten identificeren ‘stap 7’ Welke projecten hebben het potentieel om de groeiambities waar te maken? -> laatste stap van de oriëntatiefase.
Opening Crossfit Vincent Jasper Thomas. Inhoud Wat is crossfit Debriefing Missie Visie Doelgroep Concurrentie analyse ( omgeving) SMART 4p’s Promotie.
MARKETING TOEPASSINGEN Maxim Oeyen Wout Noeyens Lukas Vandecruys
JONG ONDERNEMEN op de afdeling handel & administratie.
Green Banana Ondernemers traject Bijeenkomst 7. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst gedaan?  Huiswerk…  Hoe ging het marktonderzoek?  Liepen.
Indeling van hoofdstuk 2 Ontwikkelen van een marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren.
Hoofdstuk 2 Ontwikkelen marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren van marketingdoelstellingen.
Agenda avond Welkom Inleiding avond Presentaties Jeugd en Jongeren Aan de slag in groepen! (analyseren huidige situatie en toekomst) Pauze (± 21.00) Bepalen.
How project: Atelier 3 Laura Van Baelen. Inhoud Over mezelf Over Atelier 3 Brands Debriefing Visie & missie Omgevingsanalyse SMART SWOT Budget.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 6 Marketing. Inhoud 1 Eerst langs alle haltes 2 Verkoop 3 Omgaan met geld in een bedrijf 4 Logistiek 5 Wat doen leidinggevenden?
Doel marketingmix is behouden en vergroten van marktaandeel.
Plan van Aanpak Werken in stappen.
Paragraaf 2.3 Wat willen zij dat je koopt?.
Doelen Leerlingen kunnen benoemen wat USP’s zijn Leerlingen gaan in groepsverband actief aan de slag met het de uitwerking van hun productconcept. Periode.
Marketingstrategie J. Kamphuis AOC –Oost 2017
Internationale handel
Social in bestek: proportionaliteit, EMVI & BVP Presentatie Stadspartners 9 sept Louis Polstra.
Bob D’hondt, Laura Van Endert & Alessandro Royens
Transcript van de presentatie:

S HARING M INDS B EDRIJFSMANAGEMENT S ANDER B ROSENS, J AN G EERTS, M ICHIEL J ANSENS, S TEF V ERSCHUEREN EN S TIJN V ERSCHUEREN

I NLEIDING Sharing minds: Sander Brosens Jan Geerts Michiel Jansens Stef Verschueren Stijn Verschueren Teamcoach: Tom Van de Leur

O VERZICHT P RESENTATIE Inleiding Briefing/debriefing OF: Micro-omgeving OF: Macro-omgeving SWOT SMART Marketingmix Segmentatie Positionering Spreker: Michiel Jansens

O PDRACHT De studenten van 2MKT kregen in het eerste trimester een opdracht voor het verkopen van goederen. Wij gaan deze opdracht stap voor stap opvolgen en proberen te verbeteren waar nodig Spreker: Michiel Jansens

W AAR GING HET MIS ? Geen doel vooropstellen Zaken uitstellen tot het laatste moment Slechte planning Geen gebruik gemaakt van marketingplan Geen competenties vooropstellen Spreker: Michiel Jansens

W AT WILLEN WE BEREIKEN ? Onze competenties bijsturen en uitbreiden in verband met het opstellen van een marketingplan De knelpunten analyseren en deze verbeteren Praktijkervaring opdoen Deze opdracht tot een goed einde brengen Spreker: Michiel Jansens

OF: M ICRO - OMGEVING Bedrijf Bestaande uit: Teamleden Teamcoach: Tom van de Leur Docente: Mevr. Vos Doel: leerpunten behalen Leveranciers Lidl Aldi Colruyt Spreker: Stef Verschueren

OF: M ICRO - OMGEVING Intermediairs Mevr. Dries Lidl Klanten Studenten KHK HWBKT Beperkt budget Concurrenten Directe: andere groepen, automaat Indirecte: andere winkels Spreker: Stef Verschueren

OF: M ICRO - OMGEVING Belangengroepen Belgisch Centrum voor Geleidehonden Docenten Wijzelf Spreker: Stef Verschueren

OF:M ACRO - OMGEVING Economie Goede regio Minder studentenjobs Demografie Relatief jonge en kleine doelgroep Veel vrienden en kennissen Technologie Automaat Spreker: Stef Verschueren

OF:M ACRO - OMGEVING Politiek Eerlijke concurrentie Toestemming Juridisch Legislatie Sociaal en cultuur Decennia hetzelfde Ecologisch Recyclage Spreker: Stef Verschueren

SWOT Strenghts Weaknesses Opportunities Threaths Spreker: Sander Brosens

S TRENGTHS Kwaliteit Klanttevredenheid Directe levering Productduurzaamheid Consumentenvertrouwen Spreker: Sander Brosens

W EAKNESSES Laag budget Lage winst Weinig ervaring Weinig vrije tijd / verkooptijd Spreker: Sander Brosens

O PPORTUNITIES Jongerenomgeving Kortingsprijzen Weinig concurrentie Spreker: Sander Brosens

T HREATS Snoepautomaat, … Toestemming school Beperkte hoeveelheid klanten Financiële positie van studenten Spreker: Sander Brosens

SMART De letters van SMART staan voor: S pecifiek (debriefing) M eetbaar A cceptabel R ealistisch T ijdsgebonden Spreker: Jan Geerts

S PECIFIEK Competenties verwerven (hoofdzaak) Break-even realiseren (bijzaak) Winst Spreker: Jan Geerts

M EETBAAR Inkomsten, hoeveel geld verdienen we Vergelijken van onze resultaten met deze uit vorige verkoopsperiode Opdrachten tijdig in orde Testen op Toledo op tijd klaar zijn Tussentijdse controle week van 20 april Spreker: Jan Geerts

A CCEPTABEL Resultaat acceptabel voor Mevrouw R. Vos? voor Tom Van de Leur? voor de groep zelf? Ondersteuning en goedkeuring voor plannen die we gaan uitvoeren en beslissingen die we gaan nemen. Toestemming van verantwoordelijke kantine om onze producten te verkopen. Duidelijke afspraken i.v.m. momenten van verkoop. Spreker: Jan Geerts

R EALISTISCH Opdracht is realistisch om tot een goed einde te brengen Competenties verbeteren moet zeker haalbaar zijn mits inzet en goede motivatie Break-even draaien is realistisch, competenties verschaffen is prioritair Onverwachte gebeurtenissen inschatten zodat het ons resultaat niet zal beïnvloeden Spreker: Jan Geerts

T IJDSGEBONDEN Startdatum is 20 februari Einddatum is 18 mei Gekregen deadlines Periode verkoop belangrijk Donderdag 20 april 2010: presentatie Sharing Minds Verkoopweek Spreker: Jan Geerts

M ARKETING - MIX  4 P’s: Prijs Product Promotie Plaats Spreker: Jan Geerts

M ARKETINGMIX : P RIJS € 0,50 per zakje Indien sponsoring € 0.50 winst, anders € 0,30 Goedkoper dan de automaat Spreker: Jan Geerts

M ARKETINGMIX : P RODUCT Kleine zakjes snoep van 150 gram Zelfde product verkoopsopdracht 2 MKT ‘merksnoep’ verkopen, omdat jeugd meer en meer merkgebonden is Spreker: Jan Geerts

M ARKETINGMIX : P ROMOTIE Promotie opstarten van ‘3 halen is 2 betalen’ Eén ‘soldendag’ houden Aanpassen aan voorraad- en verkoopgegevens Spreker: Jan Geerts

M ARKETINGMIX : P LAATS Verkoopplaats: cafetaria KHK Turnhout Veel leerlingen komen hier eten Weinig inrichting Spreker: Jan Geerts

S EGMENTATIE Segmentatiecriteria Voorwaarden Doelgroep selecteren Spreker: Stijn Verschueren

S EGMENTATIECRITERIA Gedrag Gelegenheid Gezochte benefits Status van gebruiker Gebruiksfrequentie Spreker: Stijn Verschueren

V OORWAARDEN Meetbaarheid Toegankelijkheid/bereikbaarheid Omvang Spreker: Stijn Verschueren

D OELGROEP SELECTEREN Studenten Massamarketing Gemeenschappelijke behoeften Grootste deel tevreden Spreker: Stijn Verschueren

P OSITIONERING Goede service Prijs: goedkoop Kwaliteit: merk  Differentiëren ten opzichte van de rest! Spreker: Stijn Verschueren

W AT HEBBEN WE HIERUIT GELEERD ? Competenties verworven Informatie analyseren Marketingplan opstellen Zelfstandig leren werken In groep werken (collegialiteit) Plannen en organiseren Mondelinge presentaties Spreker: Michiel Jansens

B EDANKT VOOR UW AANDACHT S HARING M INDS