Samenwerking, basis voor Ad-succes 23 mei 2007 Roel van Asselt Lector Instroommanagement en Aansluiting Saxion Hogescholen Inhoud Doorstroom en aansluitingen in het stelsel De 50% doelstellingen en de Ad Ontwerp Ad en plaats in het stelsel Gevolgen en aandachtspunten Samenwerking, basis voor Ad-succes 23 mei 2007
Samenwerking, basis voor Ad-succes 23 mei 2007 1. Doorstroom en aansluiting in het stelsel Het stelsel, nu Overgang 2e naar 3e leerjaar mn. Vmbo2-vmbo3 Cito-toets + advies BS 25% van alle gediplomeerde vmbo’ers bereikt het Hbo Geen verticale doorstroom in beeld Samenwerking, basis voor Ad-succes 23 mei 2007
Samenwerking, basis voor Ad-succes 23 mei 2007 1. Doorstroom en aansluiting in het stelsel Hoe autonoom kunnen aansluitende opleidingen en werkveld zich ontwikkelen? Samenwerking, basis voor Ad-succes 23 mei 2007
Instroom in Ho vanuit het: 1. Doorstroom en aansluitingen in het stelsel Instroom in Ho vanuit het: Havo 82% naar hbo(afvlakkend) naar VWO: 4 % (stijgend) naar MBO: 6% (dalend) onderwijs uit: 8% ______________________________________ _____________________________ Vwo 71% naar wo (stijgend) naar Hbo: 17% (dalend) onderwijs uit: 12% ______________________________ _______________________ Mbo4 64% naar hbo (stijgend) (28.500 p/j) Bronnen: Inspectie, Cfi en Stoas PM: Vmbo4 84% naar mbo naar Havo: 10% (stijgend) onderwijs uit: 6%
1. Doorstroom en aansluitingen in het stelsel Havo: uitstel van keuze VMBO: geen ROC Samenwerking, basis voor Ad-succes 23 mei 2007
Samenwerking, basis voor Ad-succes 23 mei 2007 2. De 50% doelstellingen Relevantie van de 50% discussie? Van 42.5% naar 50% betekent ongeveer 64.000 meer studenten in het hoger onderwijs In 4 jaar? Grotendeels uit Mbo = 16.000 p/j dan niet 28.500 (=64%) mbo4’ers naar hbo maar 28.500 + 16.000 = 44.500 (=100%) Als Mbo ‘Europees’ tot tertiair onderwijs behoort, zijn we klaar……. Vergroting instroom geen optie. Wel aanval op uitval en meer gediplomeerde tussenuitstroom Samenwerking, basis voor Ad-succes 23 mei 2007
Samenwerking, basis voor Ad-succes 23 mei 2007 2. De 50% doelstellingen Rendement HBO na 5 jaar, excl. omzwaaiers Doorstroom in en vanuit het VO verbetert, maar die in het HO niet; deze trend zet door, ook in cohorten na 2000. Samenwerking, basis voor Ad-succes 23 mei 2007
3. Ontwerp en doorstroom Ad Ontwerp Hbo nu propedeuse master hoofdfase Met Ad (toeval) “rest” Hbo Ad “rest” Hbo master “rest” Hbo mbo vo Ad Ad in her- ontworpen Hbo master Hbo mbo vo Ad Ad apart ontwikkeld, inclusief gedualiseer- de mengvormen; kans op volumeprobleem master
3. Ontwerp en doorstroom met Ad Doorstroom werkveld A d D U L H B O D U A L Ad In het werkveld: bedrijfsopleidingen en informeel leren waarop het Hbo via EVC’s aansluiting moet kunnen vinden naar gedualiseerde of voltijdse Ad’s , B- en M-opleidingen HBO Bachelor Master . Vanuit secundair onderwijs naar Samenwerking, basis voor Ad-succes 23 mei 2007
4. Gevolgen / beleidskeuzes / aandachtspunten Intensiveren contacten werkveld Check duurzaamheid arbeidsmarktrelevantie Versterken loopbaanbegeleiding Meer ketendenken, EVC- en kennis van niet-formeel en informeel leren Herijken BSA-systematiek Verbeteren van de doorstroommonitoring Kritische reflecteren op volumes en Ad-ontwerp (ondoelmatige) Concurrentie hogescholen Herijken rollen van de shareholders Samenwerking, basis voor Ad-succes 23 mei 2007