Project Cirrus Duurzame Ontwikkeling in het HTNO

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoe duurzaamheid inbouwen in je project.
Advertisements

Werkconferentie ‘Flexibel hoger onderwijs voor werkenden’
© Brainport Development, 2014 De kracht van samenwerking 1.
Duurzaamheid Bert van de Merwe.
Duurzame ambitie van Fontys Werktuigbouwkunde
Stichting DHO •gelooft dat hoger onderwijsinstellingen een cruciale rol hebben in kennisinnovatie. Immers, de huidige studenten zijn de toekomstige beleidsmakers,
De Stadserven Kampereiland e.o.
September 2012 Waarom bedrijven en school samenwerken binnen de Stichting Engineering Noord.
Presentatie Henny Knechten
Meest innovatieve HO-instelling 2009 Hogeschool van Arnhem en Nijmegen.
Opleiding Aviation Presentatie Themadag Engineering 18 november 2011
ERASMUS+. Waarom nieuw programma? Begrotingen EU: zevenjaarlijks : Een Leven Lang Leren : Erasmus+
HoekscheWaardDuurzaam
AISHE cursus Beleidscyclus na de audit 13 en 14 december 2007 Niko Roorda en Jorien Helmink.
WELKOM in het AVIODROME
Overzicht presentatie
Economie, Beleid en Duurzaamheid
Integrale kwaliteitszorg (IKZ)
(G)een kwestie van knippen en plakken?
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen
MVO en public relations
HRL - Tb Department | 02/10/2013 | © Robert Bosch GmbH / Bosch Transmission Technology B.V All rights reserved, also regarding any disposal, exploitation,
Auditing Instrument for Sustainability in Higher Education
AISHE training Auditor vaardigheden 13 en 14 december 2007 Niko Roorda en Jorien Helmink.
Auditing Instrument for
AISHE Auditing Instrument for Sustainability in Higher Education.
Regionale bijeenkomsten: Duurzame Ontwikkeling in het Hoger Onderwijs
Beleidsstrategieën voor de invoering van duurzame ontwikkeling Niko Roorda.
AISHE, Keurmerk, kwaliteit en beleid
Werken aan Duurzaamheidvraagstukken
Natuurpunt & bedrijven: We hebben elkaar heel wat te bieden, alleen … Natuurpunt & bedrijven: We hebben elkaar heel wat te bieden, alleen …
1 Docentenhandleiding De integratie van verantwoord ondernemen Studie-avond Syntra West 13 september 2007 Marijke De Prins.
Ervaringen en enige kritische kanttekeningen L.M.F. Dejong
Transdisciplinaire projecten
Duurzame ontwikkeling en hoger onderwijs De aanpak van Hogeschool Zeeland 10 oktober 2003 Anja de Groene Lector duurzaamheid.
Erbeterdezaak.nl Inleiding duurzaamheid Duurzaamheid = Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen = Sustainability © de vries business consultancy, 2008.
© de vries business consultancy, 2008
Het KB e-Depot Waarom, wat en voor wie
Workshop Duurzaam Curriculum
Samen voor een groen en gezond Gelderland. Maarten Visschers Beleidsmedewerker duurzaam consumeren en produceren Programma: 1.Maatschappelijk verantwoord.
een nieuwe LEADER periode
Honoursonderwijs in HBO
Groen water werkt samen
TITEL PRESENTATIE Naam presentator AVANS HOGESCHOOL studenten 54 opleidingen Meer dan 20 lectoraten verdeeld over 6 expertisecentra medewerkers.
MVO- maatschappelijk verantwoord ondernemen
Het INK-managementmodel: inhoud, filosofie, toepassing
Duurzame ontwikkeling & kwaliteitszorg binnen de HAN
Welkom 2012: het jaar van de grote verwarring?. Doel: - Ambitieuze / resultaatgerichte ondernemers - Onderwerpen verschillende invalshoeken - Interactie.
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 12 – Omgevingsinvloeden Business IT & Management
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s
Organisatie en Beleid Bijeenkomst 1: Werken in een organisatie I
Technology for health Welkom op onze 6e bijeenkomst!!
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 12 – Omgevingsinvloeden Business IT & Management
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 1 - Introductieles Business IT & Management
TITEL PRESENTATIE Naam presentator AVANS HOGESCHOOL studenten 54 opleidingen Meer dan 20 lectoraten verdeeld over 6 expertisecentra medewerkers.
Jaarplan 2016 Hogeschool VHL Vastgesteld door het College van Bestuur van Hogeschool VHL op 2 juli 2015.
1 Topsector Energie 16 november 2012 Michiel Boersma Topteam Energie Topsector Energie.
Het model van de Ecokosten / Waarde Verhouding (Eco-costs / Value Ratio = EVR) en “eco-efficiente waardecreatie” dr. ir. Joost G. Vogtländer Technische.
Plan van Aanpak Toptalenten Regionale talentnetwerken po en vo Startbijeenkomst Top Talenten Stimuleren in het Noorden.
TITEL PRESENTATIE Naam presentator AVANS HOGESCHOOL studenten 56 opleidingen in 8 gebieden 11 locaties 3 steden: Breda, ’s-Hertogenbosch en.
Het Cirrus Project: De Resultaten
Samen Slim Bouwen aan de Toekomst
De Boom Symposium ‘De Kennis Voorbij’ Mechelen, 19 april 2012
Titel presentatie Naam presentator AVANS HOGESCHOOL studenten 48 opleidingen, 20 academies, 12 vestigingen 3 steden: Breda, ’s-Hertogenbosch.
Titel presentatie Naam presentator AVANS HOGESCHOOL studenten 48 opleidingen, 20 academies, 12 vestigingen 3 steden: Breda, ’s-Hertogenbosch.
Duurzaam ondernemen.
Marjo Baeten HAS Hogeschool & SDG’s
Transcript van de presentatie:

Project Cirrus Duurzame Ontwikkeling in het HTNO Niko Roorda

Project Cirrus 1. De uitdaging 2. De aanpak 3. Het personeel 4. Het onderwijs 5. De resultaten 6. De evaluatie 7. Aanbevelingen

De uitdaging Uitdaging voor het Hoger Onderwijs 2000 2040: Duurzame samenleving 2030: Industrie & overheid handelen duurzaam 2020: Velen duurzaam afgestudeerd 2010: Onderwijs is duurzaam Uitdaging voor het Hoger Onderwijs 2000

Vijf redenen voor DO in HO Maatschappij: Noodzaak (factor 20) Bedrijfsleven: Vraagt erom (en is onze klant) Hogeschool: Kans (concurrentie stud.werving) Intern: Logische stap in organisatie-ontwikkeling EFQM fase 5 (total quality): “Men anticipeert op ontwikkelingen ... ... zowel het werkveld als de samenleving als geheel ...” HBO: Ambitie: méér dan trendvolger

3 Dimensies: Multidisciplinair Levenscyclus- gericht Systeem- Opleiding A Opleiding B Opleiding C Opleiding D Multidisciplinair Ontwerp Productie Onderhoud Hergebruik Levenscyclus- gericht Product Productiesysteem Bedrijfsvoering Maatschappelijke omgeving Systeem- benadering

Externe steun Ca. 20 bedrijven, bijv. Overheid NGO’s, bijv. HBO-Raad Expertise en geld (70% van € 2 miljoen): Ca. 20 bedrijven, bijv. Xerox Van Melle Essent (vh. PNEM) Rockwool PD&E (vh. NedCar) HBO-Raad Vernieuwingsfonds Overheid Ministerie van VROM Provincie Noord-Brabant Gemeente Tilburg NGO’s, bijv. NCDO DTO-KOV Milieudefensie

Project Cirrus 1. De uitdaging 2. De aanpak 3. Het personeel 4. Het onderwijs 5. De resultaten 6. De evaluatie 7. Aanbevelingen

Doelen Extern netwerk……… Instroom van expertise Personeel……………. Onderwijs…………... Bedrijfsvoering……... Evalueren en borgen... Resultaatverspreiding.. Instroom van expertise Uitstroom van expertise: Kenniscentrum Scholingsplan in duurzaamheid Duurz. beroepscompetenties Onderwijsmethodiek Duurzaamheid in onderwijsinhoud Milieuzorg, duurzaam gebouw Meetmethode Opnemen in beleid en kwaliteitszorg Actieve verspreiding van alle resultaten naar het gehele HBO

Tijdpad 1998 Projectvoorbereiding 1999 Projectuitvoering 2000 2001 2002 2003 Symposium

Organisatie Stuurgroep DT Verantw. Directielid Curatorium (Directie + Opl. hoofden) Verantw. Directielid Curatorium (externe raad van toezicht) Projectleider Projectteam (ca. 14 - 20 personen) Kernteam (ca. 4 - 5 personen Gastlector

Project-strategie Duurzame FTN Duurzame bedrijfsvoering Kernteam: DT-experts Specialisten: de diepte in Docenten- scholing Alle medew.: Inleiding DT Commerciële duurzaamheids projecten Duurzame Landelijk Beroeps- competenties FTN Lokaal Methodologie Duurzaamheid in onderwijs Curriculum Inhoud Toetsing Criteria Kwal.borging Duurzaamheid in marketing & PR Auditing-instr.

Project Cirrus 1. De uitdaging 2. De aanpak 3. Het personeel 4. Het onderwijs 5. De resultaten 6. De evaluatie 7. Aanbevelingen

Alle docenten Personeelsontwikkeling Project- team Basiskennis Bedrijven Expertisecentra Energie- specialisten Ontwerpers Chemici Enz. Alle docenten Basiskennis Project- team Brede en diepe expertise

De oorspronkelijke opzet ... Projectteam: onderwijst collega’s schrijft onderwijs De oorspronkelijke opzet ... Docententeams: maken onderwijs “learning by doing” Projectteam: onderwijst collega’s: basis DO begeleidt collega’s … veranderde in en studenten ! (gemiste kans)

Project Cirrus 1. De uitdaging 2. De aanpak 3. Het personeel 4. Het onderwijs 5. De resultaten 6. De evaluatie 7. Aanbevelingen

Beoogd doel: “Circa 40 modulen waarin duurzame technologie is geoperationaliseerd in inhoud en werkvormen: deels gemeenschappelijk, deels opleidingsspecifiek over alle studiefasen verdeeld: propedeuse 2e/3e jaar stage afstudeerfase ” Projectplan (1998), pag. 8

Beoogde aanpak: Schrijfplan Onderwijsmodulen Leerplan, onderwijsmethodiek Opleidingsdoelen Beroepsprofiel Samenleving en bedrijfsleven in 2005 .. 2010

bestaat niet Duurzame technologie Paradigma-verschuiving Technologie kan bijdragen aan duurzame ontwikkeling

Duurzame Ontwikkeling is gebaseerd op een evenwicht tussen drie hoofdaspecten: People Planet Profit

People Planet Profit Sociaal Politiek / juridisch Milieu Technologisch - consumptiepatronen - welvaart / armoede - bevolkingsgroei - wet- en regelgeving - democratie, mensenrechten - internationale verdragen (Kyoto) Sociaal Politiek / juridisch People - emissies, afval - veiligheid, gezondheid - biodiversiteit - grondstoffen en energie - kringlopen sluiten - eco-efficiency Milieu Technologisch Planet - maatsch. verantw. ondernemen (MVO) - productiepatronen - groen investeren - bedrijfsmissie, -verantwoordelijkheid - kwaliteits- en milieuzorg - marketing Economisch Bedrijfskundig Profit

Kennis: Milieu-effecten “K.I.V.A.” Kennis: Milieu-effecten Schaarste aan resources Duurzame energie-soorten Inzicht: Consumentengedrag Cultuurverandering Vaardigheden: Levenscyclusanalyse (LCA) Bedrijfsscan Interdisciplinair samenwerken Attitude: Lange termijn-denken Verantwoording afleggen

Onderwijs

Onderwijs B

Project Cirrus 1. De uitdaging 2. De aanpak 3. Het personeel 4. Het onderwijs 5. De resultaten 6. De evaluatie 7. Aanbevelingen

Beoogd doel: Resultaat: “Circa 40 modulen waarin duurzame technologie is geoperationaliseerd in inhoud en werkvormen …” Resultaat: Basismodule; Beperkt aantal nieuwe modulen; Vooral bestaande modulen aangepast; Stages & afstuderen: interdisciplinaire experimenten

De Basismodule Alle HTNO in NL

Project Cirrus Welkom op de site van Hogeschool Brabant Hot News: Symposium ‘Leren van ervaringen voor de toekomst’ op 10 oktober 2003 (Klik hier voor het programma) Uitreiking Cirrus prijs op 3 oktober 2003 (Klik hier voor het programma) Welcome on the English site of the CIRRUS project Integrating Sustainable Development in Higher Education organisatie en activiteiten van Project Cirrus informatie, literatuur en materiaal over onderwijs in duurzame technologie en ontwikkeling. Met veel links naar andere sites op dit gebied verduurzaming van de activiteiten en de gebouwen van de hogeschool de door project Cirrus ingestelde scriptie prijs samenvatting van het project

www.projectcirrus.net Basismodule Duurzame Technologie Hogeschool Brabant Duurzame Technologie Basismodule Duurzame Technologie De basismodule biedt een eerste kennismaking met het terrein van duurzame technologie. Geïnteresseerden kunnen een gedrukt exemplaar van de basismodule aanvragen via info@projectcirrus.net. De basismodule is in zijn geheel te downloaden, lees eerst de voorwaarden. www.projectcirrus.net basismodule toolboxen onderwijs werkstukken literatuur integratie links startpagina

Presentaties en publicaties (Inter)nationale onderwijsconferenties, bijv. Eur. Netwerk voor Technisch Hoger Onderwijs, Belfast Copernicus-netwerk van Universiteiten en Hogescholen, Krakow Lezingen voor HBO-Raad, NCDO, VVM, enz. 4 presentaties tijdens EESD congres, TU Delft (2002) Publicaties in diverse vakbladen en boeken Cirrus Symposium, okt. 2003

Project Cirrus 1. De uitdaging 2. De aanpak 3. Het personeel 4. Het onderwijs 5. De resultaten 6. De evaluatie 7. Aanbevelingen

Cirrus Eindrapport Beschrijving en evaluatie van het proces Overzicht van alle resultaten Onze leerervaringen Tal van bijlagen, elders te gebruiken Link naar www.projectcirrus.net

Auditing Instrument for AISHE Auditing Instrument for Sustainability in Higher Education

Faculteit Techniek & Natuur Stichting Duurzaam Hoger Onderwijs Keurmerk Duurzaam Hoger Onderwijs Hogeschool Brabant Faculteit Techniek & Natuur voor alle opleidingen

2001: Het Ei van Columbus Uit het juryrapport: “Project Cirrus springt er uit vanwege de breedte en de impact in de beroepspraktijk van de ingenieur.” 2001: Het Ei van Columbus “Nationale VROM-prijs voor innovatie en duurzame ontwikkeling”

Cirrus Prijs Duurzame Ontwikkeling Hogeschool Brabant Faculteit Techniek & Natuur voor de beste afstudeer- prestatie i.v.m. Duurzame Ontwikkeling

Project Cirrus 1. De uitdaging 2. De aanpak 3. Het personeel 4. Het onderwijs 5. De resultaten 6. De evaluatie 7. Aanbevelingen

(Directie + Opl. hoofden) Onderwijs: Niet teveel nieuw onderwijs: vooral aanpassen van het bestaande Docenten: deels nascholing, deels learning by doing Projectteam: Zorg voor een topteam! Tijdpad: Calculeer zorgvuldig. Vermenigvuldig daarna met 2. Verantwoordelijkheid: Ligt bij het management, houd hem daar! (Van wie is het probleem?) Projectleider Stuurgroep DT (Directie + Opl. hoofden) Verantw. Directielid Projectteam (ca. 14 - 20 personen) Kernteam (ca. 4 - 5 personen Borging: Inbedden in algemene kwaliteitszorg

Beleids- en activiteiten- plan DO Beleids- en activiteiten- plan CHECK PLAN ACT Losse beginstappen

Projecttempo Resultaten Frustratiefase Tijd

Project(en) in Avans Hogeschool ? Lector & Kenniskring 2003 - Bedrijfsleven (MKB) Cirrus 1999 - 2002 Project(en) in Avans Hogeschool ? 2004 - Technisch onderwijs Economisch onderwijs Sociaal onderwijs Pabo Kunstonderwijs Etc. ? Technisch onderwijs Partners Bedrijven Hogescholen Overheden