F. Lierman, Chief Economist Belgisch Instituut Openbare Financiën Lunchdebat, 20.12.2006 Belang en wenselijkheid van de lokale bedrijfsfiscaliteit Discussiepunten.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ingeborg Van Wonterghem Directeur Ingro
Advertisements

Welvaartskloof in een duale samenleving
De Vlaamse regering wil voor 2013 een begroting in evenwicht maar…… ze geeft meer uit dan ze inkomsten heeft.
van verdragsbepalingen
Rentetoelage Hinder Openbare Werken Agentschap Ondernemen.
Lokale financiën in economisch en financieel moeilijke tijden Benego 18/04/2013 Luc Janssens Schepen van financiën gemeente Kapellen.
Standpunt van de OCMW's in het automatiseringsproces van de sociale zekerheid Huidige toestand, vastgelegde projecten en perspectieven Sante Broccolo Chef.
Kinderbijslag BRC Van zelfsprekendheid naar nieuwe inzichten
Pwc Onderzoek scenario's nationale verdeling Kyoto- verbintenissen Platform Milieu Economie, Leuven, 22/01/2003 Studie voor het Kabinet van de Staatssecretaris.
Begrotingscontrole 2013 Federale Overheidsdienst FINANCIEN De Minister van Financiën Koen Geens.
Spaarfiscaliteit, vermogensbelasting en fiscale amnestie
De Vlaamse regering wil voor 2013 een begroting in evenwicht maar…… ze geeft meer uit dan ze inkomsten heeft.
December 2007 Dimarso N.V., opererend onder de commerciële naam TNS Dimarso en hierna TNS Dimarso genoemd, beschikt exclusief over het auteursrecht van.
Regionale Technologische Centra en werkplekleren
Ontwikkelplan MFC De Kreek Visie en rendement Presentatie Commissie Samenleving en Financiën Gemeente Maasdriel, 21 augustus 2012 door Leendert de Jonge.
1 Nederland klaar voor IBAN en SEPA? Branches en bedrijven klaar? SEPA-middag VNO-NCW en MKB-Nederland 4 oktober 2012 Michiel van Doeveren, Secretaris.
Gedelegeerd bestuurder UNIZO Karel Van Eetvelt SEPA Een bedreiging voor de KMO’s?
HET DECREET KINDEROPVANG VOOR BABY’S EN PEUTERS WAAROM EN HOE?
1 Energieprijzen in België Persontmoeting Febeliec 13/05/2009.
Prof. dr. Patrick Peeters
1 1 Diagnoseadvies van de sociale partners over O&O en innovatie ‘Naar een meer innovatieve economie’ 18 september 2006.
Welvaart Hoofdstuk 4.
Een vergelijkende studie van de financiering van ziekenhuiszorg in vijf landen ASGB 21/11/2013 C ARINE V AN DE V OORDE.
Rechtvaardige Transitie Enkele uitdagingen voor de vakbonden.
Geld & Geluk Laura Spierdijk.
Hoofdstuk 13 Vrij kapitaalverkeer.
Het. Het syndicale landschap in België België heeft één van de hoogste syndicalisatiegraden ter wereld. Vakbonden in België zijn democratische organisaties.
omzetting van de richtlijn 2006/123/CE FOD Sociale Zekerheid – Van De Sande J.M. FOD Economie – AD Economisch Potentieel.
Welvaart Hoofdstuk 4.
Implementatie Uniek Loket 26 november thema’s Ondernemingen Ondernemerschap Omgevingsfactoren 5 perspectieven Sensibiliseren Informeren Adviseren.
INTEGRATIE van de OUDEREN in het BELEID. 1 De komende ouderengolf is een zeer groot maatschappelijk succes Lang leven, in goede gezondheid, met zijn tweeën,
Hoofdstuk 11 Vrij kapitaalverkeer. (2/14) Het vrije kapitaalverkeer (inclusief het vrije betalingsverkeer) wordt gewaarborgd door artikel 56 van het Verdrag:
Inkomen 22 Begrippen H7.
10? fiscale DI RUPO maatregelen Simon Claeskens District Manager Zuid Antwerpen Vrije Beroepen.
Leiedal Europa België regio Kortrijk Dienstverlenende organisatie voor regionale ontwikkeling: Verlengstuk voor de aangesloten gemeenten Organisatie.
Internationale vrijhandel
Lesplanning 6.5 blz. 174 t/m 177 Binnenkomst. Intro. Uitleg docent.
HOOFDSTUK 13 ONGELIJKHEID, ARMOEDE EN HERVERDELING
NGO’s in het OOG van de STORM. “Hoe goed is het goede doel?” “Van elke € 100 gaat er slechts één naar het Zuiden” “Geen financiële transparantie in de.
BIOF Lunchsessie 20 december Resultaten B-project 2005 : Aandachtspunten uit het Vlaamse regeerakkoord m.b.t. de lokale bedrijfsfiscaliteit Stijn.
07/07/2010. Company activiteiten Activiteiten 74% omzet.
Greening in de chemische sector? Casestudie: Haven van Antwerpen in kader van Ba-paper geografie Promotor: prof. D. Vanneste 1)Wat denken chemische bedrijven.
Nieuw in België Exclusief via ADMB
Hoofdstuk 8 Btw-reglementering.
Recht.
Wijziging van de ozb in breder perspectief 4 november 2003.
GEMEENTELIJK BELASTINGGEBIED ESBL 4 november 2003 PROF.DR. PETER B. BOORSMA.
Digitale Dienstverlening aan Ondernemers Patrick van Domburg Wethouder gemeente Zoetermeer.
Core business : Grote, georganiseerde fiscale fraude bestrijden.
1 jaar Bourgeois en Michel
Een omvattende ‘tax shift’. 2 Van particulieren en overheid naar particulieren en ondernemingen Verdeling financiering over de pijlers Beschouwing: Tax.
De Vlaamse fiscaliteit na de zesde staatshervorming André Decoster & Willem Sas (*) CES - KULeuven (*) met dank aan Koen Algoed, Benoît Bayenet, Lieven.
Zuurstof voor de horeca. INLEIDING België horecaland bij uitstek + uniek in Europa Horeca belangrijke economische sector: Eén van de grootste werkgevers.
Hoe optimaliseer je je management en fiscaliteit.
De gevolgen van de federale taxshift op de gemeentelijke APB- ontvangsten Werkgroep centrumsteden 15/12/2015.
Naar een rechtvaardige Vlaamse fiscaliteit Comité Vlaams ABVV 2 december 2014.
Begroting 2015 Cie. EFTR Bijdrage E. Ruijgers.
Vennootschapsbelasting voor overheden A. Tolsma MSc Adviseur financiën GRD.
Hoofdstuk 3 Het Europese budget. Begrotingsprincipes Annaliteit Eenheid Specificiteit Universaliteit Openbaarheid.
Naar een aanbodbeleid op de Vlaamse private huurmarkt? Erik Buyst Steunpunt Ruimte en Wonen.
Grenswerkers in Europa Een onderzoek naar fiscale,
INTRODUCTIE: VERMINDERING Bijdrage Provinciaal Bestuur aan gemeenten
Alles doen om de herwonnen groei te ondersteunen
20 jaar Vlaams fiscaal beleid
Opfriscursus kengetallen
Budget 2018.
Sociale maatregelen drinkwater: preventie op maat
Groei dossiers/ lokale opleg
Mr. D.J. (Dennis) Vecht – LVLB & Mw. mr. A.P. (Anneke) Monsma – ESBL
EPN Actualiteitendag WETSWIJZIGINGEN PER Prof. dr. Frans Sonneveldt
Transcript van de presentatie:

F. Lierman, Chief Economist Belgisch Instituut Openbare Financiën Lunchdebat, Belang en wenselijkheid van de lokale bedrijfsfiscaliteit Discussiepunten B a n k

Slide 2 1.Een wirwar van heffingen: Vlaanderen atypisch 2.Substantieel of marginaal 3.Pro en contra 4.Administratieve hinder 5.Projecties kostprijs afschaffing PHB 6.Slotbedenkingen Structuur

Slide 3 1. Een wirwar van heffingen: Vlaanderen atypisch Waarom zoveel? –Frankrijk en Duitsland: slechts 1 specifieke belasting op ondernemingen –Nederland en VK: geen –België en Duitsland enige EU15-landen met quasi volledige vrijheid om lokale belastingen te heffen –Obsessie van gemeentelijke autonomie –Versnipperde bedrijfsterreinen, ambachtzones –Bedrijven = tewerkstelling –Activiteit is essentieel, winstgevendheid minder Opcentiemen op onroerende voorheffing: bedrijven belangrijkste betalers –Industriële gebouwen en ateliers –Stockeringsruimtes –Burelen –Commerciële gebouwen Goed voor 38 % van de inkomsten of 590 mio euro (raming 2006) hoewel zij maar 34 % van belastbaar kadastraal inkomen vertegenwoordigen.

Slide 4 1. Een wirwar van heffingen: Vlaanderen atypisch Specifieke belasting op milieuhinder Gebeurt nu reeds, zou zelfs nog kunnen stijgen Naar “aanvullende” vennootschapsbelasting? –Cfr. personenbelasting (gemiddeld.. %) –Criterium: Winst? Omzet? –Wie betaalt? Maatschappelijke zetel: hoe herverdelen? Exploitatiezetel: –Winst? –Omzet?

Slide 5 2. Substantieel of marginaal Voor gemeenten –Exit marginale opbrengst: 10,4 mio euro gederfde inkomsten Maar quid de kostenbesparing? Misschien evenveel en dus quasi neutraal. Dus zo snel mogelijk. Zal positief signaal zijn. –Algemene exit: 89 mio euro Opnieuw quid kostendaling? Misschien een vierde of een derde? Hoe de rest compenseren? Geen belasting lijkt mij geen optie te zijn Gemeentefonds? Liefst niet Aanvullende? (cf. punt 1) 1 specifieke belasting (cf. Frankrijk, Duitsland)

Slide 6 2. Substantieel of marginaal Voor bedrijven –Enorme verschillen per sector, per gemeente (grootte) –Gemiddelde is vrijwel onbruikbaar –Typologie gemeenten (Dessoy-clusters worden bijgewerkt) –Bijkomende analyse via Balanscentrale/Belfirst? Info per bedrijf en per gemeente waarschijnlijk te bekomen (cf. studie over impact van gemeentepolitiek op de rendabiliteit en tewerkstelling van de KMO’s door o.a. A. Gaeremynck en J. Vanneste)

Slide 7 3. Pro en contra Dotatiefinanciering –OK voor focus op vastgoed en milieu –Maar ook belasting op omzet en/of winst Belastingdiversiteit –Meer inkomsten, dikwijls ook meer kosten –Concurrentie tussen gemeenten onvermijdelijk Concentratie belastingdruk –OK voor meer spreiding –Meer billijkheid, transparantie Concurrentievervalsing –Beperking gemeentelijke autonomie? –In landen met lokale belasting op ondernemingen probeert centrale overheid die belasting te kanaliseren en te verlagen.

Slide 8 4. Administratieve hinder Voorstellen zeker stap in goede richting Geen fundamenteel antwoord Nood aan zeer eenvoudig, transparant systeem

Slide 9 5. Projecties kostprijs afschaffing PHB Exit zowat 200 mio EUR Quid kostenbesparing? Netto kostprijs?

Slide Slotbedenkingen Status: onvermijdelijk, OK Verlaging: ja, maar hoe compenseren? Dotatie of toch lokaal? Wie betaalt uiteindelijk? Winnaars en verliezers –Bedrijven kunnen afwentelen –Fiscaliteit slechts 1 factor qua inplantingsbeslissing

Slide Slotbedenkingen Doeltreffendheid fiscale pacten –Wallonië: zeer gemengde ervaring Fiscaliteit is federale materie Gemeenten hebben gewestelijke voogdijoverheid Raad van State heeft pact verworpen –Wallonië: 2 belangrijke maatregelen Harmonisering van alle lokale belastingregels –Vereenvoudiging –Uniforme berekeningswijze Databank met alle lokale belastingen van alle gemeenten –Transparantie –Minder willekeur Lokale fiscale autonomie –Ja, maar er zijn limieten –Overleg tussen gemeenten en met gewestregering noodzakelijk –Thema voor volgende staatshervorming?

F. Lierman, Chief Economist Belgisch Instituut Openbare Financiën Lunchdebat, Belang en wenselijkheid van de lokale bedrijfsfiscaliteit Discussiepunten B a n k