Www.vroegvoortdurendintegraal.nl Presentatie bij de Toolkit Maatschappelijke Business Case Januari 2012.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoe ontstond dit initiatief ?
Advertisements

“Hoe kom ik aan klanten?”
9 BOUW STENEN Alex Osterwalder heeft negen bouwstenen ontwikkeld waar dit proces mee is te beschrijven. Deze bouwstenen worden samen het ‘Business model.
Ondernemen in de praktijk
CREATIVE MARKETING WC 6, jaar 2, Winter 2008 Business case en belevenisconcept Experience Economy Saskia Best.
1. Introductie 2. Voor wie? 3. Productomschrijving 4. Wat levert het op? 5. Wat kunt u verwachten? 6. Voordelen Waarvoor Werken aan vindbaarheid Doelgroep.
Onroerend Goed investeren en beheren
Risico’s en gevaren van techniek
Financiering van eHealth innovaties
WE GAAN VOOR GOUD! Voor ondernemers die durven dromen! Peter Blokland.
Business Modeling Koppeling - SharePoint & CRM. Value Proposition Breed inzetbare koppeling met veel mogelijkheden, hierdoor is geen maatwerk nodig. Deze.
Do we help or do we hinder? Michiel Bähler GGZ -NHN
Martijn van den Berg Speciality Dairy
Waarde-volle zorg LPZ, 11 oktober Opbouw Voorstellen Ontwikkelingen Ander perspectief In gesprek 2.
[ Business Model Generation. ]
Realistische efficiëntiewinsten en integratie van gemeente en OCMW?
Aedescongres 2007 Meedoen in de samenleving Samenwerking in het publieke domein Van goede bedoelingen naar harde resultaten Inleider: Leo Lenssen.
Zorgorganisaties & vastgoed
De kracht van Qurius Qurius heeft al ruim 15 jaar ervaring met het implementeren van Microsoft Dynamics ERP software, en als één van de weinigen met ge.
Business model puzzle Leer de mechaniek, ken je flexibiliteit.
College 4, jaar 2, Zomer 2010 Projectles Auteur: Ayman van Bregt Docent: Toine Nagel.
College 4, jaar 2, Winter 2009 Inzoomen op Businessmodellen Aangepast programma Deeltijd Jaar 2 Docent Toine Nagel.
Programma Verenigingsondersteuning Almelo
Optimale Parkinsonzorg
Samen werken aan een gezonde regio!
Business Model Generation Avans 30 januari 2012.
Verkenning rollen en taken EduStandaard tbv:
Consument Onderdeel marketing. Wat is marketing?.
De zin van een SOP 14 oktober 2014 Dick Rasenberg.
Succesvol Partnerschap bij Duurzame Bouwprojecten
Het opbouwen van een data base
De ‘Zichtbare-schakel’-wijkverpleegkundige: een hele zorg minder Kosten-batenanalyse in opdracht van ZonMw Workshop effectieve innovaties in wonen, zorg.
1 De businesscase: een belangrijke stap op weg naar een KlantContactCentrum Doret Boonstra Intern adviseur.
Beleidsinformatie Jeugd
saMBO ICT Vrijdag 30 januari 2015
Strategisch belang van de internaten en opvangcentra GO!
Sturen op Welzijn: veranderaanpak gemeenten VraagsturendVraagvolgend Controleren Co-creëren Berkelland Almere Emmen Revisited Peel en Maas Utrecht Wijk.
MKBA-model ter ondersteuning van uitvoeringskeuze
Projectplan <naam project>
Voor jezelf beginnen Een eigen bedrijf.
Heeft de Geefwet effect op fondsenwerving door culturele instellingen ? Onze eerste assumpties 25/09/2014 Saskia Franssen
Hoofdstuk 12 financiering van snelgroeiende bedrijven 1 Hoofdstuk 12 De financiering van snelgroeiende bedrijven Integratie van winstverwachtingen in het.
Business Model You Wie jou helpt (Key partners) Wat je doet
Het project. Vandaag Tussenstand projecten Hoofdstuk 3 Projectvoorstel SWOT begin.
Business Model Canvas.
SKILLS KWARTAAL 4 Kwartaal 4 les 1. Indeling kwartaal 4 WeekInhoud les Week 1Canvas business model en oefenen Week 2Theorie over schrijven technisch paper.
De rol van de businesscases bij opschaling in de zorg Marian Schoone – TNO Work Health Technology Irek Karkowski – Dutch Domotics.
50.
Plancyclus, les 2 Actualiteit
Mid-market servercampagne – Thru Partner- presentatie: Dia voor presentator: niet laten zien Spreker: Partner Titel van de presentatie: We geven u het.
Financiën en sturing Krijgt u wat u wilt met de beschikbare middelen en welke risico‘s loopt u?
Op naar een STER bestuur… Avond 1: De meerwaarde van een Bestuur. Avond 2: Hoe organiseren we een Scouting Vereniging. Avond 3: Vinden, Binden, Boeien.
Maatschappelijke BusinessCase Lieuwe-Jan van Eck.
DOOR! & SIEN Inspiratiesessie culturele veld CantaYoung ervaringen Toon Peerboom 30 januari 2016 ECI Cultuurfabriek Roermond.
FOCUS IN ACQUISITIE Welkom bij de workshop Presentatie: Herma Wichman specialist in een heldere focus en strategie.
Businesscase vanuit een ander perspectief Herman Uffen MSc. Koplopers Archief 2020.
Presentatie voor de Soester Zakenkring - Organisatie & Innovatie - Waarde Winst Inspiratie.
Agenda, Regels, Rollen. 2016? Hoe? Het Business Model Canvas!! 1.
Bons op de deuren! BMI-congres 31 mei Linda Kos (Zaans Medisch Centrum) Katja de Jongh (Franciscus Gasthuis) Carmen van der Heijden (Franciscus Gasthuis.
© MOVISIE Een leefbare samenwerking Door: Bora Avric (senior organisatieadviseur en o.a. projectleider van het project ‘Sportief Participeren’ binnen MOVISIE),
Netwerkmarketing Hoe vindt je nieuwe klanten? In deze training 1.Je 100+ lijst 2.Je dagelijkse bezigheden 3.Verandering van denken.
ViaVia Info-presentatie
Concrete stappen naar aansprekende woonzorg- en serviceconcepten
ACTIEPLAN (wie en wanneer)
Titel Stap 1 Aanleiding Stap 2 Als we niets doen Stap 4 Aanpak
Presentatie bedrijfsplan
Business case Enterprise Service Bus
Presentatie van ondernemingsplan
Presentatie van ondernemingsplan
Bedrijfsnaam Ondernemingsplan.
Transcript van de presentatie:

Presentatie bij de Toolkit Maatschappelijke Business Case Januari 2012

Inhoud presentatie Aanleiding en het ontstaan van de mBC Wat is een mBC? De hoofdstukken in vogelvlucht

Aanleiding en ontstaan van de mBC Situatie: De zorg wordt geconfronteerd met marktwerking en concurrentie enerzijds en schaarste van personeel anderzijds. De zorgsector kent een aantal hardnekkige problemen zoals stijgende kosten, rem op preventie en schotten in de financiering. Instellingen worden gestimuleerd antwoorden te vinden. Probleem: In potentie goede initiatieven sterven om verschillende redenen een vroege dood. Ook omdat goede initiatieven niet kunnen worden gefinancierd, terwijl zij wel veel (voor de maatschappij) opleveren.

Goed doordenken van innovatieve projecten Behoefte aan scoping en focus Behoefte aan bedrijfseconomische blik op het nieuwe organisatiemodel Behoefte aan overzicht en structuur; wat is wel en wat is niet kostendekkend Behoefte aan ordenen en aantonen van effecten Behoefte aan vertalen van project naar structurele financiering

Kernvraag: hoe naar structurele fase?

Inhoud mBC

Inhoud mBC Cliëntperspectief: beschrijft, vanuit de cliënt, de primaire basisbehoeften die worden bevredigd en de waarde die wordt gecreëerd Businessmodel: de scoping van het project, wie doet er wat en hoe Organisatorische case: investeringen, kosten en opbrengsten beredeneerd vanuit de organisatie Maatschappelijke case: de stakeholders en de maatschappelijke effecten die het project bewerkstelligt De maatschappelijke business case: vat één tot en met vier samen en beschrijft levensvatbaarheid, succesfactoren, risico’s en aanbevelingen

Business Canvas Het business canvas brengt d.m.v. 9 bouwstenen in kaart hoe een organisatie z’n geld verdient Wat (aanbod, toegevoegde waarde), wie (klanten) en hoe (infrastructuur)

Bouwstenen Business Canvas Klantsegmenten Wie zijn je belangrijkste klanten? Voor wie voeg je waarde toe? Sprake van multi-sided platforms? Waardepropositie / Toegevoegde waarde Welk cadeau heb je de klanten / segmenten te bieden? Welke specifieke vragen heb je een antwoord op? Welke onbevredigde behoeften heb je bevredigd? Welke voordelen bied je?

Bouwstenen Business Canvas Distributiekanalen Hoe communiceer je met je klanten? Hoe maak je duidelijk wat je toegevoegde waarde is? AIDA-model Klantrelaties Acquireren, vasthouden, meer laten kopen Hoe doe je dat? Van zelf doen tot alles overnemen

Bouwstenen Business Canvas Opbrengsten Voor welke waarde betalen klanten? Hoe doen ze dat nu en hoe zouden ze dat willen? Key Resources Welke middelen, productiemiddelen heb je nodig om waarde te kunnen toevoegen: software, merk, kennis, netwerk, hardware, machines Kernactiviteiten Wat moet je doen om je business model te laten werken? (productie, probleem oplossen, matchen)

Bouwstenen Business Canvas Kernpartners Met wie werk je samen? Wat is ieders toegevoegde waarde? In welke vorm? Kostenstructuur Wat zijn de belangrijkste kostenposten? Welke key resources zijn het duurst? Welke kernactiviteiten slokken het meeste geld op?

Maatschappelijke case en batenanalyse Behelst zowel een brainstorm, als inventarisatie, gezamenlijk keuzeproces, bepalen van indicatoren, voeren van gesprekken, deskresearch en toetsen van aannames Gezamenlijk zorgvuldig en methodisch waarderingsproces, geen uiterste wetenschappelijke precisie Van stakeholdersdialoog naar financieringsdialoog

Batenanalyse Treedt het effect op door eerdere interventies van anderen? Wordt het voordeel bereikt ten koste van partijen buiten het project? Zou het effect ook optreden zonder het project?

Maatschappelijke Business Case Gezamenlijk afwegingsproces Schattingen, onderzoeken, experts -> de best mogelijke benaderingen Waardering is nog geen bekostiging Er zijn natuurlijk altijd veel kwalitatieve doelen / baten die je niet kunt kwantificeren! (welbevinden, bewustzijn, waardigheid, privacy)

Combinatie van zakelijkheid en maatschappelijke relevantie Gestructureerde kosten-baten afweging – dus de totale businesscase van een project Economische én maatschappelijk nut Maatschappelijke Case: zachte / kwalitatieve overwegingen hard maken Instrument kijkt vooruit naar een volwassen organisatieconcept – 5 jaar Einddoel: dialoog aangaan met potentiële financiers: wil én vermogen creëren Tweede doel: succesvolle projecten elders opzetten