Opvoeding en ondersteuning van personen met (zeer) ernstige verstandelijke en meervoudige beperkingen Annette van der Putten ‘s Heeren Loo/ Rijksuniversiteit.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Visie op verplegen  .
Advertisements

Activeren van ouders met behulp van video-beelden
Implementatie van de UNCO-MOB
Sport en WMO: Kwetsbare groepen
Onderwijsbehoeften en Schoolprofiel.
Ouders en Kinderen Centraal
TIJD VOOR SENIORENSPORT 'Bewegen als levenslange uitdaging' Task Force 50+ Sport en Bewegen Donderdag 1 december 2005 Remco Boer, Hans Arends (NISB)
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s VMBO
TOTALE COMMUNICATIE.
Hoe blijf ik overeind als welzijnsprofessional?
Empowerment via het internet Zelfhulp-portal reïntegratie
Integraal Gezondheids Management in het MKB Kansen en Weerstanden Horeca Gouda
Facility management en inkoop
Evaluatie van transitie-management als beleidsvorm
Korte toelichting “Plan voor de toerusting van regionale en lokale belangenbehartigers” ALV januari 2012.
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Onderbescherming en proactief handelen geduid
Hoofdstuk 18 Veranderingen in organisaties tot stand brengen
Opvoedingsproblemen Opvoedingsonzekerheid Opvoedingsspanning
(G)een kwestie van knippen en plakken?
112 juni 2012 Handreiking Gezonde Gemeente Handreiking Gezonde Wijk Betrekken van burgers bij opstellen en uitvoeren van lokaal gezondheidsbeleid.
LEA en sociaal-economische ontwikkelingen Samenwerking tussen overheid, ondernemers en onderwijs Nieuwegein 20 januari 2011 Pim Kalkman.
Deskundigheidsbevordering palliatieve zorg
Begeleidingsplannen GGZ
Op weg naar een generiek model voor een regionale volksgezondheidsrapportage Marja J.H. van Bon-Martens CEPHIR seminar Regionale Volksgezondheid Toekomst.
Gezondheid! Hoe dan? Hans Krosse, sept 2008
Valkuilen bij snelle groei van de organisatie
PBO Platform Belangenbehartiging Ondernemersverenigingen presentatie adviesraad OF 31 januari 2011.
Uw gemeente & mensen met een beperking
Zwemvaardigheid landelijk meetmoment en registratie.
Pijn en bewegen in relatie tot cognitie en gedrag bij dementie
HGW(handelingsgericht werken) De digitale klasagenda
Presentatie Entreprenasium Aanbevelingen implementaties nav o metingen.
Maatschappelijke kosten-baten analyse
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Welkom Arie Jongejan directeur Carans / Scoop
Relaties en seksualiteit bij mensen met een verstandelijke beperking
Afstemmen rekenonderwijs van v(mb)o naar mbo: hoe, wat, waarom? Harm van Son – 6 december 2011.
Module ‘Ouderbetrokkenheid’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 1 Pascal van Schajik
Samenhang jgz - jeugdzorg Workshop RIVM Hilde Kalthoff 13 november 2008.
© Mulier Instituut, Utrecht Belemmeringen om te sporten & bewegen Platform Sportdeelname, 12 november Remko van den Dool November 2015.
Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 1
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Competentie gebieden Kerntaak 1.
(Ped)agogiek Hoorcollege 7
2 maart 2016 Bureau Frontlijn Frontlijnsturing en uitvoering in de praktijk Ned fan man lei Kennis, innovatie en methodiekontwikkeling.
MEEDOEN in Edam-Volendam Voorstellen: Katja Mooij (RCO De Hoofdzaak) Fred Wiedijk (Context NH) Coördinatie en secretariaat MEEDOEN-tafel.
Zelfmanagement Deel 3: Serious soaps over ouderen Verpleegkundige.
(mee)Bewegen in de jeugdzorg. Kaders 1.Landelijke visies op opvoeding en jeugdzorg 2.Transitie jeugdzorg 3.Gedeelde missie en visie in Overijssel 4.Organisaties.
Marion van de Sande De Haagse Hogeschool NOT, 29 januari 2011 Ouderbetrokkenheid: nut of noodzaak?
Richtlijnen en principes Over diagnostiek en behandeling van gedragsproblemen bij mensen met een verstandelijke beperking 29 maart 2011 Barbara Pot, orthopedagoge/gz-psychologe.
Kwartiermakers(festival) Ondersteunt kwetsbare mensen, bevordert hun re- integratie en doorbreekt hun isolement. * Werken aan een meer positieve beeldvorming.
Grenzeloos onderwijs genieten Een samenwerkingsproject tussen Tyltylcentrum De Witte Vogel – RESPONZ en KDC de Joppe - Steinmetz | de Compaan.
1Titel van de presentatie Passend onderwijs: Een kans voor de Jeugdgezondheidszorg?!
Niet praten, maar doen De implementatie van een integrale aanpak Matty Crone.
Cliëntenraadpleging: focus op het verbeteren van de kwaliteit van bestaan Jeroen Zomerplaag NIZW Zorg.
Peer interacties bij personen met ernstig meervoudige beperkingen Samen beleven Sara Nijs Promotor: prof. dr. Bea Maes Co-promotor: prof. dr. Carla Vlaskamp.
Decentralisaties Werk, Wmo en Jeugd - Gevolgen situatie in Den Haag - Beleidskader Sociale Agenda ABR.
Handelingsgerichte Diagnostiek (HGD) Informatiebijeenkomst Leernetwerk HGD Utrecht, 29 maart 2011 Elske van Laar ´s Heeren Loo Informatiebijeenkomst Leernetwerk.
ViaVia Info-presentatie
De wijkteams: de Rotterdamse aanpak
Concrete stappen naar aansprekende woonzorg- en serviceconcepten
Handelingsgericht werken
Doelen behalen met activiteiten
Doelen behalen met activiteiten
Kwaliteit van leven en gezondheid
Reintegratie binnen SOS Kinderdorpen Internationaal
Rol van de NVZF rondom het thema: stimuleren van beweeggedrag in ziekenhuizen Nederlandse Vereniging voor Ziekenhuis Fysiotherapie Maart 2018.
Transcript van de presentatie:

Opvoeding en ondersteuning van personen met (zeer) ernstige verstandelijke en meervoudige beperkingen Annette van der Putten ‘s Heeren Loo/ Rijksuniversiteit Groningen RuG

Personen met ernstige verstandelijke en meervoudige beperkingen Focus op onderzoek, 27-09-2007

Het opvoedingsprogramma (1993) Carla Vlaskamp Focus op onderzoek, 27-09-2007

Het opvoedingsprogramma (1993) Carla Vlaskamp Ruud van Wijck Han Nakken Focus op onderzoek, 27-09-2007

Het opvoedingsprogramma Persoonsbeeld Perspectief Hoofddoel Werkdoel Activiteit Rapportage GAS Focus op onderzoek, 27-09-2007

Normatieve uitgangspunten Persoonsbeeld Perspectief Hoofddoel Werkdoel Activiteit Rapportage GAS Kinderen en volwassenen met EVMB hebben recht op een situatie waarin zij tot optimale ontplooiing van hun mogelijkheden kunnen komen. Dit is voor hen alleen te realiseren in een omgeving waarin het ontwikkelen van relaties met anderen centraal staat. Kinderen en volwassenen met EVMB zijn in staat tot het aangaan van relaties en kunnen hierin een actieve en sturende rol spelen. Focus op onderzoek, 27-09-2007

Methodische uitgangspunten Persoonsbeeld Perspectief Hoofddoel Werkdoel Activiteit Rapportage GAS Focus op onderzoek, 27-09-2007

Moeilijkheden binnen de ondersteuning Cliënt Gedrag moeilijk te begrijpen Ontbrekende kennis over ontwikkeling Hulpverlener (kennis en vaardigheden) Ontwikkelingsperspectief ontbreekt vaak Ondersteuning intuïtief van karakter Toetsing zwakke schakel Organisatie Gebrek aan inhoudelijke continuïteit Fragmentatie van de zorg Focus op onderzoek, 27-09-2007

Aanbod niet afgestemd op de behoeften van de cliënt Focus op onderzoek, 27-09-2007

Onderzoeken naar het programma Ontwikkeling programma + effecten binnen residentiële voorzieningen Vlaskamp, van Wijck & Nakken, 1993 Implementatie van een OP voor kinderen in een KDC; modelontwikkeling Vlaskamp, Eigenhuis & Habekothé, 1998 Een model voor een interdisciplinaire werkwijze in de kinderrevalidatie Sterkman, Vlaskamp, Reynders & Nakken, 1999 Analyse van de inhoud van het OP van de afgelopen tien jaar. Tiemersma, Vlaskamp & van der Putten, 2007 Implementatie van het OP voor kinderen in KDC’s Poppes & Vlaskamp, 2001 Bevorderende en belemmerende factoren voor de implementatie van het OP binnen residentiële voorzieningen voor mensen met ZEVMB Zijlstra, 2003 Evaluatie van het OP binnen een residentiële voorziening. Van der Putten & Vlaskamp, 2007 1993 1998 1999 2001 2003 2007 Focus op onderzoek, 27-09-2007

Effecten Cliënt Hulpverlener Indirecte metingen; effecten op onderdelen waar programma op stuurt. Minder op bijvoorbeeld bewegen, gezondheid, activering. Lopend onderzoek: PACT/GTI Hulpverlener Verbetering kennis; minder problemen opstellen opvoedingsperspectief Verbetering vaardigheden; systematisch en doelgericht werken, technisch juiste doelen. Focus op onderzoek, 27-09-2007

Effecten Relatie hulpverlener/cliënt Organisatie Inhoudelijk betere doelen (aansluiting doelen onderling) Betere interpretatie van gedrag; verbeterde GAS scores Vervolgonderzoek; directe metingen op ‘’relatie’’? Organisatie Alle vormen van samenwerken verbeterd (tussen én binnen disciplines + samenwerking met ouders). Werkdruk verhoogd Focus op onderzoek, 27-09-2007

Implementatiefactoren (Zijlstra, 2003) Hulpverlener; visie Cliëntkenmerken Concurrentie andere vernieuwingen Cliëntkenmerken Randvoorwaarden; facilitering door management 18 6 12 maanden Focus op onderzoek, 27-09-2007

Aanbod aan doelgroep Meer beperkingen en ouder: implementatie (minder doelen), belang van onderhouden vaardigheden? Doelen/aanbod vooral gericht op kennis verzamelen Tiemersma, van der Putten & Vlaskamp,2007). Transfer naar activering?? Focus op onderzoek, 27-09-2007

Oorzaken? Belang, noodzaak en mogelijkheden van activering? Visie (kan het?) en kennis (hoe dan?) Onderzoek ontwikkeling bewegingsprogramma in samenwerking met de praktijk. Focus op onderzoek, 27-09-2007

Dank voor uw aandacht Contact: annette. van-der-putten@sheerenloo Dank voor uw aandacht Contact: annette.van-der-putten@sheerenloo.nl annette@sr3.nl