1 Kader Deel I Positionering Deel III Organisatie -aspecten Deel II Afstemming tss. onderdelen van organisatie, klant & dienstenconcept = interne oriëntatie Afstemming tss. klant, dienstencon- cept & concurrentie- omgeving = externe oriëntatie Marketingmix Deel IV Deel V Geïntegreerd managementmodel
Deel V Geïntegreerd managementmodel2 Geïntegreerd managementmodel De mate van coherentie binnen een strategie bepaalt de kwaliteit van een strategie Coherentie = mate van integratie tussen de verschillende bouwstenen van een strategie
Deel V Geïntegreerd managementmodel3 Geïntegreerd managementmodel Wie?Wat? Met welke midde- len? Hoe? Consistentie?
Deel V Geïntegreerd managementmodel4 Geïntegreerd managementmodel 1.Basiselementen van strategie 2.Integrerende elementen van strategie
5 Basiselementen Doelseg- menten op de markt Karakterisering marktsegmenten Definiëring behoeften doelgroep Concurrentie WIE?
6 Basiselementen Doelseg- menten op de markt Diensten- concept Karakterisering marktsegmenten Definiëring behoeften doelgroep Concurrentie WIE?WAT? Bestanddelen van de dienst Waarneming door de klant
7 Basiselementen Doelseg- menten op de markt Diensten- concept Operationele strategie Karakterisering marktsegmenten Definiëring behoeften doelgroep Concurrentie WIE?WAT? Met WELKE MIDDELEN? Bestanddelen van de dienst Waarneming door de klant Servuctiepatroon Productiefactoren Kostbeheersing Kwaliteitsbeheer- sing Organisatie- aspecten Internationalisatie
8 Basiselementen Doelseg- menten op de markt Diensten- concept Operationele strategie Dienstverle- nings- systemen Karakterisering marktsegmenten Definiëring behoeften doelgroep Concurrentie WIE?WAT? Met WELKE MIDDELEN? HOE? Bestanddelen van de dienst Waarneming door de klant Capaciteits- beheer Distributie Prijs Communicatie Differentiatie? Servuctiepatroon Productiefactoren Kostbeheersing Kwaliteitsbeheer- sing Organisatie- aspecten Internationalisatie
9 Integrerende elementen Afstemmen van concept op verwachtingen van gebruikers Positionering WIE ?WAT ?
10 Integrerende elementen Kostprijsbeheer- sing in functie van waardering van gebruiker Evenwicht waarde-kost of rentabiliteit WAT ? MET WELKE MIDDELEN ?
11 Integrerende elementen Algemene consistentie Integratie strategie en systemen MET WELKE MIDDELEN ? HOE ?
12 Basis en integrerende elementen Doelsegmenten op de markt Dienstverleningssystemen PositioneringDienstenconceptEvenwicht tussen waarde-kostOperationele strategieIntegratie strategie en systemen