Hoofdstuk 10 Concurrentievoordeel creëren

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoofdstuk 14 Prijsbeleid.
Advertisements

Hoofdstuk 8 Relatiemarketing
Cursus SPD week 2 hoofdstuk 4
De marketingmixstrategie
Marketing voor verkeerskunde
Hoofdstuk 17 Persoonlijke verkoop en sales promotion
Aanzet tot strategisch denken
VANDAAG Wat ik wil bespreken: BRIEFING – de punten Budgettering.
Concurrentie, Complementariteit en Buitenlandse Investeringen Martijn J. Burger.
Van aanbodgestuurd naar vraaggestuurd: ondernemerschap vereist
4 P´s en 3 R-en MK01.
Hoofdstuk 13 Marketing van diensten
Facility management en inkoop
Marketing H.2 Marketingbeleid.
H7: Productmanagement.
strategie als een proces
Hogeschool van Amsterdam Interactieve Media
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Het probleem definiëren en de onderzoeksdoelstellingen
Inleiding tot marktonderzoek
Partner Supporter Cliënt Klant Prospect Ambassadeur.
Inleiding tot marktonderzoek
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
Beleidsvoering naar groei
© Pearson Education Benelux, 2003
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Figuur 3.1 Marktanalyse, planning, implementatie en controle
Hoofdstuk 20 Internationale marketing
Hoofdstuk 12 Productontwikkeling en levenscyclusstrategieën
Hoofdstuk 10 Concurrentievoordeel creëren
Hoofdstuk 16 Reclame en public relations.
Marketing vandaag en morgen
Marketingplanning en strategie
Cursus VMO week 2 hoofdstuk 4
Marketingplanning en strategie
Marketing voor verkeerskunde Ir Adriaan Walraad MBA.
Business Marketing Management
Business Marketing Management
Onthaal en service.
Consument Onderdeel marketing. Wat is marketing?.
Marketing Marketingoriëntatie
Blue ocean. Rood versus blauw In rode oceanen vecht je tot bloedens toe om de gunst van de klant. In blauwe oceanen vloeit geen bloed, want daar zijn.
[Productnaam] Marketingplan
Het nut van Business Planning
'Als er te veel plannen zijn, is er een plan tekort.' Publius Syrus
Hoofdstuk 1 Lisa & Janne.  Draait om klanten  Opbouwen van klantenrelaties op basis van klantwaarde en klanttevredenheid.  Klanten behoeften bevredigen.
Marketing H4 Macro-omgeving Junior Accountmanager.
Wat is marketing? Hier was eerst een video van Easyjet.com.
Het project. Vandaag Tussenstand projecten Hoofdstuk 3 Projectvoorstel SWOT begin.
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 4
Strategische Businesspartner
SKILLS KWARTAAL 4 Kwartaal 4 les 1. Indeling kwartaal 4 WeekInhoud les Week 1Canvas business model en oefenen Week 2Theorie over schrijven technisch paper.
Strategiekeuzes maken en 1-pagina strategieplan uitschrijven
Les: Ondernemings plan LBB – Module Groen Ondernemen Coen van Wetering.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Hoofdstuk 4 Ontwikkeling van het internationale concurrentievermogen.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
H7 – Het beeld nog scherper stellen
Marketingplan [Productnaam]
Marketingstrategie.
Hoofdstuk 13 Marketing van diensten
2/6/2018 Marketingplan Uw naam.
Hoofdstuk 8 Relatiemarketing
Hoofdstuk 14 Prijsbeleid.
[Productnaam] Marketingplan
Doelen Leerlingen kunnen benoemen wat USP’s zijn Leerlingen gaan in groepsverband actief aan de slag met het de uitwerking van hun productconcept. Periode.
Het probleem definiëren en de onderzoeksdoelstellingen
ORGANISATIE & MAATSCHAPPIJ
Transcript van de presentatie:

Hoofdstuk 10 Concurrentievoordeel creëren

Principes van marketing - Hoofdstuk 10 Leerdoelen Aangeven waarom het noodzakelijk is om door middel van concurrentieanalyse inzicht te krijgen in de concurrentie. De grondbeginselen beschrijven van concurrentiestrategieën op basis van het creëren van waarde voor klanten. Toelichten dat het noodzakelijk is een evenwicht te vinden tussen klant- en concurrentgerichtheid als je een werkelijk marktgerichte organisatie wilt worden. Principes van marketing - Hoofdstuk 10

Concurrentievoordeel creëren Kern-strategie Deel 4 Deel 5 Deel 6 Deel 7 Principes van marketing - Hoofdstuk 10

Principes van marketing - Hoofdstuk 10 Inleiding Concurrentievoordeel: specifieke, door afnemers herkende kwaliteit van een organisatie die relevant is voor de prestaties van die organisatie en die concurrenten in mindere mate bezitten. Is het voordeel voor een langere periode relevant en niet navolgbaar door andere organisaties, dan wordt gesproken over een duurzaam concurrentievoordeel. Concurrentieanalyse: het proces waarin de belangrijkste concurrenten worden vastgesteld, hun doelstellingen, strategieën, sterke en zwakke punten en reactiepatronen worden geëvalueerd, en ten slotte beslist wordt welke concurrenten men aanvalt en welke men uit de weg gaat. Principes van marketing - Hoofdstuk 10

Principes van marketing - Hoofdstuk 10 Inleiding Concurrentiestrategieën: Strategieën die het bedrijf sterk positioneren tegenover de concurrent en dit bedrijf het grootst mogelijke strategisch voordeel geven. Principes van marketing - Hoofdstuk 10

Principes van marketing - Hoofdstuk 10 Concurrentieanalyse Principes van marketing - Hoofdstuk 10

Concurrentieanalyse De concurrenten van het bedrijf vaststellen Wie concurreert met wie? product- of merkconcurrenten producttypeconcurrentie (productvormconcurrentie) generieke concurrentie behoefteconcurrentie

Principes van marketing - Hoofdstuk 10 Concurrentieanalyse De concurrenten van het bedrijf vaststellen Concurreren met vergelijkbare bedrijven of geheel andere bedrijven? bedrijfstakperspectief marktperspectief Principes van marketing - Hoofdstuk 10

Principes van marketing - Hoofdstuk 10 Concurrentieanalyse De concurrenten van het bedrijf vaststellen Principes van marketing - Hoofdstuk 10

Concurrentieanalyse Doelstellingen van de concurrent bepalen De strategieën van de concurrent vaststellen Strategische groep: een groep bedrijven in een bedrijfstak die dezelfde of een soortgelijke strategie volgen. De sterke en zwakke punten van de concurrent inschatten Benchmarking: het proces waarin de producten en processen van een bedrijf op regelmatige basis worden vergeleken met die van de concurrent of van toonaangevende bedrijven in andere bedrijfstakken die op vergelijkbare aspecten het beste presteren, teneinde de kwaliteit en de prestaties te verbeteren.

Principes van marketing - Hoofdstuk 10 Concurrentieanalyse De reactiepatronen van de concurrent inschatten Beslissen welke concurrenten men wil aanvallen en welke men uit de weg wil gaan Sterke of zwakke concurrenten Nabije of verre concurrenten ‘Fatsoenlijke’ of ‘verstorende’ concurrenten Een concurrentie-informatiesysteem opzetten Principes van marketing - Hoofdstuk 10

Concurrentiestrategieën Benaderingen van marketingstrategie Drie fasen in de ontwikkeling van de marketingstrategie en -praktijk: ondernemende marketing, geformaliseerde marketing, ‘intrapreneurial’ marketing Principes van marketing - Hoofdstuk 10

Concurrentiestrategieën Concurrentiestrategie van Porter: Kostenleiderschap laagste productie- en distributiekosten Differentiatie sterk gedifferentieerde productlijn en marketingprogramma Focus (te splitsen in costfocus en differentiatiefocus) enkele marktsegmenten goed te bedienen en niet de hele markt Principes van marketing - Hoofdstuk 10

Concurrentiestrategieën Concurrentiestrategie van Porter Nadruk op kostenvoor-delen Nadruk op onderscheid t.o.v concurrenten Gehele markt Kostenleider-schap Differentiatie Specifieke segmenten Costfocus Differentiatie focus

Concurrentiestrategieën Concurrentiestrategie van Treacy & Wiersema: bedrijven leveren superieure kwaliteit en kiezen uit drie waardedisciplines: Kostenleider (operational excellence) superieure waarde als bedrijfstakleider op het gebied van prijs en gemak Klantpartner (customer intimacy) bevredigen van unieke klantbehoeften via een hechte relatie en intieme kennis van de klant Productleider (product leadership) geavanceerde producten of diensten die de concurrenten op achterstand stellen Principes van marketing - Hoofdstuk 10

Concurrentiestrategieën Concurrentiestrategie van Treacy & Wiersema Kostenleider Huidige positie Gewenste positie Productleider Klantpartner Principes van marketing - Hoofdstuk 10

Concurrentiestrategieën Concurrentiegedrag Principes van marketing - Hoofdstuk 10

Concurrentiestrategieën Concurrentiegedrag Principes van marketing - Hoofdstuk 10

Concurrentiestrategieën Concurrentiegedrag Principes van marketing - Hoofdstuk 10

Concurrentiestrategieën Marktleiderstrategieën: De totale vraag uitbreiden Het marktaandeel beschermen Strategieën voor uitdagers: Frontale aanval Aanval in de flank Volgerstrategieën: Imiteren Marktleider dicht genoeg volgen, maar toch afstand houden

Concurrentiestrategieën Nichestrategieën, gericht op specialisatie: Eindgebruikerspecialist Specialist op klantgrootte Specialist voor specifieke klanten Geografisch specialist Kwaliteit/prijsspecialist Principes van marketing - Hoofdstuk 10

De balans tussen klant- en concurrentiegerichtheid Concurrentiegericht bedrijf: Een bedrijf dat zich vooral richt naar het optreden en de reacties van de concurrent; het volgt het marktaandeel en de zetten van de concurrent en probeert strategieën te vinden waarmee het tegenzetten kan doen. Klantgericht bedrijf: Een bedrijf dat zich bij het formuleren van zijn marketingstrategieën op de klant concentreert en vaststelt welke klantgroepen het wil bedienen, gegeven zijn middelen en doelstellingen. Principes van marketing - Hoofdstuk 10

De balans tussen klant- en concurrentiegerichtheid Marktgericht bedrijf: Een bedrijf dat bij het formuleren van zijn marketingstrategie zijn aandacht evenwichtig verdeelt over de klanten en de concurrenten. Principes van marketing - Hoofdstuk 10

De balans tussen klant- en concurrentiegerichtheid Principes van marketing - Hoofdstuk 10

Principes van marketing - Hoofdstuk 10 Vragen n.a.v. leerdoelen Waarom is het noodzakelijk om door middel van concurrentieanalyse inzicht te krijgen in de concurrentie? Wat zijn de grondbeginselen van concurrentiestrategieën als wordt uitgegaan van het creëren van waarde voor klanten? Waarom is het noodzakelijk een evenwicht te vinden tussen klant- en concurrentgerichtheid als je een werkelijk marktgerichte organisatie wilt worden? Principes van marketing - Hoofdstuk 10