Presentatie Didactiek Gedrags - en Maatschappijwetenschappen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Presentatie groep 3 Klas 2COA
Advertisements

Kijk op Talent Ouderbijeenkomst
Praten over homoseksualiteit in onderwijs
Tevredenheids onderzoek Door Lizanne Jespers HBO-V studente Maart 2014
Drugbeleid op school: de leerlingen aan het woord
Tijdelijk onderwijs aan huis voor kinderen met een chronische ziekte Els Meerbergen Studiedag 18 maart 2013 Platform van Onderwijs aan Zieke Leerlingen.
Seksuele diversiteit Homoseksualiteit Didactiek gedrags- en maatschappij- wetenschappen Isabel Rots 1.
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
 Deel 1: Introductie / presentatie  DVD  Presentatie enquête  Ervaringen gemeente  Pauze  Deel 2 Discussie in kleinere groepen  Discussies in lokalen.
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Drugs Shannen Venstra.
Hoofdstuk 2 De fundamenten van individueel gedrag
Hoofdstuk 2 De fundamenten van individueel gedrag
Naar het Jaareinde toe
Wist u dat … Meer dan 10% van de jongeren in het voortgezet onderwijs drugs gebruikt? Er meer dan 74% van de kinderen onder de 16 jaar alcohol heeft.
Leren Leren!? Wat na de eerste graad?.
Praten over homoseksualiteit in onderwijs
WISKUNDIGE FORMULES.
De gezonde school en genotmiddelen
Milieubeleid Steffie De DeckerEllen Geudens Celine Mertens Stijn Vandenbroucke Nele Van MuylemLien Vermeulen.
Respect op school Geen VOET om op te staan.
V ERKEERSEDUCATIE Didactiek gedrags- en maatschappijwetenschappen GROEP 9: Dieter Pollier, Famke Saerens, Anouk Van Der Wildt, Mieke Vanheule, Julie Vlaeminck.
Illusies te koop Hersenprikkers en breindoders
1. 2 De ontwikkeling van creatieve concepten t.b.v. mediacampagnes. Peter van Kessel Creatief Directeur, Headland Interactive.
Claudia van Kruistum, Ilona de Milliano, Roel van Steensel
Maat in de shit Christophe Kino Preventiewerker CAT Infopunt,
VERENIGING VOOR ALCOHOL- EN ANDERE DRUGPROBLEMEN (VAD) Een alcohol- en drugbeleid voor het secundair onderwijs.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Het Debat Opbouw en inhoud.
Verdraagzaamheid & diversiteit + wordcloud (voor, in, met, en, …)
Ante Groep 14.
Pesten.
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
Waarom Europa? “Kennis over Europa bij jongeren beperkt!”  En dan!? Jongeren laten zich positief uit over de Europese integratie… maar de belangstelling.
W AT ALS …. S EKSUELE EN RELATIONELE ONTWIKKELING Groep 10 Gedrags-en maatschappijwetenschappen Isabelle Rots.
Sociale vaardigheden in het basisonderwijs Werkgroep onderwijs.
Begeleiding van experimenterende alcohol- en druggebruikende jongeren Werkgroep onderwijs, werkgroep gezondheidszorg en hulpverlening.
De strijd Romeinen 7:14 - 8:4.
Alcohol, wat is het en wat doet het met je?
Inspiratiebijeenkomst Sociale Netwerken Versterken 27 juni 2013.
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
GGD ROTTERDAM-RIJNMOND
Drugpreventie bij jongeren
Wat willen we vandaag doen?
Improving Mental Health by Sharing Knowledge {naam uitvoerder} Kunnen ouders iets doen aan het alcoholgebruik van hun kinderen?
De gezonde school en genotmiddelen
Collegagroep PW 3 april Gasten Fred Dhont, directeur Socius Mien Quartier, stafmedewerker Femma Walter Van Wouwe, projectmedewerker Clemensprovincie.
PRESENTEREN KUN JE LEREN
ENQUETE ORA.
Presentatie Didactiek Gedrags - en Maatschappijwetenschappen Alcohol & drugsbeleid op het Emmaüsinstituut Groep 3.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Uw kind roken, drinken, en blowen. U kunt er iets aan doen!
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Feedback bij de strategieën van de werkgroep alcohol Gezondheidsconferentie tabak, alcohol en drugs 30 november 2006.
STUDIEDAG VERKEERS- EN MOBILITEITSEDUCATIE Workshopsessie Peer pressure 14 januari 2014 Provincie Limburg & Departement MOW Vlaanderen.
Programma Opening door Tilly Film Shift Happens Presentatie Visie op Slim Fit Stelling bespreken met behulp van de gekleurde hoeden Film van Slim Fit op.
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
De gezonde school en genotmiddelen
Heel interessant !.
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
Alcohol, roken en opvoeding
Kun jij mensen noemen die gezag hebben?. De agent Een politieagent heeft de macht om onze stad te beschermen.
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Uitkomsten van de enquête van ouders Februari 2016.
‘Mill – Sint Hubert’ Uitgaan, jongeren alcohol en andere en Bernard van ‘t Klooster / Meike van Doorne DRUGS OUDERS.
DOCENTENWORKSHOP Wat je kunt verwachten van…
Transcript van de presentatie:

Presentatie Didactiek Gedrags - en Maatschappijwetenschappen Alcohol & drugsbeleid op het Emmaüsinstituut Groep 3

Inhoud Inleiding De school + bestaande initiatieven Drugbeleid op school: de leerlingen aan het woord Conclusie bekeken pakketten Implementatie klasniveau: onze projectdag Implementatie klasniveau: kennisquiz Implementatie schoolniveau Besluit

1. Inleiding: citaten “Het overbrengen van kennis is het cruciale onderdeel van een goed drugsbeleid op school”

1. Inleiding: citaten “Een leerkracht moet altijd een negatieve houding hebben ten aanzien van drugs”

“Op de 100 dagen moet alcohol toegelaten worden op school” 1. Inleiding: citaten “Op de 100 dagen moet alcohol toegelaten worden op school”

Inhoud Inleiding De school + bestaande initiatieven Drugbeleid op school: de leerlingen aan het woord Conclusie bekeken pakketten Implementatie klasniveau: onze projectdag Implementatie klasniveau: kennisquiz Implementatie schoolniveau Besluit

2. De school + bestaande initiatieven Emmaüs Bovenbouw Aalter (2e en 3e graad ASO en TSO (handel)) Werken rond VOETen Interview met Yola Ooms (lid van werkgroep ‘gezondheid)

2. De school + bestaande initiatieven Drugspreventie op school 3de jaar: reportage van de Stichting tegen Kanker over de gevolgen van overmatig alcoholgebruik.   4de jaar: iemand van Drugstories spreekt over drugs in het algemeen. 5de jaar: reportage over de schadelijke gevolgen van “comazuipen”. 6de jaar: Responsible Young Drivers geven een workshop over drugsgebruik in het verkeer.

Inhoud Inleiding De school + bestaande initiatieven Drugbeleid op school: de leerlingen aan het woord (Onderzoek Stad Gent, 2003) Conclusie bekeken pakketten Implementatie klasniveau: onze projectdag Implementatie klasniveau: kennisquiz Implementatie schoolniveau Besluit

3. Drugbeleid op school: de leerlingen aan het woord Wat denken leerlingen ? Aard en omvang drugproblematiek Perceptie en attitudes van de leerlingen Kennis van leerlingen over drugs Verwachtingen omtrent een drugsbeleid op school => kennis van de doelgroep => participatie leerlingen

3. Drugbeleid op school: de leerlingen aan het woord Doe maar normaal … Experimenteren met cannabis … moet kunnen … “Een joint is niet zo erg.” “Het is gelijk ge over de voetbal klapt.” “Drugs is een groot woord.” “Ik zou het wel willen proberen om te zien hoe het is.” “Je kan drugs kopen via, via.”

3. Drugbeleid op school: de leerlingen aan het woord Wanneer zijn drugs problematisch? Wanneer je elke dag gebruikt.” “Wanneer je verslaafd bent, als je niet kan stoppen.” “Je hebt problemen met drugs wanneer je spuit. Wij zijn bang van spuiten.” “Wanneer je flipt als je geen drugs meer neemt.” “Je hebt problemen met drugs als je in contact komt met de politie, wanneer je steelt om drugs te kunnen kopen.”

3. Drugbeleid op school: de leerlingen aan het woord Best tevreden … Schoolreglement ?? Drugbeleid = sanctiebeleid ? Maatschappelijk probleem bespreekbaar maar individueel gebruik taboe … Vertrouwensleerkrachten ? Zelf kiezen ! Een geloofwaardige en aanvaardbare boodschap ! Een open en respectvolle communicatie ! ‘Iemand die weet waarover hij het heeft. Iemand met ervaring, die het zelf al heeft geprobeerd.’

Inhoud Inleiding De school + bestaande initiatieven Drugbeleid op school: de leerlingen aan het woord Conclusie bekeken pakketten Implementatie klasniveau: onze projectdag Implementatie klasniveau: kennisquiz Implementatie schoolniveau Besluit

4. Conclusie bekeken pakketten ‘Unplugged’ (De Sleutel) ‘Maat in de Shit’ (CAT Infopunt - CGG Eclips vzw en VAD) (+) Alomvattend (+)Waarden, normen, info, attitudes (+) Inter & intrapers vaardigheden (+) ≠ activerende werkvormen (+) Ouders (-) Tweedaagse training lkr (-) Veel lestijd (+) Invalshoek (+) Tom & Lisa (+) Gedragsverandering (-) Opbouwend? (-) Basiskennis vereist (-) Focus op cannabis Meer info over de pakketten? Bezoek de wikispace van groep 3 Veel pakketten, 2 sprongen eruit

4. Conclusie bekeken pakketten ‘Unplugged’ ! persoonlijke & soc vaardigheden veilig klasklimaat, kennis, waarden&normen, risico-inschatting, ouders Emmaüsinstituut? Eén projectdag tweede graad Ouders betrekken Wij vinden Unplugged beter, Emmaüs vindt het pakket te groot, teveel lestijden. Daarom vanuit Maat in de Shit vertrokken, aangevuld met (+) zaken Unplugged => mengelmoes v beiden = onze projectdag 1 Dag => zorgt vr niet teveel les verliezen Gebeurt nu te weinig! Brief vr ouders aanpassen + Ouderavonden (WAT? belang drugbeleid op school, info over druggebruik, vaardigehden om te comm met jongeren die drugs gebruiken)

Inhoud Inleiding De school + bestaande initiatieven Drugbeleid op school: de leerlingen aan het woord Conclusie bekeken pakketten Implementatie klasniveau: onze projectdag Implementatie klasniveau: kennisquiz Implementatie schoolniveau Besluit

5. Implementatie klasniveau: onze projectdag Lesuur 1: Verhaal ‘Tom en Lisa’ + discussie Lesuur 2: Kennismakingsquiz PAUZE Lesuur 3 & 4: Gedragsverandering Lesuur 5 & 6: Gastspreker Lesuur 7 & 8: Posters maken EVALUATIE

Inhoud Inleiding De school + bestaande initiatieven Drugbeleid op school: de leerlingen aan het woord Conclusie bekeken pakketten Implementatie klasniveau: onze projectdag Implementatie klasniveau: kennisquiz Implementatie schoolniveau Besluit

6. Implementatie klasniveau: kennisquiz Stelling 1: Alcohol is een opwekkend product omdat je je minder moe voelt als je drinkt. Stelling 2: Een joint is natuurlijker en dus gezonder dan een sigaret. Stelling 3: Door teveel te drinken kun je vervroegd dement worden. Stelling 4: Aan hasj of marihuana kun je niet verslaafd worden.

Inhoud Inleiding De school + bestaande initiatieven Drugbeleid op school: de leerlingen aan het woord Conclusie bekeken pakketten Implementatie klasniveau: onze projectdag Implementatie klasniveau: kennisquiz Implementatie schoolniveau Besluit

7. Implementatie schoolniveau Werkgroep ‘Gezondheid’ reeds bestaand 2006-2007 opgericht in Emmaüsinstituut Verschillende projecten Obesitas Hygiëne Drugs … Onze evaluatie Meer school en ouders betrekken!

7. Implementatie schoolniveau Studiedag voor personeel Op de hoogte brengen alle leerkrachten Kennis Attitude Uitleggen programma Enthousiasmeren Ouders betrekken Begeleidende brief Ouderavond (i.s.w met preventiedienst, drugpunt, politie)

Inhoud Inleiding De school + bestaande initiatieven Drugbeleid op school: de leerlingen aan het woord Conclusie bekeken pakketten Implementatie klasniveau: onze projectdag Implementatie klasniveau: kennisquiz Implementatie schoolniveau Besluit

Bedankt voor jullie aandacht! Zijn er nog vragen? 8. Besluit Bedankt voor jullie aandacht! Zijn er nog vragen?