Appreciative Inquiry of Waarderend Onderzoek als basis voor gesprekken op het marktplein over waarden 1.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Veranderen op gezamenlijke en eigen kracht
Advertisements

Appreciative inquiry:
I love you.
Over en verandering in de bouw
REBELS: Race and Ethnicity Based Education; Local Solutions
Iedereen heeft Talent! 3 vragen over talent in wereldwijd onderzoek Wat denk je dat je het meest helpt om succesvol te zijn in je leven: Voortbouwen.
I wanna grow old with you Music: Westlife Another day Without your smile Another day just passes by But now I know How much it means For you to stay.
User Centred Development
Wat is APPRECIATIVE INQUIRY Een manier van kijken en Een co-creatie voor duurzame verandering
Theory of Change-evaluatie: weten is méér dan meten
Hoe kunnen we de rijkdom delen?
“No problem can be solved from the same level of consciousness that created it. We must learn to see the world anew.” Albert Einstein.
Hoofdaannamen van Appreciative Inquiry
PASSEND WONEN For me it’s a great honor to be on this international stage, and that I have the opportunity to present for this interesting audience my.
Sustainable employability in Tourism The human factor October 24, 2014 Where Europe Meets the Americas.
Lesson 10. Today’s class  Check homework  Passive  Punctuation  Homework.
Reflections on life Sound on Reflecties op het leven. Geluid aan.
Tel de zwarte stippen. Tel de zwarte stippen Lopen de horizontale lijnen evenwijdig of niet?
English and IPC How to teach content through English.
‘WAIT FOR ME’ Lees met elkaar de songtekst Klik door naar volgende scherm.
DICK RIJKEN 30/03/01 DE WAAG AMSTERDAM. OMROEPEN? WAT? WAAROM?
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/006] thema: Look, it says ‘No smoking’… can-do : kan minder routinematige zaken regelen © Anne Beeker.
Creative Dialogue Arnhem 18 maart 2011 Leidinggeven aan het vrijmaken van creatief potentieel van een team.
HET LEVEN VAN JESUS (+ 2 gedichtjes) THE LIFE OF JESUS
Wednesday, 01 April 2015 woensdag 1 april 2015 You can walk or you can run You feel sad or you have fun Live today and don’t feel sorrow Don’t think.
Aan de slag met waarderend vernieuwen
Deltion College Engels B1 En Spreken/Presentaties [Edu/006] Thema: “The radio station“ can-do : kan een publiek toespreken, kan verzonnen gebeurtenissen.
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/007] thema: Mind twister or how to write an essay… can-do : kan heldere, goed gestructureerde uiteenzetting schrijven.
Nothing Is As It Seems Lesson 7 What’s the Story?.
Tienerdienst 29 mei 2005 GOAL !!! Thema:.
Deltion College Engels B1 Spreken [Edu/001] thema: song texts can-do : kan een onderwerp dat mij interesseert op een redelijk vlotte manier beschrijven.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/009] thema: ‘We’d better go to…’ can-do : kan in vertrouwde situaties actief meedoen aan discussies over.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/005] thema: Writing a hand-out can-do: kan een begrijpelijke samenvatting schrijven © Anne Beeker Alle rechten.
Ubuntu ”Ik ben omdat jij bent…!” Ubuntu ”Ik ben omdat jij bent…!”
Kom, ga met ons mee Come, go with us. ‘Wij vertrekken nu naar het land dat de Heer ons beloofd heeft. Ga met ons mee! Je zult het goed hebben bij ons.
Future Tenses by Nathalie French ©. Just like in Dutch, we can talk about things that take place in the present, the past or the future
Creating local Europeana related networks Europeana taskforce Hans van der Linden 17/4/15.
Nieuwjaarssonnet 2011 Geven en Nemen New year‘s sonnet 2011 Give and Take © paul verstraete 2011.
Future met will Gebruik je om te zeggen dat iets in de toekomst zal gaan gebeuren. Je gebruikt will als je voorspellingen doet zonder dat je daar bewijs.
Time management Howdoyouset priorities?. Priorities:thingsthatyouthinkare important.
Mavo 4.  Goal(s)  Letter Puzzle  Write a letter  Check the letters  Do assignments 4A, 5A, 6A & 7 in Student Book page 50  Evaluation.
Keuzevrijheid: lust of last?
Het “Nieuwe Werken” Ties Arts Oude wijn in nieuwe zakken? Of onontkoombaar……..
02_05_2009 mama dank je voor wie ik ben dank je voor alle dingen die ik niet ben vergeef me voor de onuitgesproken woorden en voor de keren.
Workshop Waarderende oudergesprekken 7 en 9 juni 2016.
Key Process Indicator Sonja de Bruin
Standaarden en spelregels voor de Slimme Stad
Welkom in de Top-2000 kerkdienst
Salt & Light Zout & Licht
Dictionary Skills!?.
EnTranCe: Centre of Expertise Energy “If we want things to stay as they are, things will have to change.” Dr. Ir. Jan-jaap Aue Hanze University of Applied.
Het ontwikkelen van een REDD+ nationale visie en strategie
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
De taaltaak
Introductie professionele leergemeenschap Maarten Bruns – plgonderwijs
Today: Chapter 2 Discuss SO 2 What to study for your test?
Verlangen naar God Longing for God
<Typ titel via Beeld, Koptekst en voettekst, Koptekst>
NL: We zitten in een Verandering van Tijdperken in plaats van een Tijdperk van Verandering.
Internationale beurs voor excellente leerlingen
Utrecht Attractive and Accessible: Focus on the User
ACTmodel van psychopathologie
English 23 April 2018.
Who knows something about scenarioplanning?
INSPIRATIEBIJEENKOMST Positief Onderwijs
Presentatie titel Effective Math Lesson Part 1
Living in the Promised Land Leven in het Beloofde Land
Even voorstellen: ‘Little Inventors’!
Waarderende benadering
Leerlingen zeiden: “Je MOET hem loslaten
Transcript van de presentatie:

Appreciative Inquiry of Waarderend Onderzoek als basis voor gesprekken op het marktplein over waarden 1

Appreciative Inquiry “It is a time for re-thinking human organization and change. Deficit based modalities are increasingly falling short. And cynicism, about the very idea of planned change, is rampant.” - David Cooperrider 4

“APPRECIATIVE INQUIRY” Wat is AI? 1. Een gezamenlijke en gerichte zoektocht om kracht en sterktes van een individu/groep/organisatie te identificeren en te begrijpen, en van daaruit 2. Onze grootste wensen en mogelijkheden voor ogen te halen en te benoemen, om… 3. De ideale toekomst samen te bouwen, en… 4. Zelfgestuurde verandering en vernieuwing te lanceren. “APPRECIATIVE INQUIRY”

Zes basisprincipes aan de grondslag Words Create Worlds: we veranderen in de richting van waar we het meest met elkaar over praten (constructionistisch principe) Richting geven met vragen: verandering begint met de eerste vraag die we stellen (simultaniteitsprincipe) Een organisatie is een open boek: in elk menselijk systeem kan je alles onderzoeken (poëtisch principe) Echte verandering komt er door beelden van de toekomst te veranderen (anticipatorisch principe) Alles wat je aandacht geeft groeit: positieve beelden leiden tot positieve acties (positieve principe) Verhalen verbinden (narratieve principe) 1

PROBLEM ANALYTIC CHANGE VS. APPRECIATIVE INQUIRY Basic beliefs Appreciative inquiry (strength based innovation) Problem solving (deficit based change) What we focus on becomes our reality “Valuing the best of what is” Appreciate Reality is created in the moment, and there are multiple realities “Felt Need” Identify problem In every ongoing team/group/ organisation . . . Some-thing(s) work Imagine (What might be) Conduct root cause analysis Dialogue and design (What should be) Analyze Possible Solutions People have more confidence and comfort to journey to the future (the unknown) when they carry forward parts of the past (the known) Create (What will be) Develop action plan (Treatment) Basic assumption: “mystery” organization is a web of strengths linked to infinite capacity, infinite imagination… alive Basic assumption: “problem-to-be solved” The mode and language of inquiry effects the org. being observed

Wat zijn de gevolgen van een deficiëntie- of gapbenadering? Langzaam: aandacht voor de oorzaken van gisteren Beperkt aantal beelden over de toekomst Visieloze stem, vermoeidheid, deficit vocabularium Negatieve cultuur: weerstand, effect op onderlinge relaties De expert zal het wel weten Afhankelijkheid van hiërarchie If good is the opposite of bad and you focus on how not to do the things that go with bad, you don’t get good, you get “not bad” (Marcus Buckingham) 1

The AI “4-D” Model Discovery Appreciating Destiny Sustaining Dream “What gives life?” The best of what is. Appreciating Destiny “How to empower, learn, and improvise?” Sustaining Dream “What might be?” Envisioning Results/Impact Affirmative Topic As we move from discovery to dream, the goal is to build upon our strengths, values, highpoint experiences from our positive core as we envision our preferred future. Design “What should be – the ideal?” Co-constructing

DISCOVER DREAM DESIGN DESTINY Gesprekken op het marktplein: DISCOVER Wat is voor jou in de lijst met de “persoonlijke waarden” een belangrijke waarde. Vertel een verhaal uit je eigen werk of leven waarin die waarde een belangrijke rol speelt 13

DISCOVER DREAM DESIGN DESTINY Gesprekken op het marktplein: DREAM Kijk eens naar de waarden van de “gewenste cultuur”. Wat is daarin voor jou persoonlijk een erg belangrijke waarde. Wat zijn jouw beelden van een toekomst waarin die waarde echt nog veel meer gaat leven: wat zie je dan? 13

DISCOVER DREAM DESIGN DESTINY Gesprekken op het marktplein: DESIGN Kijk nu eens naar de waarden van de huidige cultuur. Als je die lijst ziet: wat doet dat met je? Wat denk je? wat voel je? Neem nu eens de lijst erbij met de springwaarden. Neem een springwaarde die je aanspreekt. Bedenk een initiatief of een actie om deze waarde te ontwikkelen. Misschien bestaat dit initiatief al en komt het erop aan om zo'n initiatief te versterken 13

Keuze & planning van concrete initiatieven: DISCOVER DREAM DESIGN DESTINY Gesprekken op het marktplein: DESTINY Keuze & planning van concrete initiatieven: Door de burger (op basis van de gesprekken) Op het niveau van en binnen de gemeente Op het niveau van en binnen de provincie Op federaal/nationaal niveau 13