De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Introductie professionele leergemeenschap Maarten Bruns – plgonderwijs

Verwante presentaties


Presentatie over: "Introductie professionele leergemeenschap Maarten Bruns – plgonderwijs"— Transcript van de presentatie:

1 Introductie professionele leergemeenschap Maarten Bruns – plgonderwijs
Introductie professionele leergemeenschap Maarten Bruns – plgonderwijs.nl

2 Wat is een PLG? Een professionele leergemeenschap is een klein team (6-12 deelnemers) dat regelmatig bij elkaar komt om op een gestructureerde wijze kennis en ervaring te delen rond een relevant thema, waarbij de inzichten bovendien direct praktisch toegepast worden om de praktijk te verbeteren.

3 Principes Van elkaar leren, voorbij externe kennisinjectie (80% zit al in de groep!) Leergemeenschap laten ontstaan en laten groeien Onderwerpen die er echt toe doen voor de deelnemers Opgedane inzichten daadwerkelijk toepassen en delen

4 Professionaliseren door samen te werken

5 Voorwaarden voor het leerproces
Petten bij de deur Elke perceptie heeft waarde Dialoog is de voertaal Zelforganiserende teams

6 Maar hoe dan?

7 Vandaag: groen zelfbeheer
Onderwerp: Groen Zelfbeheer Belangrijkste tool: Appreciative Inquiry

8 “Zorg voor een goede verbinding van sterke krachten zodat de zwakke kanten irrelevant worden”
-Peter Drucker-

9 Positieve kern

10 Waarom Appreciative Inquiry?
Positive psychology. Door te richten op dingen die goed gaan (positive core), breng je meer goeds teweeg. Je voorkomt bovendien een negatieve spiraal (traditioneel). De vraag stellen is de positieve ontwikkeling beginnen. AI ontkent niet de problemen, maar benadrukt de kracht van het positieve. Placebo effect: nepmedicijnen die toch werken Pygmalion studies: zwakke en goede leerlingen, effect versterkt Sport: denk ik ga de bal daar raken i.p.v. ik moet niet missen Bowlen: groep 1 ziet goede dingen, groep 2 ziet fouten op video. Groep 1 doet het daarna 100% beter

11 “People move into the direction of what they study”
Watch your thoughts; they become words Watch your words; they become habits Watch your habits; they become character Watch your character; it becomes destiny Notes: Lao Tzu (6th century BC)

12 Theory Base: 5 Principles of AI
1. Constructionist Principle Words create worlds: People construct their understanding of the world socially – through language and conversation we construct realities together 2. Principle of Simultaneity Inquiry creates change: The moment questions are asked, change starts to happen; fatefully. 3. Poetic Principle We can choose what we study; human organisations are an open book constantly being co-authored. 4. Anticipatory Principle Image inspires action 5. Positive Principle Positive approach gives energy. Momentum for change requires large amounts of positive affect

13 Exploratie De deelnemers verkennen wat bekend is over het onderwerp door te delen.

14 Opdracht 1: AI-Interview
Duo’s, 20 minuten per persoon Noem een piekervaring uit je eigen gemeentepraktijk waar je echt gemotiveerd en trots op was Wat lag hieraan ten grondslag? Noem een door jou in de praktijk gebruikte topwerkwijze om zelfbeheer te organiseren Wat maakte het zo succesvol? Stel, je wordt over twee jaar wakker. Welke 3 wensen zijn vervuld als het gaat over succesvol zelfbeheer?

15 AI Interviewer Maak persoonlijk contact, leef mee, je hoeft niet neutraal te zijn. Vraag om verhalen, niet om feiten meningen of theorieën, laat de ander een interne reis maken. Bouw op de persoonlijke werkervaringen en levenservaringen. Laat zien dat je luistert en dat het je boeit Sluit af door samen te vatten wat jouw het meeste inspireerde Maak aantekeningen.

16 Condensatie Wat zijn de belangrijkste inzichten uit de exploratiefase?
hoe kunnen we deze benutten in onze eigen gemeente?

17 Opdracht 2: Succesfactoren
35 minuten, teams 4-5 personen (incl. 10 min. presentaties) Destilleer wat volgens jullie de vijf belangrijkste factoren voor succes zijn. Onderzoek samen hoe je deze succesfactoren en oplossingen in je eigen praktijk kan toepassen.

18 Maken De deelnemers maken een tastbaar en functioneel product (film, artikel, ontwerp, stappenplan, etc) waarin de kennis uit de eerste twee fasen wordt verwerkt. Dit product is ‘verstuurbaar’

19 Opdracht 3: plug-in modules
Een plug-in is een praktische toevoeging op de bestaande praktijk die snel toe te passen is Duur: 40 minuten (incl. 10 min voor presentaties) Opdracht Benut dezelfde teams als bij opdracht 2 Bedenk op basis van de positieve kern 2 plug-ins die je in eigen gemeentepraktijk kan invoegen Zorg voor een heldere plug-in handleiding Presenteer de plug-ins aan het andere team * Schrijf op geeltjes hoe je 1 of meerdere van deze modules komende week gaat toepassen

20 Swimming Lanes retrospective
Wat ging er goed, wat kan beter en wat moet beter

21 * extra oefening: flip-het
Doel: negatieve focus omzetten naar positieve focus Duur: 25 minuten Hang een flip op en verdeel deze in 2 delen Laat deelnemers onderin de dingen zetten die ze niet bevallen of niet goed zijn. Vraag de deelnemers vervolgens om deze gedachten te flippen en om te zetten naar het positieve (bestuur werkt niet mee -> een betrokken en actief bestuur). Bespreek samen hoe je deze positieve kant tot stand kan brengen.


Download ppt "Introductie professionele leergemeenschap Maarten Bruns – plgonderwijs"

Verwante presentaties


Ads door Google