Hfdst 7: deel 2.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
H20:Voorraadwaardering
Advertisements

Opiniepeilingen over politiek: enkele vaststellingen Jaak Billiet CeSO.
H 11: Winstverdeling en (stock)- cashdividend
De Vlaamse audiovisuele sector: een socio- economische profilering Isabelle De Voldere Hans Everaert.
Ato Harley Pempamsie vzw 5 October 2012
Voorraadwaardering Technische en economische voorraad FIFO methode
M3F-MATEN - Tijd en Snelheid
H 29: Kostprijs bij heterogene producten
Retail Marketing Services
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Workshop Bovenlokale samenwerking Bijeenkomst transitiemanagers jeugd
Verkiezingen en kiesstelsels
2e Kamerverkiezingen 2012.
Budgetlijn de verschillende combinaties van twee bestedingsmogelijkheden bij een bepaald budget.
20-03 Indelingen kosten.
Verkiezingen 2006 Klik op de vraag van jouw keuze Afsluiten •Wat gebeurt er op 8 oktober?Wat gebeurt er op 8 oktober? •Ben.
De verschillende fasen in de elektronische noterings- procedure.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
België en de wereldhandel: Wat is de reden van de achteruitgang? Hoe kan de situatie worden verholpen? Guy Quaden Gouverneur ICC Belgium, 3 mei 2010.
Pag. GEMEENTERAADS- VERKIEZINGEN Pag. INHOUDSOPGAVE 1. DE VERKIEZINGEN –STEMRECHT, ZETELVERDELING, … 2. HET GEMEENTEBESTUUR –DE VORMING VAN EEN.
HOE MOET JE GELDIG STEMMEN?
Hoe belangrijk zijn verkiezingen? Een historische terugblik E. Gerard Lerarendag Vlaams Parlement 28 februari 2014.
© 2011 Graydon Nederland.
Democratie verkiezingssystemen.
In het jaar 2007 kon je dit kopen voor €100: In het jaar 2012 kon je dit kopen voor €100: Koopkracht = Het geld wordt minder waard.
secretaris Plaatselijke Groep
Hfdst 7: Kiessystemen - Verkiezingen zijn een essentieel onderdeel van een representatieve democratie (zie hfdst pol. part. en boek p ) Kiessystemen.
1 Diplomaruimte Infosessie studenten Faculteit Sociale Wetenschappen.
Verkiezingen 2014 E. Van Verdegem. Verkiezingen 2014 Welke verkiezingen? Agenda Belangrijkste wijzigingen Varia
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Kwaliteit en Patiëntveiligheid in de Belgische ziekenhuizen anno 2008 Rapportage over.
Regelmaat in getallen (1).
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
De Lorenzcurve In deze les wordt uitgelegd hoe de Lorenzcurve werkt.
Het Politiek Systeem Civitas Hoofdstuk 8
Risicoparagraaf en externe partijen Analyse van risicoparagrafen van alle 400+ gemeenten op: Grondexploitatie Verbonden partijen en/of gemeenschappelijke.
Geschiedenis van de democratische rechtsstaat in Nederland
Nazi Duitsland 3.3, Opstap naar macht.
Febelfin – Studiedag “De beurs vandaag” Leen Van Wambeke Retail Marketing Services Euronext Brussels.
Evaluatie ECTS- en DS-label aanvragen Procedure/ beslissing nieuwe oproep labelaanvragen meegedeeld aan de Nationale Agentschappen.
Inkomen Begrippen + 6 t/m 10 Werkboek 6. 2 Begrippen Arbeidsverdeling Verdeling van het werk in een land.
Staatsinrichting van Nederland
SESVanderHave 30 MEI 2008.
Belgische Politieke Context
Cijfers Zorg en Gezondheid
Kiesssytemen - Verkiezingen zijn een essentieel onderdeel van een representatieve democratie (zie hfdst pol. part. en boek p ) Kiessystemen.
Statistiekbegrippen en hoe je ze berekent!!
Elektronisch VLD stemmen Hoe ?. Wanneer u in het “stemhokje” stapt ziet u op het computerscherm …
De wetgevende macht Charles de Montesquieu Wetgevende macht
Enkele voorbeelden.
De Hoge Kleij - Klanttevredenheidsonderzoek
wonen in the White Gilbert Deley Managing Director
Waterschapsverkiezingen 2008
MARktSTUDIE commercialisatie snoekbaars
Algemene Ondernemersvaardigheden
Algemene Ondernemersvaardigheden
1 Week /03/ is gestart in mineur De voorspellingen van alle groten der aarden dat de beurzen zouden stijgen is omgekeerd uitgedraaid.
§5.4 Het einde van de koude oorlog
OR-verkiezingen: tweetrapsraket
Op weg naar een eerlijker bestuur
Staatsinrichting In Nederland.
§3: Verkiezingen en kiesstelsels:
§5: Nederland kiest! Eens per 4 jaar stemmen voor politieke organen: -Tweede kamer -Provinciale Staten -Gemeenteraad Eens per 5 jaar stemmen voor: -Europees.
3.1 Kiesrecht 3.2 Soorten partijen
…..LET OP…………. Deze powerpoint gaat over de Knelpunten in de politiek.
H2 Op wie ga jij stemmen?.
Cursus Politiek Actief Bijeenkomst 2: Verkiezingen en de gemeente
3.1 Kiesrecht 3.2 Soorten partijen
Aantekening van: Wie is de baas
Verkiezingen Europees Parlement 2019
Transcript van de presentatie:

Hfdst 7: deel 2

Gevolgen van het meerderheidssysteem Amplificatie van de zetels tov het aantal stemmen voor de eerste partij (kandidaat) Vaak onder-vertegenwoordiging in zetels voor de tweede partij Zeer slechte vertegenwoordiging van derde partijen (behalve partijen die lokaal sterk zijn sterk) Belang van de geografische spreiding van de resultaten 2-partijen of 2-blokken dynamiek Belang van allianties in meerderheidssysteem met 2 kiesronden

Toegekende voordelen Duidelijke meerderheid om te regeren Men stemt voor zijn vertegenwoordiger en regering Verkozenen hebben nauwe band met (kleine) kiesomschrijving

Toegekende nadelen « Onrechtvaardig » wat betreft vertegenwoordiging Rem op nieuwe ideeën en nieuwe partijen Door hun nauw contact met de kiezers verliezen verkozenen vaak hun algemen rol (eerder verdediger van belangen van de regio) De regering beschikt vaak maar over een minderheid van de stemmen (niet van de zetels) Rem op de vertegenwoording van minderheden

Proportionele of evenredige kiessystemen Het is niet de bedoeling een duidelijke winnaar aan te duiden (zoals bij het meerderheidssysteem) maar om de zetels op evenredige wijze te verdelen naar rato van het aantal stemmen Bedoeling is dat het parlement een ‘foto’ is van de van de opinie(s) van de bevolking Vb: België sinds 1899, daarna in vele andere Europese landen

Resultaat van de Belgische federale verkizingen van 10 juni 2007

Resultaat van de federale verkiezing van mei 2003   Voix Pourcentage en voix Sièges Pourcentage en sièges VLD 1 009 223 15,36 25 16,67 SP.A-Spirit 979 950 14,91 23 15,33 CD&V 870 749 13,25 21 14,00 PS 855 992 13,02 Vl.Blok 767 605 11,68 18 12,00 MR 748 954 11,4 24 16,00 CDH 359 660 5,47 8 5,33 NV-A 201 399 3,06 1 0,67 Ecolo 201 123 4 2,67 AGALEV 162 205 2,47 0,00 FN 130 012 1,98

Resultaat van de Oostenrijkse verkizing van oktober 2008

Een lijsstem Zo goed als elke lijst krijgt een deel van de zetels, belang van de grootte, ook al ben je niet eerst. Stem die je uitbrengt is een lijststem, je stemt niet voor één kandidaat die je partij vertegenwoordigt maar voor een lijst van kandidaten

Zetelverdeling Verschillende rekenmethoden 2 types: -QUOTA -DELERREEKSEN

QUOTA methode Een quotum is een aantal stemmen dat een partij moet halen om een zetel te halen Hare quotum (simple quotum): Q: S /Z (S= aantal geldige stemmen; Z= totaal aantal zetels) - eens quotum berekend: aantal stemmen per lijst/quotum = zetels per lijst Hagenbach-Bischoff quotum : Q = S/Z + 1 Imperiali quotum : Q = S/Z + 2 Droop quotum: Q = (S/(Z + 1)) + 1

De tweede devolutie Hoe verdelen we de overschot (som van alle cijfers na het decimaalteken eens de quota berekend zijn): 2 methoden: Partij met de grootste rest (bevoordeelt de kleine partijen) Partij met het grootste gemiddelde (bevoordeelt de grote partijen)

Vb: Hare quotum en partij met de grootste rest 4 partijen et 10 zetels Partij A heeft 91 000 stemmen behaald Partij B heeft 54 000 stemmen behaald Partij C heeft 32 000 stemmen behaald Partij D heeft 25 000 stemmen behaald Q = 202 000/10 namelijk 20 200

Zetelverdeling A = 91 000/20 200 = 4,5 (4 = 80 800 stemmen). Rest : 91 000 – 80 800 = 10 200 stemmen. B = 54 000/20 200 = 2,6 (2 = 40 400 stemmen). Rest: 54 000 – 40 400 = 13 600 stemmen. C = 32 000/20 200 = 1,5 (1 = 20 200 stemmen). Rest: 32 000 – 20 200 = 11 800 stemmen. D = 25 000/20 200 = 1,2 (1 = 20 200 stemmen). Rest: 25 000 – 20 200 = 4 800 stemmen.

A : (4) 10 200 stemmen. => 4 (40%) B : (2) 13 600 stemmen (1e). => 3 (30%) C : (1) 11 800 stemmen (2e). => 2 (20%) D : (1) 4 800 stemmen. => 1 (10%)

Hare quotum en grootste gemidelde Berekening quotient: 220.000/10= 20200 Partij A: 91.000/20.200= 4,5= 4 zetels Partij B: 54.000/20.200= 2,6= 2 zetels Partij C: 32.000/20.200= 1,5= 1 zetel Partij D: 25.000/20.200= 1,2= 1 zetel = 8 zetels verdeeld, nog 2 te verdelen

Verdeling restzetels volgens grootste gemiddelde Eén voor één worden de restzetels toegevoegd aan elke lijst, bovenop de al toegekende zetel Toekenning van de 9e zetel: S/Z+1 Lijst A = 91 000/4+1 = 18 200 Lijst B = 54 000/2+1 = 18 000 Lijst C = 32 000/1+1 = 16 000 Lijst D = 25 000/1+1 = 12 500

Toewijzing van de 10 de zetel S/Z+1 Lijst A = 91 000/5+1 = 15 166 Lijst B = 54 000/2+1 = 18 000 Lijst C = 32 000/1+1 = 16 000 Lijst D = 25 000/1+1 = 12 500

Uiteindelijke zetelverdeling volgens Hare quotum en grootste gemiddelde: Liste A : 5 sièges  50% des sièges Liste B : 3 sièges  30% des sièges Liste C : 1 siège  10% des sièges Liste D : 1 siège  10% des sièges

De delerreeks methode (méthode par diviseur) Behaalde stemmen verdelen door …. D'Hondt : 1, 2, 3, n Sainte-Lägue : 1, 3, 5, 7, n Imperiali : 2, 3, 4, 5, 6, n

Systeem D’Hondt   56000 33000 26000 15000 1 (1) 56000 (2) 33000 (4) 26000 (7) 15000 2 (3) 28000 (6) 16500 13000 7500 3 (5) 18667 11000 8667 5000 4 (8) 14000 8250 6500 3750 5 11200 6600 5200 3000 6 9333 5500 4333 2500 7 8000 4714 3714 2143 8 7000 4125 3250 1875

Diviseur Saint-Lägue 56000 33000 26000 15000 1 (1) 56000 (2) 33000   56000 33000 26000 15000 1 (1) 56000 (2) 33000 (3) 26000 (5) 15000 3 (4) 18667 (7) 11000 (8) 8667 5000 5 (6)11200 6600 5200 3000 7 8000 4714 3714 2143 9 6222 3667 2889 1667 11 5091 2364 1364 13 4308 2538 2000 1154 15 3733 2200 1733 1000

Diviseur Imperiali 56000 33000 26000 15000 2 (1) 28000 (3) 16500 (5) 13000 7500 3 (2) 18666 (7) 11000 8666 5000 4 (4) 14000 8250 6500 3750 5 (6) 11200 6600 5200 3000 6 (8) 9333 5500 4333 2500 7 8000 4714 3714 2142,9 8 7000 4125 3250 1875 9 6222 3666 2888 1666

Kiesdrempel Maatregel die ingrijpt in de proportionele vertegenwoordiging ; doel: versplintering partijsysteem tegengaan Vb: België 5% per provincie sinds 2003 (Groen! 2003), Turkije landelijke drempel van 10 %, Oostenrijk 4%

Welke kandidaten zijn verkozen? Eenvoudig in meerderheidssysteem: winner takes it all Complexer in evenredig systeem: Gesloten lijst Open lijst Gemengd systeem - Wat als kandidaat onstlag neemt of overlijdt?

Gevolgen van het evenredig systeem Betere proportionele vertegenwoordiging, des te meer naargelang de kiesomschrijving groter is (Nederland, 1 kieskring) Meerpartijensysteem Meestal coalitieregeringen

Disproportionnaliteitsindex in België : verkiezingen van 10 juni 2007

Toegekende voordelen Rechtvaardiger dan meerderheidssysteem. Geeft meer nuances en conflicten in de publieke opinie weer. Laat toe dat nieuwe ideeën vertegenwoordigd worden in het Parlement. Verkozenen zijn niet de enige vertegenwoordiger van hun regio en hebben zo meer aandacht voor het algemeen belang. De regering vertegenwoordigt meestal een meerderheid aan stemmen (bij meerderheidssysteem vaak enkel meerderheid aan zetels)

Toegekende nadelen De kiezer weet niet voor welke regering hij stemt Risico van versplintering van het partijlandschap Band met de kiezers zou minder sterk zijn

Gemengde kiessystemen Kiessystemen zijn niet neutraal. Ze hebben duidelijke gevolgen. Kiessystemen hervormen is dan vaak ook een heuse politieke strijd. Sommige proberen aan de voor- en of nadelen van het ene of andere systeem tegemoet te komen door een gemengd systeem in te stellen. Voorbeelden: Duitsland (boek p 161) en Italie (1/4 van de zetels wordt toegewezen volgens het evenredigheidssysteem, en de rest via het meerderheidsysteem) .