Inleiding Mediakunde. Inleiding Mediakunde Situering Mediakunde “Van leerkrachten wordt verwacht dat zij vlot kunnen omspringen met allerlei apparatuur.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Rekenproblemen en Dyscalculie
Advertisements

EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Niet om een ‘koopje’ maar om een toestel te kopen dat ook gebruikt gaat worden Han van Reekum.
BattleBots The school battle.
6 sleutelbegrippen lesopbouw
Met ruime voorsprong Hoe een academische school de wet van de remmende voorsprong doorbreekt.
Co -Teaching Praktisch, actief middel in de klas voor het vergroten/versterken van het handelingsrepertoire van de leerkracht.
HGW sessie 8 Implementatie Beatrijs Van De Casteele en Luc Lemarcq.
MBO passend onderwijs
Een impressie van de werkwijze in groep 3 en 4
Gepersonaliseerd leren
Leesladder: een computerprogramma op maat voor kinderen met leesmoeilijkheden SYNTHESE:
Bestrijd een vooroordeel
Didactische werkvormen
LESINHOUDEN Motorische doelstellingen: Brion
Schriftelijk (zelfstudie)materiaal EEN LEEREENHEID Enkele criteria nader bekeken (Borremans & Viaene)
Ouderavond Kindcentrum De Schutsluis 7 februari 2012.
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Wat is Mibo en wat kan ik ermee?. Wat is Mibo? Mibo is gratis educatieve software via het internet Mibo wordt U aangeboden door: APS (
Presenteren.
De inleiding van de les Functie? Aanpak?.
Voortgangsgesprek fase 1
De lerarenopleider gepositioneerd
Stichting Visible Results
VAKGROEPCOÖRDINATOREN MAVO/PAV 25 november 2013.
Onderzoek Mediawijs omgaan met social media in het primair onderwijs.
Training digitale didactiek
Welkom.
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Agenda: Situering Planning en locatie bepalen Kennismaking en leervragen.
WISKUNDE: het fijnste vak van de week Dat zou toch moeten kunnen!
Veiligheid in uw BiNaSk-omgeving, vanzelfsprekend?!
Bijeenkomst September 2015
Omgaan met verschillen tussen leerlingen. Suzanne Vlug.
EXOVA ONDERWIJS OP MAAT VOOR ELKE LEERLING Excellent Onderwijs Voor Allen Excellente Ontwikkeling Voor Allen Onderwijsverandering van binnen uit.
Studiemiddag vakdidactiek/opleidingsdidactiek PTH Windesheim 3 december Verzorgd door ECENT/OTIB Op uitnodiging van Theo Last en Wim Sterken n Peter Smulders.
Projecten van de Universitaire lerarenopleiding Rijksuniversiteit Groningen Omgaan met verschillen in de klas.
Op weg naar een design for all? UNIVERSEEL ONTWERP IN DE KLAS 1.
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
Bijeenkomst 1.2 Vakdidactiek. Inhoud bijeenkomst 1.2  Themabijeenkomsten vanmorgen  Doelen voor vandaag  Einddoelen  Uitleg leertaak 1 + opdrachten.
TERUGBLIK De koppeling naar de praktijk. Flipping the classroom.
ADV Pedagogische en educatieve dienstverlening De blik van de leerkracht kijk, luister, ontdek en zie de talenten! ADV.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Welkom! iPad in de brugklassen 26 mei De meerwaarde van de iPad in de les
Visie – didactische invalshoeken Elly Quanten 21 maart 2012.
Wat is DRAMA??.
Presentatie EduCheck SOML
Overgang van lagereschoolkind naar adolescent
Over lesbrieven, inhoud en vorm
Zorglokaal DE EVALUATIE.
VAD bijeenkomst 1.7 Welkom, mededelingen
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
De eerste les Goedgekeurd door CKO vakgroep < ... >
De eerste les Goedgekeurd door CKO
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Gepersonaliseerd leren
Didactiek Lesformulier.
PowerPoint Taal Bijeenkomst 5: Onderwijsaanbod uitvoeren/evalueren
Het omgevingsboek van de school (en het inschakelen van experten)
Didactiek Lesformulier.
Activernde didactiek & passende werkvormen
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
De eerste les Goedgekeurd door CKO
Sint-Jozefsinstituut
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Ouderavond voor ouders en verzorgers van de leerlingen van CBS de Tarissing
Leergang LOB: verdiepingsmodule
Transcript van de presentatie:

Inleiding Mediakunde

Situering Mediakunde “Van leerkrachten wordt verwacht dat zij vlot kunnen omspringen met allerlei apparatuur en dat zij die passend kunnen integreren in hun didactisch handelen. Bovendien moeten zij bijdragen tot de opvoeding van de leerlingen tot bewuste en kritische media-consumenten.”

Mediakunde, wat bedoelt men daarmee? - niet de studie van de massa-media - wel de studie van onderwijs- of leermedia = de studie van alle (min of meer technische) hulpmiddelen die de onderwijs- of leerprocessen kunnen bevorderen.

Mediakunde is multidisciplinair en bevat o.a. elementen uit: - de techniek - de leerpsychologie - de algemene didactiek - de vakdidactiek… en vooral… - veel gezond boerenverstand!

Situering in de didactiek volgens het didactisch model van Van Gelder Maatschappij (met eigen mens- en maatschappijvisie) Doelstellingen Beginsituatie Onderwijs- leersituatie Leerstof Didactische werkvorm Leeractiviteit Feed-back Onderwijs- en leermedia Evaluatie: product en proces

Waarom media inschakelen? Met welke concrete bedoelingen zou je media inschakelen vanuit het standpunt van de leerling? - concreter, realistischer, aanschouwelijker - overgaan naar het essentiële, conceptuele - schematiseren, overzichtelijk maken - tijdwinst, efficiëntie - differentiatie naar tempo en niveau - sfeer, inlevingsmogelijkheden, variatie - verhogen van de toegankelijkheid - verhogen van de zelfwerkzaamheid

Waarom media inschakelen? Met welke concrete bedoelingen zou je media inschakelen vanuit het standpunt van de leerkracht? - zaken demonstreren die zonder media niet mogelijk zouden zijn - zaken uitvoeren die de leerkracht niet zo goed of niet zo snel kan - zaken laten meemaken die anders niet (of niet veilig) te beleven zijn - zaken demonstreren zonder onnodige verspilling van: leed, fysieke verplaatsing, energie - leerkracht vervangend

Voorwaarden tot verantwoorde mediakeuze: - blijf op de hoogte van de ontwikkelingen in medialand - blijf kritisch t.o.v. media-gebruik - kies je media in functie van het gestelde leerdoel, de didactische werkvorm, leerinhoud en leeractiviteit - controleer of de apparatuur en de inhoud beschikbaar en bruikbaar zullen zijn op het ogenblik en de voorziene plaats van de les = iteratief proces - evalueer de gebruikte media en informeer hierover uw collega's

Welke factoren bepalen de bruikbaarheid en de beschikbaarheid van apparatuur en inhoud? - het apparaat moet beschikbaar zijn op 't ogenblik van de les in het juiste lokaal - je moet het apparaat kunnen bedienen op het ogenblik van de les - de juiste inhoud moet op het moment van de les beschikbaar zijn - de inhoud, stijl en tempo moet aangepast zijn aan het doelpubliek - visioneer de inhoud volledig vooraleer je deze voor de klas gebruikt

Het mediacentrum als coördinerend dienstencentrum is een dienstencentrum voor mediagebruik dat documentatie en de nodige apparatuur ter beschikking stelt en onderwijskundig mediagebruik organiseert en coördineert

plan B Hoe complexer de techniek… …hoe groter de kans op falen van de techniek plan B Voorzie steeds een