Tienkamp structuur hoger onderwijs Tom Demeyer, ad-hoc commissie hoger onderwijs Vlaams Parlement 12-05-2010.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kwaliteit en onderwijstijd
Advertisements

Landelijke bijeenkomst samenwerkingsverbanden Kinderopvang-beroepsonderwijs 9 dec 2013.
26 november 2010 Arbeidsmarkt-relevantie voor de Ad A.O.W.-overleg I Hans Daale.
Regionale bijeenkomst Werken naar Vermogen Regio Limburg Geert Schipaanboord.
HET DECREET KINDEROPVANG VOOR BABY’S EN PEUTERS WAAROM EN HOE?
passend onderwijs en zorg voor de jeugd
Den Haag 25 januari 2011 Hogeschool van Arnhem en Nijmegen.
Associate degree als onderwijsinnovatie
Financiering hoger onderwijs
De zorgbehoevende oudere in de samenleving. Inleiding: Zorgverlening in Vlaanderen.
Investeren in sociale mobiliteit en emancipatie
Taal(beleid) in het Hoger Onderwijs: een veld onder spanning Linguapolis 17 maart 2011 Prof. Dr. Joke Denekens Voorzitter Onderwijsraad.
OR-platform 15 november.
Mia Douterlungne administrateur-generaal
HBO5 in Vlaanderen LEIDO, 8 april 2013 Liesbeth Hens
HOGER ONDERWIJS: BINAIR, COMPLEMENTAIR, CIRCULAIR? Dwarsverbanden Hogescholen – Universiteiten Case Master in het Sociaal Werk – Bachelor in het Sociaal.
Hoger onderwijs: binair, complementair, circulair?
Samenwerking tussen academisch en professioneel HO Een Europese kijk Hans Vossensteyn Studiedag Associatie K.U. Leuven “Hoger onderwijs: binair, complementair,
Hoger Onderwijs: binair, complementair, circulair?
17 & 18 november '08 Bouwen aan een opleiding CConceptueel kader en onderwijskundig referentiekader.
Interdiscipli-naire aanpak
Flankerend onderwijsbeleid De beleidsprioriteiten van onderwijs in het decreet (art 19) gelijke onderwijskansen, kleuterparticipatie, spijbelen,
Hoger onderwijs in cijfers Persconferentie Brussel, 15/12/2011.
Achtergrond Actieplan mobiliteit 2009 Leuven – Louvain-la-Neuve: “In 2020, at least 20% of those graduating in the European Higher Education Area should.
Samen grenzen verleggen voor elk talent
Een kansenpas voor het onderwijs 1.De kansenpas 2.OK-pas (Oudenaardse Kansenpas) 3.Schoolkosten, cultuurparticipatie & kansenpas 4.De OK-pas in het onderwijs.
Structurele personeelstekorten bij de lokale politie
Maandag 20 juni 2005Lokaal Sociaal Beleid Gent Infovergadering LSB-FORUM KINDEROPVANG (Lokaal Overleg Kinderopvang)
UITGANGSPUNTEN VOOR DE TOEKOMST VAN HET SECUNDAIR ONDERWIJS.
Dag van de kennisuitwisselin g Annelieke van Schie 19 januari 2010.
Bestuurlijke afspraken rijk -gemeenten
Associate degree en MBO-HBO
Associate degree… en wat nu? Hans Daale Leido Expert-Meeting 13 april 2011.
Herziening kwalificatiestructuur Meer of minder ruimte?
Entreeopleidingen en herziening kwalificatiedossiers
Bedenkingen vanuit het hogeronderwijsbeleid. VN-verdrag inzake de rechten van personen met een handicap artikel 24 van het VN-verdrag erkent het recht.
Passend Onderwijs MBO en professionalisering
Over kwaliteit valt te twisten GIA bijeenkomst 23 november 2010 Arnhem Kansen van het onderwijsachterstandenbeleid Zeki Arslan Programmamanager Onderwijs.
Studienamiddag “Learning Outcomes” De gezamenlijke domeinspecifieke leerresultaten: planning 2011 VLIR - VLHORA STUURGROEP Ludo Melis.
Studienamiddag “Learning Outcomes” VLIR - VLHORA STUURGROEP Johan Cloet.
Wat is passend onderwijs?
SBB Summercourse, 18 juli Wat is sociaal kapitaal? “Alle mogelijke middelen van mensen uit het netwerk die ter beschikking komen voor een persoon.
DEBAT De KRACHT van HAAGSE OUDEREN
TITEL PRESENTATIE Naam presentator AVANS HOGESCHOOL studenten 54 opleidingen Meer dan 20 lectoraten verdeeld over 6 expertisecentra medewerkers.
Een wereld van verschil!. WAT? Aanloop van een proces  2 jaar Verbeteren van de sportwerking op de verschillende niveaus – Lokaal – Bovenlokaal – Regionaal/provinciaal.
Administrateur-generaal
Opleiden in de school vanuit het perspectief van de VO-raad Bijeenkomst voorbereiding Opleidingsschool Rijnmond Bas de Wit 9 december 2014.
Hervorming Streekbeleid – Resoc/Serr-werking
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Advies: werkplekleren Creativiteit en passie in het leerproces B3_Monsecour_Emmely_IV_Stap2 N
De versterking van de professionele bachelorsopleidingen Eric Halsberghe Studienamiddag VVKHO 8 juni 2012.
| pagina 1/x | Afdeling Communicatie Advies Strategische Agenda Hoger Onderwijs.
1. Workshop Kennisconferentie toptechniek op missie 2.
Het mbo in 2025 BTG-ZDV 24 maart Agenda Waarom ‘Het mbo in 2025’? Wat is goed om te behouden? Twee hoofdlijnen, perspectief student –Lijn 1: dynamische.
VOORSTELLING MINDERHEDENFORUM Voorstelling Minderhedenforum.
OVERHEID EN AUTONOMIE VAN DE INSTELLINGEN Micheline Scheys Secretaris-generaal Departement Onderwijs en Vorming VVKHO Studiedag 14 februari 2014 “Beleidsruimte.
Onderzoek & Advies Voor een kennisgedreven toekomst voor West-Vlaanderen: Visie op de uitbouw van het hoger onderwijs en het onderzoek in de provincie.
Decreet Lokale Diensteneconomie Rol van RESOC en FORUM Lokaal Werkgelegenheidsbeleid.
MBO-HBO in Strategische Agenda Hoger Onderwijs en Onderzoek Floor Boselie-Abbenhuis Dag van de Beroepskolom 9 oktober 2015.
Van prestatieafspraken naar kwaliteitsafspraken Dirk Haen en Annerie Hesseling Directie Hoger Onderwijs en Studiefinanciering Ministerie van Onderwijs,
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Doorgroei ondernemingen met behoud beslissingscentrum
Kansen voor Jongeren in een Kwetsbare positie, RMC regio Utrecht
BELEIDSAANBEVELINGEN VOOR MEER VRIJETIJDSKANSEN VOOR JONGE NIEUWKOMERS 10 geleerde lessen uit het project Wereldspelers.
ICKO-Guest UN: UVplcX PW: fjUfQk #overdemuur.
ONDERWIJS EN ARBEIDSMARKT
uitgangspunten voor de toekomst van het secundair onderwijs
Onze regio, onze toekomst!
Onthaal-en servicepunt Klankbordgroep 16 mei 2017
Grote transities Versplinterde onderneming:
Transcript van de presentatie:

Tienkamp structuur hoger onderwijs Tom Demeyer, ad-hoc commissie hoger onderwijs Vlaams Parlement

Inleiding Tom Demeyer, ad-hoc commissie hoger onderwijs Vlaams Parlement Maatschappelijk debat -Congresstandpunt: tien grote krijtlijnen, leidraad voor het toekomstige hoger onderwijs

1 Maatschappelijke relevantie Tom Demeyer, ad-hoc commissie hoger onderwijs Vlaams Parlement Elke student moet gelijke ontplooiingsmogelijkheden krijgen - Student als sociaal wezen ingebed in samenleving en maatschappij - Samenwerking met arbeidsmarkt moet blijven - Elke student moet toegang krijgen tot hoger onderwijs - Student inzetbaar in het maatschappelijk veld - Studentenvertegenwoordiging

2 Profilering Tom Demeyer, ad-hoc commissie hoger onderwijs Vlaams Parlement Duidelijke profilering garandeert een eerlijke instroom, soepele doorstroom en een op de arbeidsmarkt afgestemde uitstroom - Geen drempelverhoging (academiserende opleidingen hebben vandaag een andere profilering dan academische opleidingen) - Gekoppeld en in overleg met orienteringsbeleid - Learning outcomes - Prioritair: de probleemdossiers - Transparante titulatuur

3 Transparantie Tom Demeyer, ad-hoc commissie hoger onderwijs Vlaams Parlement Duidelijk waar rechten en plichten liggen en waar beslissingen worden genomen - Interne beroepsprocedures en studentenparticipatie dienen structureel ingebed te worden - Het scherp stellen van de binariteit van het hoger onderwijs

4 Kwaliteit Tom Demeyer, ad-hoc commissie hoger onderwijs Vlaams Parlement kwaliteit en kwaliteitsmechanismen van bestaande professionele en academische opleidingen in één beweging scherp stellen - flankerende maatregelen om de kwaliteit te garanderen: pedagogisch begeleiden van de lesgevers en het versterken van hun pedagogische achtergrond - aandacht voor praktijkdocenten - rationaliseren betekent ook optimaliseren - studieduur

5 Mobiliteit Tom Demeyer, ad-hoc commissie hoger onderwijs Vlaams Parlement goede afweging tussen docenten- en studentenmobiliteit - in geen enkel geval mag een student financieel de dupe worden van mobiliteit - gezamelijk vervoersbewijs NMBS, de Lijn en MIVB - één aangepast studententarief voor Vlaanderen - afstandsleren onderzoeken: pedagogisch verantwoord

6 Accreditatie Tom Demeyer, ad-hoc commissie hoger onderwijs Vlaams Parlement er is nood aan een extra toetsingsnorm voor opleidingen in ontwikkelingsfase - niet voldoen = impact is groot - remediëringsperiode - uitdoofperiode

7 Belang professionele opleidingen Tom Demeyer, ad-hoc commissie hoger onderwijs Vlaams Parlement meer aandacht voor professionele opelidingen - de onduidelijkheid over hun positie moet zo snel mogelijk uitgeklaard worden - verticale mobiliteit: het aantal schakelprogramma’s moet geëvalueerd worden - brug academisch en professioneel - extra financiering voor de professionele - blijven investeren in projectmatig wet. onderzoek

8 Dwarsverbanden Tom Demeyer, ad-hoc commissie hoger onderwijs Vlaams Parlement optimalisatie van het aanbod mag niet beperkt blijven tot de grenzen van de associaties, maar ook tussen associaties binnen eenzelfde regio - associatieoverschrijdende afspraken - dubbele opleidingen binnen één rgio; rationeel verantwoord?

9 Financiering Tom Demeyer, ad-hoc commissie hoger onderwijs Vlaams Parlement rationalisatiefonds - 10% stijging = op de middelen voor het hoger onderwijs voor de effectieve besparingsronde - bijkomende middelen van 2012 evenredig verdeeld worden - eerst naar professionele en academiserende opleidingen - bijkomende ‘academiserende’ middelen

10 Cultureel en regionaal kader Tom Demeyer, ad-hoc commissie hoger onderwijs Vlaams Parlement mentaliteitswijziging - student moet zich blijven thuisvoelen in zijn studieomgeving - link met de lokale regio en arbeidsmarkt - stages

Zavelput Brussel Meer info over deze presentatie: Tom Demeyer