Tienkamp structuur hoger onderwijs Tom Demeyer, ad-hoc commissie hoger onderwijs Vlaams Parlement
Inleiding Tom Demeyer, ad-hoc commissie hoger onderwijs Vlaams Parlement Maatschappelijk debat -Congresstandpunt: tien grote krijtlijnen, leidraad voor het toekomstige hoger onderwijs
1 Maatschappelijke relevantie Tom Demeyer, ad-hoc commissie hoger onderwijs Vlaams Parlement Elke student moet gelijke ontplooiingsmogelijkheden krijgen - Student als sociaal wezen ingebed in samenleving en maatschappij - Samenwerking met arbeidsmarkt moet blijven - Elke student moet toegang krijgen tot hoger onderwijs - Student inzetbaar in het maatschappelijk veld - Studentenvertegenwoordiging
2 Profilering Tom Demeyer, ad-hoc commissie hoger onderwijs Vlaams Parlement Duidelijke profilering garandeert een eerlijke instroom, soepele doorstroom en een op de arbeidsmarkt afgestemde uitstroom - Geen drempelverhoging (academiserende opleidingen hebben vandaag een andere profilering dan academische opleidingen) - Gekoppeld en in overleg met orienteringsbeleid - Learning outcomes - Prioritair: de probleemdossiers - Transparante titulatuur
3 Transparantie Tom Demeyer, ad-hoc commissie hoger onderwijs Vlaams Parlement Duidelijk waar rechten en plichten liggen en waar beslissingen worden genomen - Interne beroepsprocedures en studentenparticipatie dienen structureel ingebed te worden - Het scherp stellen van de binariteit van het hoger onderwijs
4 Kwaliteit Tom Demeyer, ad-hoc commissie hoger onderwijs Vlaams Parlement kwaliteit en kwaliteitsmechanismen van bestaande professionele en academische opleidingen in één beweging scherp stellen - flankerende maatregelen om de kwaliteit te garanderen: pedagogisch begeleiden van de lesgevers en het versterken van hun pedagogische achtergrond - aandacht voor praktijkdocenten - rationaliseren betekent ook optimaliseren - studieduur
5 Mobiliteit Tom Demeyer, ad-hoc commissie hoger onderwijs Vlaams Parlement goede afweging tussen docenten- en studentenmobiliteit - in geen enkel geval mag een student financieel de dupe worden van mobiliteit - gezamelijk vervoersbewijs NMBS, de Lijn en MIVB - één aangepast studententarief voor Vlaanderen - afstandsleren onderzoeken: pedagogisch verantwoord
6 Accreditatie Tom Demeyer, ad-hoc commissie hoger onderwijs Vlaams Parlement er is nood aan een extra toetsingsnorm voor opleidingen in ontwikkelingsfase - niet voldoen = impact is groot - remediëringsperiode - uitdoofperiode
7 Belang professionele opleidingen Tom Demeyer, ad-hoc commissie hoger onderwijs Vlaams Parlement meer aandacht voor professionele opelidingen - de onduidelijkheid over hun positie moet zo snel mogelijk uitgeklaard worden - verticale mobiliteit: het aantal schakelprogramma’s moet geëvalueerd worden - brug academisch en professioneel - extra financiering voor de professionele - blijven investeren in projectmatig wet. onderzoek
8 Dwarsverbanden Tom Demeyer, ad-hoc commissie hoger onderwijs Vlaams Parlement optimalisatie van het aanbod mag niet beperkt blijven tot de grenzen van de associaties, maar ook tussen associaties binnen eenzelfde regio - associatieoverschrijdende afspraken - dubbele opleidingen binnen één rgio; rationeel verantwoord?
9 Financiering Tom Demeyer, ad-hoc commissie hoger onderwijs Vlaams Parlement rationalisatiefonds - 10% stijging = op de middelen voor het hoger onderwijs voor de effectieve besparingsronde - bijkomende middelen van 2012 evenredig verdeeld worden - eerst naar professionele en academiserende opleidingen - bijkomende ‘academiserende’ middelen
10 Cultureel en regionaal kader Tom Demeyer, ad-hoc commissie hoger onderwijs Vlaams Parlement mentaliteitswijziging - student moet zich blijven thuisvoelen in zijn studieomgeving - link met de lokale regio en arbeidsmarkt - stages
Zavelput Brussel Meer info over deze presentatie: Tom Demeyer