Center for Organizational Performance

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Door goede gesprekken groeien
Advertisements

Workshopronde Woensdag 18 april
Van uitleggen leer je het meest
Hoe HPO is de Kinderopvang? High Performance Organisaties
Een (gans)andere kijk op ... high performance
HPO Sector Kinderopvang
Veilige Publieke Taak Veiligheidsregio Hollands Midden
Kats en coaching doe, leer, ontwikkel jezelf
‘Een Spraakmakend Project’
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
De HR-Businesspartner als servant-leader
Tien lessen uit het Noorden
Kwaliteit van bestaan. Ondersteunen..
Leidinggeven aan professionals in modern onderwijs
Workshop Reflecteren 3 februari 2011
Leiderschap en zelfbedrog:
Goede prestaties in moeilijke tijden
Slim de eigen koers bepalen!
WerkGevers Service Punt Zoetermeer Jolanda Kroon
Competentieontwikkeling voor OR-leden
Samen aan zet Workshop voor bestuurders
Overdenking 17 januari 2010 Vissen met Jezus n.a.v. Lukas 5:1-11.
Interpreteren van data
erkend door de Vlaamse regering ISO 9001:2000 gecertificeerd COCON- project “Tegelzetters” WELCOME TO THE CLUB! Brugge, 12 oktober 2009.
Een theoretische verkenning
VERANDEREN? BLIJF VOORAL JEZELF!.
Het bacheloreindproject (BEP) 1BT04 / 1GT04
Welkom bij de startbijeenkomst van het leertraject Gastvrij in de Zorg
Dag Van Het Afstudeeronderzoek Presentatie Elaine van der Poorten.
Ken je kracht…Deel je kracht…
Reflecteren met leerlingen tijdens kunstzinnige en culturele activiteiten. Hoe motiveer je leerlingen om te reflecteren, zodat zij inzicht krijgen in hun.
Arthur Japin, de niet-gelovige hoofdredacteur van de #Jezusglossy, over vergeving.
Visie & Strategie.
CAF in het woonzorgcentrum De Groene Linde
C. Molmans SOD-Opleidingen
Gelukkige Medewerkers presteren beter!
Het INK-managementmodel: inhoud, filosofie, toepassing
Geest, gaven, vruchten & talenten deel 1 29 maart 2015 R.Rausch © Serie: Geest & gaven (drie delen Q&A) Evangelische Baptisten Gemeente Tilburg.
GETUIGENISSEN ‘MANTELZORGVRIENDELIJKE MANAGERS’. Getuigenis 1 Uit de organisatiescan die we onze medewerkers begin 2014 lieten invullen, bleek dat er.
UVW LinkedIn Presentatie
Studieloopbaancoaching 1 kwartaal 2 Leer jezelf kennen
Studieloopbaancoaching 1 kwartaal 2 Leer jezelf kennen
Hostmanship Wat is het? Waar gaat het om?
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Hoofdstuk 5: Lastige gesprekken met individuele studenten.
Happy new year Goede voornemens.... Waardenlijst Neem de waardenlijst door. Omcirkel de vijf voor jou belangrijkste waarden van de groep waarop je werkt.
Filosoferen in de wetenschapsklas Jelle De Schrijver Eef Cornelissen.
Taakteam Kennisdeling bij PROF 8 december 2015 Aftrapsessie.
JOB coaching niveau 3 studenten Financiële Beroepen december 2015 Joost Craenen.
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken Bijeenkomst 4 29 februari 2016.
Hoe zet je een team van lectoren aan tot onderzoek?
Op weg naar high performance! VGN P & O dag Chiel Vink Center for Organizational Performance 30 september 2009.
High Performance in de gehandicaptenzorg : Goede prestaties in moeilijke tijden HPO workshop:de praktijk in de gehandicaptenzorg Tanja Scholten, JP van.
Een werkvorm om actief en concreet tot participatie te komen
De genetwerkte docent Bieke Schreurs, Monique Korenhof & Maarten de Laat.
Speel in uw sterkste opstelling Een inspirerend bedrijfsplan opstellen in drie uur tijd.
Workshop ‘Ben ik tevreden?’ 9 januari Welkom Workshop ‘Ben ik tevreden?’ 9 januari 2012.
Recht voor zijn raap: Presteren in de zorg met het HPO-verbetertraject Chiel Vink en Lilian Kolker, Center for Organizational Performance Voorlichtingsbijeenkomsten.
Workshop Rendement in opleiden Transvorm – 1 juni 2015 Stephan Obdeijn en Carlijn Hoedemaker.
Workshop Peer Review audit Kennisdag 5 juni 2014 Meta Peek.
Instroom en mobiliteit Het programma Instroom & Mobiliteit van FCB draagt bij aan een passende bezetting in de branche Welzijn en Maatschappelijke Dienstverlening.
Procesverbetering in de Zorg
Uit de knoop Evaluatie.
Het loopbaangesprek.
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Mijn visie op onderwijs
Antibioticaresistentie en teamleren
“Ontwikkelingsgericht Leidinggeven, hoe doe je dat?”
Een introductie van de nieuwe online plek
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Transcript van de presentatie:

Center for Organizational Performance de weg naar HPO! Simon van der Veer Center for Organizational Performance 12 november 2009

Workshop programma Veel voorkomende valkuilen binnen organisaties Doel van de HPO-diagnose Socratisch interviewen op de Agora Einsteinen Hoe ziet het HPO-diagnose traject er uit?

Valkuil 1: Managers die zichzelf en hun organisatie veel hoger scoren dan hun medewerkers “on stage” “off stage”

Perceptie managers Feitelijk werkelijke organisatie

Veel acties weinig resultaat! Valkuil 2: Verbetering van processen en projecten die onvoldoende worden afgemaakt! Veel acties weinig resultaat! “Stofwolken van acties verhinderen het zicht op wat hier nu echt wordt gerealiseerd aan prestaties”

‘Effe kijken … aha, daar hebben we de dialoog voor’ Valkuil 3: Een cultuur waar een dialoog niet écht wordt uitgeoefend in voorbeeldgedrag ‘Effe kijken … aha, daar hebben we de dialoog voor’

5 schutters en 1 reserve ... waarom?   Een grote trots van het Britse leger is The Royal Regiment of Artillery, kortweg The Royal Artillery, in Salisbury Plain. Tijdens een demonstratie waren enkele bezoekers behoorlijk onder de indruk van de snelheid en de precisie waarmee 5 schutters van de Royal Artillery hun doel wisten te raken. Maar door de demonstratie heen stond er een 6de schutter in 'geef acht!' houding aan de zijkant, zonder verder iets te ondernemen. Iemand uit het publiek vroeg wat de functie was van die man. "Dat is onze 6de man", aldus de adjudant. "Tellen kan ik ook wel", liet de toeschouwer verstaan, "maar wat is zijn functie?" "Daar zo staan, IS zijn functie", klonk het triomfantelijk. "Maar waarom houdt u het dan niet gewoon bij 5 man?", kaatste de toeschouwer terug. Geen van de schutters kon daar een zinnig antwoord op geven. Ook de adjudant kon niet anders dan wat opzoekwerk verrichten in de spelregels van een activiteit die hij al jaren leidde. Waarom stond er steeds een 6de man?

Valkuil 4: Een organisatie van gelijkgestemden (in de comfortzone)

Valkuil 5: Geen onderscheidend kenmerk als organisatie in de markt of sector

Valkuil 6: Niet-presteerders worden onvoldoende effectief en besluitvaardig aangepakt

Herkent u deze valkuilen? Managers die zichzelf en hun organisatie hoger scoren dan hun medewerkers Verbetering van processen en projecten die onvoldoende worden afgemaakt Een cultuur waar een dialoog niet écht wordt uitgeoefend in voorbeeldgedrag Een organisatie van gelijkgestemden (in de comfortzone) Geen onderscheidend kenmerk als organisatie in de markt of sector Niet-presteerders worden onvoldoende effectief en besluitvaardig aangepakt

De HPO-diagnose geeft “feedback” en “focus” op blijvend beter presteren HPO geeft feedback op dat waar u denkt versus waar feitelijk de kwaliteiten en het verbeterpotentieel van uw Kinderopvang organisatie liggen HPO geeft focus op datgene wat uw organisatie écht beter helpt presteren en door deze focus kunt u de lopende zaken beter prioriteren en integreren en zo kostbare tijd besparen Kortom: de HPO-diagnose is een krachtige interventie om gericht te leren én werken aan blijvende prestatieverbetering!

Individuele reflectie Waar komt je organisatie vandaan? Wat is een belangrijk verbeterthema voor jou? Waar wil je naartoe met jouw organisatie?

Agora van kennis

Socratisch interviewen op de “Agora” (marktplaats) Loop rond op de “Agora” Socratisch interviewen: wat is het verbeterthema voor of valkuil van jouw organisatie? op welke ervaringen en aannames is dit thema gebaseerd? van waar trek je deze conclusie? Vorm een viertal en zoek naar de top 3 aan belangrijkste verbeterthema’s voor de Kinderopvang sector De rol van Socrates: Bevraag elkaar écht (dus blijf in je rol als Socratisch interviewer) Onderzoek de aannames en veronderstellingen bij elkaar Vat samen en graaf dieper door kritisch te reflecteren (‘je zegt dat een professionelere cultuur belangrijk is, op welke ervaringen is dit gebaseerd?’)

Prioriteren van de verbeterthema’s (medio 2010 volgt terugkoppeling) “Problemen kunnen nooit worden opgelost binnen hetzelfde kader waarin die problemen gecreëerd zijn.” Formuleer als achttal de top 3 belangrijkste verbeterthema’s voor de Kinderopvang sector (de ‘veronderstellende’ valkuilen) Bezoek als groep ook een paar andere ‘marktkramen’ en gebruik die om te reflecteren op de eigen top 3 aan verbeterthema’s Prioriteren van de verbeterthema’s (medio 2010 volgt terugkoppeling)

Hoe kan een HPO-diagnose traject er voor uw organisatie uitzien? Resultaat is het geven van een collectief leermoment aan uw organisatie door HPO focus te geven op datgene wat er écht toe doet om beter te presteren 2.Voorbereiding van de HPO-diagnose voor uw organisatie (februari 2010) 4. Interviews via de e-mail om de scores in te kleuren (maart 2010) 3. HPO-scan uitzetten en men vult online de vragenlijsten in (februari – maart 2010) 1. Aftrapsessie met de deelnemende organisaties voor gedeeld vertrekpunt (januari 2010) 5. Terugkoppelworkshop met HPO resultaten en concrete aandachtspunten voor uw organisatie (april – mei 2010) 6. Performance Verbeter Plan waar de resultaten zijn vertaald in een plan van aanpak (april – mei 2010) De investering in de HPO-diagnose (online vragenlijst, interviews, workshop voor leidinggevenden en medewerkers, eindrapportage en plan van aanpak – Performance Verbeter Plan) bedraagt € 8.950,- excl. BTW

Doet u mee. En start de weg naar HPO Doet u mee? En start de weg naar HPO ... Voor 15 december 2009 kunt u zich via het aanmeldingsformulier inschrijven (deelnemers moeten bdKO-lid zijn) In januari vindt er een “aftrapsessie” plaats voor de deelnemers aan het HPO-traject In februari - maart kan het HPO traject voor uw organisatie starten Voor de zomer 2010 wordt het HPO-traject besproken in een bdKO bijeenkomst met de deelnemers