Een goed loopbaangesprek, hoe doe je dat?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Dag 12. Dag 12 Dag 12 van het dagboek Hallootjes, Hoe is het bij jullie? Ik hoop dat jullie je een beetje beter voelen dan wij hier. Want het is toch.
Advertisements

Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Het tweede werkstuk.
De schaduw van Jan Harrie Geelen Querido.
SOCIAAL WEERBAAR (v.a. groep 4)
Schilderijen Hoi! Ik ben Schattebout. Ik ga schilderijen laten zien. Het zijn zoekplaatjes. Elk plaatje heeft een verhaal. Verhaaltjes over God, die één.
Rebound Salland. In deze PowerPoint… 1. waarom ik naar rebound ging 2. wat ik geleerd heb! 3. hoe ik terug wil naar school 4. wat ik nodig heb van.
Uitslag enquête over online pesten
Wat is er met mijn mama? Informatie over de ziekte ALS bedoeld voor kinderen op de basisschool. (Met nadruk bedoeld om samen met uw kind door te nemen)
Opkomen voor jezelf.
“Een reis naar Licht”.
Portfolio Website Tim Klijn Klas: MBI m1 Datum: 21 november 2007
Welkom Mijzelf voorstellen aan de hand van een recente gebeurtenis waarbij ik ‘in mijn vuur stond’ Wat gaan we doen vandaag.
Veilig Internet Geef antwoord op de vragen en ontdek of jij veilig gebruik maakt van het internet!
Deze Tantra komt uit het noorden van Indië, of je nu bijgelovig bent of niet. Neem toch een paar minuten de tijd. Ze bevat sommige boodschappen die goed.
Schoolplein Rachelle Lisa Chantal Xian Leroy.
Discipelschap.
Samenstelling en fotobewerking: Alberto
Blijf bij mij Jolink.
Mijn stage bij antonuishof Naam: sharon van neijhof Klas: bruin Jaar: 2005 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je.
Hoe doe je dat? Actief Zendingswerk
Mijn stage bij Wijkenstein Naam: Amanda van de Nieuwegiessen Klas: Grijs Jaar: 4e Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas.
„Heb je het gehoord? Onze chef is gestorven."
Mijn Stage Bij *Kastelein Naam: *dino taradzic Klas: *5b Jaar: *2005 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je nu zit.
Oplossingsgericht coachen
En zou Power Po(i)ntje niet zijn om er
Ontwikkelingsgericht Competentie Onderzoek
Iedereen coach naar Jef Clement.
Geluid aan.
en je hebt ook hele mooie wagons waar je uit kan kijken boven de trein, panoramawagons heette dat.
dat hebben wij, wij op vakantie naar kreta in september en wat hebben we, we zitten hier in de regen.
dus dat was 'n hele onderneming, maar wel erg leuk.
Werkverslag. Inhoudsopgave Pag.1 wat hebben we gedaan in deze lessen?
Lagoonia.
Interpreteren van data
Thema van deze dag “Verandering, ontmoeting en dialoog in een dynamisch onderwijslandschap” De dialoog staat centraal. De dialoog tussen docenten GVO en.
Mijn verjaardag..
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Ontwikkeling Gouden Standaard
Wat ik wil…..
Spel uit de top 20: Fifa ’13..
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Persoonlijk ontwikkeling Plan Deniz Engin
Wees eens wat OENiger Open – Eerlijk - Nieuwsgierig
Preek Jakobus 2:
Fantasie Gemaakt door Kristie!.
Lerend Netwerk LOB Eem vmbo-mbo 29 januari 2015 Workshop 9: ‘Teamtraining Gespreksvaardigheden’ door Gideon Hertog Lerend Netwerk Bijeenkomst 29 januari.
OFC28 mediawijsheid les 2. Toetsopdracht voor deze week was: Beantwoord de volgende vragen (je levert ze in bij je docent en bewaart ze in een aparte.
Onze school, Albeda colege Schiedam Nieuwland.
Belangrijke tips voor een spreekbeurt
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Blok 3. Gesprekstechnieken, 2 uur
Windesheim zet kennis in werking Update Beeldcommunicatie in de GGZ Nieuwe verpleegkundige zorg. Opduikende interventies in telezorgpraktijken.
De rode draad in opleiden binnen AAOS
Reguleren van motivatie: Do It Yourself! 28 oktober Deventer.
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
Kom laat ons zingen vandaag, klappen vandaag, dansen vandaag, prijzen vandaag en bidden tot de eer van God.
Gemaakt door Roos de Boer ylia lijkt een gewoon meisje. Maar eigenlijk niet want ze woont bij een heel heksenvolk. Maar ylia is nog geen heks. Maar dat.
Waar is mijn kastanje.. Oh daar! Ik heb hem bijna…..
Bella is wanhopig op zoek naar mij. Hierdoor gaat ze gevaarlijke dingen doen, hou jij haar tegen?
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
Wat vinden jongeren belangrijk? Cliëntenraad GGZ Kinderen en Jeugd.
Gezeik Ja je mag het eigenlijk niet hardop zeggen Maar soms heb ik het zo gehad met het onderwijs. Die docenten die alleen maar klagen dat het zo zwaar.
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Het loopbaangesprek.
© UNIEK IN DE KLAS.
Nee Zeggen!.
Thema 4 : wat voor een type ben jij?
Studie vaardigheden Thema 8 : Ups & downs.
Transcript van de presentatie:

Een goed loopbaangesprek, hoe doe je dat? Peter den Boer Esther Stukker Lectoraat keuzeprocessen ROC West-Brabant 1

Wie zijn wij? Wie bent u? U: Vmbo / mbo Mentor / loopbaanbegeleider / decaan Anders, namelijk ………. 2

Wat voor gesprekken voert u met leerlingen / studenten? Intakegesprekken Voortgangsgesprekken Stagegesprekken Mentorgesprekken – zorg? Loopbaangesprekken: waar gaat het dan over?

Wat is een loopbaangesprek? Gaat over het perspectief van een leerling / student op zijn of haar werkende toekomst Voortgang is hooguit hulpmiddel, geen doel Begint bij een betekenisrijke ervaring (ervaring + emotie) en leidt tot bewust inzicht van ll/stud in zichzelf Is persoonsreflectie, geen taakreflectie

Soorten reflectie (Hattie & Timperley, 2007) Taakreflectie Wat ging er goed, wat niet? Gericht op voortgang naar diploma, examen, vakmanschap Oordeel begeleider belangrijk! Persoonsreflectie Wat is voor jou als persoon belangrijk? Wat voelt goed? Wat past bij je? Zit je hier goed? Wat bevalt er wel en wat niet? Wat zorgt daarvoor? 5 5

Persoonsreflectie 2 Het gaat over een betekenisvolle ervaring = ervaring waar emotie mee gepaard gaat Leidt tot inzicht = bewuste kennis van zelf: motieven, drijfveren, identiteit, betrokkenheid Leidt tot actie = vervolgstap in loopbaanleren of in beroepsopleiding – dat kan van alles zijn: herhaling, iets nieuws, vak, opleiding, .. 6 6

Oefening Neem laatste loopbaangesprek in gedachten dat je voerde (als begeleider) – wat ging goed? Wat zou je anders doen? Vertel buurman/vrouw – elk 2 minuten Buurman/vrouw schrijft op Na 2 minuten wisselen (wekker!!)

Onderzoeksvraag Welk docentgedrag nodigt de student uit tot het expliciteren van inzichten over zichzelf, de betekenis daarvan voor hun oriëntatie op hun loopbaan en het ondernemen van daarbij passende actie om daar meer of beter inzicht in te krijgen of keuzes op te baseren?

‘Gewenste’ patronen (Docent: Open vraag naar Emotie (Hoe was het? Hoe was dat voor jou?) Student: E+F/BE Docent: doet iets waardoor Student: komt tot Inzicht Docent: Oorzaak-Gevolg-Vraag – OGV En/of: DoorVragen tot Inzicht – DV tot I

Voorbeelden OGV D: Wat maakt voor jou contact met mensen zo belangrijk? L: Ik kan goed met mensen praten, dat is iets wat ik al best wel goed kan (inzicht competenties) ----- D: Waar ik nou zo benieuwd naar ben, wat maakt nou dat jij zo graag mensen wilt helpen? L: Ik zou het echt niet weten, ik heb dat eigenlijk al mijn hele leven dat ik gewoon mensen help… (inzicht identiteit) D: Want wat maakt dat zo speciaal mensen helpen, want er zijn mensen die vinden er niks aan, wat maakt dat voor jou zo speciaal? L: Euhm…ja… je hebt ook als je met mensen praat, dan heb je meer contact met iemand. Je praat over dingen en daar kun je zelf ook van leren (inzicht betrokkenheid)

Voorbeelden DV tot I D: Ja ja wat maakt contact met mensen zo belangrijk voor jou? L: Dat je toch veel met mensen praat dat je dan.. ja.. ik weet niet hoe ik het moet uitleggen, maar gewoon dat je dan .. ja met mensen praat is gewoon veel leuker D: Ja.... je hebt daarstraks gezegd: de zorg is niets voor mij maar als je mensen helpt en … L: Ja maar dan help je diegene in de economische richting en ik ben niet iemand bijvoorbeeld die echt wil verzorgen

Gemiste kansen Student: E+F / BE Docent: ?? Gevolg bij student: geen Inzicht Hoe zien gemiste kansen eruit? Wat doet een docent dan?

1 Werken met gehandicapten St: Je moet er gewoon de hele tijd op letten. Je kan ze niet even gewoon rustig laten gaan. Je moet heel de tijd bezig zijn. D: Dus je voelde die verantwoording wel heel erg? Dat hoor ik wel aan jou. St: Ja. D: Ja dat vind je moeilijk, maar van de andere kant ook weer heel… St: Leuk. D: Leuk. Ja dat is mooi, ik denk dat dat ook wel een van de dingen is van een fysiotherapeut: de verantwoording hebben.

2 St: Het is wel leerzaam, maar op het laatste was het een beetje saai om elke keer hetzelfde uit te leggen. D: Waarom vond je dat saai? St: Omdat je dan iedere keer hetzelfde moet vertellen. D: Zijn klanten niet allemaal weer anders? St: Jawel, maar sommigen kunnen nog helemaal niet met een computer omgaan en dan moet je ze dat ook eerst nog uitleggen.

3 St: De horeca lijkt mij ook erg leuk. D: Dat is wel anders dan hier hè? Wat is het grootste verschil? St: Je moet denk ik harder werken in de horeca… D: Heb je wel eens gewerkt in de horeca? Wat deed je daar dan? St: Schoonmaken en friet bakken en zo. Maar ik wil wel meer gaan werken in de horeca. D: Je hebt dan al wel een beetje ervaring om met mensen om te gaan. Ik pak even de beoordelingen. Die kan je dan even inzien. Dat hou je wel goed bij? St: Ja

4 Leerling (14 jr) wil docent Engels worden St: Dat was iets met techniek.. met besturing dingen of zo. D: En sprak jou dat aan of dacht je meteen? St: Nee ik dacht echt zo van nee dit is niet echt. (..) Het was meer van wat ze daar doen. Het was een beetje.. D: Eenzijdig misschien? St: Ja een beetje saai, het sprak me niet echt aan nee. D: Nee dan heb je dat ook geleerd toch. St: Ja D: Dat dat het niet is. Mocht je geen docent kunnen worden weet je dat je niet die kant op wilt.

Niet effectief begeleidersgedrag Negeren Niet op Emotie ingaan Niet op Inzicht, Opvatting of Wens ingaan Door naar de volgende vraag Onvoldoende doorvragen Invullen ‘Dan weet je dat je dat niet wilt.’ 17

Effectief begeleidersgedrag: Oorzaak-gevolg vragen stellen Doorvragen tot Inzicht Het inzicht benoemen en vragen of dat klopt – uitnodigen uit te zoeken of het inzicht klopt Nagaan wat inzicht betekent: ‘zou het zo kunnen zijn dat?’ – uitnodigen tot verder uitzoeken Aanzetten tot vervolgactie. 18

Actie – Reactie - Ketting

Terug naar de casus Verzin een goede vraag voor de casus van de ander Bespreek elkaars vragen – ga na wat je denkt dat er zou gebeuren als je deze vraag zou stellen (morgen)

Slot Wat ga je morgen (anders) doen? Wie ga je (hierover) vertellen? Waar heb je (nog) vragen over? Of zet je (nog) vraagtekens bij?

Vragen suggesties peterdenboer@onderzoekend-leren.nl e.stukker@rocwb.nl www.keuzeprocessen.nl 06 125 295 33 22