ONDERGAAN OF ONDERNEMEN

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het secundair onderwijs
Advertisements

een duurzaam bouwproject REALISATIE DOOR LEERLINGEN
1 Wat doet Europa voor de beroepsopleiding? Wegwijs in de Europese mogelijkheden: EUROGUIDANCE, PLOTEUS, EUROMODULES… Tanja Biebaut & Jef Vanraepenbusch,
23 mei 2011 Plaats van kunst en cultuur in het secundair onderwijs Willy Sleurs Afdeling Projecten: EVC, Curriculum en Kwalificaties (APECK)
LEERKRACHT MIJN SPREEKBEURT LAURENT GOEMAN.
Symposium “Leer- en Innovatiecentrum”
September 2012 Waarom bedrijven en school samenwerken binnen de Stichting Engineering Noord.
Samenwerkingsverband Onderwijs Bedrijven
Overgang van PO naar VO Let op!
LeerKansenProfiel op De Buutplaats Harro Veerman - coördinator
OnderwijsServicebus. De OnderwijsServicebus is een mobiele mediatheek ter ondersteuning van het onderwijs in kleine kernen.
Concept Opdrachtgever: Agentschap Ondernemen (AO). In het kader van ondernemingsplanwedstrijd (OPW) Vlaanderen, dé officiële ondernemingsplanwedstrijd.
Structuur secundair onderwijs
OVSG, de gemeente maakt school
Meeting Vlaamse ASP- scholen Overzicht van mogelijke initiatieven rond internationalisering in het onderwijs.
Website: Harry Milis RTC-coördinator.
Werkplekleren 12 oktober 2009 van harte welkom in Provil ! P. Vanhees.
Convenant Opmaak strategisch plan operationeel actieplan 2008 Opmaak strategisch plan operationeel actieplan 2008.
Studiedag project onderwijs, stage en tewerkstelling van jongeren met ASS.
Het nieuwe schooljaar in de tienkamp Frank Vandenbroucke 29 augustus 2008.
Het nieuwe leerplan voor de tweede graad
Wat is UNIZO?  UNIZO = Unie van Zelfstandige Ondernemers  Doelstelling: meer kansen voor ondernemers creëren, in het belang van de hele.
WAT KAN HET LEONARDO DA VINCI PROGRAMMA VOOR U BETEKENEN? Brussel, 26 november 2009.
PEDAGOGISCHE STAGE Plantijn Hogeschool.
1 De wereld aan je voeten ! Kiezen voor wetenschap, technologie en ondernemen in “a global world”
Thematische workshop Thematische workshop Ondernemerschap.
17 januari Talent … “Overal aanwezig, maar niet altijd zichtbaar.”
ICT-competenties SEPTEMBER 2007
Sociale vaardigheden in het basisonderwijs Werkgroep onderwijs.
1 Docentenhandleiding De integratie van verantwoord ondernemen Studie-avond Syntra West 13 september 2007 Marijke De Prins.
Herlancering educatieve website
Leren ondernemen en ondernemend leren
Inspiratie voor de toekomst: bedenkingen op basis van ‘Het Onderwijsdebat’ Bram Spruyt, Onderzoeksgroep TOR | pag. 1.
Het belang van een stage
Inhoud bespreking 1.Voorstelling 2.Sectorspecifiek cijfermateriaal – Belang van de cijfers – Aanpak en inventarisatie – Presentatie cijfers.
Het belang van een stage
Iedere student een stageplaats!
Aanpak van ongekwalificeerde uitstroom vanuit CLB CLB Veurne –
Overgang basis naar secundair
30 maart 2015Omdat uw expertise verder reikt1. Starten als huisarts Ellen Verhavert Starten als huisarts Ellen Verhavert
Wat ik vraag 10 minuten aandacht voor:
PGZ, GOK en kleuterparticipatie Inge Van Trimpont Monica Bulcke.
Levensbeschouwelijk kringgesprek
Leren en Werken voor jongeren VLOR – 30 september 2015 Leen Baisier.
Eva Verstraete Studiedag “Ouders over het secundair onderwijs” 20/11/2015.
MakeTech Platform-Allianties Basisscholen. MTP-Allianties BSO  Idee geboren tijdens in regio Hoge Dunk, tijdens een seminar in 2009 (naast vele andere.
GLOBELINK ? Jeugddienst (erkend landelijk jeugdwerk) Duurzame ontwikkeling Participatie en uitspraak Hoofdzetel in Brussel – lokale projecten in Vlaanderen.
D E OVERSTAP NAAR HET SECUNDAIR ONDERWIJS Infoavond 18/01/2016 De Brug VCLB D E W ISSEL C AMPUS C ENTRUM.
QUICKSCAN BELEID. HELP!!  leerling moet er zelfstandig mee aan het werk kunnen.
Grenzen verleggen door talentgericht werken in de klas! In opdracht van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap wordt er hard gewerkt aan de.
28 maart 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
1 BEROEPS KUNST BuSO Leren en werken TECHNISCH ASO Het secundair onderwijs website CLB.
Rondleiding met tablets - Bibliotheek Gent Ism Mediaraven - Met steun van provincie Oost- Vlaanderen Doelgroep: 1 ste graad secundair B-stroom Doelstelling:
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Experten in de derde graad Proefproject
In het mbo Marga Douma-Alta 2 november 2016
VMBO-achtbaan Ontwikkelagenda Onderwijsprogramma
VMBO-achtbaan Ontwikkelagenda Onderwijsprogramma
Bedrijvigheid in de lessen economie!
PWO Mieke Goos, Anne Decelle: UCLL Lerarenopleiding
© UNIZO.
Welkom! structuur van onze school
ONDERWIJS EN ARBEIDSMARKT
SURF-Tender 2010 : Toetsing en toetsgestuurd leren
Pedagogische begeleiding Mechelen-Brussel
Overgang naar het secundair
Lancering campagne #YouLoveTech
Smart schools Open oproep voor digitale innovatie in onderwijs
Transcript van de presentatie:

ONDERGAAN OF ONDERNEMEN ONDERGAAN OF ONDERNEMEN? Ruimte voor ondernemingszin in het lager en secundair onderwijs www.ondernemendeschool.be

Ondernemingszin stimuleren Waarom? Ondernemingszin is belangrijk voor iedere studie en elk beroep Ondernemerscompetenties verrijken je professioneel én je persoonlijk leven = niet enkel economische overwegingen! Ondernemingszin stimuleren www.ondernemendeschool.be

Wat is ondernemingszin? Krachtige mix van zelfsturing en creativiteit (CEGO KU-Leuven) Wat is ondernemingszin? www.ondernemendeschool.be

4 componenten Ervoor gaan (de wilsfactor) Weten wat je wil (richting kiezen) Het aan boord kunnen leggen (scenario’s bedenken en in handelen omzetten) Leren uit ervaring (afstand nemen) 4 componenten www.ondernemendeschool.be

ondernemingszin Zelfsturing Creativiteit beheren innoveren Leiderschap afstand scenario richting wil www.ondernemendeschool.be

De vaardigheid om in de situatie waarin je jezelf bevindt ideeën te bedenken, mogelijke kansen te zien. Door optimale inzet van beschikbare middelen in staat zijn acties op te zetten die tot de realisatie van de waargenomen kansen leiden. Ondernemen is grenzen verleggen, iets nieuws scheppen, iets duurzaams voortbrengen dat tot de kwaliteit van het leven bijdraagt. Definitie www.ondernemendeschool.be

Acties Stichting Onderwijs & Ondernemen Voor het basisonderwijs Koffer vol Ondernemingszin De UNIZO Prijs Ondernemende School De Onderwijsvakmansroute Acties Stichting Onderwijs & Ondernemen www.ondernemendeschool.be

De koffer vol ondernemingszin Gebaseerd op de verwerking van de economische kernbegrippen voor basisonderwijs (NCEE - National Council of Economic Education in de V.S.) Pedagogisch materiaal aantrekkelijk en op maat van elk leerjaar/elke graad. direct te gebruiken door leerkrachten Doelgroep: kinderen tussen 5 en 12 jaar De koffer vol ondernemingszin www.ondernemendeschool.be

Wat zit er in de koffer ? Leerkrachten Handleiding met link naar de eindtermen Screeningsinstrument ondernemingszin Vormingsessies verzorgd door CEGO Leerlingen (5 – 12 jarigen) Activiteitenfiches per leerjaar telkens rond zelfde structuur opgebouwd werkbladen Opstartverhalen Gezelschapsspelen (o.a. Maak je eigen zoo) Posters economische begrippen Kinderboeken Wat zit er in de koffer ? www.ondernemendeschool.be

Dit oog voor economie is bijzonder uniek voor Vlaanderen. De koffer maakt expliciet ruimte voor o-zin en economisch inzicht aan de hand van kleine projecten of WO-thema’s die makkelijk te integreren zijn in de leerplandoelstellingen en lesinhouden. Dit oog voor economie is bijzonder uniek voor Vlaanderen. Breekt met een traditie van het soms saaie imago van economische vakken van het secundair onderwijs. www.ondernemendeschool.be

De UNIZO Prijs Ondernemende School Algemene sensibiliseringscampagne en –wedstrijd Doel : ondernemingszin bij jongeren te stimuleren door het opzetten van een ondernemend project Doelgroep: alle scholen in Vlaanderen en Brussel van kleuterschool tot universiteit De UNIZO Prijs Ondernemende School www.ondernemendeschool.be

De UNIZO Prijs Ondernemende School Ingrediënten van een goed project? Ondernemingszin Creativiteit Zin voor initiatief Betrokkenheid Continuïteit Inspirerend Campagne 2010 : focus op techniek De UNIZO Prijs Ondernemende School www.ondernemendeschool.be

De Onderwijsvakmansroute Bedrijfsbezoeken op maat van 10-14 jarigen Doel : jongeren informeren over de talrijke mogelijkheden na het technisch en beroepsonderwijs door bezoek aan technische/technologische KMO’s Doelgroep: 5de en 6de jaar basisonderwijs ; 1ste graad secundair onderwijs (studie-(her)oriëntering) Derde editie : februari 2010, in alle Vlaamse provincies De Onderwijsvakmansroute www.ondernemendeschool.be

Acties Stichting Onderwijs & Ondernemen Voor het secundair onderwijs De Leeronderneming Stages/werkplekleren Lespakket ’ ik starten een eigen zaak’ Acties Stichting Onderwijs & Ondernemen www.ondernemendeschool.be

De Leeronderneming Een didactisch-pedagogische werkvorm Doelstelling: stimuleren van ondernemingszin Doelgroep: leerlingen uit ASO, TSO, BSO, BUSO, DBSO, KSO en bedrijfsbeheer Focus op het KMO-ondernemerschap : elke student kruipt in de huid van een zelfstandig ondernemer. Ingebed in de eigen regionale economie De Leeronderneming www.ondernemendeschool.be

Leerlingen richten een eigen bedrijf op: eigen product of dienst, naam, opmaak ondernemingsplan, marketingplan, boekhouding, enz. De Leeronderneming wordt ingericht binnen de lestijden en vanuit het vakgebied van de opleiding. De looptijd : 1 tot maximum 2 jaar (waarvan één jaar operatief) Veilig juridisch-financieel kader De Leeronderneming www.ondernemendeschool.be

De Leeronderneming UNIZO Begeleiding en ondersteuning Praktijkgids voor de leerkrachten Oefeningen en stappenplan leerlingen Ondernemerschapsdag met ondernemers Lego’s voor logo-wedstrijd Infosessies/workshops Mystery Shopping …. De Leeronderneming www.ondernemendeschool.be

Evaluatie Monitoringtool Leeronderneming Peiling naar evolutie ondernemingszin Door leerling én leerkracht 3x Pré- en post-enquête - Vragenlijst bij begin en einde van Leeronderneming Evaluatie www.ondernemendeschool.be

Stages / Leren op de Werkvloer Stagecoaching Online begeleidingsinstrument en vorming Doelstelling: de stagecoach begeleidt de ondernemer die een stageplaats aanbiedt Stagehappening Dating-beurs voor scholen en KMO-ondernemers Doelstelling : verruiming van het aantal KMO-stageplaatsen Stages / Leren op de Werkvloer www.ondernemendeschool.be

Stages / Leren op de Werkvloer Evaluatie Peiling naar evolutie inzake ondernemingszin voor en na de stage (in ontwikkeling) Stages / Leren op de Werkvloer www.ondernemendeschool.be

Lespakket ‘ik start een eigen zaak’ Online lespakket Attractief lesmateriaal voor leerkrachten en docenten over het zelfstandig ondernemerschap (Finale) doelgroep: studenten uit alle finaliteitsjaren van het secundair onderwijs Train the trainer-sessies vanaf september 2009 Lespakket ‘ik start een eigen zaak’ www.ondernemendeschool.be

En na het secundair…. De Summerschool 1 week tijdens de zomervakantie (vanaf 2010) Voor studenten uit alle ondernemende projecten Een ‘vervolmaking’ in het ondernemerschap Overgang arbeidsmarkt En na het secundair…. www.ondernemendeschool.be

Meer weten? Contacteer ons! UNIZO Stichting Onderwijs & Ondernemen Spastraat 8, 1000 Brussel. www.ondernemendeschool.be Leen Mestdagh, 02/ 238 07 11 Meer weten? Contacteer ons! www.ondernemendeschool.be