Arbeidsmarktkansen van afgestudeerden: het perspectief van werkgevers Martin Humburg, Rolf van der Velden en Annelore Verhagen Research Centrum voor Onderwijs.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het secundair onderwijs
Advertisements

Alexander: Bachelor Bedrijfseconomie in Aberdeen
Maak een scan van uw organisatie met de Toolkit Duurzame Inzetbaarheid
Edushock leerfestival
De aantrekkingskracht van uitzendwerk voor werkgevers De rol van ontslagbescherming Amsterdam, 9 juni.
De deelnemers over 16 stellingen
FNV SAMEN IN BEWEGING VOOR KOOPKRACHT EN ECHTE BANEN! 30 NOVEMBER IN DE JAARBEURS, UTRECHT 1.
Naar een responsief hoger onderwijsaanbod voor werkenden Beelden uit het buitenland Werkconferentie flexibel hoger onderwijs voor werkenden 21 maart 2013.
> Zoekt u personeel? En wilt u  goed zichtbare vacatures?  gekwalificeerde kandidaten?  een vlot wervingsproces?  tegen lage kosten? Kies voor MKB.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Natuurlijke Werkloosheid en de Phillipscurve
Strategische partnerschappen 2014 – 2020
Jezelf waarmaken Laat je ZIEN in je sollicitatiebrief Lezing voor Meppel United, 30 oktober 2013.
1 1 Diagnoseadvies van de sociale partners over O&O en innovatie ‘Naar een meer innovatieve economie’ 18 september 2006.
NOA 2010 de Stentor. 2 NOA in vogelvlucht Het Nationaal Onderzoek Arbeidsmarkt (NOA) geeft antwoord op onder andere de volgende vragen: - hoe oriënteert.
Samenwerking tussen academisch en professioneel HO Een Europese kijk Hans Vossensteyn Studiedag Associatie K.U. Leuven “Hoger onderwijs: binair, complementair,
Eerst je Bachelor, dan een baan,... en dan pas een Master Jan Bransen Onderwijsdag 2007.
| Ontwikkelingen aangaande het onderwijs binnen de RUG Rectorenseminar 2013 Elmer Sterken.
Onderwijs en Gender – Gender en studiekeuze in hoger onderwijs en de stap naar de arbeidsmarkt André Van Hauwermeiren.
Professionele ontwikkeling
Onderzoek naar aspecten van EVC Congres Levenlang leren op een HOger plan! EVC in perspectief Desirée Joosten-ten Brinke, CELSTEC, Open Universiteit Nederland.
Onderwijsconferentie
Inkomen les 20 Begrippen & opgave 100 t/m Begrippen Collectieve lasten Geheel van belastingen en sociale premies.
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Selectie van honours studenten binnen Saxion Hogescholen
The relevance of recall and precision in user evaluation Louise T. Su Journal of the American Society of Information Science 1994.
Veel leerlingen… vinden een studiekeuze maken lastig.
1 Welkom Conferentie ‘De persoonlijke aanpak werkt!’
Duurzame Inzetbaarheid in de publieke sector. 2 Onderzoek In opdracht van Ministerie van BZK Secundaire analyse POMO 2010 Doelgroepen -Overheidssectoren.
20/08/ DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Workshop arbeidsmarktinformatie (PSW/UWV),
19/11/20141 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week Italie+eu in crisis binnen 6 maanden.
21/11/20141 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week De geschiedenis herhaalt zich steeds Spijtig!! Putin op bezoek Krim.
1 Week /11/ Dalende beurzen Blijkbaar is de macht van de centrale banken in de wereld overroepen Men kan niet blijven de mensen.
22/11/ DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
" Russisch hulpkonvooi weer in Rusland" 1 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week / /white-house-accuses-russia-painting-military-vehicles-
EPALE Elektronisch platform voor volwasseneneducatie in Europa
1 Week 38/ /11/ Voor oktober vrezen velen onder ons een crash Wat denken wij?? Voor de VS zien we weinIg kans van een crash gezien.
24/11/ DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week Stemkeuze is Vooral je eigen belang nastreven Spaarders vergeten dit soms.
12/12/20141 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
10/01/ DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
Inhoud bespreking 1.Voorstelling 2.Sectorspecifiek cijfermateriaal – Belang van de cijfers – Aanpak en inventarisatie – Presentatie cijfers.
Stevig in de sTEIGERS een educatief coaching instrument voor kortgeschoolde medewerkers Wim vroonen
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
1 Week /03/ is gestart in mineur De voorspellingen van alle groten der aarden dat de beurzen zouden stijgen is omgekeerd uitgedraaid.
Een gezonder Nederland VTV-2014
Honoursonderwijs in HBO
1 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
1 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
Succesvolle regie: meer dan een mooi contract Mark van der Velden 14 april 2008.
Hoger onderwijs ranking in Europees perspectief: Het CHE-systeem 2 december 2005 Amersfoort.
1 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
Heeft de Geefwet effect op fondsenwerving door culturele instellingen ? Onze eerste assumpties 25/09/2014 Saskia Franssen
Leren tussen presteren en innoveren Door Frits Kluijtmans Hoogleraar Strategisch HRM Open universiteit.
Wat willen werkgevers? Uitdagingen voor het onderwijs Rolf van der Velden Research Centre for Education and the Labour Market.
Arbeidsmarkt Als je op de markt loopt zie je om je heen verschillende kopers en verkopers. De vraag naar een product bestaat uit de mensen die een product.
HBO-Monitor en NAE: Wat kan je daarmee als onderwijsinstelling?
Arbeidsmarkt uit het zicht van afgestudeerden en werkgevers Christoph Meng Research Centre for Education and the Labour Market.
Wat is oud? Inleiding door: Arie Stolk redactielid Geron.
Lean Six Sigma - Verbetermanagement
Research Centre for Education and the Labour Market
Research Centre for Education and the Labour Market
Een opleiding kies je met je hart én je verstand
Research Centre for Education and the Labour Market
specialisatie zorgt voor welvaartswinst
Reflector Big Five Personality
Research Centre for Education and the Labour Market
Transcript van de presentatie:

Arbeidsmarktkansen van afgestudeerden: het perspectief van werkgevers Martin Humburg, Rolf van der Velden en Annelore Verhagen Research Centrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt

Arbeidsmarktkansen van afgestudeerden: het perspectief van werkgevers, HRM Beats Research Centrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt Achtergrond Menselijk kapitaal drijvende kracht economie: veel verwacht van afgestudeerden. Maar: arbeidsmarktkansen van afgestudeerden zijn niet altijd goed. Onderzoek onder afgestudeerden (bv. REFLEX / HEGESCO) geeft aan welke factoren succes op arbeidsmarkt bevorderen, maar dit is slechts één perspectief. Belangrijk om het werkgeversperspectief in te brengen.

Arbeidsmarktkansen van afgestudeerden: het perspectief van werkgevers, HRM Beats Research Centrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt Bijdrage van deze studie Onderzoek onder werkgevers vaak beperkt: –Te algemeen (verwaarlozing specifieke vaardigheden). –Of te specifiek (gericht op een enkele sector). –Onrealistisch: wat is belangrijk? Alles! Resultaat: werkgevers willen ‘schaap met 5 poten’. Maar: “Je kunt niet altijd krijgen wat je wilt”. Bijdrage van deze studie: –Realistischer beeld door werkgevers te forceren om te kiezen. –Combinatie van kwantitatieve en kwalitatieve methoden.

Arbeidsmarktkansen van afgestudeerden: het perspectief van werkgevers, HRM Beats Research Centrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt Onderzoeksvragen Wat zijn de belangrijkste ontwikkelingen op de arbeidsmarkt voor afgestudeerden en wat betekent dit voor de competenties waarover ze moeten beschikken? Welke formele kenmerken zijn van invloed op de arbeidsmarktkansen van afgestudeerden? Welke competenties zijn van invloed op de arbeidsmarktkansen van afgestudeerden?

Arbeidsmarktkansen van afgestudeerden: het perspectief van werkgevers, HRM Beats Research Centrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt Opzet van het onderzoek Literatuuronderzoek. Vignette studie: 900 werkgevers in 9 landen Diepte-interviews met 120 werkgevers. Focusgroepen met stakeholders (6-8 in elk land): instellingen HO, werkgevers, ministerie enz.

Arbeidsmarktkansen van afgestudeerden: het perspectief van werkgevers, HRM Beats Research Centrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt Opzet vignette studie Simulatie van selectieprocedure in twee stappen. Stap 1: Uitnodiging sollicitatiegesprek op basis van CV kenmerken (bijvoorbeeld studie, werkervaring etc.). Stap 2: Selectie kandidaten op basis van ‘rapporten’ van assessment centrum over hun competenties.

Arbeidsmarktkansen van afgestudeerden: het perspectief van werkgevers, HRM Beats Research Centrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt Vignette studie voorbeeld dating Voorkeur Aardig: 35% Humor: 30% Intelligent: 25% Aantrekkelijk: 10% Feitelijk gedrag ‘onthult’ ware preferenties. Keuzes zijn niet-lineair: drempels. Keuze Jacky Chan (mr. Nice Guy) Mr. Bean Einstein Brad Pitt

Arbeidsmarktkansen van afgestudeerden: het perspectief van werkgevers, HRM Beats Research Centrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt Stap 1: Welke CV kenmerken zijn relevant?

Arbeidsmarktkansen van afgestudeerden: het perspectief van werkgevers, HRM Beats Research Centrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt De signaalwaarde van CV kenmerken: uitnodiging voor sollicitatiegesprek Opleidingsniveau (bachelor, master, doctor) Aansluiting baan-studierichting (studie sluit precies aan, studie gerelateerd, studie niet-gerelateerd) Relevante werkervaring (nee, 1 jaar, 2 jaar) Studie in het buitenland (nee, deels, geheel) Gemiddeld studiecijfer (beneden gemiddeld, gemiddeld, boven gemiddeld, top 10%) Prestige van de universiteit (top ranking, gemiddeld) Salaris (-25%, -10%, gemiddeld, +10%, +25%)

Arbeidsmarktkansen van afgestudeerden: het perspectief van werkgevers, HRM Beats Research Centrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt BachelorMaster Goede match naar richting Geen match

Arbeidsmarktkansen van afgestudeerden: het perspectief van werkgevers, HRM Beats Research Centrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt Belangrijkste kenmerken: Aansluitende studierichting en werkervaring “De studierichting is echt een belangrijke indicator hoe snel iemand is ingewerkt.” “Werkervaring toont aan dat ze meteen aan de slag kunnen."

Arbeidsmarktkansen van afgestudeerden: het perspectief van werkgevers, HRM Beats Research Centrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt Cijfers zijn belangrijk: het wordt lastig als je beneden gemiddeld scoort “Mensen met lage cijfers kunnen het werk niet goed aan.”

Arbeidsmarktkansen van afgestudeerden: het perspectief van werkgevers, HRM Beats Research Centrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt Studie in het buitenland is positief. Maar de effecten verschillen per land. “Degenen die een half jaar in het buitenland hebben gezeten, beschikken over een andere state of mind, een zekere openheid."

Arbeidsmarktkansen van afgestudeerden: het perspectief van werkgevers, HRM Beats Research Centrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt Niet precies aansluitende studie kan worden gecompenseerd met relevante werkervaring. Het niet hebben van een master opleiding kan worden gecompenseerd met relevante werkervaring. Hoge cijfers belangrijk wanneer je geen werkervaring hebt. Omgekeerd kan werkervaring beneden gemiddelde cijfers compenseren. Sommige kenmerken kunnen elkaar compenseren

Arbeidsmarktkansen van afgestudeerden: het perspectief van werkgevers, HRM Beats Research Centrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt Stap 2: Welke competenties zijn relevant?

Arbeidsmarktkansen van afgestudeerden: het perspectief van werkgevers, HRM Beats Research Centrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt De keuze voor afgestudeerden: welke competenties zijn relevant? ‘Rapporten’ van assessment centrum over competenties (hoogste 25%, gemiddeld, laagste 25%) Professionele expertise: 19.5% Sociale vaardigheden: 19.1% Commerciële / ondernemersvaardigheden: 17.6% Innovatieve / creatieve vaardigheden: 16.0% Strategische / organisatorische vaardigheden: 14.2% Algemene academische vaardigheden: 13.7%

Arbeidsmarktkansen van afgestudeerden: het perspectief van werkgevers, HRM Beats Research Centrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt Top academische vaardigheden, lage professionele Top professionele vaardigheden, lage academische Salaris 10% boven gemiddelde Salaris 10% onder gemiddelde

Arbeidsmarktkansen van afgestudeerden: het perspectief van werkgevers, HRM Beats Research Centrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt Beneden gemiddelde scores zeer negatief

Arbeidsmarktkansen van afgestudeerden: het perspectief van werkgevers, HRM Beats Research Centrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt Algemene academische vaardigheden kunnen een gebrek aan professionele expertise niet compenseren

Arbeidsmarktkansen van afgestudeerden: het perspectief van werkgevers, HRM Beats Research Centrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt Gemiddelde allrounder krijgt voorkeur boven eenzijdige specialist

Arbeidsmarktkansen van afgestudeerden: het perspectief van werkgevers, HRM Beats Research Centrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt Effecten van hoge en lage prestaties Competenties % gemiddeld salaris Hoog vs. gemid.Laag vs. gem. Professionele expertise Sociale vaardigheden Commerciële vaardigheden Innovatieve vaardigheden Strategisch/organisatorische vaardigheden Algemene academische vaardigheden

Arbeidsmarktkansen van afgestudeerden: het perspectief van werkgevers, HRM Beats Research Centrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt Effecten van hoge en lage prestaties Competenties % gemiddeld salaris Hoog vs. gemid.Laag vs. gem. Professionele expertise Sociale vaardigheden Commerciële vaardigheden Innovatieve vaardigheden Strategisch/organisatorische vaardigheden Algemene academische vaardigheden

Arbeidsmarktkansen van afgestudeerden: het perspectief van werkgevers, HRM Beats Research Centrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt Effecten van hoge en lage prestaties Competenties % gemiddeld salaris Hoog vs. gemid.Laag vs. gem. Professionele expertise Sociale vaardigheden Commerciële vaardigheden Innovatieve vaardigheden Strategisch/organisatorische vaardigheden Algemene academische vaardigheden

Arbeidsmarktkansen van afgestudeerden: het perspectief van werkgevers, HRM Beats Research Centrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt Conclusies (1) Lage prestaties hebben een hoge prijs: Kosten van beneden gemiddelde prestaties zijn het dubbele van de mogelijke voordelen van bovengemiddelde prestaties. Werkgevers kunnen deze risico's niet zomaar bundelen: –Liever twee gemiddelde allrounders dan twee eenzijdige specialisten. Goede signalen over inzetbaarheid van afgestudeerden zijn daarom belangrijk: –Aansluitende studierichting; relevante werkervaring; cijfers, prestige van de universiteit.

Arbeidsmarktkansen van afgestudeerden: het perspectief van werkgevers, HRM Beats Research Centrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt Conclusies (2) Het belang van specifieke kennis: –Basis voor professionele expertise. –Typische domein van HO. –Beste voorspeller voor arbeidsmarktkansen. Algemene academische vaardigheden worden beschouwd als goed ontwikkeld en zijn dus niet doorslaggevend: –HO succesvol in screening en signaleringsfunctie. –Typische domein van HO maar algemene academische vaardigheden kunnen niet worden ontwikkeld zonder inhoud.

Arbeidsmarktkansen van afgestudeerden: het perspectief van werkgevers, HRM Beats Research Centrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt Conclusies (3) Sterk belang van sociale vaardigheden: –Lage prestaties zeer nadelig. –Maar deze kunnen ook elders ontwikkeld worden (bv. teamsport, studentenvereniging). Ruimte voor specialisatie: innovatieve/creatieve, commerciële/ondernemersvaardigheden: –Niet iedereen hoeft dit te hebben. –Kan het in HO worden ontwikkeld? Produceer een ideale mix van afgestudeerden in plaats van een 'ideale' afgestudeerde.

Arbeidsmarktkansen van afgestudeerden: het perspectief van werkgevers, HRM Beats Research Centrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt Bedankt voor uw aandacht Meer informatie? De literatuurstudie “What is expected of higher education graduates in the 21st century?” verschijnt in: J. Buchanan, D. Finegold, K. Mayhew and C. Warhurst (eds.), Oxford Handbook of Skills and Training, Oxford University Press. Het rapport “The Employability of Higher Education Graduates: The Employers’ Perspective”: loyability_en.pdf loyability_en.pdf