Ouders Present!  Kinderen die spijbelen geraken gemakkelijker in de grote of kleine criminaliteit  Om ouders meer grip te geven op spijbelsituatie van.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
‘Op deze school wordt niet gepest!?’
Advertisements

Handelingsgericht werken en de IB
Workshop Handelingsgericht werken
Gekoesterde kwetsbaarheid als professionele deugd
basisinformatie voor ouders en schoolteams mei 2013
Passend Onderwijs presentatie voor MR februari 2014
Welkom bij Leefstijl.
Opvoeden in de puberteit
Opvoedingsondersteuning: Oudercursussen en lastige pubers
Hogescholen in Dialoog
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
“Preventieve aanpak van gedragsproblemen bij kinderen: een uitdaging voor kind en gezin.” Door: Jeroen De Clercq.
De lege schoolbank. Het Vlaams beleid tegen spijbelen.
Preventie Duidelijke communicatie rond afwezigheid  Te vroeg vertrekken op reis  Te laat terug bij begin schooljaar Gul zijn met B-codesSancties Spijbelcontract.
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Ontmoeting tussen internaten en verwijzers op 16 november 2010.
Onderzoek naar werkzame factoren en methodieken in omgaan met agressie Ilse Smits Studiedag ‘Efficiëntie en effectiviteit in de bijzondere jeugdzorg,
Rondetafelconferentie Brussel RTC Brussels Nederlandstalig onderwijs Werkgroep 1 – Leerlingen en ouders Voorzitter : Jo De Ro Verslaggeving: Katrien Bonneux.
Ouderbetrokkenheid op het MBO
‘Ouders als behandelaars’
Zorg voor de Toekomst Noord- en Oost-Groningen Marieke van Ginkel
Gezin in beweging De impact van een ziek kind op het hele gezin
Inhoudstafel Stop 4-7 Hulpaanbod Meetinstrumenten Resultaten Doelgroep
Liesbeth Declercq. I NLEIDING ‘Alle kansen voor alle kinderen’ Laagdrempelige Opvoedingsinformatie Opvoedingsondersteuning  Centra voor Jeugd en Gezin.
 Grensoverschrijdend pubergedrag;  Voortgezette scholen;  Omgaan met…;  Jeugd en Co.
Rook- en alcoholspecifieke opvoeding
Auteurs : Ellen Claes Marc Hooghe Tim Reeskens. Een maatschappelijk en pedagogisch probleem.
STOP 4-7 vermindert gedragsproblemen bij jonge kinderen
Actieonderzoek instructietafel.
Passend Onderwijs: algemeen POVO 13 november 2008 Ben Verbruggen SOM.
PAD Mindfulness en Yoga
Van groep 8 naar klas 1 Paul Koolen muziekdocent
Zorg voor de jeugd, het Utreg’s verhaal. Commissie Jeugd UHV 5-6 actieve leden weinig verloop zo’n tien jaar actief.
Zorgtoewijzing Passend Onderwijs. Nieuwe aanpak zorgtoewijzing Deze power point geeft een korte impressie van de nieuwe ontwikkelingen van Passend onderwijs.
Selectie, Instroom en Overstap voor de Masteropleidingen Biomedische Wetenschappen BioMedisch Studenten Overleg.
Rook-en alcoholspecifieke opvoeding
Voortijdig schoolverlaten
Stedenband Tarija - Brasschaat Pijler jeugd en sport.
Actieonderzoek 1. De aanvankelijke uitdaging 2. Gewenste werksituatie 3. Aspecten uitdaging 4. Onderzoeksvragen en hypothesen 5. Organisatie, vorm.
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Solidariteit op onze school Enkele suggesties voor gesprek.
Databank Effectieve Jeugdinterventies
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie Geen tucht en discipline, maar oudertraining en therapie Door Leonieke Boendermaker en Deniz Ince.
Decentralisatie van de jeugdzorg  decentralisatie jeugdzorg  Per 1 januari 2015 gaan in één keer alle taken en  verantwoordelijkheden naar de gemeenten.
Week 2 jongeren,peergroup en als het even anders gaat
Pedagogische theorieën bijeenkomst 1
Jeugdcultuur Week 2 jongeren,peergroup en als het even anders gaat.
Callens Stephen.  Hoe vindt men kinderen met riskant probleemgedrag?  Wie zijn de kinderen met riskant probleemgedrag?  SPRINT: het opsporen van kinderen.
CHRONISCHE ZIEKTE EN LICHAMELIJKE HANDICAP. INHOUDSTAFEL Inleiding Inleiding Chronische ziekte en handicaps Chronische ziekte en handicaps Psychosociale.
Criminele kinderen en toekomstige misdadigers: de kernvragen Sarah Silverans.
Verwijzing VSO terugdringen Professionele ontwikkeling van de docenten Veranderingen ondersteuningsstructuur.
Ouderraad 7 december.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Infopunt Onderwijs Gedeeld belang Voor alle partijen: Geslaagde schoolloopbaan/succesvol onderwijstraject als gemeenschappelijk belang.
GRENZEN EN ZINVOLHEID INTEGRATIE IN HET ONDERWIJS SOFIE VUYLSTEKE – 1 BASWB Bron: Loesje, 1988.
Marion van de Sande De Haagse Hogeschool NOT, 29 januari 2011 Ouderbetrokkenheid: nut of noodzaak?
25 februari 2014 Pesten hoort bij het leven Bij ons wordt niet gepest Wie gepest wordt, lokt het zelf uit.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
De actualiteit TypeWorld maakt leren typen leuk en makkelijk!
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
Handelingsgericht werken OGP Bk03 Hans van Doremalen Marion Steegh.
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
Interculturele klassen, ouders en buurten
Is er een probleem? Landelijke cijfers en waar hebben we het over?
Bemiddelen binnen katholiek onderwijs
CKG de kleine parachute
Een visie gebaseerd op feiten en meningen,
Presentatie voor teams Oktober 2018
Een stap verder, vroeger, lichter en eerder
Transcript van de presentatie:

Ouders Present!  Kinderen die spijbelen geraken gemakkelijker in de grote of kleine criminaliteit  Om ouders meer grip te geven op spijbelsituatie van hun kind, heeft het platform opleiding, onderwijs en organisatie van de universiteit in Leiden de opvoedingsondersteunende cursus “Ouders: Present!” georganiseerd.

Ouders: Present! Waarom en doel.  Door twijfels over de effectiviteit van een geldboete aan ouders van spijbelaars, hebben ertoe geleid dat de cursus werd ontwikkeld.  Het doel is het spijbelen terug te dringen. Maar de cursus volgen heeft niet voldoende effect.  De spijbelaar en zijn omgeving zullen actief moeten meewerken aan een oplossing.

Wat doet de cursus dan?  Leert ouders beter omgaan met het spijbelprobleem  Kinderen terug in de klas krijgen  Preventie van criminaliteit  Belang van een opleiding aantonen

Factoren die vaak een rol spelen in het spijbelgedrag  Het nut niet inzien van naar school gaan  Leerstof te moeilijk  Geen uitdaging in de klas  Vindt te weinig aansluiting bij de groep  Wordt gepest  Ouders tonen te weinig interesse  Het café om de hoek is gezellig ……

Uitgangpunten “Ouders: Present!”  Ouderondersteuning wordt aanzien als een attitudeproces  Om een adequate houding van de ouders te t.o.v. hun kinderen te ontwikkelen, een aanpak op 3 fronten: 1. Ingaan op ervaringen/emoties 2. Aanreiken van kennis en oefenen van opvoedingsvaardigheden 3. Opvoedingsondersteuning geven aan ouders van jongeren

Uitgangspunten (dia 2)  Gewenst gedrag van een kind belonen zodat dit aansterkt  Communicatie met het kind over het stellen van grenzen

3 algemene doelen van de training  De ervaringen en emoties die de spijbelproblematiek oproept bij ouders, bespreekbaar maken en uitwisselen  Ouders informeren over opvoeding en school  Ouders laten kennismaken met een aantal specifieke opvoedingsmethoden

Literatuur  M. Agerbeek, Chronische spijbelaars, De grenzen van de leerplicht  Bakker e.a. Trainershandleiding en draaiboek en ouderscursus opvoeden: Zo  T. Gordon, Luisteren naar kinderen: de nieuwe methode voor overleg in het gezin  J. Junger-tas, Naar een effectief spijbelbeleid jeugd en gezin  Landelijk platform spijbelopvangprojecten, Een effectieve zorgstructuur in het voortgezet onderwijs  Riagg Enschede, Cursus omgaan met pubers  P. Sterk, Cursus voor ouders van pubers