Ouders Present! Kinderen die spijbelen geraken gemakkelijker in de grote of kleine criminaliteit Om ouders meer grip te geven op spijbelsituatie van hun kind, heeft het platform opleiding, onderwijs en organisatie van de universiteit in Leiden de opvoedingsondersteunende cursus “Ouders: Present!” georganiseerd.
Ouders: Present! Waarom en doel. Door twijfels over de effectiviteit van een geldboete aan ouders van spijbelaars, hebben ertoe geleid dat de cursus werd ontwikkeld. Het doel is het spijbelen terug te dringen. Maar de cursus volgen heeft niet voldoende effect. De spijbelaar en zijn omgeving zullen actief moeten meewerken aan een oplossing.
Wat doet de cursus dan? Leert ouders beter omgaan met het spijbelprobleem Kinderen terug in de klas krijgen Preventie van criminaliteit Belang van een opleiding aantonen
Factoren die vaak een rol spelen in het spijbelgedrag Het nut niet inzien van naar school gaan Leerstof te moeilijk Geen uitdaging in de klas Vindt te weinig aansluiting bij de groep Wordt gepest Ouders tonen te weinig interesse Het café om de hoek is gezellig ……
Uitgangpunten “Ouders: Present!” Ouderondersteuning wordt aanzien als een attitudeproces Om een adequate houding van de ouders te t.o.v. hun kinderen te ontwikkelen, een aanpak op 3 fronten: 1. Ingaan op ervaringen/emoties 2. Aanreiken van kennis en oefenen van opvoedingsvaardigheden 3. Opvoedingsondersteuning geven aan ouders van jongeren
Uitgangspunten (dia 2) Gewenst gedrag van een kind belonen zodat dit aansterkt Communicatie met het kind over het stellen van grenzen
3 algemene doelen van de training De ervaringen en emoties die de spijbelproblematiek oproept bij ouders, bespreekbaar maken en uitwisselen Ouders informeren over opvoeding en school Ouders laten kennismaken met een aantal specifieke opvoedingsmethoden
Literatuur M. Agerbeek, Chronische spijbelaars, De grenzen van de leerplicht Bakker e.a. Trainershandleiding en draaiboek en ouderscursus opvoeden: Zo T. Gordon, Luisteren naar kinderen: de nieuwe methode voor overleg in het gezin J. Junger-tas, Naar een effectief spijbelbeleid jeugd en gezin Landelijk platform spijbelopvangprojecten, Een effectieve zorgstructuur in het voortgezet onderwijs Riagg Enschede, Cursus omgaan met pubers P. Sterk, Cursus voor ouders van pubers