Identifying Teacher Qualitywww.teacherqualitytoolbox.eu
Eigenaar van professionele kwaliteit Rinnooy Kan: beroepsgroep die verantwoordelijkheid neemt voor eigen professionele standaards. Kwaliteitsstandaarden vaak vastgesteld buiten de beroepsgroep om. Eigenaarschap bij beroepsgroep en individu.
Identifying Teacher Qualitywww.teacherqualitytoolbox.eu 3 vragen Wat is voor jou professionele kwaliteit? Waar mogen anderen jou op aanspreken? Hoe verhoudt zich dat tot professionele bekwaamheidseisen?
Identifying Teacher Qualitywww.teacherqualitytoolbox.eu ITQ project 12 landen 22 instituten 3 jaar Ontwikkeling toolbox met reflectie-instrumenten Uittesten (o.a. in internationale cursus) en aanscherpen Flankerend onderzoek: wat benoemen leraren in Europa als professionele kwaliteit?
Identifying Teacher Qualitywww.teacherqualitytoolbox.eu 4 doelen Empower teachers to participate in national or regional debates on teacher quality; Stimulate reflection on different aspects of teacher quality; Stimulate collaborative learning of teachers both with respect to individual professional development and with respect to school development processes, leading to a shared language; Stimulate sensitivity to and mutual understanding of concerns of other stakeholders.
Identifying Teacher Qualitywww.teacherqualitytoolbox.eu 4 soorten reflectietools Op basis van formele documenten Op basis van praktijksituaties (op video) Op basis van persoonlijke ervaringen –My most remarkable teacher –Street interviews Op basis van creatieve methodieken –Teacher competition –Running for teacher –Dialogue sheet –Mapping teacher quality –Teacher movies –Future scenarios
Identifying Teacher Qualitywww.teacherqualitytoolbox.eu Vb1: Dialogue sheet Dialogue sheet Zelfsturend tafelkleed dat reflectie stimuleert en structureert Bruikbaar met leraren en studenten
Identifying Teacher Qualitywww.teacherqualitytoolbox.eu VB2 Mapping teacher quality Maak je eigen landkaart (vergelijk Atlas van de Belevingswereld) van lerarenkwaliteit Benoem individueel 10 belangrijke leraars- kwaliteiten – koppel ze aan geografische elementen – deel je ideeën – maak een gezamenlijke landkaart
Identifying Teacher Qualitywww.teacherqualitytoolbox.eu Intensive course Ljubljana, oktober 2008
Identifying Teacher Qualitywww.teacherqualitytoolbox.eu
Comenius Project ‘Identifying Teacher Quality’ 1. Empower teachers to participate in national debates on teacher quality 2. Stimulate reflection different aspects of teacher quality, 3. Stimulate collaborative learning, 4. Stimulate understanding of the perspectives of other stakeholders Verschillende reflectie-instrumenten –Ontwikkeling –Pilots en evaluaties –Bijstelling
Identifying Teacher Qualitywww.teacherqualitytoolbox.eu Toolbox pilots –12 landen –24 instituten –± 30 personen Student teacher: 297 Teacher: 155 Teacher educator: 76 School leader: 3 Policy maker: 5 Totaal: 536
Identifying Teacher Qualitywww.teacherqualitytoolbox.eu “What is Teacher Quality?” Opbrengst S-form –S-Form (extra – bovenop toolevaluatie) –381 enquêtes retour (taal) –± 3800 essentiële TQ’s –Gereduceerd naar 140 verschillende TQ’s –Na 1e groep experts reductie naar 110 (Uppsala) –Na 2e groep experts reductie naar 105 (Brussel)
Identifying Teacher Qualitywww.teacherqualitytoolbox.eu Onderzoeksvragen Deel I: Wat benoemen leraren (in opleiding) in Europa als essentiële lerarenkwaliteiten en hoe zijn deze te categoriseren? Deel II: Welke beleidsdocumenten (overheid en/of georganiseerde beroepsgroep) zijn er (per participerend land) en hoe wordt lerarenkwaliteit daarin beschreven? Deel III: Hoe verhouden de benoemde kwaliteiten van deel I zich tot de formele documenten die gehanteerd worden als standaarden voor lerarenkwaliteit in de participerende Europese landen?
Identifying Teacher Qualitywww.teacherqualitytoolbox.eu Opbrengst van dit onderzoek Een beschrijving van lerarenkwaliteit gepercipieerd door leraren (in opleiding) internationaal (deel I); Een artikel voor het Europese Comenius Project ITQ over het internationaal vergelijkend onderzoek naar lerarenkwaliteit. Vervolgonderzoek: Een beschrijving van formele documenten -per participerend land- omtrent lerarenkwaliteit (deel II); Een vergelijking tussen deel I en deel II. Een artikel voor het Europese Comenius Project ITQ over het internationaal vergelijkend onderzoek tussen deel I en deel II.
Identifying Teacher Qualitywww.teacherqualitytoolbox.eu
Categoriseren (Uppsala + Brussel) –Knowledge –Skills –Attitude –Belief –Personality traits
Identifying Teacher Qualitywww.teacherqualitytoolbox.eu
UPDATE beschikbaar eind maart