Identifying Teacher Qualitywww.teacherqualitytoolbox.eu.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ook buiten de klas kennismaken met de taal van je ‘buren’!
Advertisements

PMTO in 2009 Update vanuit het Kenniscentrum 23 november 2009 Gonnie Albrecht PI Research.
Vormingsdag Digidak Mediageletterdheid: Wat, hoe & waarom? Juni 29, 2012 Malle Mariën Ilse, IBBT-SMIT Vrije Universiteit Brussel.
Regiopartnerschappen Schoolbesturen internationaliseren in samenwerking met scholen en andere organisaties in de omgeving Judith Dayus-Brouwer.
Basiskwalificatie onderwijs in een internationale context Lezing 31 oktober 2006 Riekje de Jong.
REBELS: Race and Ethnicity Based Education; Local Solutions
Etalage bijeenkomst Online Peer Feedback
'Evidence': recepten voor de onderwijsprofessional?
Laat de buitenlandstage echt meetellen!
1 professionalisering Leerkrachten en hun omgeving.
Een simulatie van een Zitting. Jullie opdracht in 6 etappes 1.Doornemen van een advies 2.Een Groep uitkiezen (1 student per groep); wijzigingsvoorstellen.
Faculteit der Letteren Communicatie- en Informatiewetenschappen
Albert de Boer IJsselgroep
Integreren van onderzoek in onderwijs
Computer Science Bachelor Graduation Project November 15, 2007, UOCG Jacqueline van Kruiningen
1 Cecile Crobach October MSc Thesis: Onderwijs en Onderzoek Combineren van onderzoek en praktijk Onderwijsdag TBM 2012.
Leren en doceren in de 21e eeuw
Onderzoek door lerarenopleiders: praktijkgericht en academisch?
Een KRACHTige opleiding voor leerKRACHTEN Marco Snoek VELON-congres 2008 Wat betekenen de rapporten van Rinnooy Kan en de Onderwijsraad voor het curriculum.
Docentontwerpteams en self-efficacy
Leraar, school en opleiding
18 december 2008Infodag Erasmus - Gent Study visits Magalie Soenen EPOS vzw.
Presentatietitel: aanpassen via Beeld, Koptekst en voettekst 1 Wat denken leerlingen nu ècht? Fokke Hoeksema, Petra Hendrikse en Nellie Verhoef.
Maak je diploma begrijpelijk in het buitenland!
ITACA project Meeting met geinteresseerde burgers over Duurzame Mobiliteit in Brabant Tilburg, 29 juni 2011.
BASICS Building Agency for School Improvement, Coherence and Sustainability.
Auditing Instrument for
Mercator Europees Kenniscentrum voor Meertaligheid en Taalleren
Gemeente Leeuwarden Commissie Welzijn Mercator Europees Kenniscentrum voor Meertaligheid en Taalleren Alex Riemersma & Cor van der Meer Leeuwarden / Ljouwert,
Joke Voogt Nnoal themabijeenkomst 13 december 2011
21 september 2014 Door Quotering meer mans…!? Limburgse Vrouwenraad, Roermond, 8 maart 2009.
Regionale opleidingsschool West Friesland
Erfgoededucatie in het secundair onderwijs Een HEREDUC studiedag Brussel, 5 oktober 2006.
HOGER INSTITUUT VOOR DE ARBEID Jan Van Ongevalle / Rafael Peels27th November 2009 Pagina 1 Meten van effectiviteit van ontwikkelingseducatie en andere.
‘The world is your oyster’ Shakespeare
EPALE Elektronisch platform voor volwasseneneducatie in Europa
Education and Culture Internationale credit mobiliteit met partnerlanden.
Europese subsidiemogelijkheden Ellen Hanselman. Leven Lang Leren Programma Wat is het? Wat zijn de mogelijkheden? Waarom deelnemen? Hoe werkt het?
Ronde Tafel “Landbouw en Ontwikkeling: coherentie in het beleid” 14 februari 2008 EU Coherence Programme.
BSc Honours Programme Informatiebijeenkomst. 30 credits extra Samenwerken met studenten uit andere opleidingen Verdieping binnen je eigen opleiding Persoonlijke.
Wie wordt er leraar? Bart Golsteyn, Stan Vermeulen, Inge de Wolf
Leren van lastige kwesties
Creative Dialogue Arnhem 18 maart 2011 Leidinggeven aan het vrijmaken van creatief potentieel van een team.
Science museum with guide Recycle: different target –environmental sanitation (noise pollution) –electronic / physics engineering –audiology.
Professional Development Schools - Rijnmond
Peer Assisted learning Studiedag PAL 9 mei 2008 Rob Vierendeels Tom Vermeiren Jeroen Van den Broek Bart Van Peer PALKHK-Team.
Papier of Elektronisch 2 portfolio implementaties bij Geneeskunde Maarten van Wesel & Anouk Prop.
Welkom aan boord van de Ark van Onderzoek Kennismakingsbijeenkomst met het platform 19 oktober 2015 Author´s name and/or Institution.
Social work Week 2.
Sense de Groot Reiziger in onderwijs. Sense de Groot Reiziger in onderwijs.
Junior Chamber International The Netherlands Worldwide Federation of Young Leaders and Entrepreneurs Basics –JCI zegt over zichzelf : –Worldwide federation.
Arial, 38pt/42pt, heading. Tekst Arial, 32 punt Tweede niveau, 28 punt Derde niveau, 24 punt –Vierde niveau, 20 punt »Vijfde niveau, 16 punt Strategische.
Kwaliteit vertaalt zich in CMC, de Certified Management Consultant Orde van organisatiekundigen en -adviseurs.
Co-Teaching: Hype of blijvertje?
Flitstraining RAPP-it: de snelle reflectie app
PILOT TOETSING PERIODE 2 LES 1: BEOORDELEN VAN GROEPSWERK
Inge Wijkamp & Patricia Robbe 17 maart 2017
Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling
Kwaliteit vertaalt zich in CMC, de Certified Management Consultant
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Themagroep Professionele ontwikkeling van lerarenopleiders Meet & explore sessie Velon-studiedag 2017.
Versterken samenwerking lerarenopleidingen scholen
Onze Nieuwe Toekomst Our New Future
Heuristieken voor Open & Ethisch Redeneren van Architecten
Talent development Association of universities in the Netherlands
Rob Heyman and Ilse Mariën
BSc Honours Programme 30 credits extra-curricular, on top of your regular bachelor study programme Integrate your knowledge in a challenging multidisciplinary.
Leerlingen zeiden: “Je MOET hem loslaten
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

Identifying Teacher Qualitywww.teacherqualitytoolbox.eu

Eigenaar van professionele kwaliteit Rinnooy Kan: beroepsgroep die verantwoordelijkheid neemt voor eigen professionele standaards. Kwaliteitsstandaarden vaak vastgesteld buiten de beroepsgroep om. Eigenaarschap bij beroepsgroep en individu.

Identifying Teacher Qualitywww.teacherqualitytoolbox.eu 3 vragen Wat is voor jou professionele kwaliteit? Waar mogen anderen jou op aanspreken? Hoe verhoudt zich dat tot professionele bekwaamheidseisen?

Identifying Teacher Qualitywww.teacherqualitytoolbox.eu ITQ project 12 landen 22 instituten 3 jaar Ontwikkeling toolbox met reflectie-instrumenten Uittesten (o.a. in internationale cursus) en aanscherpen Flankerend onderzoek: wat benoemen leraren in Europa als professionele kwaliteit?

Identifying Teacher Qualitywww.teacherqualitytoolbox.eu 4 doelen Empower teachers to participate in national or regional debates on teacher quality; Stimulate reflection on different aspects of teacher quality; Stimulate collaborative learning of teachers both with respect to individual professional development and with respect to school development processes, leading to a shared language; Stimulate sensitivity to and mutual understanding of concerns of other stakeholders.

Identifying Teacher Qualitywww.teacherqualitytoolbox.eu 4 soorten reflectietools Op basis van formele documenten Op basis van praktijksituaties (op video) Op basis van persoonlijke ervaringen –My most remarkable teacher –Street interviews Op basis van creatieve methodieken –Teacher competition –Running for teacher –Dialogue sheet –Mapping teacher quality –Teacher movies –Future scenarios

Identifying Teacher Qualitywww.teacherqualitytoolbox.eu Vb1: Dialogue sheet Dialogue sheet Zelfsturend tafelkleed dat reflectie stimuleert en structureert Bruikbaar met leraren en studenten

Identifying Teacher Qualitywww.teacherqualitytoolbox.eu VB2 Mapping teacher quality Maak je eigen landkaart (vergelijk Atlas van de Belevingswereld) van lerarenkwaliteit Benoem individueel 10 belangrijke leraars- kwaliteiten – koppel ze aan geografische elementen – deel je ideeën – maak een gezamenlijke landkaart

Identifying Teacher Qualitywww.teacherqualitytoolbox.eu Intensive course Ljubljana, oktober 2008

Identifying Teacher Qualitywww.teacherqualitytoolbox.eu

Comenius Project ‘Identifying Teacher Quality’ 1. Empower teachers to participate in national debates on teacher quality 2. Stimulate reflection different aspects of teacher quality, 3. Stimulate collaborative learning, 4. Stimulate understanding of the perspectives of other stakeholders Verschillende reflectie-instrumenten –Ontwikkeling –Pilots en evaluaties –Bijstelling

Identifying Teacher Qualitywww.teacherqualitytoolbox.eu Toolbox pilots –12 landen –24 instituten –± 30 personen Student teacher: 297 Teacher: 155 Teacher educator: 76 School leader: 3 Policy maker: 5 Totaal: 536

Identifying Teacher Qualitywww.teacherqualitytoolbox.eu “What is Teacher Quality?” Opbrengst S-form –S-Form (extra – bovenop toolevaluatie) –381 enquêtes retour (taal) –± 3800 essentiële TQ’s –Gereduceerd naar 140 verschillende TQ’s –Na 1e groep experts reductie naar 110 (Uppsala) –Na 2e groep experts reductie naar 105 (Brussel)

Identifying Teacher Qualitywww.teacherqualitytoolbox.eu Onderzoeksvragen Deel I: Wat benoemen leraren (in opleiding) in Europa als essentiële lerarenkwaliteiten en hoe zijn deze te categoriseren? Deel II: Welke beleidsdocumenten (overheid en/of georganiseerde beroepsgroep) zijn er (per participerend land) en hoe wordt lerarenkwaliteit daarin beschreven? Deel III: Hoe verhouden de benoemde kwaliteiten van deel I zich tot de formele documenten die gehanteerd worden als standaarden voor lerarenkwaliteit in de participerende Europese landen?

Identifying Teacher Qualitywww.teacherqualitytoolbox.eu Opbrengst van dit onderzoek Een beschrijving van lerarenkwaliteit gepercipieerd door leraren (in opleiding) internationaal (deel I); Een artikel voor het Europese Comenius Project ITQ over het internationaal vergelijkend onderzoek naar lerarenkwaliteit. Vervolgonderzoek: Een beschrijving van formele documenten -per participerend land- omtrent lerarenkwaliteit (deel II); Een vergelijking tussen deel I en deel II. Een artikel voor het Europese Comenius Project ITQ over het internationaal vergelijkend onderzoek tussen deel I en deel II.

Identifying Teacher Qualitywww.teacherqualitytoolbox.eu

Categoriseren (Uppsala + Brussel) –Knowledge –Skills –Attitude –Belief –Personality traits

Identifying Teacher Qualitywww.teacherqualitytoolbox.eu

UPDATE beschikbaar eind maart