1 Neemt de kennis van onze studenten toe? Een analyse van de kennisgroei op basis van VGT scores Marieke van Onna & Samantha Bouwmeester.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Statistische uitspraken over onbekende populatiegemiddelden
Advertisements

Sociologie Tweedaagse Sociologie 13 Oktober 2008 Jochem Tolsma.
Eeklo aan het werk: verslag van een inhaalrace Werkloosheidscijfers Eeklo Gregory Cremmerye.
Screening van toetsen: Psychometrische analyse
Samantha Bouwmeester Testtheorie Responsie College Samantha Bouwmeester.
havo A Samenvatting Hoofdstuk 10
Samantha Bouwmeester Testtheorie College Samantha Bouwmeester.
Vraag 1: Welk onderwijstype volgt uw kind? Vraag 2: In welk jaar zit uw kind?
Vanaf oktober verkrijgbaar: Muiswerk Uitdrukkingen 1
Thema 4 DNA Ongeslachtelijke voortplanting.
Het vergelijken van twee populatiegemiddelden: Student’s t-toets
Is cosmology a solved problem?. Bepaling van Ω DM met behulp van rotatie krommen.
Management en Organisatie
Presteren ijverige studenten beter? De complexe relatie tussen
In de juiste volgorde Initiatief Bijstellen Analyse Evaluatie
Blogs Annette Ficker Tim Oosterwijk Opdrachtgever: Matthieu Jonckheere
Herleiden (= Haakjes uitwerken)
Opdracht 2. premisse: het Nederlandse over in contexten waarin het vertaald wordt door about is een instantiatie van de focus-of- attention sense incorrecte.
De ontwikkeling en validering van een cognitieve-vaardighedentest voor volwassen anderstaligen Evelien Buyse, Karine Verschueren en Walter Magez Nederlands.
Het belang van vroegtijdig ingrijpen bij jeugdcriminaliteit
Gegevensverwerving en verwerking
Chapter 9. Understanding Multivariate Techniques
Welke techniek toepassen ? Herhalingsoefeningen. Situatie 1: Gegeven : de doelpunten die 10 topscoorders in de voetbalcompetitie hebben gemaakt in seizoen.
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
Een fundamentele inleiding in de inductieve statistiek
Voorspellende analyse
variabelen vaststellen
Maand programma bij receptie dit project is gemaakt door: soufian.
Methodologie & Statistiek I Verband tussen twee variabelen 3.1.
Principes Geo-informatie Nico de Graaff. 2 Van werkelijkheid naar model Bron: Longley et al
Kwaliteitsmeting internationale partnerschappen
Ruimtevaartquiz De Maan De.
Diagnostische toetsen voor het MBO
Goede tijden, slechte tijden
indicator op basis van niveau-indicaties
Kennis - Intelligentie
Enkele voorbeelden.
Gender en wiskunde Anja Jansen 2007.
Enquête.
DE NIEUWE BEROEPSNIVEAU PROFIELEN
Interpretatie van statistiek bij toetsen en toetsvragen
Meten van intelligentie bij kinderen met ADHD
Varianties bij replicatie (herhaald testen)
Item analyse Item-Moeilijkheidsindex Item-Betrouwbaarheidsindex
De Hoge Kleij - Klanttevredenheidsonderzoek
Inleiding in de statistiek voor de gedragswetenschappen
Professionalisering Medewerkers
Centrummaten en Boxplot
Vragen 1.2 A.
Veroudering Door: Joep en Tim
Cursus Regressie-analyse Rijkswaterstaat, 13 februari ASSUMPTIES (1)
Kwantitatieve & kwalitatieve data analyse
Module Communicatie 3de dag
Hoogbegaafdheid van leerlingen in het primair onderwijs Ontwikkelingen en samenhangen met kenmerken van thuis, de groep en de school     Uitgegeven.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
RTTI – kennismaking en ervaring
Latent class growth analysis als succesvolle methode om subgroepen te identificeren binnen een gewichtsreductie interventie. Bastiaan C. de Vos¹, MD,
Programma van de workshop De test Toetsvragen maken, bespreken. (niveau, vraagvorm, moeilijkheidsgraad etc) en plenair kort rapporteren Het proces Redactie,vakcommissie,taalcorrectie,
Zelfwaardering en acceptatie door leeftijdsgenoten EEN LONGITUDINAAL ONDERZOEK BIJ BASISSCHOOLKINDEREN - WENDY DONDERS EN KARINE VERSCHUEREN.
Wiskunde G3 Samenvatting H2: Parabolen
Werken met de Digitale Toets Omgeving FaSMEd Bijeenkomst 1
Deze les hfdst 1 verbanden gegevens verwerken
Onderzoek rekentoets Vossius Gymnasium
Eerder op niveau, wat heeft het opgeleverd?
Het online opzetten, afnemen, beoordelen en verwerken van toetsen
Het voorspellen van agressie tijdens de behandeling van forensisch psychiatrische patiënten a.d.h.v. DE hcr-20.
Flitsbijeenkomsten November 2016 Ernie Schouten Harco Weemink
Voorspellende analyse
Transcript van de presentatie:

1 Neemt de kennis van onze studenten toe? Een analyse van de kennisgroei op basis van VGT scores Marieke van Onna & Samantha Bouwmeester

2 Toetsen van Kennis Bij de meeste (psychologie) opleidingen is het onduidelijk hoeveel en wat studenten hebben bijgeleerd na drie jaar studie en wat hun eind-niveau is. M.b.v. onze voortgangstoets (VGT) kunnen we de kennisgroei van studenten (enigszins) in kaart brengen en bepalen wat het (eind)niveau is na twee (…) jaar.

3 Doelen VGT Volgens Rademakers et al. (2005): -De inhoud is niet gerelateerd aan een specifieke cursus of blok. -De test reflecteert de einddoelen van het curriculum als geheel. -De test wordt voor een bepaalde periode herhaaldelijk afgenomen.

4 Meten van kennisgroei Blake et al. (1996) liet zien dat de VGT-score van medicijnenstudenten een groei doormaakten van 15% correct bij eerste afname naar 45% correct bij 8 e afname. De onderzoekers berekenden een gemiddelde groeicurve en lieten zien dat de groei sterker was in de eerste helft van het curriculum dan in de tweede helft. Wij vroegen ons af of we een dergelijke trend ook waar konden nemen bij psychologiestudenten. Echter, mogelijk is een gemiddelde curve niet zo’n goeie samenvatting van groei omdat studenten mogelijk op verschillende manieren groeien (leerstrategie, studeertijd, etc.).

5 Statistische analyses Latent Class Regression Model: onderscheidt klassen die verschillen wat betreft de groeicurve. Kans dat een subject tot bepaalde klasse behoort. Kans op een bepaald responsepatroon, gegeven klassenlidmaatschap

6 Ongerestricteerd (voor iedere afname in iedere klasse een parameter). Lineaire restrictie (de groeicurve is een rechte lijn). Kwadratische restrictie (de groeicurve is een kwadratische functie).

7 Steekproef bestond uit 106 studenten die in sep gestart zijn en het drie-jarige programma in drie jaar beëindigd hebben. De scores van 7 afnames werden meegenomen (laatste afname was hoogste score in 3 e jaar).

8

9 Resultaten - 4 klasse oplossing met kwadratische restrictie bleek het beste te passen. - Verklaarde variantie was.81 (vgl. 1 klasse kwadratische oplossing:.53). - Percentage classificatie fouten was 6%.

10 X normscore

11 Wat zien we: -4 klassen verschillen wat betreft niveau en niet zozeer wat betreft vorm van de groeicurve. -Vanaf tweede afname kunnen de klassen onderscheiden worden. -60% van de studenten groeit in pakweg 2 jaar van 11% naar 28% correct (goed minus fout maar fout is te verwaarlozen…)

12

13 Lastige dingen bij het meten van de voortgang m.b.v. VGT We nemen telkens een nieuwe VGT af met nieuwe items en nemen (stiekum) aan dat deze VGT’s inwisselbaar zijn. We nemen aan dat de VGT-items een representatieve steekproef vormen van het hele domein items maar dat is misschien niet zo. Omdat de test zo heterogeen is, is het moeilijk om de totaalscore te interpreteren. Bij de huidige scoring (-1,0,1) is het goed mogelijk dat de testscore voor een deel bestaat uit een “kennisscore” en voor een deel uit “neiging-tot-gokken-score”. Het blijkt dat het overgrote deel van de studenten slechts de items beantwoorden van de blokken die ze gevolgd hebben.

14 Discussie Wat is de doelstelling van de VGT? (en halen we die?)