’Meer met lucht en verkeer’ presenteert Geluid voor verkeerskundigen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Oefenopgaven bij ABC toets
Advertisements

Infradagen CROW 22 mei 2012 Dunne geluidreducerende deklagen: einde levensduur? Ronald van Loon (M+P) Judith Doorschot (M+P) en Roy van der Heijden (M+P)
Groepsrisico van geluid in beeld gebracht met geluideffectcontouren Elly Waterman en Henk de Kluijver 6 november 2012.
GfK Supermarktkengetallen
Aandachtspunten bij akoestisch onderzoek SWUNG versus Wet geluidhinder
M3F-MATEN - Tijd en Snelheid
Nicole Janssen (RIVM) Gerard Hoek (IRAS)
Amsterdam- Amersfoort
achtergronden Lden en Lnight
NEDERLANDS WOORD BEELD IN & IN Klik met de muis
Fijn stof. Nieuwe feiten en realiteiten.
SilentRoads symposium 22 mei Leeftijdseffecten en kwaliteit van de leefomgeving Jan Hooghwerff.
Nieuwe regels bij rijksinfra
Geluidwering gevels: regelgeving, rekenen, uitvoeren, meten
1 - RA patiënten – Februari 2009 REUMATOÏDE ARTRITIS KENNIS – OPVOLGING – PERSOONLIJKE EVALUATIE Patiëntenonderzoek Initiatief van met de steun van nv.
Railverkeerslawaai: in de greep van Europa (?)  uur: Opening  uur: Europese Geluidpolitiek  (Mads Bergendorff, Internationale Unie van Spoorwegen.
December 2007 Dimarso N.V., opererend onder de commerciële naam TNS Dimarso en hierna TNS Dimarso genoemd, beschikt exclusief over het auteursrecht van.
Grote getallen Getallen groter dan vier cijfers schrijf je meestal in groepjes van drie. Je schrijft niet maar Dit spreek je.
Gevolgen nieuwe geluidregels voor gemeenten Ronald van Loon M+P raadgevende ingenieurs.
Workshop Verkeer en milieu werken samen Team ‘Meer met lucht en verkeer’ heet u van harte welkom! Utrecht, 28 oktober,2010.
M3F-MATEN - Tijd en Snelheid
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Verkenning Dronterringweg Swifterbant Arnoud Turkstra.
WANNEER BEGINT DE VACCINATIE TEGEN FIJN STOF?.
Asfalt en bitumendag 2010.
1Titel van de presentatie Titel van de presentatie Overzicht presentatie Wat doet de GGD? Geluid en Gezondheid Gezondheidkundige.
Ziekteverzuim in sociale werkplaatsen
Tielkemeijer & Partners Vermogensbeheer BV. Rotterdam, 2 november 2000 ten behoeve van: Opties in de praktijk door: Hans Tielkemeijer.
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
Krachten en verkeer.
REKENEN.
Info-avond 07/01/09, 1 Michel van Kesteren 7 januari 2009 Geluid en luchtkwaliteit bij ruimtelijke plannen.
Overzicht presentatie
Internationale hogeschool Breda Wiskunde bij het ontwerpen en evalueren van verkeerslichtenregelingen Wachten voor een verkeerslicht duurt altijd te lang…..
Elke 7 seconden een nieuw getal
Regels voor het vermenigvuldigen
Differentieer regels De afgeleide van een functie f is volgens de limietdefinitie: Meestal bepaal je de afgeleide niet met deze limietdefinitie, maar.
Differentieer regels De afgeleide van een functie f is volgens de limietdefinitie: Meestal bepaal je de afgeleide niet met deze limietdefinitie, maar.
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
Bewegen Hoofdstuk 3 Beweging Ing. J. van de Worp.
Bewegen Hoofdstuk 3 Beweging Ing. J. van de Worp.
GELUID – GELUIDSSTERKTE EN GEHOORBESCHADIGING
Hoe snel op de fiets 5 fietsen vergeleken op route Utrecht –Breukelen Kees Bakker Consumentenvoorlichter Fietsersbond.
Gezondheidseffecten van elektrisch fietsen
Activiteitenbesluit en geluid
7 juni 2011 Milieuaspecten van verkeer en vervoer Ingrid Stuijt-Noordhoek Geluid.
Inkomen les t/m 75 plus Zelftest Kennisvragen.
Afstand en toenadering Jaarrapport Integratie 2008 Toelichting door Jan Latten.
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
Opdracht 1 De lengte van Fres is 5,00 cm ^ 4,00 cm = 80 N ^
Plaats en tijd opgave 1 25 s 26 s 27 s a) Baan 4. b) (De zwemmer is weer bij het Startpunt) c) Na 76 s is afgelegd:
Stilmastiek 0/8 Stil EN Duurzaam
Een bakje kwark kost € 1,27. Hoeveel kosten vijf bakjes? 5 x € 1,27 = 5 x € 1,00 = € 5,00 5 x € 0,20 = € 1,00 5 x € 0,07 = € 0, € 6,35 Een.
M3F-MATEN - Gewichten en lengtematen
Statistiekbegrippen en hoe je ze berekent!!
CVO Step – Oef. Vak Didaktiek
BINAIR2: 10-jan-2003, RW Maar HOE reken je nu een BINAIRE waarde om naar een DECIMALE waarde?
Beoordeling trillingshinder Kan dat anders??? 29 maart 2011 C.J. Ostendorf, Cauberg-Huygen Raadgevende Ingenieurs A. Koopman TNO Bouw en Ondergrond.
DBvisi n Facilitering 2de tranche geluidsbelastingskaarten en actieplannen, 15 juni 2010 Doelmatigheid Elly Waterman dBvisi n.
Rotary Leusden – Mobiliteit, milieu en mooie spullen
Wat vinden bewoners van Maarsseveen-Molenpolder van het verkeer in hun straten? Gerco van den Berg, Liesbeth Tettero, Gerard Baars, Wim de Groot, Helena.
Toets 1 Examen Reinder Reen.
ontdek wat jij kunt bereiken
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Zo zit dat met uw pensioen!
Zo zit dat met uw pensioen!
19 april 2011 Bestemmingsplan Pernis & Stad- en Milieubenadering Pernis, duurzaam dorp aan de Maas.
Startbijeenkomst 1 Startbijeenkomst wegverkeerslawaai Wim van Keulen.
19 januari 2011 Technische briefing Wetsvoorstel introductie Geluidproductieplafonds (Swung-1) Ministerie van Infrastructuur en Milieu.
Transcript van de presentatie:

’Meer met lucht en verkeer’ presenteert Geluid voor verkeerskundigen Chrétienne Verhoeff (Agentschap NL) Waarom zou een verkeerskundige geinteresseerd zijn in geluid? Een weg komt er niet als dat teveel verkeersgeluid tot gevolg heeft. Uitspraak van Jan Pronk: Van geluid ga je niet dood. Nuanceren: Van te veel geluid ga je eerder dood. Utrecht 28 oktober 2010

Inhoud Geluid, hinder en gezondheid 2. Regelgeving 3. Modellen 4. Kruispunten, rotondes en drempels 5. Maatregelen

1. Geluid, hinder en gezondheid

Gevoel voor de decibel 0 dB gehoordrempel 20 dB stille slaapkamer 40 dB normale woonkamer 60 dB gespreksniveau 80 dB drukke verkeersweg op 10 m 100 dB disco 120 dB pijngrens Verschil van 3 dB is hoorbaar Twee keer zo luid = + 10 dB Alexander Graham Bell

2. Regelgeving Maat voor geluidbelasting ‘gemiddeld’ etmaal Lden = Level day, evening, night (dB) geen straffactor voor dagperiode ( 7.00 – 19.00 uur) straffactor 5 dB voor avondperiode (19.00 - 23.00 uur) straffactor 10 dB voor nachtperiode (23.00 - 7.00 uur) Goede voorspeller van hinder en gezondheidseffecten

Wetten Wet geluidhinder (Wgh) beschermt woningen - bij aanleg/wijziging wegen, of - bij woningbouw nabij wegen uitgezonderd: 30-km wegen en woonerven streefwaarde: 48 dB, hogere waarde mogelijk Wet ruimtelijke ordening (Wro) Soms beschouwen geluid nodig ivm goede ruimtelijke ordening

Meer informatie over regelgeving geluid: www.infomil.nl Voor overheden: ook helpdesk van Infomil

3. Modellen Gebaseerd op Reken- en meetvoorschrift geluidhinder 2006 Standaard Rekenmethode I (SRMI) vereenvoudigde methode Standaard Rekenmethode II (SRMII) grotere afstanden en reflecties Aftrek artikel 110g Wgh 2 dB als snelheid >= 70 km/uur 5 dB als snelheid < 70 km/uur

Probeer het zelf op www.stillerverkeer.nl Standaard Rekenmethode I Auto’s per uur dag: 40 avond: 20 nacht: 10 Snelheid: 50 km/u Wegdektype: DAB 11/16 (referentie wegdek) Afstand tot midden weg: 25 m Lden = 50 dB Probeer het zelf op www.stillerverkeer.nl

Lden 61-65 dB www.rivm.nl www.utrecht.nl Meeting Moods Meeting moods Ruimtelijk plan Paleiskwartier-Zuid De zwaarst belaste zijde betreft de kant van het spoor, waarlangs ook de Magistratenlaan ligt. De wand aan de spoorwegzijde met voornamelijk kantoren schermt voor een groot deel de gevoelige (woon-)bestemmingen daarachter af, maar desondanks penetreert het spoorweglawaai, wegverkeerslawaai en het lawaai van het emplacement de tussenstraatjes en worden ook de hogere woontorens nog aanzienlijk belast. Het wegverkeerslawaai van de Magistratenlaan ontwikkelt zich in de toekomst (circa 20.000 motorvoertuigen per etmaal) voor de meeste tussenstraatjes tot berekende waarden tot maximaal 53 dB (inclusief 5 dB aftrek vanwege stiller worden verkeer in de toekomst). Voor de Spiegeltuin (circa 5.000 mvt.) is cumulatief te rekenen met een belasting tussen 60 dB en 62 dB (inclusief aftrek). Het Paleiskwartier als uitbreiding van de Binnenstad verdraagt een zwaarder geluidsregime dan een rustige woonwijk, zodat belastingen zoals berekend, geaccepteerd kunnen en zullen moeten worden. Meeting Moods Meeting moods

4. Kruispunten, rotondes en drempels Optrekcorrectie = max(kruispuntcorrectie, obstakelcorrectie,0) SRMI: Kruispuntcorrectie = 1,4 + 0,01 p − 0,01 a (dB) Obstakelcorrectie = 0,65 + 0,004p − 0,007a (dB) p = percentage middelzware- en zware motorvoertuigen [%] a = afstand tot waarneempunt [m]

5. Maatregelen Minder verkeer Halvering: 3 dB Effect Minder verkeer Halvering: 3 dB Snelheidsverlaging 10 km/uur: 1 dB Kleiner aandeel vrachtwagens Halvering: 2-3 dB maar > 80 km/u: 1 dB 4. Geluidarm wegdek 2-3 dB 5. Geluidschermen hoogte 1,5 m max. 5 dB 3 m 5-10 dB 6 m max. 15 dB

Nog meer maatregelen bron: inventarisatie PSS Stille banden effect 2-3 dB In-car apparatuur Alternatieve brandstoffen Gebiedsgerichte maatregelen 10. Gedrag PSS = Programma Stiller Stadsverkeer, opvolger van IPG CROW en Agentschap NL Ad 6: snelheids- en toerenbegrenzers cruise control Ad 7: electrische auto’s aardgas/groen gas Ad 9: nachtelijk rijverbod milieuzone routering (busbaan, brommerbaan) Ad 10: het nieuwe rijden (rijstijl) Langzaam rijden gaat sneller (infrastructuuur)

Betrek uw geluidcollega op tijd! Bron: www.ruimte-mobiliteit.nl