Europese samenwerking in het volwassenenonderwijs

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Workshop KA 2 Kansrijke partnerschappen in de Volwasseneneducatie
Advertisements

Leonardo project : EuroVITO Tsjechië België.
ESF Krachtlijnen van de komende programmering (Stand van zaken januari 2005)
KA2 voor de volwasseneneducatie. Strategische partnerschappen (KA2) • Van eenvoudige kleine samenwerking tot grootschalige projecten om innovatieve middelen.
Van LLP Grundtvig naar Erasmus Onder voorbehoud van officiële goedkeuring door het Europees Parlement, de Europese Raad en de Europese Commissie.
Beurzen voor studenten Studie en stage Erasmus+ Actielijn 1 - Individuele leermobiliteit Versie november 2013.
Erasmus+ Key action 1 Presentatoren: Babette Bervoets Silvia Rossa.
GRUNDTVIG & KA1 14/02/2014. De hoofdlijnen van Erasmus+ DRIE kernacties (key activities): 1.Leermobiliteit voor individuen 2.Samenwerking voor innovatie.
Nima. Wel coach. Geen heilige. Wat is het doel van coaching? Leerlingen in het primair of voortgezet onderwijs worden gedurende het schooljaar gecoacht.
Ook buiten de klas kennismaken met de taal van je ‘buren’!
Verder studeren in het buitenland ISS Loopbaandag 2010 International Office.
Leonardo da Vinci –en Erasmus stages 2 maart 2010.
Regiopartnerschappen Schoolbesturen internationaliseren in samenwerking met scholen en andere organisaties in de omgeving Judith Dayus-Brouwer.
Schoolpartnerschappen in Europa
Strategische partnerschappen PO/VO
ERASMUS+. Waarom nieuw programma? Begrotingen EU: zevenjaarlijks : Een Leven Lang Leren : Erasmus+
Welkom bij de startbijeenkomst van Shape Up Maastricht.
Strategische partnerschappen 2014 – 2020
De EU en meertaligheid. Een beetje achtergrond De EU telt 23 officiële talen. Waarom zoveel? » Vanaf het begin opgenomen in de verdragen: lijst van officiële.
1 European Union Regional Policy – Employment, Social Affairs and Inclusion EUROPEES SOCIAAL FONDS OPERATIONEEL PROGRAMMA Disclaimer: deze info.
Kansen Voor Jongeren Voorlichtingsbijeenkomst 26 maart 2012.
secretaris Plaatselijke Groep
Meeting Vlaamse ASP- scholen Overzicht van mogelijke initiatieven rond internationalisering in het onderwijs.
Maatschappelijke Sectoren & ICT
Europese financiering voor Musea, 26 juni 2007 Amsterdams Historisch Museum Laura Grijns.
Strategische partnerschappen Erasmus+ Actielijn 2 - Samenwerking voor innovatie en goede praktijken Versie november 2013.
Wil Weg Dagen 22 oktober 2013 studie en stage in het buitenland Jos Brommer IO-FNWI Faculteit NWI Dit.
Achtergrond Actieplan mobiliteit 2009 Leuven – Louvain-la-Neuve: “In 2020, at least 20% of those graduating in the European Higher Education Area should.
Oproep Werkervaring 2009 artikel 60 Verwelkoming & inhoudelijke duiding oproep.
Erasmus for All Het nieuwe EU-programma voor onderwijs en jeugd Judith Dayus-Brouwer – Europees Platform Peter van Deursen – CINOP Internationaal.
Ontwikkelingen Internationalisering voor het MBO Manfred Polzin Beleidsadviseur Internationalisering Amersfoort, 15 April 2009.
TU/e Regional Leonardo Bureau We do mean business
Comenius… …in het “Een Leven Lang Leren Programma” (LLP)
ZELFEVALUATIE van EUROPESE PROJECTEN
Infodag ERASMUS 18 december 2008 Arteveldehogeschool, Gent.
WAT KAN HET LEONARDO DA VINCI PROGRAMMA VOOR U BETEKENEN? Brussel, 26 november 2009.
1 Mobiliteit duurzaam maken GRENSVERLEGGERS 2012 professionalisering door internationale mobiliteit. Onderwijsinspectie.
COMENIUS COMPLEMENTAIRE ACTIES Brugge, 29 mei 2008.
18 december 2008Infodag Erasmus - Gent Study visits Magalie Soenen EPOS vzw.
Individuele Leerlingenmobiliteit Comenius Monitoringdag 4 mei 2011, Alden Biesen.
INTERNATIONALISERING VAN A TOT Z voor het secundair onderwijs Gent, 12 mei 2009.
INTERNATIONALISERING VAN A TOT Z Gent, 24 april 2009.
INTERNATIONALISERING VAN A TOT Z voor het basis- en secundair onderwijs Gent, 11 maart 2010.
Knowledge Alliances & Sector Skills Alliances
KA2 Sectoroverstijgende samenwerking
Internationalisering van A tot Z voor het secundair onderwijs Ryckevelde vzw, beweging voor Europees burgerschap Gent, 28 november 2012.
De Stadsregio Arnhem Nijmegen Bureau Brussel
Belang, rol en voordelen van een Europese koepel 11/02/
Europese subsidies zoeken en aanvragen - het belang van ervaring & hulp.
Ontwikkelen werkt. Projectdirectie Leren & Werken Samenwerking ministeries van OCW, SZW, LNV en EZ Doel:Implementatie Leven Lang Leren Doelgroepen: werkenden.
PBO Platform Belangenbehartiging Ondernemersverenigingen presentatie adviesraad OF 31 januari 2011.
Plus. + Deelname aan de provinciale pilot Boekstart in Overleg met ambtenaar lokaal onderwijs over de invoering van Boekstart in Boxtel. + Financiering.
Verschillende beursmogelijkheden om studies in het buitenland te financieren Maandag 23 Oktober 2013.
EPALE Elektronisch platform voor volwasseneneducatie in Europa
Education and Culture Internationale credit mobiliteit met partnerlanden.
Europese subsidiemogelijkheden Ellen Hanselman. Leven Lang Leren Programma Wat is het? Wat zijn de mogelijkheden? Waarom deelnemen? Hoe werkt het?
BEURZENPROGRAMMA’S VOOR HBO5. BEURZENPROGRAMMA’S Generieke beurzen Specifieke beurzen: - Transition Fellowship Programme.
Infosessie HBO5 Brussel, Ellipsgebouw 26 januari 2015.
een nieuwe LEADER periode
Welkom. Programma Welkom Keynote Debat Project-resultaten Lunch Workshop 1,2,3 Slot Receptie.
Aanvragen van een KA2/S2S-partnerschap in het schoolonderwijs (2015)
REISBEURZEN 2007 studenten reizen naar het Zuiden VLIR-UOS / K.U.Leuven.
De school in Europa - Europa in de school
ERASMUS+ CLIL en Internationalisering. ERASMUS+ : subsidieprogramma.
VOLWASSENENEDUCATIE GENT, 27/10/2015 ERASMUS +. ERASMUS VET Volw vorming Volw vorming Hoger Ond School Ond JeugdSport KA1 Nascholing / Leermob.
VLIR - EQUAL Projectvoorstel - Deel II - 1 maart EQUAL VLIR – Gelijke Kansenproject HRM-instrumentarium voor gelijke kansen aan universiteiten “Equality.
Workshop internationalisering
STRATEGISCHE PARTNERSCHAPPEN
Tel mee met Taal: Meer samenwerken voor minder laaggeletterdheid
Smart schools Open oproep voor digitale innovatie in onderwijs
Transcript van de presentatie:

Europese samenwerking in het volwassenenonderwijs 4-4-2017 Europese samenwerking in het volwassenenonderwijs Levenlang Leren Programma GRUNDTVIG

Levenlang Leren Programma (LLP) 4-4-2017 Levenlang Leren Programma (LLP) Duur: januari 2007 – december 2013 Budget: 6.9 miljard euro Deelnemende landen: 27 EU-lidstaten En ook: Noorwegen, IJsland Liechtenstein Turkije (Kroatië, FYRM, Albanië, Bosnië-Herzegovina, Montenegro, Servië) (Zwitserland)

LLP structuur Transversaal Programma (‘sectoroverstijgend’) 4-4-2017 LLP structuur Comenius Schoolonderwijs Erasmus Hoger onderwijs Leonardo da Vinci Beroepsonderwijs Grundtvig Volwassenen onderwijs Transversaal Programma (‘sectoroverstijgend’) 4 sleutelactiviteiten – Beleidsontwikkeling; Taalonderwijs; ICT; Disseminatie (incl. Study Visits, voorheen Arion) Jean Monnet Programma 3 sleutelactiviteiten – Jean Monnet actie; Europese instituten; Europese verenigingen

Centraal versus decentraal Centrale acties & Transversaal Programma worden uitgevoerd door het Education, Audiovisual and Culture Executive Agency (EACEA) in Brussel Decentrale acties worden uitgevoerd door de Nationale Agentschappen, voor Nederland een consortium van Europees Platform (Comenius, Grundtvig, Study Visits), CINOP (Leonardo da Vinci) en Nuffic (Erasmus)

Grundtvig? Nikolai Frederik Severin Grundtvig Deense pedagoog, dichter en dominee (1783-1872) startte de Scandinavische traditie van ‘learning for life’ bedacht het volkshogeschool- concept; dialoog in de lessen & leren gerelateerd aan het dagelijks leven

Doelstellingen Grundtvig 4-4-2017 Doelstellingen Grundtvig Uitdaging voor het onderwijs vanwege vergrijzing in Europa Verbetering van kennis en vaardigheden van volwassenen Mobiliteit van ten minste 7.000 personen per jaar (in 2013) Samenwerking tussen instellingen stimuleren Alternatieve leerwegen voor kwetsbare sociale groepen, m.n. senioren of volwassenen zonder startkwalificatie (Overdracht van) innovaties in de onderwijspraktijk Innovatie van inhoud, diensten, didactiek en praktijken op basis van ICT Verbetering van didactiek en management

Wie kan er deelnemen… organisaties uit het formele systeem 4-4-2017 Wie kan er deelnemen… organisaties uit het formele systeem scholen (ROC) / universiteiten organisaties uit het niet-formele systeem volksuniversiteiten / verenigingen / musea / lokale en regionale overheden / bibliotheken / buurthuizen / gevangenissen informeel onderwijs vrijwilligersorganisaties

4-4-2017 …en waaraan? Individuele mobiliteit, m.n. Nascholing voor personeel in het volwassenenonderwijs Lerende Partnerschappen Voorbereidende bezoeken Multilaterale samenwerkingsprojecten Thematische Netwerken Begeleidende maatregelen

4-4-2017 Grundtvig Nascholing Individuele beurzen voor na- of bijscholing in een van de 30 andere landen, in een internationaal samengestelde groep Doel: verbeteren van praktische beroepsvaardigheden en meer kennis verwerven over het onderwijsveld in Europa Vorm: cursus, conferentie, seminar, jobshadowing

Mogelijke thema’s didactiek of lesinhoud bevordering van een leven lang leren/toegang tot onderwijs beheer van VE-instellingen VE-beleid taalcursus: altijd methodologie/didactiek m.u.v. LWULT, tto, ‘zijinstromers’, deelnemers aan LP

4-4-2017 Opzet & financiering Duur: tot 6 weken, plus voorbereiding en follow-up Beurs: normaliter tot € 1.500 voor reis, verblijf, (taal)voorbereidings- en cursuskosten Cursuskosten vergoed tot max. € 150 per dag Online cursuscatalogus http://ec.europa.eu/education/trainingdatabase

Procedure Zoek een geschikte cursus of andere nascholingsactiviteit 4-4-2017 Procedure Zoek een geschikte cursus of andere nascholingsactiviteit Informeer naar een beschikbare plaats en meldt u voorlopig aan Vraag een beurs aan bij uw NA voor de deadline 31/10/07: 1 februari - 31 mei 2008 15/1/08: 1 april – 30 juni 2008

4-4-2017 Voorrang voor (2007)… Deelnemers die in de afgelopen twee jaar geen beurs hebben ontvangen Deelname aan een cursus van een project/netwerk Speciaal voor Nederland Aanvragers die in hun aanvraag aannemelijk maken te kunnen optreden als multiplier en/of de uitkomsten met collega’s in Nederland zullen delen

Grundtvig Lerend Partnerschap 4-4-2017 Grundtvig Lerend Partnerschap Procesgericht samenwerkingsverband met een actieve betrokkenheid van de volwassen leerders/cursisten uitwisselen van ervaringen en kennis uitwisselen van docenten en leerders/cursisten evt. toewerken naar eindproduct bekendmaken en verspreiden van resultaten

Voorbeelden van thema’s 4-4-2017 Voorbeelden van thema’s Motiveren van volwassenen om te starten met een cursus of te blijven leren Intercultureel leren / Actief burgerschap Verbeteren van ICT-vaardigheden Senioreneducatie Onderwijs aan ouders Alternatieve of niet traditionele leeromgevingen voor levenslang leren

Activiteiten Transnationaal In eigen land, bijv. 4-4-2017 Activiteiten Transnationaal seminars, partnerbijeenkomsten mobiliteit van personeel/leerders, studiebezoeken In eigen land, bijv. (taalkundige) voorbereiding voor een uitwisseling veldwerk, projectonderzoek ontwikkelen materiaal of werkstukken produceren en verspreiden documentatie lokale/regionale bijeenkomsten

4-4-2017 Opzet partnerschap Ten minst 3 partners uit 3 verschillende landen, w.v. 1 EU land – bij voorkeur 5 of 6 Eén instelling treedt op als coördinator; let op voortgang en rapportage Projectduur 2 jaar Duidelijk en consistent werkplan en budget Duidelijke rol partners Denk na over evaluatie en disseminatie Verwacht 2009: individuele leerdersmobiliteit

Financiering Toekenning voor iedere partner afzonderlijk 4-4-2017 Financiering Toekenning voor iedere partner afzonderlijk Vaste toekenning (lumpsum) afhankelijk van aantal ‘mobiliteiten’ Bestemd voor realiseren van transnationale mobiliteit en lokale uitvoering van het project Nederland (2007): € 10.000 (min. 4 mobiliteiten) € 17.000 (min. 12 mobiliteiten)

4-4-2017 Procedure (2007) alle partners dienen zelf het voorstel in bij hun eigen nationaal agentschap, op hetzelfde standaardformulier deadline 30 maart 2007; ontvangst wordt bevestigd selectie eerst door Europees Platform, vervolgens overleg met andere NA’s start per 1 oktober 2007

4-4-2017 Voorrang voor (2007)… Geschikte verlengingen van de lopende partnerschappen Bij nieuwe projecten: Organisaties die voor het eerst deelnemen aan een partnerschap Bevordering van de interculturele dialoog (Europees Jaar 2008) Duidelijk maatregelen voor actieve deelname van volwassen leerders deelname van volwassenen met een handicap of beperking deelname van ‘kwetsbare deelnemers’ gelijke kansen voor mannen en vrouwen Speciaal voor Nederland: Voorkeursprovincies (Flevoland, Friesland, Limburg, Zeeland) Scholing in (vreemde) talen, ict

Zoeken van partners Via nationale agentschappen of netwerken 4-4-2017 Zoeken van partners Via nationale agentschappen of netwerken Of zoek online: http://www.siu.no/socpart http://partbase.eupro.se grundtvig_partners@yahoogroups.com Breng een voorbereidend bezoek Contactseminar / Projectvoorstel opzetten Eén persoon per instelling, één bezoek per project Maximaal € 1.000 per bezoek Zoveel mogelijk partners

Centrale acties Multilaterale samenwerkingsprojecten: innovatie (en disseminatie) Thematische Netwerken Begeleidende maatregelen: communicatie, disseminatie, exploitatie Prioriteiten: Algemene Oproep, deel 1 Zie: http://eacea.ec.europa.eu

Documentatie Gids voor aanvragers, http://ec.europa.eu/education/programmes/llp/index_en.html LLP Besluit d.d. 24 november 2006 Algemene Oproep 2008-2010 (verschijnt in najaar 2007) Nationale Prioriteiten Grundtvig Navigator, www.grundtvig.nl

4-4-2017 Vragen? Europees Platform voor het Nederlandse Onderwijs, vestiging Den Haag Bezuidenhoutseweg 253, 2594 AM Den Haag Tel 070 3814448 Fax 070 3831958 grundtvig@epf.nl www.europeesplatform.nl