Cursus Rekenspecialist

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
(procent)rekenen in de vakken
Advertisements

SOCIAAL WEERBAAR (v.a. groep 4)
Differentiatie in de klas
Rekenen in groep 1 en 2 Bijeenkomst 2
Ga? 2010.
Rekenen in groep 1 t/m 4 De doorgaande lijn.
“Ontwerp een eigen school” Leerarrangement KC Macht en Regels
Karen van Hulten Rekenen in groep 1 en 2 Bijeenkomst 5: pientere kleuters, groepsplannen, planning en organisatie in de klas.
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
Bijeenkomst 3 Hoe bouw je een les op en hoe houd je hierbij rekening met het leren van leerlingen?
Welkom!.
22 en 24 mei 2013 Monica Wijers, Vincent Jonker Freudenthal Instituut
Kb.1 Ik leer op een goede manier optellen en aftrekken
Les voor groep 8 Pak je stoel en kom aan de instructietafel
Kansrijke combinatiegroepen
Rekenen en Rekenproblemen
Cursus rekendidactiek
2.1 Procenten en promillages
Domein: Breuken, kommagetallen, verhoudingen en procenten
Rekenen en Rekenproblemen
Leerlingen met reken- wiskunde problemen in klas 3 en 4 vmbo
Cursus Rekenspecialist
Ronde 1: aan het werk gaan.
Les 2 groep 8 leerdoel: Je kunt werken met een verhoudingstabel.
Welkom Informatieavond 26 maart Doel: Doel: Aan het einde van deze bijeenkomst zijn jullie in hoofdlijnen geïnformeerd over: de wijze waarop wij.
Voorlichtingsavond groep 3
Onze nieuwe rekenmethode voor groep 3-8 Klik steeds met uw muis om verder te gaan.
De gezonde school en genotmiddelen
Groepsplannen evalueren Dirk van Dijkschool Linda Pereboom
Etalageconferentie ‘over rekenen gesproken’ 25 september 2014 MBOX Groenhorst.
Differentiatie in het geschiedenisonderwijs
Leervragen in een PLG PLG bijeenkomst 17 november 2014
verhoudingen – breuken – procenten - kommagetallen
Jorrit Blaas U moet veranderen: Meer muziek! 6 Meer bewegingsonderwijs! Radicaliseringslessen Vakoverstijgend 21st Century Skills! Meer Bildung!
Gecijferdheid 2 (Meten 1 – ME144X) week 1 Powerpoints staan op med.hro.nl/houmj/Klas_1BCEHI_Inductief/
Procenten Cursusjaar Gecijferdheid 4 Les 2 Procenten Cursusjaar
verhoudingen – breuken – procenten - kommagetallen
verhoudingen – breuken – procenten - kommagetallen
verhoudingen – breuken – procenten - kommagetallen
verhoudingen – breuken – procenten - kommagetallen
Vaco’s
Vele wegen leiden naar Rome Over differentiëren in het Primair Onderwijs EDR Studiedag 22 november 2012 Onderwijs op maat Jantine Kuijpers
TERUGBLIK De koppeling naar de praktijk. Flipping the classroom.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Gert Treurniet Christelijk Gymnasium Sorghvliet Docent wiskunde
Deze les nieuwe opzet Instructietafel links in de klas
Reken je (niet) rijk.
Vaco’s
Passend onderwijs.
Eerste bijeenkomst (!) Jaar november 2016.
Werktuigen voor grondbewerking en grondverzet
Hoe plannen we onderzoekend leren in wiskunde?
Onderzoekend leren Hoe zien opdrachten voor onderzoekend leren bij wiskunde er uit? Tool IE-2: Het vergelijken van gestructureerde en ongestructureerde.
Differentiatie in de klas
Studiemoment: ‘Samen positief op reis’
Leren van leerlingen en de opbouw van een les
Bijeenkomsten vakdidactiek
Rekenen Verhoudingen Les 1: Breuken en procenten 1
De didactiek van vandaag
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Les 4: iedereen is anders
Cijferloos lesgeven bij talen
Raden, regels en redeneren Groep 7 en 8
Wat leer je allemaal op school?
Transcript van de presentatie:

Cursus Rekenspecialist Amarantis vierde bijeenkomst 22 november 2011 1

programma Vier middagen De kaders De rekendidactiek De praktijk Verdiepingsonderwerpen naar keuze

Programma Differentiatie Leerlijn procenten IJsberg voorbeelden Ervaringen uitwisselen Leerlijn procenten IJsberg voorbeelden Bedenk een situatie of visulaisering (model) Evaluatie

Differentiatie

waarom? “Differentiatie is een georganiseerde maar flexibele manier om pro-actief het onderwijs (lesgeven en leren) aan te passen om in te spelen op waar leerlingen zijn en ze te helpen maximaal te groeien” (Tomlinson, 1999)

Leerlingen verschillen: wat kun je doen? Differentieren Verschillen gebruiken Variatie in aanpak ontwikkelen

Voorbeelden en tips uitwisselen Rosana …….

Georganiseerde differentiatie Via het ’rooster’/de organisatie parallel uur met homogene groepen niet elke leerling evenveel ‘les’ etc. regelmatig anders groeperen Binnen de klas/groep Niveau en tempodifferentiatie – voortgezet onderwijs Homogene niveaugroepjes Samen laten werken Klassengesprek daarna gedifferentieerd zelfstandig evt verlengde instructie (basisonderwijs)

Differentiatie naar inhoud Differentiatie in aanbod verschillende opdrachten op verschillend niveau Differentiatie in hulpmiddelen dezelfde opdrachten, maar met of zonder hulpmiddelen Differentiatie in hoeveelheid

Succesvolste vorm van differentiatie Eigen ervaringen Succesvolste vorm van differentiatie

Natuurlijke differentiatie Alle leerlingen hetzelfde materiaal Toegankelijke instap Er is wat te kiezen Veel mogelijkheden dieper/verder te gaan Leerlingen kunnen op eigen niveau (onderdelen van) het probleem oplossen Discussie is noodzakelijk

Voorbeelden Speels Open: Rijtje van 100 3 – 5 – 8 – 21 – 35 Maak zo’n rijtje waar 100 uitkomt. Productief Maak drie opgaven met uitkomst 2,5 Open Samen Ontwerp een parkeerterrein voor deze flat.

Bij de start Vraag deelnemers wat ze al weten Wat betekent het? Wat is het? kun je een voorbeeld geven Waar komt het voor? Waarvoor is het handig/nodig? Geef voorbeelden Geef voorbeelden van hoe jij ermee rekent die je dus zelf kunt maken Wat is er moeilijk aan dit onderwerp?

Opgaven aanpassen Opener maken Open versie: iedereen ‘kiest’ getallen en strategieen op zijn eigen niveau en interpreteert ‘meeste’. Daarna bespreken

Meer structuur bieden Gestructureerde versie: biedt leerling keuzes passend bij wat hij/zij aankan; oplossingsmanier is ‘vrij’. Daarna bespreken.

Parallelle opgaven: andere getallen Eenvoudiger getallen voor leerlingen die meer moeite hebben. Bij bespreken ingaan op overeenkomsten in manier van rekenen en op achterliggend begrip (hier: aftrekken)

Voordelen Iedereen kan aan het werk Zelf mogen kiezen voor getallen en aanpak voelt beter dan steeds voorgestructureerde stapjes moeten volgen Met eenvoudiger getallen toch bezig zijn met dezelfde kernbegrippen

Wat kan je zelf doen met je methode? Focus op de kernbegrippen! Start samen Daarna gedifferentieerd

Inbreng van leerlingen Eigen rekenervaringen - verleden Andere vakken of programma’s Activiteiten waar ‘gecijferdheid’ bij nodig is Geld Vakantie Vervoer

Rekenen ‘verplaatsen’ Ga zelf mee ! Naar praktijklokaal Naar burgerschap Naar ander vak Naar een projectweek Naar de stage (BPV) Naar een rekendag Naar buiten

Ga eens buiten het boekje

Overzicht werkvormen Starten met actualiteit (uit de krant) Kennismakingsopdracht (via foto’s) Check in duo’s (bij kennismaking: sommetjes) Sorteeropdrachten (in groepen) met kaartjes (F-niveaus, procenten-opdrachten, muurtje bouwen) Flappen van eigen werk (IJsberg vullen) Klassikaal oefenen (Zoefi, rekenbeter) Speels oefenen (spelletjes, rekenweb) Denken, Delen, Uitwisselen Rekenmachine dictee of wedstrijd Opdracht bij leeswerk

procenten als voorbeeld leerlijnen procenten als voorbeeld

Wat kunnen basisschool lln? Leg de kaartjes op volgorde van makkelijk naar moeilijk

leerlijnen voorbeeld procenten

Begrip en visualisering Wat zijn procenten/percentages? Waar komen ze voor? Waar/hoe worden ze gebruikt? Notatie en uitspraak Visualisering

Opbouw instrumentarium Hoeveel procent (ongeveer)? Kleur/teken in cirkel of strook ……. % Ook samennemen en aanvullen tot 100%

Rekenen procenten als ‘deel van’ Eenvoudige (anker)percentages 50% 10% 25% (5%) relatie met 10-regel steeds: relatie met breuken en delen met hulp van strook of verhoudingstabel Via 1% of andere vaste regel/procedure evt. met hulp van rekenmachine (rm)

Hoe doet u (uw leerling) dit? € 60

Modellen als brug Strook Dubbele getallenlijn Verhoudingstabel 0 % 50% 85% 100% Strook …? 60 0 % 50% 85% 100% Dubbele getallenlijn …? 60 Verhoudingstabel Percentage 100% 50% 10% 80% 5% 85% Hoeveelheid 60 30 6 48 3 51

5% van €1250,-

Systematisch noteren

verhoudingstabel

van verhouding naar procent toe- en afname procenten als factor (rm) Loon verlaagd van €40 naar €32 per week? Hoeveel procent is dat? Gebruik ook hier een strook!

Van aantal naar precentage

Hoe? Vorig jaar kostte een kerstboom €20,- nu moet ik €25 betalen. De kerstbomen zijn …… % duurder geworden. 100% € 20 € 25 …… %

Van verhouding naar percentage Zo?

Van deel (%) naar geheel (aantal) Waar kom je % tegen? 100%-50%-25%-10% Strook Eenvoudig rekenen Toe- en afname Van verhouding naar % Van % naar kommagetal Boven de 100% leerlijnen ‘Percentage van’ Strook en 1% aanpak Schattend/globaal Van deel (%) naar geheel (aantal)

Opdracht Bespreek in tweetallen: Wat herken je van deze opbouw? Wat wist je al van deze didactiek? Wat kun je ermee met jouw deelnemers/leerlingen? Wat doet je eigen rekenmethode?

Oefenen met IJsberg Bedenk bij elk van de volgende opgaven een situatie en/of een visualisering en/of model

opgaven 3,45 – 2,5

evaluatie

Graag formulier invullen Dank jullie wel! Evaluatie Graag formulier invullen Dank jullie wel!