Art Nouveau & Design Publieksonderzoek Januari 2006 Koninklijke Musea voor Kunst en Geschiedenis PublieksObservatorium van de fwi’s Vautierstraat 29 -

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Informatie over voeding zoeken en bespreken
Advertisements

Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Enquête bij de leden van Fietsersbond Halle Resultaten.
Gebruikersonderzoek cultuur- en gemeenschapscentra Eindrapport 15 februari 2007 Dataverzameling 15 november 2005 tot 15 februari 2006.
KWALITEITSZORG november 2012
‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
Paulus' eerste brief aan Korinthe (20) 23 januari 2013 Bodegraven.
1 DE WEG NAAR DE PODIUMKUNSTEN Sociologische studie over de motivatie van Brusselse toeschouwers Maison du Spectacle – la Bellone.
NEDERLANDS WOORD BEELD IN & IN Klik met de muis
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
1 - RA patiënten – Februari 2009 REUMATOÏDE ARTRITIS KENNIS – OPVOLGING – PERSOONLIJKE EVALUATIE Patiëntenonderzoek Initiatief van met de steun van nv.
December 2007 Dimarso N.V., opererend onder de commerciële naam TNS Dimarso en hierna TNS Dimarso genoemd, beschikt exclusief over het auteursrecht van.
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juli 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
20 jaar Open Monumentendagen 2008 RESULTATEN VAN PUBLIEKE OPINIEPEILING Nobody’s Unpredictable Oktober 2008 IPSOS BELGIUM Waterloo Office Park Drève Richelle,
 Deel 1: Introductie / presentatie  DVD  Presentatie enquête  Ervaringen gemeente  Pauze  Deel 2 Discussie in kleinere groepen  Discussies in lokalen.
Resultaten bevraging voorzieningen “participatie ouders”
Burgerschap in de openbare ruimte: resultaten TNS/NIPO onderzoek november 2011.
Gent, 4 mei 2010 Wat denken de Belgische vakantiegangers vandaag van sociale media? Anne Verhaeghe.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
De Gouden Glans van MaS Effecten van maatschappelijke stages voor stagebiedende organisaties in Amsterdam.
Een Concert van het Nederlands Philharmonisch Orkest LES 4 1.
1 1 Diagnoseadvies van de sociale partners over O&O en innovatie ‘Naar een meer innovatieve economie’ 18 september 2006.
Kb.1 Ik leer op een goede manier optellen en aftrekken
© BeSite B.V www.besite.nl Feit: In 2007 is 58% van de organisaties goed vindbaar op internet, terwijl in 2006 slechts 32% goed vindbaar.
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
BZ voor de Klas 3 juni 2010.
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Kwaliteit en Patiëntveiligheid in de Belgische ziekenhuizen anno 2008 Rapportage over.
Elke 7 seconden een nieuw getal
1 introductie 3'46” …………… normaal hart hond 1'41” ……..
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
Tevreden over de VDAB? 1.Vóór het meten 2.Het meten en rapporteren 3.Het verbeteren 4.De resultaten 5.Mensen en meten.
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
13 maart 2014 Bodegraven 1. 1Korinthe Want gelijk het lichaam één is en vele leden heeft, en al de leden van het lichaam, hoe vele ook, een lichaam.
1. 33 GERECHTIGHEID GODS 21 Thans is echter buiten de wet om GERECHTIGHEID GODS openbaar geworden, waarvan de wet en de profeten getuigen, 34.
1 19 dec Rijnsburg 19 dec Rijnsburg. 2 Hebreeën 8 1 De hoofdzaak VAN ONS ONDERWERP is, dat wij zulk een hogepriester hebben, die gezeten is.
Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap Afdeling HRM BUE Middenkader 2005 Een eerste verkenning van de resultaten.
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
User management voor ondernemingen en organisaties
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
Presentatie resultaten handelspandenbeleid Turnhout Mechelen 22 november 2007 Suzy Maes, schepen lokale economie.
Brussel nader onderzocht
Help! ‘Niet vorderende ontsluiting’
Eerst even wat uitleg. Klik op het juiste antwoord als je het weet.
De Dagen van de Kaaien 19, 20 & 21 maart De Kaaien op tafel - inhoud 1.Methodiek tafelgesprekken 2.Aantal tafelgesprekken en aantal deelnemers.
Opzet van het onderzoek Merk- en reclamebekendheid
Enquête.
De Hoge Kleij - Klanttevredenheidsonderzoek
STIMULANS KWALITEITSZORG juni 2014.
IPSOS iov Stichting tegen Kanker, 2013
In opdracht van NOC*NSF
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
Hoe en waar wordt de keuze voor de nieuwe auto bepaald? AutoRai 2005 Amsterdam, 10 februari 2005 Anne Hoff Research Director Interview-NSS.
Middeleeuwen De antwoorden in deze powerpoint komen van (naam en klas invullen a.u.b.)
Een organisatie van stad Kortrijk, Directie Cultuur, Team Jeugd i.s.m. Hogeschool West – Vlaanderen departement HIEPSO.
12 sept 2013 Bodegraven 1. 2  vooraf lezen: 1Kor.7:12 t/m 24  indeling 1Korinthe 7  1 t/m 9: over het huwelijk  10 t/m 16: over echtscheiding  16.
13 november 2014 Bodegraven 1. 2 de vorige keer: 1Kor.15:29-34 indien er geen doden opgewekt worden...  vs 29: waarom dopen?  vs.30-32: waarom doodsgevaren.
Openbaar je talent Service public, talent particulier.
Resultaten Onderzoek Oorlog en Vrede in de Westhoek 2006 Presentatie 15 juni 2007.
45 levenslessen Klikken voor vervolg Muziek: snowdream.
Living Room Music Festival van Vlaanderen MuziekPublique Klara Robin – Vrije Universiteit Brussel Vakgroep Communicatiewetenschappen Promotor: Dr. Prof.
23 mei 2013 Bodegraven vanaf hoofdstuk 6: hoofdst.1: de wijsheid van de wereld hoofdst.2: de wijsheid van God hoofdst.3: Gods akker en Gods bouwwerk.
1 BUE Middenkader 2004 Een eerste verkenning van de resultaten.
Powered by enquete toeristen heeg vrijdag 7 november 2014.
Vlaming en brusselaar als ambassadeur voor Vlaanderen en Brussel
Transcript van de presentatie:

Art Nouveau & Design Publieksonderzoek Januari 2006 Koninklijke Musea voor Kunst en Geschiedenis PublieksObservatorium van de fwi’s Vautierstraat Brussel 02/

Vragen  Evaluatie  AN&D  KMKG  Randdiensten  Interesse in randactiviteiten  Verblijfstoeristen  Succes en aantrekkingskracht van AN&D  Modaliteiten verblijf  Succes communicatiemiddelen  Kennis en interesse in , art nouveau jaar, etc.

Methodologie  Bevraging d.m.v. papieren vragenlijst met persoonlijke recrutering na het bezoek van de expo  Doelstelling: minimum 400 verblijfstoeristen bevragen. Monitoring en bijsturing maand per maand  1374 Ingevulde vragenlijsten  29 Vragenlijsten verwijderd  Groepsbezoekers (uitgezonderd toeroperator)  Leden van zelfde bezoeksentiteit  1345 vragenlijsten opgenomen in analyse

Periode  Periode: augustus – december 2005  3 recruteurs  54 sessies van 5 uur  28 sessies tijdens schoolvakanties – 26 sessies tijdens werkdagen. DiWoeDoVrijZaZoTot Sessies vragenlijsten AugSepOctNovDecTotSessies vragenlijsten

Samenstelling Steekproef  Onderscheid op basis van 2 variabelen  Verblijfstoerist of niet  Maand van bezoek  Verschillen worden enkel vermeld indien ze substantieel en relevant zijn  Signaletiek: vergelijking met voorgaande onderzoeken in KMKG  Albrecht en Isabella (1998)  De artiesten van de Farao’s (2003)  Tatu – Tattoo ! (2005)

Signaletiek De AN&D-bezoeker : een typische KMKG-bezoeker of niet ?

Geslacht en leeftijdVrouwMan< >65MediaanAN&D63%37%8%14%65%13%48 Tatu – Tattoo ! 57%43%23%35%38%5%32 De artiesten van Farao’s 56%44%9%12%63%16%- Albrecht en Isabella 63%37%  Geslacht  Geen verschil tussen AN&D en andere tentoonstellingen  Leeftijd  AN&D is identiek aan de Farao’s  En radicaal verschillend van Tatu – Tattoo ! (minder jonge bezoekers; mediaanleeftijd is 16 jaar hoger) N=1324 N=1316 Hoe oud bent u ?

Woonplaats % woont niet in België Woont in België VlWalBru AN&D34%52%17%31% Tatu - Tattoo! 14%43%27%30% Artiesten10%40%33%27% Alb&Isa7%50%25%26%  1 op drie bezoekers woont niet in België : heel hoge proportie t.o.v. voorgaande expo’s  80% van de niet-Belgische bezoekers komt uit de buurlanden  In vergelijking met voorgaande expo’s zijn Vlamingen iets beter vertegenwoordigd en dit ten koste van Waalse bezoekers N=1316 N=443 N=813 Waar woont u ?

Studieniveau  De scholingsgraad van de AN&D bezoekers ligt aanzienlijk hoger dan deze bij andere expo’s  Meer hogere opleiding en minder secundaire opleiding als hoogste opleiding N=1215 Wat is het hoogste diploma dat u heeft behaald ?

Relatie tot het KMKG

Eerste bezoek Herhaal bezoek AN&D41%59% Tatu-Tattoo!42%58% Artiesten20%80%  6 op 10 bezoekers bezochten het museum voor de eerste keer  De nieuwe bezoekers zijn vooral buitenlanders, Belgen doen vooral herhaalbezoek  Bij de herhaalbezoekers: veel recente bezoekers (minder dan 1 jaar geleden) N=1337 N=1311 N=778 Eerste bezoek aan KMKG of herhaalbezoek? % herhaalbezoek? Indien herhaalbezoek, wanneer was laatste bezoek?

Bekendheid en bezoekintentie  Bijna iedereen wist dat AN&D aan de gang was  98% van de Belgische bezoekers was op de hoogte tegen 92% van de bezoekers die niet in Belgie wonen. Dit is een heel hoge proportie voor buitenlanders (cfr. Tatu - Tattoo: 67 % van buitenlandse bezoekers was op de hoogte)  En bijna iedereen kwam naar het museum met de intentie om AN&D te bezoeken  Dit zowel bij Belgische als bij buitenlandse bezoekers Wist u dat AN&D aan de gang was alvorens vandaag toe te komen? Indien op de hoogte, wanneer heeft u besloten om AN&D te bezoeken ? N=1337 N=1275

Bezoeksentiteit

Bezoeksentiteit  AN&D werd in volwassen gezelschap bezocht  Een bezoeksentiteit bestond uit gemiddeld 2,79 personen  Maar kinderen en jongeren maken slechts 11% uit van het totaal Dit zijn: Met wie bezoekt u vandaag de expo AN&D ? Indien in gezelschap, wie maakt buiten uzelf deel uit van het gezelschap ? N=1315 N=1162

Evaluaties en Interesse in de thema’s

Interesse in de thema’s  AN&D kreeg een hoge waardering en had 2 populairdere thema’s  AN&D kreeg een gemiddelde waarderingsscore van 8,18 op 10, wat hoog is  Art Nouveau en Art Deco waren de publiekslievelingen Sterke interesse Matige interesse Geen interesse Kunst 19de eeuw Art Nouveau Art Deco Modernisme interbellum Design na WO2 Gem: 1.85 Gem: 1.13 Gem: 1.27 Gem: 1.81  N=1143 N=1320 N=1298 N=1188 N=1205

Evaluatie KMKG  Het Jubelparkmuseum kreeg een hoge waardering, enkele aandachtspunten  Het Jubelparkmuseum als geheel kreeg een gemiddelde waarderingsscore van 8,04 op 10  Heel goed: Vriendelijkheid en behulpzaamheid personeel, wachttijden en netheid museum  OK maar vatbaar voor verbetering: interne bewegwijzering, Le Midi 50, kindvriendelijkheid  Gekend pijnpunt: de externe bewegwijzering  Minder goede score: aantal zit- en rustplaatsen  vooral te wijten aan de afwezigheid van een zitplaats aan de videoprojectie. Logische vaststelling gezien de hoger dan gemiddelde leeftijd van de bezoekers Heel tevreden Eerder tevreden Eerder ontevreden  Heel ontevreden  Vriendelijkheid kassa Wachttijd kassa Bewegwijzering intern Bewegwijzering extern Zit- en rustplaatsen Netheid museumzalen Geschiktheid voor kinderen Behulpzaamheid suppoosten Le midi 50 Gem: 1,36 Gem: 1,22 Gem:1,64 Gem: 2,21 Gem: 2,07 Gem: 1,33 Gem: 1,59 Gem: 1,49 Gem: 1,70 N=1249 N=1194 N=1210 N=1098 N=1114 N=1223 N=792 N=989 N=349

Audiogids  Audiogids: OK  De audiogids werd door meer dan 8 op 10 gebruikt  Gebruik was eenvoudig  Hoeveelheid info: goed evenwicht  Niveau van de info: goed evenwicht  Maar ….  Veel opmerkingen over de duidelijkheid van de nummers bij de objecten N=1320 N=1082 N=1086 N=1053 Heeft u gebruik gemaakt van de audiogids ? Wat vond u van het gebruiksgemak van de audiogids ? Wat vond u van de hoeveelheid informatie van de audiogids ? De informatie die u via de audiogids heeft verkregen was …

Communicatie

Communicatiekanalen  Belgen noemden gemiddeld 2 verschillende media, toeristen gemiddeld 1,6  Geschreven pers had grootste bereik  Groter bereik onder Belgen:  Geschreven pers, affiches, mond aan mond, radio en televisie  Groter bereik bij toeristen  Internet, toeristische diensten en touroperators Via welke kanalen heeft u iets vernomen over AN&D ? N=1317

Bezoekintentie collecties KMKG Wervelen in art nouveau Brussel en art nouveau Randactiviteiten

Bezoekintenties en kennis Bent u van plan om vandaag de permanente collecties te bezoeken of heeft u dit al gedaan? Wist u dat Brussel dit jaar “Wervelen in Art Nouveau” als toeristisch thema heeft? Heeft u nog andere tentoonstellingen bezocht? Of bent u dit nog van plan? In welke mate maakt art nouveau deel uit van het beeld dat u van Brussel heeft?  Matige Interesse voor de permanente collecties,  maar … dit is niet erg gezien de hoge proportie herhaalbezoekers  Brussel en art nouveau: sterke band  1op 2 was op de hoogte van het toeristisch thema  Er is in de ogen van de bezoekers een sterke tot zeer sterke band tussen Brussel en art nouveau  1 op 2 heeft al deelgenomen aan andere evenementen ter gelegenheid van 175 jaar België N=1297N=1307N=1299N=1294

randactiviteiten bijwonen Zeker bijwonen / gebruiken Waarsch. bijwonen / gebruiken Waarsch. niet bijwonen / gebruiken  Zeker niet bijwonen / gebruiken  Andere expos over Art nouveau Rondleiding in Brussel ivm Art nouveau Lezingen over Art nouveau Route voor fietstocht ivm Art nouveau Route voor wandeling ivm Art nouveau Info over bezienswaardigheden Niet bijwonen  Matige tot geen interesse in randaanbod  Positieve nettoscore (meer potentiële gebruikers dan niet-gebruikers) voor andere expo’s ivm art nouveau  Ook een stadswandeling zou eventueel succes kunnen gekend hebben  Andere activiteiten: geen liefhebbers Denkt u aan volgende activiteiten te zullen deelnemen / bijwonen? N=1046 N=1037 N=979 N=994 N=1053 N=974

Verblijfstoerisme

Verblijfsmodaliteiten  Aanzienlijke proportie verblijfstoeristen onder de bezoekers van de expo  Hogere proportie verblijfstoeristen van augustus tot october  Meerderheid verblijft op hotel, 1 op vijf bij vrienden of familie  Hotelgasten blijven gemiddel 3,5 nachten in Brussel, mensen die bij familie of vrienden overnachten blijven gemiddeld 11,5 nachten. Kadert uw bezoek aan AN&D binnen een verblijf met minstens 1 overnachting in België? In welke logiesvorm verblijft u? % met minstens 1 overnachting AugSepOctNovDec 33%35%36%21% Hotel3,5 Familie/vrienden 11,5 Jeugdherberg3,2 Andere9,5 Gastenkamers5,9 Gemiddeld aantal nachten N=1317 N=387 N=382

Reden van bezoek  AN&D heeft voor een aanzienlijke proportie verblijfstoeristen de doorslag gegeven  4 op 10: AN&D heeft geen invloed op beslissing om Brussel deze periode te bezoeken.  Voor 1 op 10: AN&D is doorslaggevende reden om nu in Brussel te zijn.  Voor 1 op 3 is AN&D een belangrijke reden  Conclusie: AN&D was een aantrekkingspool voor het Brussels toerisme De voornaamste reden van uw verblijf is … ? In welke mate heeft AN&D meegespeeld bij uw beslissing om tijdens deze periode Brussel te bezoeken ? N=383 N=381

Randactiviteiten  Gemiddeld 4 randactiviteiten per respondent  Populairste zijn restaurant-, museum- en stadsbezoek  Ook winkelen, rommelmarkten en andere bezienswaardigheden scoren goed  Alles waarbij gereserveerd dient te worden of met vaste aanvangsuren is minder populair Welke andere activiteiten heeft u al ondernomen of overweegt u te ondernemen tijdens uw verblijf in Brussel ? N=378

Synthese

Synthese  In vergelijking met andere KMKG expo’s  is de AN&D bezoeker een typische KMKG bezoeker naar geslacht  is de AN&D bezoeker aanzienlijk ouder dan de typische KMKG bezoeker  is de proportie buitenlandse bezoekers was 2 tot 3 keer groter  waren er meer Vlamingen en minder Walen  was de scholingsgraad aanzienlijk hoger  AN&D bezoeker kent het KMKG  Hoge proportie herhaalbezoekers  Bij herhaalbezoekers: heel veel recente bezoekers  Dus niet verwonderlijk: minder dan 1 op 2 had intentie om permanente collecties te bezoeken  AN&D was een publiekstrekker  Bijna iedereen wist dat AN&D aan de gang was (ook aanzienlijk grotere bekendheid onder buitenlandse bezoekers)  Bijna iedereen kwam naar het KMKG met de bedoeling AN&D te bezoeken

Synthese - 2  AN&D was een volwassenententoonstelling  Heel weinig kinderen  Belangrijkste communicatiekanalen  Belgen: geschreven pers, affiches, folders, mond aan mond  Buitenlanders: geschreven pers, folders, affiches, internet  Brussel en Art Nouveau  Voor meer dan 7 op 10 bestaat zijn art nouveau en Brussel ondeelbaar  1 op 2 kende het toeristische thema  1 op twee heeft deelgenomen aan andere evenementen  Randactiviteiten  Geen interesse, uitgezonderd expo’s

Synthese - 3  Heel hoge waarderingsscore voor AN&D (8,18) en KMKG (8,04)  Art Nouveau en Art Deco waren publiekslievelingen  Gemiddelde tot positieve evaluatie van diverse aspecten van het museum. Negatief waren gebrek aan zitplaatsen bij de projectie en de externe bewegwijzering  Audiogids: alles OK behalve duidelijkheid nummering bij tentoongestelde stukken  Verblijfstoerisme  3 bezoekers op 10 verblijft minstens 1 nacht in Belgie  Hoofdzakelijk op hotel (3,5 nachten), ook bij vrienden of familie (11,5 nachten)  Hun verblijf kadert binnen een vakantie  Voor meer dan 4 op 10 van de verblijfstoeristen die AN&D bezocht hebben, is de expo een belangrijke tot de enige reden voor hun verblijf.  Randactiviteiten: vooral activiteiten die geen formaliteiten vereisen en weinig planning

Besluit

 AN&D heeft een ouder en hooggeschoold publiek aangetrokken  AN&D was een aantrekkingspool voor het Brussels toerisme in de buurlanden omdat de tentoonstelling gekend was en de communicatie overtuigend  AN&D werd erg geapprecieerd door de bezoekers  De activiteiten die in de marge van Art Nouveau werden georganiseerd kenden minder tot geen succes bij de AN&D bezoekers