prof. E.O.J. Jans m.m.v. Prof. Drs. K. Wezeman Dr. Van Dijk 20e druk

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
1. Codering: bestelling wordt gemaakt via internet en komt binnen bij Wehkamp. 2. Filter invoer: van een bestaande klant gaat de order door naar order.
Advertisements

Onze kernwaarden.
SEPA Wat verwacht de toezichthouder van u? NFS SEPA-voorlichtingsmiddag, 30 mei 2012 Prof. Dr. Olaf C.H.M. Sleijpen Divisiedirecteur, Toezicht pensioenfondsen.
De levenscyclus van een informatiesysteem
Hoofdstuk 4 Het verkoopproces
Commissie Wijkgericht werken
Budgettering voor KMO’s: Agenda
Hoofdstuk 10 Bedrijven die ruimte beschikbaar stellen
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Onderwerpen Oude situatie Eerste aanpak en problemen
prof. E.O.J. Jans m.m.v. Prof. Drs. K. Wezeman Dr. Van Dijk 20e druk
Business Economics Handels –en financiële technieken
Betrouwbaarheidstypologie
Op weg met e-Twist in 10 stappen
Hoofdstuk 2 Het inkoopproces
Dienstverlenende ondernemingen
BAG - WOZ, planning en commitment
Startsimulator Startinstructeur – Sessie 1
Hoofdstuk 7 Stukproductie
Het capaciteitsproces en dienstverlenende bedrijven
Betrouwbaarheidstypologie
Registratie. Waarom? Registratie Registratie kan: - input voor besluitvorming zijn - basis voor coaching zijn.
Business Marketing Sabine Vermuyten
prof. E.O.J. Jans m.m.v. Prof. Drs. K. Wezeman Dr. Van Dijk 20e druk
Facility management en inkoop
1 Nationaal Forum Certificeren Partnership: Operatoren-D&A 19 juni 2006Raymond Marchal Gewestelijk directeur DACO 1.
Logistiek management: begrippen en principes
Welkom bij de presentatie van het
Welvaart Hoofdstuk 2.
Interne organisatie Functies en processen
Hoofdstuk 14 Effectieve teams samenstellen
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Kiezen tussen belangen ervaringen van een veranderend ingenieursbureau in een veranderende wereld Jacco Buisman Ede, 11 maart 2008.
Gedrag in organisaties, 10e editie
Hoofdstuk 9 Het aansturen van teams
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Hoofdstuk 6 Het productieproces
Hoofdstuk 1 Begripsbepaling AO/BIV
Hoofdstuk 5 Relatie ao/ic (biv) en logistiek
Hoofdstuk 8 De administratieve organisatie van projecten
Hoofdstuk 11 Overige dienstverlenende bedrijven
prof. E.O.J. Jans m.m.v. Prof. Drs. K. Wezeman Dr. Van Dijk 20e druk
prof. E.O.J. Jans m.m.v. Prof. Drs. K. Wezeman Dr. Van Dijk 20e druk
© L.A.F.M. Kerklaan HCG 1 16 november 2001Juridisch bibliothecarissen Het managen van de juridische bibliotheek Het kwaliteitshandboek als praktisch instrument.
A H M F K EB C x 85 Korte zijde bij C 2 e secties volte 14 m en op afstand komen ( 0,5 rijbaan)
DIV Beleid, trends, ontwikkelingen en collega’s
© de vries business consultancy, 2008
Aenova Software Hans van der Last Algemeen Directeur Aenova Software
Schildersbedrijf Hoogvliet Wageningen Uw partner in compleet onderhoud.
Opzet, planning en uitvoering van projecten
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Hoofdstuk 11 Kostenstructuur.
Elektronisch Inkopen bij de stichting ICTU, CBS en AIM
Management Accounting Management Control
OAPEN - NL Aanvraagprocedure. Aanvragen Aanvrager: Wetenschappelijke uitgeverij Wetenschappelijke boeken: –Monografieën en bundels –Peer reviewed –Alle.
Datum naam 1 23 maart 2010 datum plaats Bedrijfsarts en kwaliteit Noks Nauta Namens Kwaliteitsbureau NVAB naam persoon.
Financiering en inkoop H5 Exploitatiebegroting Certificeerbare Eenheid Ondernemerschap.
Recordkeeping - in 7 stappen naar een digitaal archief
Economie H3 Exploitatiebegroting en exploitatiekosten Manager Handel.
Keuzes in regionale samenwerking Eerste verkennende regiobijeenkomst declaratieprocessen.
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 2
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 3
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 3
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 2 Thema 3 - Dienstverlening Business IT & Management
Beheermodel van M. Looijen
Evaluatie Cursus.
© 2008 Noordhoff Uitgevers bv Groningen/Houten Basisboek Bedrijfseconomie Sheets hoofdstuk 3 Achtste druk © 2008 Noordhoff Uitgevers Alle rechten voorbehouden.
20 januari 2016 – Herman Bongenaar
Hoofdstuk 8 Taakcluster Strategisch support
Groeien als team - het teamcharter als hulpmiddel
Transcript van de presentatie:

prof. E.O.J. Jans m.m.v. Prof. Drs. K. Wezeman Dr. Van Dijk 20e druk Grondslagen Administratieve Organisatie Deel B processen en systemen prof. E.O.J. Jans m.m.v. Prof. Drs. K. Wezeman  Dr. Van Dijk 20e druk 1

Capaciteitsproces en dienstverlenende bedrijven Hoofdstuk 10 Capaciteitsproces en dienstverlenende bedrijven Procesanalyse Controle-technische aspecten Beschikbaarstelling van Arbeidskracht Productiemiddelen Ruimten Outsourcing Ruimten voor evenementen 17

Procesanalyse Ruime verscheidenheid van dienstverlenende bedrijven Opgaven, 3e druk, behorend bij Grondslagen Administratieve Organisatie B (20e druk) © Wolters-Noordhoff

Procesanalyse specifieke dienst en overeenkomstig primair proces = tijdelijke beschikbaarstelling van een bepaalde soort capaciteit met evt. aanvullende en/of ondersteunende activiteiten dienstverlenende bedrijven stellen iets beschikbaar menselijke arbeid wegens tijdelijk tekort (uitzendarbeid) om specifieke kennis om ‘ambachtelijke vaardigheden’ goederen bvb. schilderijen (ook duurzame productiemiddelen bvb. transportmiddelen, bouwkranen) ruimten woonruimten, kantoren, bedrijfsruimten Bvb. http://www.nl.regus.be/ ruimten voorzien van apparatuur/ faciliteiten ten dienste van derden Bvb. http://www.wasserijgilberte.be/pages/wasserij.php ruimten voor evenementen, recreatie of vervoer Bvb. http://www.sportoase.be/portal/ Opgaven, 3e druk, behorend bij Grondslagen Administratieve Organisatie B (20e druk) © Wolters-Noordhoff

Kenmerken capaciteitsproces (adm.-org. aspecten) Investeren relatief grote investeringen, terugverdientijd>1jr nood aan meerjarenplan, investeringsplan, liquiditeitsbegroting Individualiseren Toekennen code Object voorzien van code Controle teruggave Inspecteren In goede staat (behoud/verbeteren kwaliteit) Regelmatige inspectie, onderhoud indien nodig Bij terugkomst van goederen/vrijkomen van ruimten Opgaven, 3e druk, behorend bij Grondslagen Administratieve Organisatie B (20e druk) © Wolters-Noordhoff

Kenmerken capaciteitsproces Plannen Capaciteiten: Welke Waar Termijn Optimale bezettingsgraad Opgaven, 3e druk, behorend bij Grondslagen Administratieve Organisatie B (20e druk) © Wolters-Noordhoff

Kenmerken capaciteitsproces Berekenen (calculatie => tarieven) berekening afhankelijk van soort capaciteit jaarbudget kosten (‘normale’/’verwachte’ bezetting) Onderhoud Gebruikskosten Afschrijving Algemene kosten winstopslag ervaring WN Menselijke arbeidskracht? Opgaven, 3e druk, behorend bij Grondslagen Administratieve Organisatie B (20e druk) © Wolters-Noordhoff

Controletechnische aspecten Controletechnische functiescheiding Beschikken Registreren Controleren Bewaren Uitvoeren Aanvullende controlemaatregelen Opgaven, 3e druk, behorend bij Grondslagen Administratieve Organisatie B (20e druk) © Wolters-Noordhoff

Opbrengstverantwoording (informatiebehoeften controlfunctie) Doorberekening arbeidsuren Doorberekening aanneemsommen Doorberekening tarieven materieelgebruik Verbandscontroles opbrengsten/capa- citeiten met gemaakte kosten Standenregisters Langs gescheiden wegen inbrengen van ‘impulsgegevens’ Opgaven, 3e druk, behorend bij Grondslagen Administratieve Organisatie B (20e druk) © Wolters-Noordhoff

Procesfasen en -activiteiten Opdrachtfase Beoordelen kredietwaardigheid Beoordelen beschikbaarheid Het uitbrengen van een offerte Het ontvangen van een schriftelijke opdracht of getekende overeenkomst Het invoeren van de opdrachtgegevens in het systeem Het geven van de opdracht tot beschikbaarstelling Uitvoeringsfase en afwikkelingsfase Verschilt per categorie van dienstverlening’ Opgaven, 3e druk, behorend bij Grondslagen Administratieve Organisatie B (20e druk) © Wolters-Noordhoff

Beschikbaarstelling van arbeidskracht Organisatievormen Uitzendbureau’s Beroeps- en ambachtelijke organisaties Procesactiviteiten Aanvraag cliënt Uitbrengen offerte Opdracht Uitvoering/verantwoording Gereedmelding Betalingsafwikkeling Kwaliteitsbeoordeling Opgaven, 3e druk, behorend bij Grondslagen Administratieve Organisatie B (20e druk) © Wolters-Noordhoff

Beschikbaarstelling van productiemiddelen Karakteristiek = individualisering Procesactiviteiten Aanvraag cliënt Offerte Opdracht Beschikbaarstelling Retourontvangst Facturering en factuurafwikkeling Onderhoud Opgaven, 3e druk, behorend bij Grondslagen Administratieve Organisatie B (20e druk) © Wolters-Noordhoff

Woningen en kantoorpanden Algemene karakteristiek = huurOV Woningenbestand  capaciteit Procesactiviteiten Sluiten huurovereenkomst Huurincasso Verrichten van onderhoud Opgaven, 3e druk, behorend bij Grondslagen Administratieve Organisatie B (20e druk) © Wolters-Noordhoff

Reparatiewerkplaatsen Algemene karakteristiek Procesactiviteiten Reparatieaanvraag Inname van te repareren object Repareren van het object Kwaliteitscontrole Financiële afwikkeling Opgaven, 3e druk, behorend bij Grondslagen Administratieve Organisatie B (20e druk) © Wolters-Noordhoff

Café-restaurantbedrijf Algemene karakteristiek = restauratie Procesactiviteiten Buffet Restaurant (en keuken) Controleaspecten Theoretisch verbruik voorraden Opgaven, 3e druk, behorend bij Grondslagen Administratieve Organisatie B (20e druk) © Wolters-Noordhoff

Outscourcing Uitvoeren van (ondersteundende) processen door een andere partij, in naam van de opdrachtgever, bvb. voor ICT-beheer Salarisprocessen Productieprocessen Wagenparkbeheer Beheersing van outsourcingprocessen Prestatieniveau vastleggen d.m.v. KPI’s Inkooptraject + selectie Contract + SLA Overdracht processen (gegevens, medewerkers, …) Evaluatie i.v.m. uitvoering Opgaven, 3e druk, behorend bij Grondslagen Administratieve Organisatie B (20e druk) © Wolters-Noordhoff

Beschikbaarstelling van ruimten voor evenementen Karakteristiek: frequent wisselende gebruikers korte tijdsduur van het gebruik Procesfasen (organisatie evenement en toegangskaarten) De aanschaf van toegangskaarten De ontvangst van de kaarten De verkoop van toegangskaarten De toegangscontrole De afrekening van de verkochte kaarten Opgaven, 3e druk, behorend bij Grondslagen Administratieve Organisatie B (20e druk) © Wolters-Noordhoff

Informatiebehoefte Planninginfo = i.v.m. optimale bezettingsgraad V naar capaciteit + verloop kostenbegroting Controlinfo = verantwoording opbrengsten (zie eerder) Doorberekening arbeidsuren Doorberekening aanneemsommen Doorberekening tarieven materieelgebruik Verbandscontroles opbrengsten/capa- citeiten met gemaakte kosten Standenregisters Langs gescheiden wegen inbrengen van ‘impulsgegevens’ Operationele info Info m.b.t. capaciteiten: welke/waar/termijn Opgaven, 3e druk, behorend bij Grondslagen Administratieve Organisatie B (20e druk) © Wolters-Noordhoff