GO! Denkdagen Voorbereidende sessie. Agenda Welkom en kennismaking GO! Denkdagen Wat ? Waarom ? Hoe ? Voorbereiding Verwachtingen Opdracht.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Lessen uit het Noorden 2 februari 2011 “Op weg naar huis bijeenkomst”
Advertisements

STRATEGISCHE PLANNING
Bedrijfspresentatie Promavise
Minderhedenforum Weet wat je SAMEN wil. Inleiding 1.Het allochtoon middenveld 2.De ‘federaties’ 3.Het Minderhedenforum 4.Interculturele Rol?
1 KM2.0 Bijeenkomst De Praktijk NUON: ‘Hoe gaan we om met vergrijzing?’
Visie op HNW juni Belang van een Visie Een Visie op Werken is de overkoepelende beschrijving hoe een organisatie werk in de toekomst ziet. De visie.
Gebruik van deze Werf& template In deze template powerpoint presentatie van Werf& krijg je een serie slides aangereikt die je kunt gebruiken bij het verkrijgen.
AberdeenGroup surveyed 125 companies to understand their product innovation goals. Top challenges reported by these companies were: Cost pressure from.
Waar een kleine gemeente groot in kan zijn Schaal van een kleine gemeente vraagt samenwerking: -Inhoud -geografisch Kleinere teams Minder formatie plaatsen.
Interne Communicatie Masterclass NFK 24 november 2012 Marjan Engelen.
Strategie Arie Meulepas 9 & 10 nov
Efficiënt besturen in de social profit
het succes van een organisatie het welbevinden en succes
Implementatie ECK: Distributie en Toegang VO ECK Klantdag, 14 mei 2013 Willem-Jan van Elk, Tony Heemskerk.
netwerk organisatiebeheersing
#KM2.0 BIJEENKOMST 4 IN CREA #KM2.0 4 e bijeenkomst CREA.
Integraal Gezondheids Management in het MKB Kansen en Weerstanden Horeca Gouda
Klantgericht werken, Kanalen in balans
P. 1Titel van de presentatie 18/07/02 Organisatiestructuur Fiscale Entiteiten KMO.
EY2010 Europees Jaar van de strijd tegen de armoede en sociale uitsluiting Julien Van Geertsom.
strategie als een proces
Seminar « De lerende gemeente » heet u welkom! Antwerpen, 28 oktober 2010 Een co-productie van Antwerp Management School, het CNO, de VVSG en Politeia.
© 2008 Universitair Ziekenhuis Gent1 DIVERSITEIT EN GELIJKE KANSEN: projecten 2012 Commissie Emancipatiezaken19 maart 2013Geerte Van den Driessche.
Samen werken aan betere dienstverlening VERA gebruikersdag Leuven 14 september 2007.
Agenda Besturen vraagstuk Besturing vraagstuk Relatie DIV (IM)
Het nieuwe werken Effectiever werken in een stimulerende omgeving.
GO! Denkdagen La Roche, 25 en 26 november Inleiding Dhr. Eddy Baldewijns, voorzitter Raad GO! Mevr. Raymonda Verdyck, afgevaardigd bestuurder.
Project Maatschappelijke Identiteit. 2 De stad/de gemeente De stad/de gemeente week 1 Brainstorming Quiz Website bekijken over eigen stad/gemeente Duiding:
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
Wat is een communicatieplan?
Hoe geef je organisatie ontwikkeling echt vorm?
REA en kleine gemeenten
LEA en sociaal-economische ontwikkelingen Samenwerking tussen overheid, ondernemers en onderwijs Nieuwegein 20 januari 2011 Pim Kalkman.
Eenheid in verscheidenheid
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Haarlems Inkoop- en Aanbestedingsbeleid
Missie, visie, strategie & jaarplan
LOMOZ Versterking van de positionering 1. 2 Agenda 1.Drijfveren: idealisme 2.Marketingbeleid 3.De vertaalslag naar de LOMOZ situatie 4.Plan van aanpak.
Schitterende Organisaties®
Van dienstenmodel naar directiemodel, kansen voor sturing en control
Netwerk voor sociale inclusie European Anti-Poverty Network EAPN Europees Netwerk Armoedebestrijding.
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven november Doelen Programma Dienstverlening aansluiten wensen en behoeften klant voldoen aan wettelijke eisen denken.
Business Marketing Management
De succesvolle ondernemer Het juiste personeel
Bakens voor een tweede cyclus scholengemeenschappen basisonderwijs Visietekst: Marc Van den Brande, VVKBaO Begeleidingstraject SG 2011 DPB-Mechelen-Brussel.
Voornaam Naam / 8 mei 2007 Subtitel van de presentatie Lerend netwerk Schepenen Lokale Economie Leuven 25 mei 2012.
Consument Onderdeel marketing. Wat is marketing?.
Doelstellingenmanagement Ronde tafel - 23 oktober 2014.
september 2009 Aanbevelingen van Compliance professionals
Overgang naar de zone Een verhaal over change management en het beheer van processen.
Vormgeven van de HRM-functie
Slimme stadsdistributie
25 februari 2011 Miet Gobert & Katrien Verbouw Gemeente Knokke-Heist.
Innoveren. Wat is innovatief organiseren Innovatief organiseren is leren het vertrouwde los te laten.
4. Online strategie Internet scorecard
Dienstverlening is van ons allemaal! Praktijkmiddag Dienstverlening Hoogeveen 10 september 2015.
 A-94 A-94.
PERSONEELSMANAGEMENT 2. 1 Onderdeel : 2. Omgeving PPT : 1
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Organisatie en Beleid Bijeenkomst 1: Werken in een organisatie I
50.
Van samen beschrijven, inkopen naar allemaal gebruiken; de uitdaging op informatie. Samen: alleen als het ons uitkomt!? Theo Peters (KING)VIAG themadag.
Toezicht op governance: waar draait het om en paralellen tussen de mediasector en de financiële sector Wijnand Nuijts – Manager toezicht Governance Gedrag.
Cultuurnota Alblasserdam BIO 8 oktober Waarom een cultuurnota? Ontsluiten aanbod Kansen benutten Visie en focus: kader Samenhang en samenwerking.
Organisatieontwikkeling Bijeenkomst voor Informatie en Opinie 9 oktober 2012.
LL. HvHK_Kuurne Organisatieontwikkeling >> Strategische planning.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Les 1: Brainstorm en kennismaken
MvdM EVP-meeting, 12 oktober 2017
voor een samenleving met veerkracht
Transcript van de presentatie:

GO! Denkdagen Voorbereidende sessie

Agenda Welkom en kennismaking GO! Denkdagen Wat ? Waarom ? Hoe ? Voorbereiding Verwachtingen Opdracht

GO! Denkdagen

Wat ? GO! denkdagen Strategisch seminarie 25 en 26 november 2011 Floréal La Roche 90-tal aanwezigen Meso-niveau: 18 voorzitters - 28 (+2) AD’s Centrale-niveau: 12 leden Raad GO! - 27 medewerkers CD Facilitatoren –Intern: voorbereidend comité (3 bestuurniveaus) –Extern: ARCH

Waarom? Uitdagingen voor het onderwijsbeleid demografisch: vergroening, vergrijzing, verkleuring, … macro-economisch: bezuinigingen, tertiairisering arbeidsmarkt… politiek: interne staatshervorming, kerntakendebat gemeenten … cultureel-maatschappelijk: integratiedebat, waardendebat … technologische ontwikkelingen: kennismaatschappij, sociale media Uitdagingen GO! marktaandeel – marktpositie grondwettelijke opdracht – neutraliteit, LBV regierol gemeenten …  GO! strategische doelstellingen / programma’s  breed draagvlak

Waarom? Randvoorwaarde / kritische succesfactor voor GO! 2020 Project binnen GO! 2020  Participatief proces rond samenwerkingstructuur en –cultuur  Positionering GO!  realiseren van de missie GO! Uitnodigend Afgebakend Motiverend Gefaseerd Concreet Najaar: verwerking resultaten + aanpak Voorjaar 2012: ideeën concretiseren tot voorstellen

Programma GO!Denkdagen Vrijdagnamiddag: Werksessies rond concrete voorbeeldprocessen Wat kan beter? Wat moet anders? Vrijdagavond: Lezing (?): Samenwerking en verandering Zaterdagvoormiddag: Belang van de context waarin een verandering plaatsgrijpt. Stuwende krachten gebruiken, valkuilen vermijden Zaterdagnamiddag: Roadmap naar betere samenwerking Afspraken rond verwerking, communicatie en vervolg

Voorbereiding Voorbereidend comité Methodologische ondersteuning Regionale voorbereidende sessies genodigden GO!Denkdagen Meso: AD, voorzitter RvB Centraal: Raad GO!, directieraad, programma-coördinatoren GO!2020 Online bevraging : Samen dromen vorm geven 3 bestuursniveaus Lokaal: directies (ev. Schoolraad) Meso: AD, alle leden RvB, codi/dico Centraal: Raad GO!, alle medewerkers CD

Bevraging: opzet Online bevraging Uitnodiging via nieuwe mediakanalen Verwerking Smartresearch Vragenlijst opgesteld door VBC elementen van cultuur (waarden, net-gedachte) van structuur (bevoegdheden, participatie, informatie …) vertrouwdheid met BDGO, PPGO, verklaring gehechtheid, 26 september – 14 oktober +/-1600 uitgenodigd, 1085 ingelogd, 1 op 3 tot op einde ingevuld Anonimiteit gegarandeerd - aanduiden bestuursniveau mogelijk 376: lokale niveau 94: meso-niveau 94: centrale niveau

Bevraging: evaluatie Initiatief / intentie: positief onthaald Participatie: openheid, herkenbaarheid thema’s, diversiteit aan invalshoeken Geen wetenschappelijk onderzoek Technische uitwerking: verschillende kritische noten Participatiegraad – mediakanalen Vele thema’s in kort bestek  complexiteit vraagstelling, teneur ? ‘Neutrale middenpositie’ 5-puntsschaal (luik 1) vs. onmogelijkheid tot ‘opt out’ (luik 2)

Bevraging: tendensen (1) Grote eensgezindheid over fundamenten BDGO en PPGO Neutraliteit – levensbeschouwelijke vakken Gelijke Onderwijskansen Zelfde inschatting: bekendheid gemeenschappelijk project Net iets meer uitgesproken stellingname meso-niveau Bevoegdheden Eigen niveau: beleidsruimte is sterkte; meer bevoegdheden Grijze zone: neutrale – middenpositie: onbekend = onbemind ?

Bevraging: tendensen (2)

Bevraging: tendensen (3)

Samenwerken en veranderen 1.Kansen tot samenwerking 2.Samenwerking & organisatiestructuur 3.Optimaliseren betekent veranderen 4.Verandering kan je beheren

Samenwerken en veranderen Samenwerking en organisatiestructuur: Opdracht: Optimaliseren van de structuur en cultuur van de organisatie in functie van GO! Participatief: Opbouwen van draagvlak in de organisatie voor die optimalisatieopdracht. Duurzaam: Focus op het opbouwen van het vermogen van de organisatie om de gewenste structuur en cultuur te bereiken én te behouden Waarom: Mensen, processen en systemen zijn onlosmakelijk verbonden aan de structuur en het welslagen van de organisatie. Daartoe moeten ze de visie en missie van de organisatie ondersteunen en versterken.

Samenwerken en veranderen Samenwerking en organisatiestructuur Visie & Missie Systemen Processen Mensen Product leiderschap Klantenintimiteit Operationele uitmuntendheid Context Strategische focus Uitwerking in lijn met de gekozen strategische focus

Samenwerken en veranderen Samenwerking en organisatiestructuur: Welke focus zal de organisatie in staat stellen haar visie en missie te realiseren? Product leiderschap Operationele uitmuntendheidKlantintimiteit Huidig Gewenst Fictief voorbeeld:

Samenwerken en veranderen Samenwerking en organisatiestructuur: Welke focus zal elk onderdeel van de organisatie in staat stellen haar visie en missie te realiseren? Welke gevolgen op vlak van samenwerkingsverwachtingen? Product leiderschap Operationele uitmuntendheidKlantintimiteit Huidig Gewenst Fictief voorbeeld:

Samenwerken en veranderen Operationele uitmuntendheid PrijsKwaliteitTijdKeuzeMerk Product / Dienst kenmerkenRelatieImago Kwaliteit en keuze in sleutelcategorieën met onklopbare prijzen Beste koop Klantintimiteit Maatwerk DienstRelatieMerk Product / Dienst kenmerkenRelatieImago Unieke producten Product leiderschap Beste product TijdFunctieMerk Product / Dienst kenmerkenRelatieImago = Algemene vereiste = Differentiator

Samenwerken en veranderen Kernelementen van de verschillende strategische focussen Prijzenoorlog Massa markt Beste prijs, lage kost Standaard producten Efficiëntie Produceren & verkopen Hiërarchie Geen overhead Budget managers Trouwe uitvoerders Toegevoegde waarde Gesegmenteerde markt Nummer 1 zijn Producten met hoge toegevoegde waarde O&O Innoveren & verkopen Free brains Sterke back-office Ontwikkelaars Operationele Uitmuntendheid Product Leiderschap Op maat vd klant Geïndividualiseerde markt Service & interactie Modulaire producten Kwaliteitsmanagement Voeling hebben & antwoorden formuleren Horizontaal & flexibel Sterke front-office Communicatieve medewerkers Klant Intimiteit Context Strategie Processen Structuur Mensen

Samenwerken en veranderen Optimaliseren betekent veranderen Comfort zoneNo zone Discomfort zone Go zoneComfort zone Motivation / Performance 2. Anger 1. Denial 3. Negotiation 4. Depression 5. Acceptance Time

Samenwerken en veranderen Some Understanding Deep Understanding Emotional Commitment Intellectual Commitment Time Studies Initiate reorganization Ignore Cancel or postpone Negative Understanding Awareness Change Announcement Understanding Positive understanding Institutionalization Internalization (part of the org’s DNA) Negative Adoption Focused Acceptance Cautious adoption Results: level of support for change Accept Apply Can Know Become aware Want Understand Accepted! Malicious Adoption Compliance and Testing Positive compliance Negative compliance Victimized Acceptance Malicious compliance Sabotage

Samenwerken en veranderen Verandering kan je beheren UITDAGINGEN TRANSITIE DUURZAME RESULTATEN STRUCTUURMETHODES CONTEXTMENSEN

Voorbereiding

Verwachtingen Feedback Verwachtingen Bezorgdheden Vragen

Opdracht Voorbeeldprocessen: Centrale vragen: Benoem de taken die uitgevoerd worden in het proces Geef aan wie daarbij betrokken is Waar zijn meer heldere afspraken nodig? Let wel: Ga niet uit van de bestaande manier van werken (as is) Hanteer de ideale situatie (to be) SPREKER - ONDERWERP - DATUM

Opdracht Voorbeeldprocessen: …

Voorbeeld van een proces: Uit eten gaan Klant Restaurant Ga naar restaurant Ga binnen Plaats bestelling BetaalZitEetRuim af Kook eten Ontvang bestelling Dien eten op Klant Restaurant Ga naar restaurant Ga binnen Zit neer Plaats bestelling Eet Ruim af Kook eten Ontvang bestelling Dien eten op Betaal

Meer info? Alle vragen, bemerkingen, suggesties en voorbeeldprocessen zijn welkom Tel