ICT Bevordert Vroege Leesontwikkeling Adriana G. Bus Afdeling Orthopedagogiek Capaciteitsgroep Leerproblemen Universiteit Leiden
Hoe en Bij Welke Kinderen? geen wondermiddel dat leesonderwijs vervangt maar wel een middel dat - authentieke ervaringen met geschreven taal verrijkt (voorlezen, taalspelletjes, schrijven van eigen naam en andere namen, etc) - en executieve functies van jonge kinderen versterkt (structurering, planning, motivatie)
Video verhalen, Levende boeken EXECUTIEVE FUNCTIES Voorlezen Video verhalen, Levende boeken Tekst Zinnen Vocabulair Naam- Schrijven Taalspellen Letters in beweging Alfabetische kennis Woorden lezen Voortgezet lezen SOCIAAL-CULTURELE OMGEVING
Conclusies ICT maakt fine-tuning mogelijk: invoegen van vragen en adaptieve feedback ICT verrijkt de woordenschat (affordance) ICT vooral stimulerend voor kleuters met grote taalachterstand ICT helpt dus de pedagogische kloof tussen VVE- en niet-VVE-leerlingen te overbruggen