ICT Bevordert Vroege Leesontwikkeling

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wat moeten we verder doen?
Advertisements

Informatieavond 3 Groep 3.
WAT MAAKT HET ONDERWIJS IN BEGRIJPEND LEZEN EFFECTIEF
Serious gaming voor jonge kinderen Woordenschatonderwijs
3-jarigen in het basisonderwijs
Letters in Beweging Verna van der Kooy & Carienke Kegel Universiteit Leiden Vversterk – November 2009.
RALFI en begrijpend lezen
Wie ben ik?. Wie ben ik? Wat is dyslexie? ‘Dyslexie is een stoornis die gekenmerkt wordt door hardnekkige problemen in de automatisering van de woordidentificatie.
De leeskring een inspirerende leergemeenschap Gertrud Cornelissen lid kenniskring geïnspireerd leren Lector: Maarten Dolk Onderzoek geletterde leerkrachten.
Kaoutar asarraj Al-Ghazalibasisschool Groep 8a
Ons onderwijs in groep 1 en 2
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
Piramide Welkom in de taalklas De VVE- methode.
Beginnende geletterdheid
Informatie avond groep 3
Ons onderwijs in groep 1 en 2
Welkom op de ouderavond van de groepen 3 op basisschool de Berensprong
Effectief leesonderwijs
Leerlijnen in relatie met de methode
Hoe krijgt dit gestalte bij ons op school.
Ouder-betrokkenheid en taal Technisch lezen
Leesonderwijs in de groepen 1 t/m 8
Structureel Coöperatief Leren
Welkom op onze open schoolavond
Voorlichtingsbijeenkomst ouders
Fonemisch bewustzijn & Letterkennis in groep 1 en 2 Mariët Förrer
Ouderavond De Kameleon 15 april 2014
Woordenschat groep 5, thema 6, les 5
Stage: Basisschool de Klingerberg
Een prachtige kans voor uw kinderen
(Voor)lezen is leuk!.
Pedagogische theorieën bijeenkomst 1
1 december  Toelichting BSA programma  Per onderdeel koppeling met thuis  Komende periode  Afsluiting.
 De leerkrachten van groep 6,7,8 en intern begeleider  Het leerlingvolgsysteem van alle jaren hier op school (2x per jaar)  Werkhouding en taakaanpak.
EEN KIJK OP ICT IN HET BASISONDERWIJS “Zij wilde de wereld zien, hij installeerde Google Earth”
Een jaar later… Inclusief praktische ervaringen van leerkrachten Jan Engelen & Nicole Goossens.
Meedoen met de Monitor de Bibliotheek op school Jouw naam.
Voorschotbenadering risicokleuters ten aanzien van het leren lezen en spellen.
1 van 9 Hoofdstuk 9 Nederlands als tweede taal. 2 van 9 Achtergronden Migratie in Nederland o speciale aandacht voor NT2 is nodig o ook voor nieuwkomers.
Waar is de zevende dwerg?
Meer voorlezen, beter in taal
Lezen kan in alle talen over meertaligheid en leesbevordering Saskia Visser Wetenschapswinkel Taal, Cultuur en Communicatie.
LEESONDERWIJS OP PCBO DE WYNGERT
Thema. Start activiteit Wat heb je nodig? Stopwatch Kennis van de lente Doel: Woordenschat vergroten over de lente.
1 van 22 Hoofdstuk 5 Geletterdheid: lezen. 2 van 22 Achtergrondkennis Kennis over lezen: o kennis van de wereld o kennis van de taal:  orthografische.
Een vroeg begin is het halve werk Universiteit Leiden Suzanne E. Mol & Adriana G. Bus Waarom zou je (nu) lezen? Stichting Lezen,
BoekStart voor baby’s Leesbevorderingsprogramma voor jonge kinderen (0-2) Doel: ouders van baby’s met boeken en lezen in contact brengen door ze te binden.
Voorlezen in de kinderopvang Training Voorleescoördinator Bijeenkomst 1.
Interactief voorlezen in de kinderopvang Taalaanbod Module 1 Wat zeg je en hoe zeg je het.
Marouschka Reezigt-Bos Leerkracht OBS De Werf voltijd HB-onderwijs.
BoekStart voor baby’s Leesbevorderingsprogramma voor jonge kinderen (0-2) Doel: ouders van baby’s met boeken en lezen in contact brengen door ze te binden.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
 Dinsdag 23 september  Dag indeling  Weektaak  Directe instructie model  Vakgebieden met doelen  Taakspel  Groepsdoorbrekend werken  Tips.
Voorschotbenadering risicokleuters
Thema 4: Begeleiding van leerlingen met dyslexie Vakinhoudelijke begeleiding Nederlands.
Groep 3 Begrijpend luisteren Begrijpend lezen
Schoolopbouwwerk Menen
Welkom laaggeletterde ouders bereiken met leesbevordering
Leren lezen, spellen en rekenen. Vooral een kwestie van goed onderwijs
Groep 2 Begrijpend luisteren
Luisteren en begrijpen
Spel en executieve functies
Voorlezen in de kinderopvang
Lezen in groep 3 Okt 2017.
BoekStart voor baby’s > Leesbevorderingsprogramma voor jonge kinderen (0-2) > Doel: ouders van baby’s met boeken en lezen in contact brengen door ze te.
Hoe maak ik een goede samenvatting?
Leren lezen, spellen en rekenen. Vooral een kwestie van goed onderwijs
Leesboekjes Zie je het voor je? Carmen Meester.
Hoofdstuk 1 Taal en taalonderwijs
Groep 2 Begrijpend luisteren
Transcript van de presentatie:

ICT Bevordert Vroege Leesontwikkeling Adriana G. Bus Afdeling Orthopedagogiek Capaciteitsgroep Leerproblemen Universiteit Leiden

Hoe en Bij Welke Kinderen? geen wondermiddel dat leesonderwijs vervangt maar wel een middel dat - authentieke ervaringen met geschreven taal verrijkt (voorlezen, taalspelletjes, schrijven van eigen naam en andere namen, etc) - en executieve functies van jonge kinderen versterkt (structurering, planning, motivatie)

Video verhalen, Levende boeken EXECUTIEVE FUNCTIES Voorlezen Video verhalen, Levende boeken Tekst Zinnen Vocabulair Naam- Schrijven Taalspellen Letters in beweging Alfabetische kennis Woorden lezen Voortgezet lezen SOCIAAL-CULTURELE OMGEVING

Conclusies ICT maakt fine-tuning mogelijk: invoegen van vragen en adaptieve feedback ICT verrijkt de woordenschat (affordance) ICT vooral stimulerend voor kleuters met grote taalachterstand ICT helpt dus de pedagogische kloof tussen VVE- en niet-VVE-leerlingen te overbruggen