Is het OLC wel leuk? Structuur biedt steun

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Leefgroepen in de kleuterschool
Advertisements

Tevredenheids onderzoek Door Lizanne Jespers HBO-V studente Maart 2014
Meer(hoog)begaafde leerlingen ‘in kaart’
Het LWOO op de HJZ Doelstelling Inrichting onderwijs
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Sensorische Informatie Verwerking
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
CALVIJN MEERPAAL ACADEMY
Het Puberbrein Marion Wijnja ´Oog voor Ouders´
LWOO+ team Maasland, regionale zorgvoorziening in het Blariacumcollege
Frank en Raymond / Het Nieuwe Lyceum
Welkom.
Leerwegondersteunend onderwijs en Praktijkonderwijs
Een impressie van de werkwijze in groep 3 en 4
Ingrid van de Meerendonk Jeffrey ter Meulen
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
VAN HOUTEN-VAN DEN BOSCH E.J., KUIPERS J., PETERS W.A.M.
Het VPI als basis voor integraal handelingsgericht indiceren
Ouderbetrokkenheid op het MBO
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Hoe ga ik er in de les mee om?
Hoe ga ik er in de les mee om?
Leerlingenzorg op basisschool Los Hoes
Kennis - Intelligentie
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Marco van Gijzen & Allard Bouwmeester
Het Nieuwe Lyceum, 22 maart 2010
Openbare Jenaplanschool de Buizerd
Ouder-betrokkenheid en taal Technisch lezen
Informatieavond Start uur Welkom in groep 6.
De niveaus. De niveaus Advies van de basisschool Werkhouding, huiswerkhouding en zelfstandigheid van het kind Intelligentie en leerprestaties van het.
Het LWOO op de HJZ De kinderen Doelstelling Inrichting onderwijs
Rebound Rivierenland Agenda: Voorstellen Dag op de Rebound
PEDAGOGISCH QUOTIËNT EN INTELLIGENTIEQUOTIËNT
Opvallend gedrag tijdens de overblijf
Het Mezennestje vzw KDV & BOKDV.  Voorschoolse opvang van 6u30 tot 9u  Naschoolse opvang van 15u30 tot 19u  Woensdagnamiddag van 12u tot 19u  Vakantie-
Informatieavond Inhoud Rotterdamse Plaatsingswijzer toelichting  Uitgangspunten  Waarom?  Opstellen van het advies  Niveaus  Profielen.
De weg van de leerling met specifieke
Waar moeten we ons druk om maken? Effectiviteit van het natuurkunde- onderwijs in 5 vwo als het gaat om het eindexamencijfer natuurkunde.
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Welkom. Inhoud van de avond Agenda Huiswerk Schoolkamp en musical Centrale Eindtoets PO Persoonlijke leerdoelen Voortgezet onderwijs en schooladvies.
BEOORDELING VOLGENS HET ERK
VMBO LWOO TL GL VWO KB atheneum gymnasium BB Welkom.
Opvoedrelaties onder spanning Bijeenkomst 4. Debat passend onderwijs Lees §1.1 Sipman goed door. In de maatschappij lijkt het aantal kinderen met gedragsproblemen.
Happy new year Goede voornemens.... Waardenlijst Neem de waardenlijst door. Omcirkel de vijf voor jou belangrijkste waarden van de groep waarop je werkt.
Methodiek: Plancyclus
WELKOM OP DE VOORLICHTINGSAVOND Speciale klassen en begeleiding op de Guido de Brès.
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
Leerwegondersteunend onderwijs (LWOO) op het Udens College VMBO (tot 2018) INHOUD.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
GRENZEN EN ZINVOLHEID INTEGRATIE IN HET ONDERWIJS SOFIE VUYLSTEKE – 1 BASWB Bron: Loesje, 1988.
Aandoeningen/ziektes Functies & anatomische eigenschappen Activiteiten en participatie Omgevingsfactoren Persoonlijke factoren InschikkelijkheidIk ben.
Van basisschool naar voortgezet onderwijs
Psychosociale behoeftepeiling versus aanbod van zorg aan adoptief-pleegkinderen met FAS(D) Margreet Wolthuis, student toegepaste psychologie.
Vele wegen leiden naar Rome Over differentiëren in het Primair Onderwijs EDR Studiedag 22 november 2012 Onderwijs op maat Jantine Kuijpers
Dyslexie en comorbiditeit (dubbeldiagnose) Door Corry Broek n.a.v. de conferentie Lexima 2012.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
Psychiatrische intensieve behandeling voor autisme of Het PIBA-model Embregts P. en Nieuwenhuijzen M. (2008) Boek: Begeleiding van kinderen en jongeren.
Dyslexie Jongvolwassenen met dyslexie folder; CODE lessius.
Thema 2: Dyslexiebeleid in de school. Waarom dyslexiebeleid? Helderheid over te bieden ondersteuning aan leerlingen Helderheid over de taak van de docent.
Onderwijsproces en Examinering en diplomering
Ouderavond groep 8 Schooljaar 2017/2018
© UNIEK IN DE KLAS.
Inzet VHT bij ambulante hulpverlening aan LVB gezinnen
Om de PowerPoint te starten:
METHODESCHOLEN IN HET VLAAMSE BASISONDERWIJS Sessie 4
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Doubleren.
Ouderavond groep 8 Schooljaar 2018/2019
Doubleren.
Transcript van de presentatie:

Is het OLC wel leuk? Structuur biedt steun Pedagogisch klimaat in het OLC Zorgleerlingen in het OLC

Programma Even voorstellen Wethouder Bronkhorst LWOO+ team Maasland, Blariacumcollege Uitgangspunten Openleercentrum In groepen van 4 aan de hand van casus bespreken ideeën over OLC Plenair terugkoppelen van directe opbrengsten

Even voorstellen Naam, school en functie graag op het etiket E-mailadres in blokletters op lijst Gerrit van den Brink, Wethouder Bronkhorst Ineke Lammers, Blariacumcollege, LWOO+ team Maasland

Wethouder Bronkhorst (OLC MAARTEN VAN ROSSEM locatie 1191) In 2 groepen te gelijk in het OLC, maximaal 16 lln. per groep elke groep heeft 1 docent. OLC is opgedeeld in 2 helften OLC1 en 2 met daarin een stilteruimte. 24 pc plekken in het OLC en evenredig aantal “kale” werkplekken Vrij toegankelijke correctiekasten

OLC in Blariacumcollege, LWOO+ team Maasland In groepen van maximaal 16 leerlingen met een docent samen Maximaal drie groepen tegelijk, wel met eigen hoek en eigen docent Kleuren: rood - stilte en niet lopen; groen – huiskamerstilte 16 computers in het OLC Open kasten voor naslagwerken Vrij toegankelijke correctiekasten Kluisjes met alle boeken op de afdeling Weekplanner geeft maak- en leerwerk apart aan

Schoolconcept Leer mij het zelf te doen Vier pijlers: adaptief - activerend - samenhangend en samenwerkend Expertlessen naast zelfstandig werken De ontwikkeling van de leerling staat centraal en niet de methode Team gezamenlijk verantwoordelijk op elk moment

Zorgleerlingen in het OLC Voorbereide omgeving `Strakke` weekplanner Spullen zijn altijd aanwezig Starten met rood Aanleren studievaardigheden in de praktijk, huiswerk kan op school gemaakt worden

Gedrag OLC-docent Pedagogische rol is groot Geen verkapte bezuiniging OLC-docent heeft een sturende taak, niet op leerstofinhoud, maar op werkhouding OLC-docent maakt rondes

Problemen zorgleerlingen in het OLC Faalangst Chaotische werken Moeilijk starten Concentratieproblemen Dyslexie Dromer Eenduidige structuur nodig Kwantiteit i.p.v. kwaliteit Overzicht ontbreekt

Casus 1 WORKSHOPGEDEELTE Kies een casus en formuleer samen tips om met een leerling met deze problematieken in het OLC te werken Robert heeft gemiddelde cognitieve capaciteiten met enige didactische achterstand. Technisch lezen ligt op een prima niveau. In mei 2004 is ADHD vastgesteld hij krijgt hiervoor medicatie en begeleiding van een orthopedagoog buiten school. Hij heeft een beperkte zelfsturing en weinig zelfvertrouwen in taaksituaties. Zijn inzet is wisselend en hij heeft een matige frustratietolerantie. Zijn werkaanpak is chaotisch. Hij geeft gemakkelijk op. Structuur en duidelijkheid zijn nodig.

Casus 2 Jongen met PDD-NOS en daarnaast een milde vorm van ADHD. Wouter heeft gemiddelde cognitieve vaardigheden maar flinke didactische achterstanden. Zijn motoriek is belemmerend. Daarnaast heeft hij sociaal-emotionele problemen. Zijn zelfvertrouwen is beperkt in onbekende omstandigheden net als zijn sociale vaardigheden. Hij heeft veel moeite met planmatig werken en zijn werktempo is laag. Hij is erg beweeglijk en maakt steeds geluiden. Inleven in en begrijpen van de ander is moeilijk voor hem. Hij raakt snel gefrustreerd. Hij ervaart in zeer hoge mate spanningen en kan minder goed gestructureerd werken. Met veel begeleiding lijkt hij nog in een groep te kunnen functioneren. Risperdal is noodzakelijk.

Casus 3 Marion is een meisje met de diagnose PDD-NOS. Ze heeft gemiddelde cognitieve vaardigheden, maar een flinke didactische achterstand op het gebied van rekenen en een kleine achterstand op het gebied van begrijpend lezen. Ze heeft een trage informatieverwerking, vooral van visuele informatie. Visueel- ruimtelijk worden problemen waargenomen. In het rekenen heeft ze moeite met automatiseren. Motorisch gezien is Marion onhandig en houterig. In haar spraaktaal ontwikkeling komt naar voren dat ze taal letterlijk neemt. Ze heeft afstemmingsproblemen voor zowel prikkels van haar lichaam als van haar omgeving. Ze heeft vooral moeite om zich af te stemmen op de sociale en emotionele wereld om zich heen. Sociaal-emotioneel is ze jonger dan haar kalenderleeftijd.

Casus 4 Jan is een jongen met problemen die voortkomen uit een combinatie van stoornissen: ADHD, Gilles de la Tourette (symptomatiek beperkt) en PDD-NOS. Hij wordt in verband hiermee medicamenteus ondersteund, waardoor in het verleden spelende omgangsproblemen momenteel op school minder worden gezien. Hij blijft echter afhankelijk van zijn medicatie. Hij kan moeilijk veranderingen of tegen-slag incasseren. Onder invloed van een aan zijn problematiek aangepaste aanpak functioneert hij op school goed. Hij gaat op een prettige manier om zijn klasgenoten en leerkracht. De schoolse leerontwikkeling wordt belemmerd door een concreet denkniveau bij een in totaliteit bovengemiddelde begaafdheid. Zijn leerprestaties ontwikkelen zich positief. In de werkhouding heeft hij moeite met zelfstandig aanbrengen van structuur en soms een te hoog werktempo. In de thuissituatie worden wisselend opvoedingsproblemen ervaren, verband houdend met zijn drukke gedrag en de moeite die hij heeft in het omgaan met veranderingen en het incasseren van verlies/tegenslag. Ouders voelen zich gesteund door weekend- en logeeropvang.

Casus 5 Jongen met gemiddelde cognitieve vaardigheden en forse dyslexie. Het redeneervermogen scoort iets beter dan het verbaal vermogen en ruimtelijk inzicht. Het werkgeheugen is benedengemiddeld, waarbij het visueel geheugen iets sterker scoort dan het semantisch geheugen. Ben heeft forse didactische achterstanden op het gebied van spelling en technisch lezen. Er is een kleine achterstand op het gebied van rekenen. Begrijpend lezen ligt op een prima niveau. Hij heeft een traag werktempo. Hij heeft een wisselend zelfvertrouwen in taaksituaties, hij heeft extra begeleiding nodig op didactisch gebied.

Casus 6 Jongen met een ruimgemiddelde intelligentie en PDD-NOS. Peter heeft veel behoefte aan structuur en voorspelbaarheid. Zijn doorzettingsvermogen is afhankelijk van de mate van structuur die geboden wordt. Hij heeft zwakkere sociale vaardigheden en een matige zelfreflectie. Vrije situaties zijn moeilijk voor hem. Zijn gewetensfunctie is voldoende aanwezig. Hij heeft een traag lees- en werktempo en moeite met zelfstandig en planmatig werken. Zijn werkverzorging en huiswerkattitude zijn prima. In de klas kan hij soms storend gedrag vertonen met name in onverwachte en/of onveilige situaties. Er is alleen een achterstand op het gebied van technisch lezen. (Tim V)

TIPS