Onderzoeksopzet Het Nieuwe Werken in veranderkundig perspectief Alumni-event Dinsdag 17 september 2013 Onderzoeksopzet Het Nieuwe Werken in veranderkundig perspectief Anton Cozijnsen Robert Alders Ronald Berkhuizen Marjan van Dam Natascha van der Meer
Waarom Het Nieuwe Werken als casus? Het Nieuwe Werken is nog steeds zeer actueel; Het Nieuwe Werken kent gradaties van complexiteit; Het heeft naast een organisatie- of structuurcomponent een zeer sterke gedragscomponent; De beschikbaarheid van informatie- en communicatietechnologie is randvoorwaardelijk en speelt een bijzondere rol in de adoptiekant; Veel beschrijvend onderzoek maar weinig analytisch en diagnostisch onderzoek met een voorspellende waarde; Kortom, voor ons veranderkundig interessant. Whitepaper Bill Gates. Exotische organisatievormen en –structuren. Vertrouwen/ resultaatgericht / discipline – Goshal: contract, complience, contraints, control naar strech, trust, discipline, support. ICT is een driver, facilitator en niet leidend en dat komt nog al eens voor.
Het Nieuwe Werken van toen Onbeperkt toegang tot en gebruik van kennis, ervaringen en ideeën. Push en pull Sprong in het diepe.
Bouwstenen van verandering & risico’s Veranderconsequenties Verandereigenschappen Mate van complexiteit Mate van radicaliteit (aantal aanpassingen in de organisatie) Remmers Verandernoodzaak Verandercapaciteit Vertrouwen Organisatie context Verbeter- voorstellen Hier komt het samen, de plateaus in OC en VV en de rest van de eisen van verandering. Afzetten tegen 7S of INK, Werkelijkheid versus ambitie leidt tot twee ijkpunten. Onderste bolletje is aan u Gedrag Strategieën Interventies Reactiepatronen Onzekerheid Bedreiging Wantrouwen Veranderbereidheid
Verwachte plateaus van Het Nieuwe Werken Business redesign Innovatie / proces Criteria benoemen per plateau. Stakeholders gebaat bij haalbare ambities. Microsoft heeft er niets aan als alleen de mail in een ander lettertype wordt gezet. Realistische verandering is in ieders belang. Thuis-werken Geen Low impact 2 3 High impact ?
De praktijk, jullie praktijk? Er komt een nieuw pand en je laat de kans niet liggen m2 te reduceren. We willen de het voor medewerkers interessant maken voor ons te komen werken in een krimpende arbeidsmarkt (UWV 2010). Ik heb een flexibel contract en mag werken wanneer ik dat wil? We willen dat onze medewerkers op een andere manier gaan samenwerken en leren denken vanuit de klant, de burger centraal. (UWV, gemeente Boxtel) We willen een innovatieve organisatie die in netwerkverbanden constant werkt aan het verbeteren van onze dienstverlening. (MSoft) Wie krijgt al een complimentje van de voorzitter van de raad van bestuur?
Onderzoeksvragen Welke vormen van Het Nieuwe Werken onderscheiden wij en is de wijze waarop organisaties dit oppakken in te delen? Kunnen wij hieruit ‘volwassenheidscriteria’ destilleren? Kunnen wij dit vertalen naar plateaus van Het Nieuwe Werken in oplopende complexiteit? Welke rol speelt technologie hierin, kan deze als versneller het proces faciliteren? Kunnen wij hiermee organisaties handvatten geven om hun ambities in Het Nieuwe Werken op een verantwoorde wijze te realiseren?
Tot slot Don’t throw away your office just yet…