waarom dit boek? Afsluiting 10 jaar Randstad Award Groeiend belang van employer branding Stand van zaken Tijd om thema te verdiepen De echte arbeidsmarkt
Employer branding what’s in a name? Toepassen van inzichten van branding van producten en diensten op werkgeverschap? Ja en Neen
Ja Functies van merk Contract Baken Relatie Zijn inderdaad allemaal van toepassing op employer brand
Neen Relatie werknemer-werkgever ≠ Relatie consument-producent
Elementen van een employer brand Imago en identiteit Onderscheidend vermogen (in positieve zin) Functionele, economische en psychologische voordelen verbonden aan werken in concreet bedrijf (belofte)
Imago en identiteit Overlappen en beïnvloeden elkaar maar nooit volledig Belang van communicatie Perceptie? Wisdom of the crowd
Extra voorwaarden voor employer brand Helderheid Inzicht in waar het bedrijf voor staat Consistentie Continuïteit Coherentie
Waarom wint employer branding aan belang? Demografische ontwikkelingen Veranderende arbeidsmarkt Opkomst sociale netwerken
Een bewijs
De bouwstenen lonen werkzekerheid financiële gezondheid werksfeer jobinhoud toekomstperspectieven internationale loopbaanmogelijkheden opleidingsmogelijkheden in het bedrijf kwaliteit van het management evenwicht tussen werk en privéleven ligging van het bedrijf aandacht voor milieu en samenleving aangeboden producten en diensten waarden innovatievermogen dominante positie in een sector
Gemiddeld belang van de bouwstenen
Evoluties Economische cyclus –Bij opgaande cyclus stijgt belang loon, bij neergaande cyclus stijgt belang werkzekerheid –De inhoud van de jobs wordt belangrijker bij opgaande cyclus en omgekeerd
Evoluties Indringende maatschappelijke gebeurtenissen –Boekhoudkundige schandalen in 2002/2003 leiden naar groter belang van financiële gezondheid van het bedrijf
Evoluties Structurele trends –Grotere bewustwording voor milieuproblematiek en maatschap- pelijk verantwoord ondernemen leidt tot groter belang van bouwsteen aandacht voor milieu en samenleving
Personeelsadvertenties: de mismatch Werkzekerheid, financiële gezondheid en evenwicht werk-privé komt in advertenties proportioneel te weinig aan bod Dominante positie van bedrijf in sector komt te veel aan bod
De bouwstenen: het rapport
De bouwstenen: het rapport (2) Rangschikking bouwstenen wijzigt weinig in de tijd Financiële gezondheid en kwaliteit management worden best gekwoteerd Slechtste score voor evenwicht werk-privé, aandacht milieu en maatschappij en werksfeer Structureel dalende score voor werkzekerheid
De kampioenen (1)
De kampioenen (2) 1.C 2.BNP Paribas Fortis 3.Proximus 4.Dexia 5.KBC 6.VRT 7.Philips 8.ING 9.Belgacom 10.Ikea
Janssen als best practice Eigen bedrijf eerst Figuur van stichter Paul Janssen Johnson & Johnson
Wat met de andere bedrijven? Kleine, publieke en social profitbedrijven doen niet systematisch onder voor grote privé-bedrijven Heterogeniteit binnen deze categorieën is minstens even groot als deze binnen grote privé-bedrijven
Slotboodschap Employer brands vormen meerwaarde op arbeidsmarkt Gezien brand zich ontwikkelt in relatie met omgeving is impact van bedrijf op brand niet absoluut Betekent niet dat eigen impact moet onderschat worden Meerderheid bedrijven benut de mogelijkheden niet of onvoldoende