waarom dit boek? Afsluiting 10 jaar Randstad Award Groeiend belang van employer branding Stand van zaken Tijd om thema te verdiepen De echte arbeidsmarkt.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Voorstelling van de afstudeerrichting Marketing Management.
Advertisements

Survival of the “fittest” op een te krappe arbeidsmarkt Pieter Timmermans bestuurder-directeur generaal VBO Uw werk, Uw merk, Jan Denys, 22/9/2010.
Hoe word je de beste verssupermarkt van Nederland?
Stellingen De wijze waarop we onze arbeidsmarkt inrichten is gebaseerd op verouderde opvattingen en waarden. Toegenomen vrijheid voor werk-nemer wordt.
Fontys Centrum voor Ondernemerschap maart 2013
Duurzaamheid Bert van de Merwe.
Aan de slag in de supermarkt Vlaanderen. Arbeidsmarkt in Vlaanderen.
“Techniek een “vak” om trots op te zijn." mensen.
1 Uitdagingen voor de zorg Jan Denys DOTzorg West-Vlaanderen Kuurne, 9 november 2012.
HR Beleid Nathalie Slechte
De loopbaan revolutie in de regio
CBS Microdatamiddag 8 november 2007 Voorburg 1 Martin Luppes Speerpuntprogramma Internationale Economische Relaties (SIER) Integratie van microdata uit.
Hoofdstuk 13 Marketing van diensten
Productiefactor Arbeid
Gezondheidsmanagement
Trajectbegeleiding Maya Delafontaine 1BaSWC.
But … I don’t find employees !. 5% zoekt actief naar een nieuwe job 32% zoekt passief naar een nieuwe job 36% staat open voor een nieuwe job.
Ethiek en internationaal ondernemen Geen supra-nationale wetgeving Geen supra-nationale vakbonden In derdewereldlanden veel minder background institutions.
Woon-werkdynamiek in de Randstad W oningbouw in de Noordvleugel als voorwaarde voor economische groei Frank van Oort, Thomas de Graaff, Gusta Renes & Mark.
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen
MVO: ethiek en internationaal ondernemen
Welke mogelijkheden biedt ICT voor een onderneming ? William Mosseray Chief Strategy Officer - Belgacom.
Duurzame innovatie leiderschap en maatschappelijke legitimatie Inleiding door Leo Lenssen Boardroom 21 januari 2010.
Erbeterdezaak.nl Inleiding duurzaamheid Duurzaamheid = Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen = Sustainability © de vries business consultancy, 2008.
Welkom in de Human Age. De Human Age, een nieuw tijdperk waarin talent….  een schaars middel wordt  de motor wordt voor economische groei ..benutten,
Consument Onderdeel marketing. Wat is marketing?.
het nieuwe loopbaandenken voorbij Brussel 9 oktober 2014
De sociale economie als partner voor profitbedrijven en lokale besturen Uitdagingen voor de 5 november 2014.
MVO KENNIS KAART. Werkomgeving Maatschappij Milieu Ketenbenadering Bedrijfsethiek Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen.
Employer branding in de voedingsindustrie IPV - Henk Dejonckheere en Ellen Fels Winston Wolfe - Mathias Vermeulen VOKA - 18 september.
MVO- maatschappelijk verantwoord ondernemen
Visie op Duurzaamheid  .
PIJLERS VAN EEN MANTELZORGVRIENDELIJK PERSONEELSBELEID.
6 e jaar 1. 1) Accountancy 2) Fiscaliteit 3) Strategie, management en organisatie 4) Varia: HRM, zakelijke communicatie, … 5) Europese en internationale.
Boekhouding H2 Financiële feiten Logistiek supervisor.
Corporate Communicatie
’ Ondernemend Onderwijs Professionaliseringsbijeenkomst Dinsdag 19 mei 2015 Van Maerlant College.
Wat willen werkgevers? Uitdagingen voor het onderwijs Rolf van der Velden Research Centre for Education and the Labour Market.
Van missie naar markt De drie belangrijkste vragen voor succes.
PERSONEELSMANAGEMENT 2. 1 Onderdeel : 2. Omgeving PPT : 1
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 12 – Omgevingsinvloeden Business IT & Management
HET MERK DEN HAAG SESSIE CITYBRANDING MEET&SHARE 10 NOVEMBER.
Duurzame inzetbaarheid en het Levensfasebudget CAO GGZ Een Een interactieve presentatie voor medewerkers vs oktober 2013.
Informatie bijeenkomst ouders Maatschappijwetenschappen MAW. Het examenvak.
| Aukje Nauta | Duurzame inzetbaarheid, van wens naar werkelijkheid Duurzame inzetbaarheid, van wens naar werkelijkheid.
Op weg naar een sterke, toekomstbestendige retail Toekomstscenario’s.
E MPLOYER BRANDING Katrien Put. O VERZICHT Wat is employer branding? Waarom employer branding invoeren? Hoe employer branding invoeren?
Building Alliances Gezond In … Brian Tjemkes 23 juni 2016.
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
Han Mesters Sector banker zakelijke dienstverlening
3.1 PRODUCTIE.
Hoofdstuk 13 Marketing van diensten
Doorgroei ondernemingen met behoud beslissingscentrum
Uitkomsten Beste Werkgevers
Voorbeeld Weging Indexcijfers 2011 Weging x indexcijfer Voeding
Beroeptrots: de gemotiveerde ambtenaar
Havo 4 Lesbrief Vervoer.
Goede contacten met collega’s en leveranciers, tevreden klanten, in een bedrijf dat voluit kiest voor een positieve impact op mens en milieu. Dit alles.

VAN MAATSCHAPPELIJKE BETEKENIS
Plaats, datum bijeenkomst
We hebben minder managers nodig en meer leiders.
Bedrijfsidentiteit & werving personeel
Beleid en regelgeving Les 1.
Nederland en de rest van de wereld
Grote transities Versplinterde onderneming:
ORGANISATIE & MAATSCHAPPIJ
Supported Employment en meerwaarde van leerstage naar werk
Doelen, verlangens, behoeftes en drijfveren
Transcript van de presentatie:

waarom dit boek? Afsluiting 10 jaar Randstad Award Groeiend belang van employer branding Stand van zaken Tijd om thema te verdiepen De echte arbeidsmarkt

Employer branding what’s in a name? Toepassen van inzichten van branding van producten en diensten op werkgeverschap? Ja en Neen

Ja Functies van merk  Contract  Baken  Relatie Zijn inderdaad allemaal van toepassing op employer brand

Neen Relatie werknemer-werkgever ≠ Relatie consument-producent

Elementen van een employer brand Imago en identiteit Onderscheidend vermogen (in positieve zin) Functionele, economische en psychologische voordelen verbonden aan werken in concreet bedrijf (belofte)

Imago en identiteit Overlappen en beïnvloeden elkaar maar nooit volledig Belang van communicatie Perceptie? Wisdom of the crowd

Extra voorwaarden voor employer brand Helderheid Inzicht in waar het bedrijf voor staat Consistentie Continuïteit Coherentie

Waarom wint employer branding aan belang? Demografische ontwikkelingen Veranderende arbeidsmarkt Opkomst sociale netwerken

Een bewijs

De bouwstenen lonen werkzekerheid financiële gezondheid werksfeer jobinhoud toekomstperspectieven internationale loopbaanmogelijkheden opleidingsmogelijkheden in het bedrijf kwaliteit van het management evenwicht tussen werk en privéleven ligging van het bedrijf aandacht voor milieu en samenleving aangeboden producten en diensten waarden innovatievermogen dominante positie in een sector

Gemiddeld belang van de bouwstenen

Evoluties Economische cyclus –Bij opgaande cyclus stijgt belang loon, bij neergaande cyclus stijgt belang werkzekerheid –De inhoud van de jobs wordt belangrijker bij opgaande cyclus en omgekeerd

Evoluties Indringende maatschappelijke gebeurtenissen –Boekhoudkundige schandalen in 2002/2003 leiden naar groter belang van financiële gezondheid van het bedrijf

Evoluties Structurele trends –Grotere bewustwording voor milieuproblematiek en maatschap- pelijk verantwoord ondernemen leidt tot groter belang van bouwsteen aandacht voor milieu en samenleving

Personeelsadvertenties: de mismatch Werkzekerheid, financiële gezondheid en evenwicht werk-privé komt in advertenties proportioneel te weinig aan bod Dominante positie van bedrijf in sector komt te veel aan bod

De bouwstenen: het rapport

De bouwstenen: het rapport (2) Rangschikking bouwstenen wijzigt weinig in de tijd Financiële gezondheid en kwaliteit management worden best gekwoteerd Slechtste score voor evenwicht werk-privé, aandacht milieu en maatschappij en werksfeer Structureel dalende score voor werkzekerheid

De kampioenen (1)

De kampioenen (2) 1.C 2.BNP Paribas Fortis 3.Proximus 4.Dexia 5.KBC 6.VRT 7.Philips 8.ING 9.Belgacom 10.Ikea

Janssen als best practice Eigen bedrijf eerst Figuur van stichter Paul Janssen Johnson & Johnson

Wat met de andere bedrijven? Kleine, publieke en social profitbedrijven doen niet systematisch onder voor grote privé-bedrijven Heterogeniteit binnen deze categorieën is minstens even groot als deze binnen grote privé-bedrijven

Slotboodschap Employer brands vormen meerwaarde op arbeidsmarkt Gezien brand zich ontwikkelt in relatie met omgeving is impact van bedrijf op brand niet absoluut Betekent niet dat eigen impact moet onderschat worden Meerderheid bedrijven benut de mogelijkheden niet of onvoldoende